الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک – از میان دعاوی ملکی، برخی، ناشی از مشکلات مربوط به انعقاد قراردادهای میان طرفین خرید و فروش ملک است. به عنوان مثال گاهی پیش می آید که یک قرارداد بیع میان خریدار ملک و فروشنده منعقد می گردد. اما بعدها مشکلاتی ایجاد می شود که نتیجه آن تن دادن طرفین به فسخ قرارداد است. مثل اینکه خریدار نمی تواند بهای ملک خریداری شده را بر اساس آنچه که تعهد کرده، بپردازد.

در چنین شرایطی ممکن است فروشنده ابتدا قرارداد را فسخ و تأیید آن را از دادگاه بخواهد. سپس وی از خریدار می خواهد ملک فروخته شده را تخلیه نماید. حال ممکن است خریدار از تخلیه و پس دادن ملک خودداری کند.  در اینجا بر اساس قانون مدنی، دعوای الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک معنا پیدا می کند. یعنی فروشنده ابتدا اظهارنامه ای حهت تخلیه ملک برای خریدار ارسال می کند. سپس در موعد مقرر با تنظیم دادخواست، از دادگاه درخواست می کند خریدار را ملزم به تخلیه ملک نماید.

مطلب مفید | وکیل دعوای اجاره و تخلیه ملک

غصب ملک

این دعوا از آنجا دارای اهمیت است که با غصب ارتباط پیدا می کند. با ارسال اظهارنامه از طرف فروشنده ملک و دریافت آن توسط خریدار و سپس تنظیم دادخواست از طرف فروشنده به عنوان خواهان و امتناع خریدار از واگذاری ملک به فروشنده، خریدار غاصب ملک خواهد بود.

طرفین دعوا و دادگاه صالح

طرفین در دعوای الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک  عبارت خواهند بود از فروشنده به عنوان خواهان و خریدار به عنوان خوانده.

در این دعوا،  دادگاه صالح، دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود.

حکم چگونه صادر و اجرا می گردد

دادگاه پس از رسیدگی به پرونده و در صورت صدور رأی به نفع مالک و قطعی شدن آن، اجراییه صادر می کند. با ابلاغ حکم از طریق اجرای احکام، ملک از طرف دادورز اجرای احکام تخلیه و به مالک تحویل داده می شود.

مطلب مفید | استرداد ثمن معامله 

سؤالات مرتبط با دعوای الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

سؤال : آیا هر فردی در مقام فروشنده ملک می تواند دادخواست استرداد ملک را تقدیم دادگاه کند؟

پاسخ: خیر. فروشنده می باید حتماً مالک رسمی ملک باشد. در غیر این صورت اول باید مالکیت خود بر ملک را برای دادگاه اثبات نماید.

سؤال: فروشنده در مقام طرح دعوا باید چگونه دعوای خود را شروع نماید؟

پاسخ : ابتدا باید قرارداد را فسخ و تأیید آن را از دادگاه بخواهد. سپس اظهارنامه رسمی را برای خریدار ارسال نماید.

متعاقباً در صورت عدم توجه خریدار، در موعد مقرر دادخواست را تقدیم دادگاه می کند.

سؤال : اجرت المثل ایام تصرف در این دعوا چگونه قابل دریافت است؟

پاسخ: ممکن است خریدار به رغم دریافت حکم تخلیه، ملک را همچنان در اختیار داشته باشد. در چنین شرایطی وی موظف خواهد بود برای تمام دوره ای که ملک در اختیار وی بوده هزینه به مالک پرداخت نماید. این مبلغ را به عنوان اجرت المثل ایام تصرف می خوانند. از این رو مالک می تواند اجرت المثل را از دادگاه بخواهد.

مستندات قانونی و رویه های قضایی

مطالب مفید دیگر:

الزام به تحویل ملک

مطالبه اجرت المثل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up