سند زدن یا نقل و انتقال سند ملک
نحوه سند زدن ملک در معاملات
در باره نکات مهم نقل و انتقال سند ملک بیشتر بدانید
پس از انجام هرگونه معامله ملکی، اولین مسئلهای که باید به آن توجه داشت، نقل و انتقال سند ملک است. این نقل و انتقال که باصطلاح به نام سند زدن مشهور است، بعنوان یک اعلام توافق رسمی و قانونی میان فروشنده و خریدار محسوب میشود. توافق میان خریدار و فروشنده در صورتی اعتبار دارد که به دنبال آن نقل و انتقال سند نیز انجام گرفته باشد. در این زمان معاملات ملکی از سوی سازمان ثبت اسناد و سایر مراجع قضایی به رسمیت شناخته میشود.
گاه ممکن است مجبور شویم طرف مقابل خود را ملزم به تنظیم سند رسمی ملک بنماییم. در این صورت نیازمان به وکیل متخصص الزام فروشنده به تنظیم سند خواهد افتاد. و مشکل زمانی دو چندان خواهد شد که ملک ورثه ای باشد و حال مجبور باشیم از مسیر الزام وراث به سند زدن ملک حرکت نماییم.
اما خدا آن روز را نیاورد که فروشنده فرد خلافکاری باشد و ما با موضوع انتقال مال غیر مواجه شویم. که این از دردسرهای شایع در هنگام خرید و فروش ملک بشمار میرود.
اما ما در این مقاله قصد داریم فقط نکاتی را در مورد سند زدن و نقل و انتقال ملک بیان کنیم.
مدارک مورد نیاز برای سند زدن ملک
از آنجا که قصد داریم همه چیز در باره نقل و انتقال سند ملک را به شما بیاموزیم، بهتر است در ابتدا با مدارک موردنیاز برای سند زدن آشنا شوید.
برای اینکه یک معامله مستحکم و قوی داشته باشید، باید یک سری مدارک همچون اطلاعات فروشنده و خریدار را در اختیار داشته باشید. البته برخی مدارک دیگر نیز برای انجام این معاملات مهم هستند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:
ارائه نسخه اصلی و کپی سند مالکیت
در سند مالکیت برای نقل و انتقال سند ملک باید موقعیت جغرافیایی و ثبتی و هندسی ملک به طور دقیق مشخص شده باشد.
اصل و نصویر بنچاق:
بنچاق به برگهای گفته میشود که شامل مشخصات فروشنده ، خریدار ، آدرس و همه هزینههایی است که از سمت دو طرف در معامله پیشین پرداخت شده است. این برگه به شکل یک کاغذ A2 است که بهعنوان پیوست و پیشنیاز ملک شناخته میشود. در هنگام نقل و انتقال سند ملک این سند مهمترین مدرک به حساب می آید.
مدارک شناسایی :
مربوط به هر دو طرف معامله و ارائه کپی از شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
ارائه اصل و کپی از وکالتنامه :
در برخی از مواقع که یک سمت یا دو طرف معامله بهوسیله وکیل قصد فروش یا خرید ملک را دارند.
ارائه اصل و کپی پایان کار :
یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید شهرداری یا بخشداری ، در مواقعی که ملک بتازگی ساخته شده است؛ ارائه مجوزهای گفته شده برای سند زدن ملک ضروری خواهد بود.
ارائه صورتمجلس تفکیکی :
ممکن است ملک آپارتمان باشد. در این صورت ارائه صورتمجلس تفکیکی برای نقل و انتقال سند ملک ضروری است.
اصل و کپی حصر وراثت :
همینطور اصل و کپی فرم مالیات بر ارث در زمانیکه ملک خریداری شده ورثهای باشد.
مدارک موردنیاز برای سند زدن ملک
مراحل نقل و انتقال سند ملک
همانطور که گفتیم تصرفات شما تنها زمانی به رسمیت شناخته میشود که سند داشته باشد. نقل و انتقال سند ملک مدتهاست که به یک روال مشخص انجام میشود و مراحل معینی دارد. در ادامه به معرفی این مراحل میپردازیم:
توافق بین خریدار و فروشنده
شما در صورتی میتوانید برای سند درخواست دهید که با فروشنده یا خریدار توافق کرده باشید. این توافق باید بصورت کتبی نوشته شده باشد. توافقنامه کتبی به مبایعهنامه معروف است و با نام قولنامه نیز شناخته میشود. در قولنامه یا مبایعهنامه باید مشخصات کلی ملک موردنظر، مبلغ مورد توافق و سایر مسائل مهم نوشته شود. همچنین باید شرایطی برای فسخ قولنامه در نظر گرفته شود که در صورت فسخ قرارداد به طرف مقابل مبلغی بهعنوان خسارت داده شود.
اخذ کد رهگیری برای مبایعهنامه
باید دقت داشته باشید تنها زمانی مبایعهنامه شما دارای اعتبار است که برای آن کد رهگیری صادر شده باشد. اخذ کد رهگیری برای پیشگیری از اختلافات حقوقی ضروری است. این مسئله به این صورت است که زمانیکه کد رهگیری برای ملک شما صادر میشود، فروشنده نمیتواند آن را به فرد یا افراد دیگری بفروشد و از کلاهبرداری پیشگیری میشود. برای نوشتن مبایعهنامه و اخذ کد رهگیری حتماً از دفتر املاک معتبر استفاده کنید.
مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی
در ابتدا فروشنده باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی برای انتقال مالکیت سند اقدام کند. در این مرحله نیازی نیست که خریدار به همراه فروشنده به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و تنها حضور فروشنده کافی خواهد بود.
مراجعه به اداره امور مالیاتی
در این مرحله از نقل و انتقال سند ملک برای پرداخت مالیات باید به اداره امور مالیاتی مراجعه کنید. این کار معمولاً سه روز طول میکشد. در روز نخست باید مدارک مربوط به ملک را به اداره تحویل دهید. روزم دوم باید میزان مالیاتی که بدهکار هستید را بپردازید. این مبلغ در همان روز و در اداره مالیات از شما گرفته میشود. نیازی نیست به سایر ادارات مراجعه کنید. در روز آخر نیز مفاصاحساب مالیات به شما داده میشود.
نقل و انتقال سند و پایان معامله
در زمان نوشتن متن مبایعه باید تاریخ دقیقی برای نقل و انتقال سند ملک به طور رسمی در نظر گرفته شود. از لحاظ قانونی پس از پرداخت ثمن یا مبلغ معامله بهصورت کامل و اخذ سند معامله به پایان میرسد و خریدار بهعنوان مالک ملک شناخته میشود. برای ارائه مدارک به دفترخانه اسناد رسمی، خریدار و فروشنده باید به همراه هم به این دفتر مراجعه کرده و هزینههای نقل و انتقال را بپردازند. از این طریق سند به طور رسمی به نام خریدار خواهد شد.
مراحل اخذ سند رسمی برای املاک
هزینه سند زدن ملک چقدر است؟
هزینههای متفاوتی برای سند زدن ملک در نظر گرفتهشده است که در ادامه به آنها میپردازیم:
هزینه ثبت مبایعهنامه در سیستم سراسری توسط مشاورین املاک:
هنگام نقل و انتقال سند ملک ، چنانچه ارزش ملک تا ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شود، بنگاه تقریبا ۰.۵ درصد ارزش ملک را مطالبه میکند. اما این هزینه را خریدار و فروشنده بطور برابر میپردازند.
اگر ارزش ملک بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شود، طرفین معامله ملزم به پرداخت ۰.۵ درصد سهم خود هستند. اما در مورد مازاد آن هم باید ۰.۲۵ به دفتر املاک بپردازند. علاوه بر این به این حق کمیسیون مالیات بر ارزش افزوده هم تعلق میگیرد و خریدار و فروشنده موظف به پرداخت آن هستند.
هزینههای مربوط به شهرداری:
در زمان سند ردن ملک فروشنده موظف است هزینهای را به شهرداری برای خلافی، نوسازی و پسماند پرداخت کند.
هزینههای مربوط به دارایی:
اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران تعرفه هزینههای دفاتر اسناد رسمی را برای نقل و انتقال سند ملک در اختیار همه قرار داده است تا از کلاهبرداری و سوءاستفاده و نزاع در بنگاههای املاک پیشگیری کند.
تعرفه هزینههای دفاتر اسناد رسمی حاضر، از وبسایت اداره ثبت اسناد و املاک برداشته شده است. جدول زیر مربوط به اسناد معاملات غیرمنقول و پیشفروش ساختمان طبق ارزش معاملاتی و سایر اسناد مالی است.
عنوان | تعرفه |
تا مبلغ دو میلیون ریال مقطوعاً | ۶۰۰۰۰۰ ریال |
تا مبلغ ده میلیون ریال نسبت به مازاد دو میلیون ریال | ۱۵۰ در هزار |
تا مبلغ پنجاه میلیون ریال نسبت به مازاد ده میلیون ریال | ۱۰۰ در هزار |
تا مبلغ صد میلیون ریال نسبت به مازاد پنجاه میلیون ریال | ۵۰ در هزار |
تا مبلغ دویست میلیون ریال نسبت به مازاد صد میلیون ریال | ۳۰ در هزار |
تا مبلغ پانصد میلیون ریال نسبت به مازاد دویست میلیون ریال | ۱۰ در هزار |
تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال | ۴ در هزار |
بیش از مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال | ۲ در هزار |
هزینههای مربوط به دفترخانه (حقالتحریر):
در زمان نقل و انتقال سند ملک ، هزینه ها به طور مساوی میان خریدار و فروشنده تقسیم خواهد شد. این هزینه تقریباً چیزی حدود ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تخمین زده میشود.
جمعبندی
همانطور که گفتیم در زمان خریدوفروش یک ملک، نقل و انتقال سند ملک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تنها در صورتی شما بهعنوان مالک رسمی شناخته میشوید که سند ملک را به طور رسمی به نام خود کرده باشید. مراحل مختلفی برای اخذ سند وجود دارد که شامل توافق، پرداخت مالیات، ارائه مدارک به دفاتر اسناد رسمی و… هستند.
شما میتوانید از کارشناسان گروه حقوقی ملکی اداری در خصوص اختلافات حقوقی ناشی سند زدن ملک یا نقل و انتقالات آن مشاوره بگیرید.