وکیل اداره کار خوب و حرفه ای

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

وکیل اداره کار

با وکیل اداره کار آشنا شوید

امروزه بسیاری از افراد برای اداره کار یک وکیل اخذ می‌کنند. حجم امور حقوقی مربوط به کارفرما و کارگر به طور قابل‌توجهی بالاست. وکلای اداره کار معمولاً تجربه بسیار بالایی در زمینه ارائه راهکارهای مختلف برای پیگیری مسائل حقوقی مربوط به این حوزه دارند. این افراد می‌توانند به امور حقوقی مربوط به نیروی فعال در شرکت‌ها رسیدگی کنند. در ادامه درباره وظایف، تعهدات و اختیارات وکیل اداره کار بیشتر توضیح خواهیم داد.

وکیل اداره کار پیش از شروع به فعالیت باید با موکل یک وکالت‌نامه تنظیم کند. در واقع این گروه از وکلا بدون تنظیم وکالت‌نامه رسمی از نظر حقوقی توانایی انجام هیچ‌گونه کاری برای موکل خود ندارند. برخی از کارفرمایان برای پیگیری امور حقوقی خود و کارمندانشان از چند وکیل کمک می‌گیرند. درصورتی‌که یکی از کارکنان شرکت به دلیل شرایط کار از کارفرما شکایت کند، وظیفه رسیدگی به شکایت بر عهده وکیل اداره کار خواهد بود.

وکیل دعوای اداره کار

وکیل دعوای اداره کار

حدود اختیارات وکیل اداره کار

وکیل اداره کار یا وکیل دعاوی کار در حقیقت فردی است که به نمایندگی از کارگر و یا کارفرما می تواند دادخواست برای کارگر و کارفرما تهیه کند. در این دادخواست موضوع درخواست های موکل خود را ثبت کرده و از طریق سامانه جامع کار برای اداره کار محل فعالیت کارگر ارسال کند. وکیل اداره کار می تواند در زمان تشکیل جلسه هیئت تشخیص با تنظیم لوایح مناسب به بهترین شکل از حقوق موکل خود دفاع نموده و در بیشتر موارد رای مثبت هیئت تشخیص را به نفع موکل خود بگیرد.

مطلب مفید | مشاوره آنلاین با وکیل اداره کار

وظایف یک وکیل برای پیگیری امور مربوط به اداره کار

پیگیری شکایات مهم‌ترین وظیفه وکیل اداره کار است. در بسیاری از مواقع وکلای اداره کار به‌جای کارفرما در جلسات دادگاه حاضر می‌شود. وظایف کلی وکلای اداره کار و سایر وکلا یکسان است. بااین‌وجود معمولاً وکلای متخصص در زمینه اداره کار حق‌الوکاله بالاتری دریافت می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع حجم بسیار بالاتر امور حقوقی مربوط به اداره کار است.

برخی از مواقع کارفرمایان برای تنظیم قراردادهای کاری و استخدام نیروی کار جدید با وکلای متخصص در زمینه امور اداره کار مشورت می‌کنند. این افراد به دلیل تسلط بسیار بالا بر مسائل حقوقی می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی برای استخدام نیروی کار جدید قرارداد کاری تنظیم کنند. در قرارداد کاری باید به مواردی مانند شرایط کاری، میزان دستمزد و نحوه استعفای کارکنان اشاره شود.

 وکیل اداره کار می‌تواند به هیئت‌مدیره شرکت‌ها و ادارات نیز مشاوره حقوقی ارائه دهد. وکلای اداره کار باید طی هفته با رئیس شرکت یا کارفرما یک جلسه برگزار کنند. در این جلسه وکلا باید کارفرما را از وضعیت حقوقی شرکت به طور دقیق آگاه سازند. برخی از وکلا به‌صورت اختصاصی مسئولیت دفاع از حقوق کارکنان ادارات را برعهده دارند.

