پایه سنوات کارگر چیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

پایه سنوات کارگر چیست؟

پایه سنوات چیست؟

پایه سنوات چیست؟

درباره پایه سنوات کارگر چه می‌دانید؟

کارگران یکی از گروه‌های بسیار زحمت‌کش جامعه هستند که معمولا بسیاری از عملیات مهم را انجام می‌دهند و حقوق کمی را نیز دریافت می‌کنند. همین مسئله نیز باعث می‌شود تا با چالش‌های زیادی در زمینه دریافت حق‌ وحقوق خود مواجه شوند. پایه سنوات کارگر اصطلاحی است که به مبلغ ارائه شده به کارگرانی که بیش از یک سال در محلی مشغول به کار هستند اعطا می‌شود. دقت داشته باشید که این مبلغ جدای از مبلغی است که آنها به‌عنوان حقوق خود از کارفرما دریافت می‌کنند.

مطلب مفید | تفاوت سنوات و پایه سنوات

دریافت حق سنوات دارای شرایط خاصی است که اگر این شرایط وجود نداشته باشد معمولا کارگران نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کنند. به همین علت زمانی که صحبت از پایه سنوات برای کارگران می‌شود حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید و بدانید که دقیقا این پایه سنوات به چه افرادی و با چه شرایطی اعطا می‌شود. ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

پایه سنوات و اهمیت آن

پایه سنوات و اهمیت آن

آشنایی با پایه سنوات

در سال‌های اخیر توجهات زیادی به حقوق کارگران صورت‌گرفته و قوانینی نیز در این حوزه تغییر کرده است. به همین علت نیز در قانون کار شما می‌توانید موارد جدیدی را مشاهده کنید که حق پایه سنوات کارگر یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. طبق قانونی که در این زمینه تدوین شده است کلیه کارگاه‌ها موظف هستند تا به کارگران خود معادل 60 روز از دستمزدشان را در پایان سال به‌عنوان حق سنوات پاداش بدهند. دقت داشته باشید که این پاداش جدای از حقوقی است که کارگر دریافت می‌کند.

مطلب مفید | قانون جدید سنوات

یک نکته بسیار مهم دیگر در خصوص این قانون وجود دارد و آن این است که مبلغی که به کارگران داده می‌شود نباید از معادل 90 روز دستمزد کارگر بیشتر باشد. توجه داشتن به این موضوع نیز توسط کارفرمایان گرامی می‌تواند مفید و کاربردی واقع شود. یک نکته بسیار مهم در خصوص این پایه سنوات این است که تنها افرادی که یک سال تمام در این کارگاه کارکرده‌اند این مبلغ را دریافت خواهند کرد.

مطلب مفید | تفاوت حق السعی با حقوق

پس افرادی که کمتر از یک سال کارکرده‌اند بر اساس مدت‌زمانی که مشغول به کار بوده‌اند پاداش خود را دریافت خواهند کرد که این مبلغ با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری قابل محاسبه خواهد بود.

شرایط اخذ پایه سنوات

شرایط اخذ پایه سنوات

آیا برای دریافت پایه سنوات شرایط خاصی وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است؛ ولی بسیاری از افراد گمان می‌کنند که میان کارگرانی که با قراردادهای رسمی در کارگاه‌ها فعالیت دارند و افرادی که با قراردادهای غیررسمی کار می‌کنند تفاوتی وجود دارد. این یک دیدگاه غلط است که در بخش‌نامه‌ای که در سال 92 منتشر شد کاملا درباره آن صحبت شده و جزئیات آن بیان شد. به‌این‌ترتیب از بعد از سال 92 دیگر کارفرمایان نباید تفاوتی میان این دو گروه قائل شده و باید حق پایه سنوات آنها را به طور کاملا یکسان پرداخت کنند.

