الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه

الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه از جمله دعاوی مطرح در امور ملکی است. در یک ساختمان نوساز، تقسیم نامه ابتدا به عنوان یک سند عادی سهم تمامی شرکاء را نشان می دهد.

این تقسیم نامه بعداً باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد تا به یک سند قانونی و رسمی تبدیل شود. تقسیم نامه در مواردی تنظیم می شود که تعداد مالکین یک ساختمان زیاد باشد. در این صورت ابتدا صورتمجلس تفکیکی نوشته می شود و بعد از آن نوبت به ثبت تقسیم نامه می رسد. انجام این کار برای آن است که سهم هر یک از شرکا یا مالکین از واحدها و مشاعات به صورت دقیق مشخص گردد. باید دانست انجام این کار در مرحله قبل از اخذ سند ضروری است.

مطلب مرتبط | وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

الزامات حقوقی و قانونی در تقسیم نامه

در یک ساختمان نوساز، تا پایان کار صادر نشده و صورتمجلس تفکیکی و تقسیم نامه وجود نداشته باشد نمی توان برای اخذ سند رسمی آن اقدام نمود. اگر مشکلات و اختلافاتی میان شرکا یا مالکین وجود دارد تا قبل از ثبت تقسیم نامه باید حل و مرتفع شود. بعد از اینکه تقسیم نامه ثبت شد همه شرکا می باید به آن التزام داشته باشند. مواد 589 و 599 قانون مدنی بر حق تقاضای تقسیم نامه از سوی هر یک از شرکاء و همچنین رعایت مفاد تقسیم نامه از سوی آنان تأکید دارد.

مطلب مرتبط | تنظیم مبایعه نامه

در تقسیم نامه چه موارد مهمی قید می شود؟

  • مساحت کل آپارتمان ها
  • تعداد واحدهای هر طبقه
  • مساحت هر یک از واحدها
  • حدود و مشخصات کامل واحدها
  • بالکن ها،
  • پارکینگ و انباری
  • آب، برق و گاز اختصاصی هر واحد همراه با شماره اشتراک و پرونده مربوطه .

 

الزام به ثبت تقسیم نامه رسمی

طرح دعوای الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه

دعوای الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه زمانی مطرح می شود که برخی شرکاء یا مالکین ساختمان نوساز حاضر نمی شوند تقسیم نامه رسمی را امضاء کنند. در چنین مواقعی، هر یک از شرکاء می توانند طی دادخواستی الزام مالک یا مالکین دیگر به امضای تقسیم نامه را از دادگاه بخواهند.

طرفین دعوا

در این دعوا، هر یک از شرکاء که حاضر به امضای تقسیم نامه است می تواند به عنوان خواهان باشد. و بالعکس شریک یا شرکای دیگر که حاضر به امضای آن نیستند در مقام خوانده خواهند بود.

نحوه طرح دادخواست دعوای الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه

برای ثبت دعوای الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه، ابتدا خواهان به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه و شماره ثنا دریافت می نماید. سپس وی دادخواست خود مبنی بر الزام خوانده یا خواندگان به الزام ثبت رسمی تقسیم نامه را در دفتر خدمات الکترونیک ثبت می کند. وی باید همچنین مدارک مالکیت(مبایعه نامه عادی)، پایان کار ، تقسیم نامه عادی و در صورت لزوم شهود را همراه داشته باشد. کلیه مدارک همراه دادخواست از خواهان اخذ و ضمیمه دادخواست خواهد شد.

نحوه برخورد دادگاه با خواندگان

بعد از صدور حکم توسط دادگاه و در صورت الزام خواندگان به امضای تقسیم نامه دو حالت متصور است:

  1. خواندگان از قانون تمکین و تقسیم نامه را امضاء و در نتیجه تقسیم نامه ثبت رسمی می شود.
  2. خوانده یا خواندگان از امضای تقسیم نامه طفره رفته و یا از قانون تمکین نمی کنند.

در حالت دوم بعد از پایان مهلت قانونی ده روزه، نماینده دادگاه به دفترخانه ای که تقسیم نامه قرار است در آن ثبت شود، مراجعه و تقسیم نامه را امضاء خواهد نمود.

 برخی نکات کلیدی مرتبط با دعوا

الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه – خواهان باید بداند ثبت و پذیرش دعوای تقسیم نامه منوط به صدور صورتمجلس تفکیکی و پایان کار ساختمان است. در غیر این صورت باید آنها را نیز از دادگاه بخواهد. ساختمان های نوساز، مادام که سند مشاعی برای سازنده ملک صادر نگردیده است وی نمی تواند دعوای الزام به ثبت سند رسمی را از دادگاه بخواهد. در چنین حالتی وی ابتدا باید دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی انتقال به نام خود را تقدیم نماید. در هیچیک از دادگاهها دادخواست تنفيذ و تأیید تقسیم نامه عادی مورد پذیرش واقع نمی شود. با توجه هماهنگی دو سند تقسیم نامه عادی و صورت مجلس تفکیکی، این دو سند نباید با یکدیگر در تعارض باشند. در چنین حالتی صورتمجلس تفکیکی مبنا قرار می گیرد و امکان ثبت رسمی تقسیم نامه وجود نخواهد داشت.

مستندات قانونی الزام به ثبت رسمی تقسیم نامه

مطالب مفید برای مطالعه بیشتر:

دعوای الزام به اخذ پایان کار

دعوی الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up