اخذ سند مالکیت بنام ورثه و شرایط آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

اخذ سند مالکیت بنام ورثه و شرایط آن

انتقال سند به نام ورثه

انتقال سند به نام ورثه

آشنایی با شرایط اخذ سند مالکیت بنام ورثه

انتقال سند مالکیت همواره از مباحث مهم حقوقی به شمار می‌آید که دارای جزئیات بسیاری است. در این بین، اخذ سند مالکیت بنام ورثه پیچیدگی‌ها و دردسرهای بیشتری دارد . همین امر موجب شده تا بسیاری از افراد حتی از نحوه رسیدگی به اینگونه پرونده‌‌های حقوقی آگاه نباشند.

مطلب مفید | قبول و رد ترکه توسط وراث

پس از فوت هر فردی، اگر وی دارای مال و دارایی‌ به نام خود باشد و این دارایی ها به واسطه سند به نام متوفی باشد، وراث او می‌توانند جهت انتقال همان اموال و دارایی‌ها به نسبت سهم‌الارث  خود اقدام کنند. در واقع، میزان سهم‌الارث آن‌ها تعیین‌کننده مقدار اموالی است که به ورثه تعلق می‌گیرد.

از آنجاکه این موضوع به این سادگی‌ها نیست، باید برای انجام این امر مدارک خاصی را ارائه دهید. علاوه بر این، قدم گذاشتن در چنین مسیری بدون بهره‌گیری از مشاوران حقوقی و یا وکیل انحصار وراثت ممکن است کار را کمی پیچیده کند و حتی در مواردی به نتیجه مناسب نیز ختم نشود.

اگر خواستار کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اخذ سند مالکیت بنام ورثه و شرایط آن هستید، ادامه متن را مطالعه کنید.

در زمینه انتقال سند مالکیت بنام ورثه به چه مدارکی نیاز داریم؟

همان طور که احتمالاً می‌دانید، جهت انجام امور حقوقی نظیر اخذ سند مالکیت بنام ورثه باید برخی مدارک خاص را به مراجع قانونی مربوطه تحویل دهید. به همین جهت، توصیه می‌شود چنین مدارکی را پیش از مراجعه به مراجع قانونی گردآوری کنید. این امر موجب میشود در زمان مراجعه، فرایند کارهای حقوقی انتقال اموال بدون مشکل خاصی انجام شود.

در پرونده‌های انتقال سند مهم‌ترین مدارک مورد نیاز عبارتاند از:

فرم مربوط به تقاضای صدور سند مالکیت جدید:

در این فرم باید مشخصات شخصی خود را به طور کامل وارد کنید.

مدرک مربوط به حصر وراثت:

این مدرک ثابت می‌کند که مالک اصلی فوت کرده است. این مدرک پس از ارائه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت، توسط شورای حل اختلاف یک ماه پس از انتشار آگهی در روزنامه، صادر میشود.

نکته مهم آن است که در این مدرک معمولاً‌ نام کلیه ورثه ذکر می‌شوند.

تکمیل فرم موسوم به فرم مالیات:

این فرم از طرف سازمان مالیاتی کشور برای ورثه صادر می‌شود. در واقع، پیش از بحث اخذ سند مالکیت بنام ورثه باید ثابت شود که متوفی بدهی مالیاتی خاصی ندارد. همچنین مالیات بر ارث نیز محاسبه و پرداخت شود.

باید در زمان مراجعه به مراجع قانونی کلیه اسناد رسمی که به نام فرد فوت شده هستند، به همراه داشته باشید. لطفاً توجه کنید که اسناد مذکور تنها زمانی یک نوع سند قانونی محسوب می‌شوند که در محضر اسناد رسمی ثبت شده باشند.

امکان تقسیم سند املاک نیز وجود دارد

امکان تقسیم سند املاک نیز وجود دارد

مراجعه به سازمان ثبت اسناد برای پیگیری انتقال سند به نام ورثه

مهم‌ترین سازمانی که باید برای اخذ سند مالکیت بنام ورثه به آن مراجعه کرد، سازمان ثبت اسناد و شعب این سازمان در محل زندگی شما است. در واقع، اخذ سند‌های مالکیت جدید بدون مراجعه به این سازمان امکان‌پذیر نیست و کلیه اسناد جدید صادر شده باید مورد تأیید سازمان ثبت اسناد باشند.