مطلب مفید | نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت

حال این سوال به وجود می‌آید که برای دریافت پایه سنوات کارگر به طور کامل چه شرایط خاصی وجود دارد؟ تنها شرط مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که کارگر حتما باید یک سال کامل کار کرده باشد. تا بتواند حق سنوات خود را نیز به طور کامل دریافت کند. البته این به آن معنا نیست که اگر کارگر یک سال کار نکرده باشد حق سنوات خود را دریافت نخواهند کرد. بلکه همان‌طور که بیان کردیم حق سنوات برای چنین کارگرانی بر اساس مدت‌زمان کار محاسبه خواهد شد.

در پرداخت  سنوات این اشتباهات را مرتکب نشوید

زمانی که صحبت از پرداخت پایه سنوات کارگر می‌شود معمولا بسیاری از کارفرمایان اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند. همین مسئله نیز باعث به‌وجودآمدن مشکلاتی برای آنها می‌شود. یکی از مهم‌ترین این مشکلات این است که کارفرمایان در قراردادی که با کارگر خود ثبت می‌کنند این مسئله را وارد قرارداد می‌کنند. بدین معنا که کارگر رضایت دارد که پایه سنوات خود را دریافت نکند. کارفرمایان گرامی باید دقت داشته باشند که مسئله پایه سنوات یک مزیت اجباری بشمار می‌آید.

به همین علت حتی اگر کارگر با رضایت خود چنین موردی را در قرارداد به ثبت رسانده باشد باز هم شما به‌عنوان کارفرما مجبور هستید که در پایان سال حق سنوات او را بپردازید. از طرف دیگر بر اساس یک دستورالعمل قدیمی بسیاری از کارفرمایان گمان می‌کنند که اگر یک کارگر محل کار خود را ترک کرده و در واقع از مجموعه جدا شود آنها دیگر نباید حق سنوات او را بپردازند.

این نکته نیز یک نکته منسوخ شده است که همان‌طور که بیان کردیم مربوط به یک دستورالعمل قدیمی بوده و در حال حاضر چندان قابل استناد نیست. به همین علت شما باید پایه سنوات چنین کارگرانی را نیز بپردازید.

نکات مهمی که باید در خصوص پایه سنوات به آنها دقت داشته باشید

زمانی که صحبت از پرداخت پایه سنوات کارگر می‌شود بیان می‌شود کارفرما باید معادل 60 روز از حقوق و دستمزد کارگر را به‌عنوان پایه سنوات به او بپردازد. در اینجا منظور دستمزد آخر کارگر است. به‌عنوان‌مثال  حقوق و دستمزد کارگر در طول یک سال ممکن است تغییر کند. و در ماه‌های پایانی سال افزایش پیدا نماید. لذا معادل 60 روز از آخرین دستمزد یعنی دستمزدی که افزایش پیدا کرده به‌عنوان پایه سنوات به او پرداخت خواهد شد.

در حال حاضر و در سال 1401 مبلغی که به‌عنوان پایه سنوات برای کارگران عزیز در نظر گرفته شده است ماهیانه 2100000 ریال است. کارفرمایان و کارگران باید دقت و توجه لازم را به این مبلغ داشته باشند. از طرف دیگر درصورتی‌که در طول زمان کارفرما در یک مجموعه تعویض شود هیچ مشکلی برای پایه سنوات کارگران به وجود نمی‌آید. چراکه کارفرمای جدید موظف خواهد بود تا تمام مبلغ مربوط به پایه سنوات را به کارگران پرداخت کند. وی باید در این زمینه با کارفرمای قبلی هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاورد.

نتیجه‌گیری

پایه سنوات کارگر مبلغی است که معادل 60 روز از آخرین دستمزد کارگران بوده و در پایان سال به‌حساب آنها واریز می‌شود. معمولا کارگران و کارفرمایان در زمان دریافت یا پرداخت این مبلغ با مشکلات حقوقی مختلفی مواجه می‌شوند. ممکن است شما هم با چنین مشکلاتی درگیر شوید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات مشاوره گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری استفاده کرده و از مزایای آن بهره ببرید.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up