دعوای الزام به فک رهن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

دعوای الزام به فک رهن ، فسخ قرارداد در صورت عدم امکان فک رهن

دعوای الزام به فک رهن

آیا می دانید دعوای الزام به فک رهن چیست؟

این دعوا یکی از دهها دعوای ملکی است که جنبه حقوقی دارد. دعوای الزام به فک رهن می تواند در شرایط متفاوتی مطرح می شود. در معمول ترین مورد، خریدار یک ملک بدون انجام بررسی در مورد در رهن بودن یک ملک، آن را خریداری می کند. وی در موعد تنظیم سند رسمی، با امتناع فروشنده مواجه می شود.

در ادامه متوجه عدم خارج شدن ملک از رهن بانک می گردد.بنابراین فروشنده که تا پیش از این در انتظار موعد انتقال سند ملک بود، در این شرایط ابتدا باید دعوای الزام به فک رهن را مطرح نماید. سپس بدنبال دعوای الزام به تنظیم سند رسمی باشد. حتی گاهی خریدار متوجه در رهن بودن ملک نیست و در جریان دعوای الزام به تنظیم سند متوجه این امر می گردد. همین موضوع باعث می شود ابتدا دعوای الزام به فک رهن مطرح گردد. به عبارتی دادگاه تا آن زمان، دعوای الزام به تنظیم سند را رد می نماید.

دعوای الزام به فک رهن چیست؟

در دعوای الزام به فک رهن، کسی که می خواهد ملک از رهن خارج شود که عموماً خریدار ملک است، در نقش خواهان خواهد بود. خوانده نیز کسی است که موجب شده است ملک از رهن خارج نشود. که غالباً فروشنده و در مواردی خود بانک می باشد.

دادگاه صالح در دعوای الزام به فک رهن

در دعاوی ملکی، دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوا، دادگاهی است که ملک در حوزه آن واقع شده است. پس در موقع طرح دعوا ببینید کدام دادگاه حقوقی در همان محدوده ملک قرار دارد و به آن جا مراجعه کنید.

در دادخواست چه نکاتی را باید مد نظر قراردهیم؟

در هنگام طرح دعوا، باید همه مدارک لازم را پیوست دادخواست نمود.

این مدارک می توانند به شرح زیر باشند:

  • قرارداد فروش ملک و مبایعه نامه
  • قرارداد مشارکت
  • پايان كار
  • صورتمجلس تفكيكي
  • گواهي دفترخانه
  • استعلام ثبتی

چنانچه پایان کار و صورتمجلس تفکیکی وجود نداشته باشند خواهان می تواند الزام این دو از خوانده را هم در دادخواست مطرح و از دادگاه درخواست نماید.

در چه صورت نیاز به دادخواست الزام به فک رهن نیست؟

ممکن است شما به عنوان خواهان، ادعای غیر قانونی بودن سند رهنی را مطرح نمایید. در این صورت نیازی نیست که دعوای الزام به فک رهن را به دادگاه تقدیم کنید. در چنین موردی شما لازم است دادخواست ابطال سند رسمی را به دادگاه تقدیم نمایید.

فسخ قرارداد در صورت عدم امکان فک رهن

اگر خوانده در قالب قرارداد، متعهد به رهن ملک باشد و حتی حکم دادگاه هم صادر شده اما به هر دلیلی امکان فک رهن فراهم نشود، خواهان می تواند، قرارداد خود را با خوانده فسخ نماید.

نحوه اجرای رای

بعد از صدور رأی دادگاه به نفع خواهان، ده روز به خوانده مهلت داده می شود که فک رهن نماید. ممکن است خوانده از اجرای حکم خودداری نماید. در اینجا خواهان می تواند برابر ماده 47 قانون اجرای احکام مدنی از دادگاه درخواست فروش اموال خوانده را بنماید. و با فروش اموال، از آن محل، نسبت به فک رهن اقدام نماید.

چنانچه خوانده یا همان محکوم علیه قادر به تأمین وجه لازم جهت ادای دین نباشد در این صورت خواهان یا محکوم له می تواند، اقدام به پرداخت بدهی محکوم علیه به طلبکار نموده و فک رهن کند. سپس بدون نیاز به دریافت حکم جدید از دادگاه ، از طریق اجرای احکام مدنی نسبت به توقیف اموال محکوم علیه اقدام و یا حکم جلب وی را دریافت نماید.

ممکن است خواهان یا محکوم له نزد خود مبلغی از قرارداد و مبایعه نامه به عنوان ثمن متعلق به محکوم علیه داشته باشد. در این صورت وی می تواند بدون نیاز به حکم جدید  هزینه های فک رهن را از مبلغ مذکور کسر و آن را پرداخت کند.

مستندات قانونی فک رهن

نمونه دادخواست الزام به فک رهن 

مطالب مفید:

دعوای الزام به اخذ پایان کار

دعوی الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.