با اولین مرحله از مراجعه به سازمان ثبت اسناد از شما خواسته می‌شود درخواستی را در رابطه با اخذ سند مالکیت بنام ورثه ارائه کنید. در همین مرحله، کلیه اسناد مد نظر فرد فوت شده از شما دریافت مي‌شوند. پس از این مرحله، معمولاً یک زمان خاص برای شما تعیین می‌شود تا دوباره به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنید.

طی این بازه زمانی، سازمان ثبت اسناد به بررسی رسمی بودن کلیه اسنادی که ارائه کرده‌اید، می‌پردازد. در صورت وجود هرگونه مشکلی در مورد رسمیت اسناد مربوطه، از شما دعوت می‌شود که دوباره به سازمان اسناد مراجعه کنید و به پرسش‌های موجود در این رابطه پاسخ دهید. چنانچه مشکل خاصی وجود نداشته باشد، ادامه روند رسیدگی به اخذ سند مالکیت بنام ورثه پیگیری می‌شود.

در گام بعدی، کلیه وراث باید با مراجعه به سازمان ثبت اسناد یا معرفی یک نماینده نسبت به تکمیل فرم‌هایی که در مرحله قبلی به آن‌ها پرداختیم، اقدام کنند. در این مرحله، روند انتقال اموال تقریباً به پایان رسیده است و تنها باید کمی صبر کنید تا اسناد مربوطه به شما تحویل شوند.

وجود وصیت‌نامه قانونی و زمان فوت متوفی

اخذ سند مالکیت بنام ورثه بوسیله سازمان ثبت اسناد رسمی دارای برخی محدودیت‌های خاص است. به عنوان مثال؛ اگر متوفی پیش از سال 1346 شمسی فوت کرده باشد، دیگر لازم نیست فرم مالیاتی پر شود و در واقع، نیاز نیست که ورثه نسبت به پرداخت مالیات مربوطه اقدام کنند.

انتقال ارث والدین از جمله مهم‌ترین مباحث حقوقی است

انتقال ارث والدین از جمله مهم‌ترین مباحث حقوقی است

یکی دیگر از محدودیت‌ها در این زمینه، بحث وجود یک وصیت‌نامه قانونی است. اگر فرد متوفی پیش از فوت خود وصیت‌نامه قانونی خود را در اختیار فرزندان یا نماینده حقوقی خود قرار داده باشد، اموال و دارایی‌ها بر اساس مواردی تقسیم می‌شوند که در وصیت‌نامه ذکر شده‌اند. در چنین شرایطی، سازمان ثبت اسناد در زمینه تقسیم کردن مال و دارایی‌ها و همچنین اخذ سند مالکیت بنام ورثه دخالتی نمی‌کند.

علاوه بر این، اگر ثابت شود پیش از فوت، فرد مهریه همسر خود را پرداخت نکرده است، ابتدا باید مهریه همسر وی پرداخت شود. سپس از باقی‌مانده دارایی‌ها و اموال او بر اساس گواهی حصر وراثت به هر یک از فرزندان و وراث وی سهم مربوطه تعلق خواهد گرفت.

این موضوع یکی از مهم‌ترین مواردی است که بسیاری از هم‌وطنان از آن باخبر نیستند و ممکن است به همین دلیل، با مشکلات خاصی روبرو شوند.

در این بین، مشاوره با وکلا و مؤسسات حقوقی معتبر آگاهی افراد را بالا می‌برد و روند پیگیری پرونده را افزایش می‌دهد. گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری با داشتن کادر حرفه‌ای و آگاه به قوانین مربوط به مالکیت ورثه قادر است متقاضیان را به بهترین نحو راهنمایی کند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند بحث انتقال مالکیت اموال و دارایی‌های فردی که فوت شده ، براحتی صورت می‌پذیرد و این موضوع دارای پیچیدگی قانونی خاصی نیست. این امر صحیح است، البته تنها در شرایطی که شما آشنایی کاملی با قوانین حقوقی مربوط به این موضوع داشته باشید. شما باید برای پیگیری اقدامات به سازمانهای مختلف مراجعه کنید. از جمله اداره ثبت اسناد ، اداره دارایی ، شورای حل اختلاف و ….

در موارد مهم بهتر است اخذ سند مالکیت بنام ورثه با کمک مشاوران حقوقی انجام بگیرد. این افراد به طور کامل با موارد حقوقی موضوع آشنایی دارند. اگر شما نیز به نوعی با این پرونده‌ها در ارتباط هستید، می‌توانید با ما تماس برقرار کنید. وکلای ما می‌توانند شما را در این زمینه همراهی کنند و به درخواست های شما رسیدگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.