مطالبه وجه التزام قراردادی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مطالبه وجه التزام قراردادی

مطالبه وجه التزاموجه التزام را می توان نوعی ضمانت اجرای حقوقی دانست. این ضمانت اجرا در قراردادها نقش تعیین کننده و باردارنده ای از تخلف و یا عدول از قرارداد میان طرفین ایفا می کند. بنابراین کاربرد آن بیشتر در قراردادها است. ملاحظه می شود که قرارداد تا چه اندازه اهمیت می یاید.

برای آشنایی با چارچوب قرارداد، مقاله نمونه قرارداد را مطالعه کنید.

وجه التزام قراردادی

قرارداد را می توان مهم ترین سند در معاملات و یطور کلی فعالیت در بازار تجاری دانست. لذا نقش وجه التزام قراردادی در آن می تواند سلامت اقتصاد و تجارت را تضمین نماید.

تعریف وجه التزام

وجه التزام مبلغی است که طرفین یک قرارداد آن را تعیین و در قرارداد ذکر می کنند. این مبلغ به ازای مدت معینی “تاخیر در اجرا” یا “عدم انجام تعهد” از سوی یکی از طرفین، قابل مطالبه و دریافت برای طرف دیگر خواهد بود.

اهمیت وجه التزام

در نظر گرفتن مبلغی به عنوان تاخیر در قرارداد و یا عدم انجام تعهد می تواند هر گونه تخلف و یا بدعهدی طرفین قرارداد را تا حد ممکن کاهش دهد. این امر می تواند تضمینی برای اجرای درست قرارداد باشد. و از طمع ورزی و یا سوء استفاده متعهدین به قرارداد به دلیل آثار ناشی از هر گونه گرانی و تورم در ارزش مالی قرارداد را به حداقل ممکن برساند. و خیال آنان را در باب فعالیت های اقتصادی راحت و آسوده سازد.

کاربرد وجه التزام

کاربرد وجه التزام
کاربرد وجه التزام

در اکثر قراردادها از جمله قراردادهای مشارکت در ساخت، قرارداد پیمانکاری ، قراردادهای خرید و فروش ملک و نظایر آن، در نظر گرفتن وجه التزام قراردادی می تواند بر استحکام قرارداد بیفزاید. همچنین این امکان را به طرف مطالبه گر می دهد تا در صورت تخلف طرف مقابل، دادخواست وجه التزام قراردادی را به دادگاه تقدیم نماید.

طرفین دعوا

در دعوای مطالبه وجه التزام قراردادی،  طرفی که از تعهد شانه خالی کرده است خوانده و طرف دیگر خواهان دعوا خواهد بود.

مرجع رسیدگی به دعوا

با وجود آنکه دعوای مطالبه وجه در قراردادهای مربوط به ملک متأثر از قرارداد می باشد با این وجود جزء دعاوی منقول محسوب می گردد. از این رو می توان آن را در دادگاه محل اقامت خوانده یا محل انعقاد قرارداد و یا محل اجرای تعهد، طرح نمود.

حدود اختیارات دادگاه در مورد میزان وجه التزام

باید دانست در هر قرارداد، وجه التزام به همان میزانی که بابت تاخیر و یا تخلف از قرارداد ذکر شده قابل وصول است. بنابراین دادگاه نمی تواند این مبلغ را افزایش و یا کاهش دهد. لذا بحث ضرر و زیان ناشی از قرارداد یا عدم اجرای آن می تواند احکام جداگانه داشته باشد. دادگاه در مورد هر یک از آنها ترتیبات خاصی را در نظر می گیرد. به عنوان مثال دادگاه در مورد وجه التزام، فرد متخلف را به همان میزانی که در قرارداد ذکر شده محکوم می نماید . ممکن است جه التزام در یک قرارداد ذکر نشده باشد.  در این مورد، بار اثبات ادعای خواهان مبنی بر وارد شدن ضرر و زیان به وی، بیشتر بر عهده خودش می باشد. و دادگاه در صدور حکم به میزان اثبات ادعای خواهان و تایید کارشناس توجه خواهد نمود. لذا به میزان تایید کارشناس رسمی، متخلف را محکوم خواهد نمود.

بدل و جانشین بودن وجه التزام

بدل و جانشین بودن وجه التزام
بدل و جانشین بودن وجه التزام

یکی از نکات مهم در دعوای مطالبه وجه التزام قراردادی اثبات این نکته است که آیا انجام تعهد و مطالبه وجه التزام دو مقوله جدا هستند؟ یا اینکه مطالبه وجه التزام می تواند جایگزین تعهد متعهد شود. به عبارت روشن تر گاهی در هنگام دعوا، خواهان با اخذ وجه التزام خواسته دیگری ندارد. و دیگر اجرای قرارداد برایش مهم نیست. اما گاهی خواهان هم درخواست مطالبه وجه التزام را دارد و هم درخواست اجرای تعهد طرف دیگر قرارداد را. بنابراین در اینگونه موارد بهتر است در قرارداد این امر به صورت واضح بیان گردد. به عنوان مثال قید گردد اخذ وجه التزام ، بدل و جانشین تعهد اصلی نیست و با آن قابل جمع است.

متعارف بودن مبلغ وجه التزام

بهتر است مبلغی که طرفین برای انجام تعهد و تحت عنوان وجه التزام در نظر می گیرند با مبلغ کل قرارداد تناسب داشته باسد. در صورت عدم تناسب، ممکن است دادگاه مبلغ وجه التزام را نپذیرد و حداکثر آن را در سقف قرارداد مورد پذیرش قرار دهد.

طبیعی بودن عوامل ناشی از عدم تعهد به قرارداد

ممکن است عدم اجرای قرارداد در اثر عوامل غیر متعارف و غیر قابل پیش بینی باشد. از جمله تعطیلی مکرر بسیاری از واحدها بدلیل انتشار ویروس کرونا و نظایر. در این صورت گاه دادگاه قصور در خوانده را احراز نمی نماید. لذا حکمی را علیه خوانده دعوا صادر نخواهد نمود.

مستندات قانونی

دعوای مطالبه وجه التزام قراردادی با استناد به:

مواد 226 تا 230 قانون مدنی

و ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی

و ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

قابل طرح و ارائه خواهد بود.

نحوه اجرای حکم

در مورد صدور حکم و اجرای آن اقدامات زیر قابل انجام است:

  • خواهان باید بلافاصله بعد از صدور حکم، درخواست صدور اجراییه نماید.
  • اموال قابل اجرا را به واحد صدور اجرا معرفی نماید.
  • این اموال می تواند ملک، خودرو و یا وجه نقد متعلق به خوانده باشد.
  • برای معرفی این اموال، خواهان باید از ادارات ثبت، راهور و بانک مرکزی استعلامات لازم را اخذ نماید.
  • در صورت عدم امکان شناسایی اموال محکوم، وی می توان حکم جلب وی را از دادگاه درخواست کند.
نگرانی به خود راه ندهید.

در صورت مواجهه به پرونده وجه التزام در هر شکل، با وکیل متخصص امور ملکی تماس بگیرید. وکیل می تواند با استناد به موادی که به آن اشاره رفت، دعوای مطالبه وجه التزام قراردادی را در دادگاه حقوقی مطرح نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.