فعالیت یک وکیل برای کارفرما

فعالیت یک وکیل برای کارفرما

تعهدات وکلای متخصص در زمینه رسیدگی به امور اداره کار

تمامی وکلای اداره کار پس از تنظیم و ثبت وکالت‌نامه نسبت به کارفرما و کارکنان شرکت موردنظر تعهداتی پیدا می‌کنند. در نظر داشته باشید تعهدات وکلا باتوجه‌ به شرایط و موارد ذکرشده در وکالت‌نامه‌های مختلف متفاوت است. پیگیری امور حقوقی کارفرما و کارکنان در سریع‌ترین زمان ممکن مهم‌ترین تعهد وکیل اداره کار محسوب می‌شود. از میان سایر تعهدات وکلای اداره کار می‌توان به آگاه‌سازی هیئت‌مدیره از وضعیت پرونده‌های حقوقی شرکت اشاره کرد.

به‌طورکلی تعهدات وکلای اداره کار به طور قابل‌توجهی بیشتر از وکلای مدنی یا  وکلای خانواده است. ازاین‌جهت وکیل اداره کار حق‌الوکاله نسبتاً بالاتری دریافت می‌کند. در سال‌های اخیر باتوجه‌به پیچیده‌تر شدن قوانین کار فعالیت وکلای اداره کار بیشتر شده است. ارائه گزارش ماهانه از نتیجه جلسات دادگاه رسیدگی به شکایات کارکنان از کارفرما  نیز یکی دیگر از تعهدات وکلای اداره کار محسوب می‌شود.

درصورتی‌که یک وکیل به تعهدات ذکرشده در وکالت‌نامه پایبند نباشد، موکل می‌تواند از وکیل خود شکایت کند. کارکنان و کارگرانی که می‌خواهند شکایتی بر علیه کارفرمای خود ثبت کنند، باید از وکلای اداره کار کمک بگیرند. این افراد می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از بررسی پرونده و تنظیم وکالت‌نامه شکایت‌ را به ثبت برسانند.

تنظیم وکالت‌نامه پیش از شروع به کار

تنظیم وکالت‌نامه پیش از شروع به کار

شرح اختیارات وکلای اداره کار و چگونگی گسترش حوزه اختیارات

حوزه اختیارات وکیل اداره کار به طور دقیق در وکالت‌نامه مطرح می‌شود. شایان‌ذکر است این گروه از وکلا توانایی فعالیت خارج از حوزه اختیارات خود را ندارند. در برخی از مواقع وکیل اداره کار باتوجه‌به حوزه تعیین شده در وکالت‌نامه نمی‌تواند  برای پیگیری برخی از امور حقوقی اقدام کند. در چنین شرایطی وکلا باید این موضوع را به اطلاعات موکل خود برسانند. با رضایت موکل می‌توان در وکالت‌نامه برای گسترش حوزه اختیارات وکیل تغییراتی ایجاد کرد.

ایجاد هرگونه تغییری در وکالت‌نامه بدون آگاهی موکل امکان‌پذیر نیست. گاهی اوقات وکلا برای پیگیری برخی از پرونده‌ها نیازمند وکالت‌نامه تام‌الاختیار هستند. این گروه از وکالت‌نامه‌ها حوزه اختیارات وکلا به طور قابل‌توجهی گسترش می‌دهد. وکلای دارای وکالت‌نامه تام‌الاختیار الزامی به آگاه‌سازی موکل از تمامی مراحل حقوقی پرونده ندارند.

معمولاً میزان حق‌الوکاله وکیل اداره کار با حوزه اختیارات گسترده، بیشتر است. وکلای اداره کار باید در ابتدا با موکل خود بر سر میزان حق‌الوکاله دریافتی به توافق برسند. کارفرمایان پیش از هرگونه اقدام حقوقی می‌توانند با وکلای اداره کار مشورت کنند. برای دریافت مشاوره در خصوص امور حقوقی می‌توانید با گروه ملکی اداری تماس بگیرید.

