وکیل کار برای پرونده شکایت از کارفرما

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

وکیل کار برای پرونده شکایت از کارفرما

آشنایی با وکیل کار

آشنایی با وکیل کار

با وکیل کار آشنا شوید

گاهی اوقات کارکنان برای دریافت مطالبات از دست رفته خود از کارفرمایشان شکایت می‌کنند. معمولا فرایند شکایت از کارفرما پیچیدگی‌های حقوقی بسیار زیادی دارد. از این­جهت در اکثر مواقع مراجعه به وکیل دعاوی کار برای رسیدگی به امور حقوقی این پرونده‌ها افزایش می یابد.

همه کارگران به هنگام طرح شکایت بدنبال بهترین وکیل دعاوی کار هستند. وکیلی که تجربه بسیار بالایی در زمینه دعاوی حقوقی میان کارفرما و کارکنان دارد. تنظیم یک وکالت‌نامه برای آغاز فعالیت وکالت دعاوی کار ضروری محسوب می‌شود.

اکثر کارکنان و کارگرانی که از کارفرمای خود شکایت می‌کنند، دستمزد یا سایر حقوق قانونی خود را به طور کامل دریافت نکرده‌اند. وکیل دعاوی کار پیش از ثبت دادخواست رسمی در ابتدا با کارفرما تماس می‌گیرد.

درصورتی­که کارفرما و وکیل دعاوی کار بر سر وصول مطالبات کارگر به توافق برسند، دیگر نیازی به تنظیم شکایت رسمی نخواهد بود. وکیل دعاوی کار برای ثبت دادخواست در سامانه جامع روابط کار باید مدارک دال بر احراز رابطه کار میان کارگر و کارفرما را به همراه داشته باشد.

حوزه اختیارات وکیل کار برای شکایت علیه کارفرما

 ب­طورکلی در هنگام تنظیم وکالت‌نامه باید حوزه اختیارات وکیل کار دقیقاً مشخص شود. در نظر داشته باشید اختیارات برای وکالت دعاوی کار نسبتا محدود است.

موکل در هنگام تنظیم وکالت‌نامه باید مدارکی مانند قرارداد کاری و یکسری از مدارک مربوط به احراز رابطه کار را در اختیار وکیل قرار دهد. درصورتی­که وکلای کار به قرارداد کاری دسترسی نداشته باشند، کار موکل ممکن است با مشکلات بیشتری همراه باشد.

گاهی اوقات وکالت دعاوی کار مستلزم انجام بررسی های بیشتر پرونده و نیز داشتن اختیارات بیشتر است. در نظر داشته باشید وکلا بدون هماهنگی با موکل نمی‌توانند متن وکالت‌نامه تنظیم شده را تغییر دهند.

درصورتی­که موکل با ایجاد تغییرات در متن وکالت‌نامه موافق باشد می‌توان حوزه اختیارات وکیل را گسترده‌تر کرد. البته نسبت به دعاوی حقوقی و کیفری این وکالت نامه محدودیت بیشتری دارد.

معمولا وقتی وکیل حوزه اختیارات گسترده‌تری داشته باشد، بهتر می‌تواند به پیگیری امور پرونده بپردازد. برای پیگیری امور مربوط به شکایت از کارفرما نیازی به تنظیم وکالت‌نامه تام‌الاختیار نیست.

وکلای تام‌الاختیار به ­تمامی مدارک کاری و هویتی موکل خود دسترسی دارند. این نوع وکالت‌نامه تنها در شرایط خاص تنظیم می‌شود. وکلایی که حوزه اختیاراتشان گسترده‌تر است دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.

ثبت شکایت از کارفرما توسط وکیل کار

ثبت شکایت از کارفرما توسط وکیل کار

بررسی وظایف وکیل دعاوی کار

گرفتن مطالبات کارکنان از کارفرما وظیفه اصلی وکیل کار محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم در برخی از مواقع برای گرفتن مطالبات کارکنان از کارفرما نیازی به تنظیم شکایت رسمی نخواهد بود.

