جعل سند ملک

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

جعل سند ملک

جعل سند ملک

یکی از مصادیق جرایم کیفری در حوزه حقوقی املاک، جرم جعل و استفاده از سند مجعول است. این موضوع با توجه به نوسانات شدید بازار املاک و مستغلات هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد.

شرط تحقق جرم استفاده از سند مجعول در خرید ملک

باید دانست که در مورد انواع سند مالکیت ملک، اصل بر صحت و درستی و قانونی بودن آن است. آنچه که در مورد جعل اسناد ملکی مطرح می شود بیشتر مربوط به اسناد عادی است. در هر حال برای آنکه استفاده از سند مجعول به عنوان یک جرم تحقق یابد قصد انتفاع شخص دیگری به جز مالک اصلی با قصد و نیت فریب است.

مرجع رسیدگی به دعوی جعل اسناد ملکی

جعل از جمله جرایمی است که در زمره جرایم کیفری قرار می گیرد. بنابراین ممکن است معلوم شود از سند مجعول به قصد انتفاع خود و فریب دیگری استفاده شده است. در این صورت، رسیدگی به دعوایی که مطرح می شود در صلاحیت دادگاه کیفری است. در این موارد وکیل کیفری غرب تهران میتواند گزینه مناسبی برای پیگیری پرونده شما باشد.

ادعای جعل

در ادعای جعلیت سند رسمی، شخص، مدعی ساختگی و غیر واقعی بودن سند است. یعنی مدعی است که در سند قلم بردگی شده و ساختار آن یا امضای ذیل آن غیر واقعی است.

اسناد عادی و موارد بیشمار ادعای جعل همراه با انکار و تردید

دقت داشته باشید که اکثر دعاوی مربوط به جعل سند ملک یا ادعای جعل سند، مربوط به اسناد به ظاهر ساده و دست نویس است. اسنادی که  در آژانس های معاملات املاک تنظیم شده است. متاسفانه چه بسیار افرادی که توانسته اند از این راه قانون را هم دور زده و برای خود ملک و املاکی دست و پا کنند. از آنجا که در اینگونه اسناد، ادعای انکار و تردید زیاد است معمولاً کار به ارجاع سند به کارشناس یا کارشناسان رسمی می رسد. با این وجود در مورد خرید ملک دقت نمایید که با اسناد جعلی مواجه نشوید.

جعل سند ملک

چون ممکن است بعدها فرد سومی با ارائه سند واقعی ادعا نماید سند شما جعلی است. در این صورت شما باید در محاکم کیفری طرح دعوی نمایید. اگر شخصی، سندی را جعل نموده و سپس آن را به دیگری بفروشد و تحصیل مال نماید علاوه بر جرم جعل، مرتکب کلاهبرداری نیز شده است. در این صورت جرم وی سنگین و مجازات وی بیشتر خواهد بود.

نکات مهم در معاملات مربوط به ملک و املاک

در حین معامله ملک و برای دور شدن از موضوع جعل سند ملک، به نکات زیر دقت داشته باشید: اصل اسناد را رؤیت نمایید و تا آن را ندیده اید از معامله بپرهیزید. علاوه بر مشاهده سند، از طریق مراجع ثبتی نیز از اصالت سند و مالک یا مالکین آن اطمینان یابید. نسبت به کپی اسناد به دیده شک و تردید بنگرید و با کپی اسناد معامله نکنید. برای اطمینان از اصالت کپی اسناد برابر اصل شده می توانید به دفترخانه مربوطه نیز مراجعه و بررسی نمایید.

در هنگام معامله در محل مشاوره املاک همواره به همه چیز به دیده شک نگاه کنید. حتی الامکان با حضور یک وکیل یا فرد آکاه در کنارتان، وارد معامله شوید.

فقط مالک ملک را قبول داشته باشید و از معامله با کسی که خود را نماینده وی معرفی می کند، خودداری نمایید. اگرچه مهر برابر اصل می تواند اطمینان بیشتری نسبت به اسناد ایجاد کند. با این حال در این مورد هم بررسی بیشتری از طریق دفترخانه انجام دهید. بی دلیل و بدون بررسی دقیق هر برگه ای را به عنوان سند امضاء نکنید. زیرا امضای ذیل اسناد عادی یکی از مهمترین ارکان تشکیل دهنده آن می باشد. و بعدها شخص می تواند امضای ذیل آن را انکار یا حتی نسبت به آن تردید کند.

در اینگونه معاملات حتماً سه شاهد امین و مورد وثوق همراه داشته باسید تا آنها نیز با امضای سند شاهد معامله باشند. زیرا بعدها اظهارات آنها در محاکم قضایی می توان مؤثر باشد. چنانچه در موارد گفته شده با مشکلات حقوقی مواجه شده اید می توانید با ما در ارتباط باشید.

جعل اسناد ملکی متعلق به ایرانیان مقیم خارج از کشور و امکان رفع تصرف یا تصاحب آن ها

یکی از مشکلات حقوقی ایرانیان مقیم خارج از کشور نحوه تملک اموال غیر منقول آن ها بویژه زمین، خانه، آپارتمان و …. در ایران است. در برخی دعاوی ، صاحب مال توانسته است با انتخاب وکیل خوب و متخصص ملکی و با پیگیری های زیاد اموال و املاک خود را مجدداً در اختیار بگیرد. بنابراین ضمن اینکه مواردی از جعل اسناد ملکی مربوط به اموال و املاک ایرانیان وجود دارد .  در مقابل پرونده هایی نیز تشکیل و به نفع مالک خارج کشور رأی صادر شده است.

مطالب بیشتر برای مطالعه

جعل اسناد ملکی با هدف کلاهبرداری

اثبات مالکیت ملک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.