توافق با وکیل برای پیگیری امور حقوقی کارکنان

توافق با وکیل برای پیگیری امور حقوقی کارکنان

بررسی شرایط تنظیم وکالت‌نامه رسمی با وکلای اداره کار

 همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم پیگیری امور حقوقی مربوط به اداره کار بدون تنظیم یک وکالت‌نامه رسمی امکان‌پذیر نخواهد بود. به‌طورکلی وکالت‌نامه‌ها در اکثر مواقع دارای اعتبار یک یا دوساله هستند. در صورتی افراد خواهان ادامه فعالیت وکیل اداره کار باشند می‌توانند نسبت به تمدید وکالت‌نامه اقدام کنند. در وکالت‌نامه به مواردی مانند حوزه اختیارات و وظایف وکیل اشاره می‌شود. تعهدات وکیل در برابر موکل نیز باید به طور دقیق در وکالت‌نامه مشخص شود.

مطلب مفید | سامانه شکایت از کارفرما

از میان سایر موارد ذکرشده در وکالت‌نامه می‌توان به میزان حق‌الوکاله دریافتی توسط وکیل اشاره کرد. در نظر داشته باشید میزان حق‌الوکاله باتوجه‌به عوامل مختلف تغییر می‌کند. میزان تجربه وکیل و حجم کاری دو مورد از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر میزان حق‌الوکاله هستند. معمولاً وکیل و موکل پیش از تنظیم وکالت‌نامه در مورد شرایط آن با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

پس از تنظیم وکالت‌نامه وکیل و موکل باید آن را امضا کنند. وکلای اداره کار برخلاف وکلای مدنی نمی‌توانند با وکالت‌نامه دستی کار خود را آغاز کنند. درواقع برای فعالیت به‌عنوان وکیل برای کارفرما و کارکنان باید حتماً وکالت‌نامه محضری داشت. اکثر وکلای اداره کار، بخشی از حق‌الوکاله خود را در هنگام تنظیم وکالت‌نامه دریافت می‌کنند.

وکیل اداره کار چه حقوقی را میتواند برای موکل خود اخذ نماید؟

با توجه به نوع درخواست های کارگر ، وکیل می تواند در مورد حق السعی و یا به عبارتی مزد و پاداش و حق سنوات و دیگر مزایای کارگر تلاش کند و چنانچه از طرف کارفرما این مزایا پرداخت نشده باشد آنها را از هیئت تشخیص درخواست نماید.

وکیل و اخذ حقوق کارگر

جلسه اول طرح دعوا و نقش وکیل در آن

اولین جلسه ای که در اداره کار و با حضور اعضای هیئت تشخیص برگزار می شود بسیار می تواند در سرنوشت خواهان تاثیر گذار باشد. وکیل معمولاً تلاش میکند با استناد به مواد 2 و 3 قانون کار ابتدا رابطه کارگری و کارفرمایی را به اثبات برساند. این امر اولین اقدام حقوقی و قانونی وکیل می باشد. وقتی رابطه کارگر و کارفرما احراز شد. نوبت به مطالبات کارگر میرسد. در اینجا اگر پرینت سوابق پرداخت وجود داشته باشد کار برای وکیل راحت تر است. اما ممکن است کارفرما حقوق کارگر را از حسابهای مختلف پرداخت کرده باشد. یا اینکه حقوق کارگر را در مواردی به صورت دستی پرداخته نموده باشد. این موارد موجب میشود کار وکیل اداره کار کمی سخت تر شود. اما همواره راههایی برای اثبات و احراز رابطه کاری وجود دارد.

تجربه و تخصص وکیل اداره کار بسیار سازنده باشد. یعنی می تواند مشکلات را یکی یکی بر طرف نموده  و راه حل های مناسب پیش پای وکیل و موکل وی قرار دهد.

موضوع قرارداد کار

یکی از مشکلات اولیه در مورد احراز رابطه کارگری و کارفرمایی آن است که ثابت شود آیا قراردادی میان طرفین تنظیم و امضاء شده است یا خیر؟ باید گفت اگرچه با وجود قرارداد کتبی ،  اقدام وکیل در مسیر راحت تری پیش می رود. اما در بسیاری موارد قراردادی میان طرفین به امضاء نرسیده است. در این موارد همینکه به دستور کارفرما وجوهی به حساب کارگر واریز شده باشد خود گواه بر احراز رابطه کاری میان طرفین است.