در صورت عدم تمایل کارفرما به رفع مطالبات کارکنان ب­صورت توافقی ، باید نسبت به تنظیم دادخواست رسمی در اداره کار اقدام کرد. وکیل در تقاضانامه باید دلایل ثبت دادخواست را بیان کند.

توجه داشته باشید ارائه یک نسخه از قرارداد کاری موکل به همراه تقاضانامه در هنگام ثبت دادخواست الزامی به­ حساب می‌آید. در صورت تأییدشدن تقاضانامه توسط مراجع کار برای رسیدگی به امور پرونده یک جلسه تشکیل می‌شود. حضور طرفین دعوا در این جلسه الزامی به­ حساب می­آید.

حضور وکلای کار نیز در جلسات ضروری محسوب می‌شود. در این جلسات وکلای کار باید از موکل خود دفاع کنند. ارائه مدارکی مانند فیش حقوقی و سوابق بیمه کارکنان در جلسه نیز الزامی است.

در صورت اثبات نقض شرایط قرارداد کاری  ، هیدت تشخیص کارفرما را موظف به برطرف­کردن مطالبات کارگر می‌کند. در ادامه درباره تعهدات وکلای کار بیشتر توضیح خواهیم داد.

تماس با کارفرما برای گرفتن مطالبات کارکنان به صورت توافقی

تماس با کارفرما برای گرفتن مطالبات کارکنان به صورت توافقی

تعهدات وکلای کار پس از تنظیم وکالت‌نامه

تعهدات وکلای کار مانند وظایف و حوزه اختیاراتشان در وکالت‌نامه به طور دقیق ذکر می‌شود. در وکالت‌نامه‌ها وکلای کار برای انجام امور حقوقی موعد تعیین می‌کنند. وکلا متعهد هستند تا زمان فرا رسیدن موعد امور حقوقی مربوط به پرونده شکایت را به طور کامل انجام دهند. یکی دیگر از تعهدات وکیل کار آگاه‌سازی موکل از روند حقوقی پرونده به طور مرتب است.

وکلا پیش از انجام هرگونه اقدام حقوقی علیه کارفرما باید با موکل خود مشورت کنند. انجام هرگونه اقدامی بدون هماهنگی و مشورت با موکل نقض وکالت‌نامه محسوب می‌شود. موکلان نیز نسبت به وکلای خود تعهداتی دارند.

پرداخت حق‌الوکاله وکیل در زمان تعیین شده الزامی به‌حساب می‌آید. در نظر داشته باشید موکل باید مدارک موردنیاز برای پیگیری پرونده را در سریع‌ترین زمان ممکن به وکیل کار تحویل دهد.

موکل برای پیگیری پرونده، برخی از مدارک هویتی خود را به وکلای کار می‌دهد. در چنین مواقعی وکیل باید متعهد شود تا مدارک هویتی موکل را در اختیار هیچ فرد دیگری نگذارد. در نظر داشته باشید برگرداندن مدارک اخذ شده به موکل پس از انجام امور حقوقی پرونده الزامی به­حساب می‌آید.

نحوه ثبت درخواست تجدید نظر

گاهی اوقات به دلیل عدم وجود شواهد کافی، هیئت تشخیص ممکن است ادعای مطرح شده توسط وکیل برای گرفتن مطالبات کارکنان از کارفرما را رد کند. در چنین شرایطی لازم است یک دادخواست تجدید نظر به ثبت برسد.

وکلای کار به دلیل داشتن تجربه بسیار بالا در زمینه دعاوی بین کارفرما و کارکنان می‌توانند طی مدت زمان بسیار کوتاهی یک درخواست تجدید نظر بنویسند. در درخواست تجدید نظر وکیل کار باید دلایل مخالفت خود با حکم صادر شده توسط هیئت تشخیص را مطرح کند.

