قصور کارفرما در حوادث کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

 قصور کارفرما در حوادث کار

در مورد قصور کارفرما در حوادث کار بیشتر بدانید

در محیط های کار نظیر کارگاهها ، افراد مختلفی مشغول فعالیت هستند . این افراد میتوانند در معرض خطرات و آسیب های ناشی از کار قرار گیرند. کارگر و کارفرما در حوادث ناشی از کار به طور مستقیم درگیر هستند . اما مسئولیت حوادث ناشی از کار بیشتر متوجه کارفرما است.

مطلب مفید | مهلت پرداخت دیه حادثه کار

با توجه به قوانین کار، کارفرما عهده دار یکسری از وظایف خواهد بود. در صورت مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار، او ملزم به پرداخت خسارات میباشد. در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم.

مقصر بودن در حوادث ناشی از کار چیست؟

ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حادثه ناشی از کار را اینطور تعریف میکند:

به کلیه حوادثی که حین انجام وظایف و یا به سبب آن برای فرد بیمه شده رخ میدهد، حادثه ناشی از کار گفته میشود.

حادثه میتواند در کلیه زمانهایی که فرد ، حین انجام کار در کارگاه باشد اتفاق بیفتد. این حوادث حتی ممکن است در بیرون از کارگاه یعنی  ساختمانها و موسسات وابسته رخ دهد. در مواردی کارگر بنا به دلایل مختلف و با توجه به دستور صادر شده از سوی کارفرما به خارج از محل کارگاه مراجعه میکند. در این موارد نیز احتمال بروز حادثه ناشی از کار وجود دارد.

مطلب مفید | وکیل حادثه ناشی از کار

نکته مهم دیگر این است که حوادث رخ داده برای فرد بیمه شده حین کمک و نجات سایر افراد بیمه شده هم جزء حوادث کار در نظر گرفته میشود.

وظایف کارفرما در برابر حادثه ناشی از کار کدام اند؟

کارفرمایان و مسئولین کارگاهها باید از وظایف خود در حادثه ناشی از کار، آگاه باشند . آنها باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند . چرا که در صورت مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار، مجبور به پرداخت هزینه خواهد شد.

وظایف کارفرما در حوادث کار بر اساس قانون کار

بر اساس ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، وظایف کارفرما در صورت بروز حادثه ناشی از کار به شرح زیر است:

– کارفرمایان در صورت بروز حوادث ناشی از کار موظف به انجام کلیه اقدامات اولیه لازم برای جلوگیری از تشدید اوضاع هستند. همچنین آنها باید در یک بازه زمانی سه روزه وضعیت پیش آمده را به شکل مکتوب به اطلاع سازمان برسانند.

– ممکن است کارفرمایان برای انجام اقدامات اولیه به منظور جلوگیری از تشدید اوضاع، هزینه ای پرداخت کنند. این هزینه بعدا از سوی صندوق تامین اجتماعی پرداخت میگردد.

– با توجه به تبصره ماده ۹۵ قانون کار، کلیه کارفرمایان موظفند حادثه ناشی از کار را در فرم مخصوص ارائه شده از سوی وزارت کار ثبت کنند. کارفرما باید مراتب را به سرعت و به شکل مکتوب به اداره کار اطلاع دهد.

– کارفرمایان ضمن اطلاع کتبی حادثه ناشی از کار به اداره کار محل، موظف هستند این حادثه را به اطلاع صندوق تامین اجتماعی محل نیز برسانند.

با توجه به موارد فوق، عدم انجام به موقع این اقدامات ممکن است در مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار اثرات سوء داشته باشد.

چه مواردی در مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار موثر هستند؟

در کلیه حوادث ناشی از کار ، یکی از مسائلی که مورد بررسی قرار میگیرد این است که کارفرما در حادثه پیش آمده مقصر است یا خیر. مواردی که منجر به مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث ناشی از کار میشود، عبارتند از:

– عدم استخدام نیروی کار آموزش دیده و متخصص باعث میشود که در صورت بروز حوادث ناشی از کار، کارفرما مقصر شناخته شود.

– فقدان تجهیزات مناسب برای انجام کار، یعنی ممکن است تجهیزات مورد استفاده غیر ایمن و فرسوده باشند‌.

– عدم نظارت کافی و لازم و در صورت بروز هرگونه حادثه ناشی از کار.

این موارد منجر به مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار میشود . با این حال چنانچه اثبات شود کارفرما در حادثه ناشی از کار مقصر نبوده و کارگر مقصر شناخته شود، وی تنها ملزم به پرداخت خسارت بیمه خواهد بود.

 اقدامات لازم برای دریافت خسارت در مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار

در صورت وقوع حوادث ناشی از کار، کارگر بلافاصله باید اقدامات زیر را انجام دهد تا بتوانند از کارفرما خسارت دریافت کند.

– نخستین گام مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، نیروی انتظامی یا مرجع قضایی برای تنظیم شکایت میباشد. این کار از سوی شخص آسیب دیده و در صورت فوت فرد، توسط اولیای دم انجام خواهد شد.

– شکواییه تنظیم شده از سوی فرد آسیب دیده یا اولیای دم توسط مقام قضایی یا نیروی انتظامی بررسی خواهد شد.

– گام بعدی مراجعه به کلانتری به منظور تشکیل پرونده میباشد. افراد خسارت دیده یا اولیای دم همچنین باید به اداره کار و تامین اجتماعی و پزشکی قانونی رفته و نظر تخصصی آنها را دریافت نمایند.

– برای بررسی مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار و به طور کلی دریافت خسارت، گام بعدی مراجعه به دفتر بازرسی اداره کار شهرستان یا استان میباشد. ارائه گزارش حادثه ناشی از کار از سوی بازرس اداره کار نیز الزامی است.

– افراد در نهایت گزارش ارائه شده از سوی بازرس اداره کار را تحویل کلانتری خواهند داد و این گزارش در نهایت به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

انجام کلیه این مراحل برای دریافت خسارت و به عبارتی مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث ناشی از کار ضروری است.

 مجازات قانونی در قصور کارفرما در حوادث کار

در صورت اثبات قصور کارفرما، وی ضمن پرداخت مبلغ بیمه، ملزم به پرداخت دیه خواهد بود. مجازات مختلفی در قانون برای حوادث ناشی از کار پیش بینی شده است که در پرونده های مختلف، متفاوت خواهند بود.

همچنین بر اساس تبصره ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی، در صورت وقوع قتل یا ضرب و جرح در حوادث ناشی از کار و اثبات ارتباط این حوادث با عدم رعایت مقررات از سوی کارفرما، او ملزم به پرداخت دیه خواهد بود.

مجازات حبس نیز از دیگر مجازات هایی است که در صورت مقصر شناخته شدن کارفرما در حوادث کار و با توجه به ماهیت حادثه پیش آمده ممکن است از سوی قاضی تعیین شود.

 سخن پایانی

تعداد حوادث ناشی از کار متأسفانه کم نیست .با توجه به اینکه کارگران بطور مستقیم با این حوادث در ارتباط هستند، اطلاع از قوانین بسیار مهم است. در بسیاری از موارد و به دلایل مختلف ممکن است کارفرما مقصر باشد که در صورت قصور کارفرما در حوادث کار، مجازات های مختلفی برای او در نظر گرفته میشود.

مطلب مفید | وکیل قصور پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.