در این موارد پرینت حساب می تواند کار را برای اثبات دلایل واریز وجه به حساب کارگر راحت تر نماید. وجود اسناد دیگری نظیر برگ ماموریت ، برگ مرخصی و…. میتواند اسناد دیگری برای اثبات رابطه کاری میان طرفین ارائه دهد. هم قرارداد کتبی و هم قرارداد شفاهی میتواند راههای رسیدن و دستیابی وکیل به حقوق موکل خود را فراهم آورد. کارگران نباید در مواردی که فاقد قرارداد مکتوب با کارفرما باشند نگران حقوق از دست رفته خود باشند. آنها می توانند با استناد به قانون بدنبال اخذ مطالبات خود باشند.

تنظیم قرارداد کار توسط وکیل اداره کار

تنظیم قرارداد کار توسط وکیل اداره کار

وکیل ، قرارداد کار را چگونه تنظیم میکند؟

ماده 10 قانون کار برای آنکه اختلافات کار و کارفرما به حداقل برسد برای قرارداد کار الزاماتی را در نظر گرفته است. از جمله آنکه:

  • مشخصات طرفین در قرارداد ذکر شود.
  • نوع کار معلوم باشد.
  • حقوق و مزد مبنا و ضمایم و جزییات آن روشن باشد.
  • ساعت کار ، تعطیلات و مرخصی روشن و مشخص شود.
  • محل انجام کار معلوم باشد.
  • تاریخ انعقاد قرارداد قید گردد.
  • قرارداد دارای مدت باشد اگر برای کار معین تنظیم شود.
  • موارد فسخ قرارداد معلوم شود.
  • سایر مواردی که بر اساس عرف و عادت محل ، قابل تعریف و ذکر باشد.

دوره آزمایشی کار

در موقع تنظیم قرارداد کار طرفین می توانند مدتی را به عنوان دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در این دوره طرفین می توانند بدون اخطار قبلی رابطه کار را قطع نمایند. مدت قرارداد در مورد کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و در مورد کارگر ماهر حدود سه ماه است.

همه این موارد در هنگام طرح دعوا از طریق وکیل اداره کار مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد . هر کدام از این موارد به نوبه خود می توانند به وکیل و موکل برای موفقیت در طرح دعوا کمک نمایند.

نتیجه‌گیری

وکیل اداره کار توانایی رسیدگی به کلیه امور حقوقی کارفرمایان و کارکنان را دارد. در صورت تمایل به اعطای وکالت به وکیل اداره کار باید در ابتدا وکالت‌نامه محضری تنظیم کرد. وظایف و تعهدات وکیل باید در وکالت‌نامه به طور دقیق ذکر شود.

درصورتی‌که کارگر از کارفرما شکایت کند، وکیل اداره کار می‌تواند به‌جای کارفرما در جلسه دادگاه حاضر شود. وکلای اداره کار برای گسترش حوزه اختیارات خود باید در وکالت‌نامه رسمی تغییر ایجاد کنند. برای پیگیری امور حقوقی می‌توانید با وکیل اداره کار در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید.

وکیل اداره کار یکی فعال ترین وکلای همکار در گروه ملکی اداری است. وی در اغلب دعاوی مربوط به کارگر و کارفرما ، با تنظیم دادخواست و ثبت آن در سامانه جامع روابط کار ، به نمایندگی از طرف موکل خود در جلسات هیئت تشخیص و اداره حل اختلاف حضور پیدا میکند.

حضور وی معمولا بعد از جمع آوری دلایل و مستندات لازم صورت میگیرد. بدین ترتیب امکات دفاع مناسب از موکل در جلسات رسیدگی به دعوای کار در مراجع حل اختلاف میسر خواهد بود.

اگر شما دعوای مطرح در حوزه روابط کار دارید ، برای سپردن پرونده دعوای خود به وکیل اداره کار میتوانید با شماره ثبت شده در کادر بالای همین صفحه با وی در تماس باشید.

مطلب مفید| وکیل دعاوی شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.