به محض تأیید درخواست تجدید نظر ، برای بررسی مجدد پرونده ، جلسه ای در هیئت حل اختلاف تشکیل می‌شود. در این جلسه مجددا باید دو طرف دعوا حضور داشته باشند. شایان ذکر است در پرونده‌هایی که وکیل مجبور شود درخواست تجدید نظر ثبت کند، میزان حق‌الوکاله بالاتر خواهد بود.

برای دریافت راهنمایی در زمینه امور دعاوی کار می‌توانید با وکیل دعاوی کار در گروه  ملکی اداری تماس بگیرید.

تنظیم درخواست تجدید نظر توسط یک وکیل

تنظیم درخواست تجدید نظر توسط یک وکیل

شرایط تنظیم وکالت‌نامه

درصورتی­که کارکنان بخواهند مسئولیت رسیدگی به امور مربوط به شکایت از کارفرما را برعهده وکیل کار بگذارند، باید یک وکالت‌نامه رسمی تنظیم کنند. برای انجام امور حقوقی داشتن وکالت‌نامه محضری ضروری محسوب می‌شود. وکلای کار بر خلاف وکلای مدنی نمی‌توانند صرفا با داشتن یک وکالت‌نامه دستی امور حقوقی مربوط به پرونده شکایت از کارفرما را انجام دهند. متن وکالت‌نامه باید توسط وکیل و موکل امضا شود.

در نظر داشته باشید پیش از تنظیم وکالت‌نامه وکیل و موکل باید بر سر موضوعاتی مانند میزان حق‌الوکاله و نحوه پرداخت آن به توافق برسند. در وکالت‌نامه تعهدات موکل و وکیل نسبت به یکدیگر مشخص می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم بدون هماهنگی قبلی با موکل امکان ایجاد تغییر در متن وکالت‌نامه وجود ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است مدت اعتبار وکالت‌نامه را نیز باید در متن آن تعیین کرد.

بررسی میزان حق‌الوکاله وکیل کار و عوامل مؤثر بر آن

ب­طورکلی هرچه وکیل کار برای پیگیری امور حقوقی پرونده به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، تلاش بیشتری برای پیگیری پرونده لازم است. برخی از وکلای کار دارای تجربه بسیار بالایی هستند. این گروه از وکلا معمولا حق‌الوکاله بالاتری از موکل خود می‌گیرند.

در بسیاری از مواقع موکل بخشی از حق‌الوکاله را پس از انجام کلیه امور حقوقی توسط وکیل پرداخت می‌کند. سطح وظایف وکلای کار با  میزان حق‌الوکاله دریافتی توسط آنها رابطه مستقیم دارد.

درصورتی­که وکلا بتوانند ب­صورت توافقی مطالبات کارکنان را از کارفرما بگیرند، میزان حق‌الوکاله آنها پایین‌تر خواهد بود. چنانچه کارکنان به دلیل اخراج‌شدن بخواهند از کارفرمای خود شکایت کنند، باید حق‌الوکاله بالاتری را به وکیل کار بپردازند. دلیل اصلی این موضوع پیچیدگی بیشتر این گروه از پرونده‌های شکایت از کارفرماست.

 نتیجه‌گیری

وکیل کار پیش از شروع به کار باید وکالت‌نامه تنظیم کنند. در وکالت‌نامه وظایف، اختیارات و تعهدات وکیل مشخص می‌شود. گاهی اوقات وکلای کاری می‌توانند مطالبات کارکنان را بصورت توافقی از کارفرما بگیرند. در چنین شرایطی نیاز به ثبت شکایت نخواهد بود.

تعیین میزان حق‌الوکاله پیش از تنظیم وکالت‌نامه صورت میگیرد.   وکیل کار در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تجربه بسیار بالایی در زمینه رسیدگی به امور حقوقی دارد.

برخی از کارکنان برای دریافت مطالبات خود از کارفرما وکیل می‌گیرند. وکیل کار با قانون کار و قانون بیمه تامین اجتماعی و آیین دادرسی کار آشنا است. همچنین وی تجربه بالایی در زمینه تنظیم شکایت بر علیه کارفرما دارد.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در خصوص شکایت از کارفرما می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up