سامانه غرامت تامین اجتماعی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

سامانه غرامت تامین اجتماعی

سامانه غرامت تامین اجتماعی

سامانه غرامت تامین اجتماعی

آشنایی با سامانه غرامت تامین اجتماعی

سامانه غرامت تامین اجتماعی سامانه ای است که با توجه به شرایطی که وجود دارد، بیمه شدگان عزیز میتوانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند. مرخصی استعلاجی متفاوت از مرخصی استحقاقی است.

بیشتر بخوانید | نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی 

عمدتاً محدودیتی جهت استفاده از مرخصی برای بیمه شدگان وجود ندارد. چرا که این سازمان در تلاش است تا بیمه‌ شدگان محترم بتوانند در دوران بیماری بدون نگرانی بابت مسائل مالی ،حقوق خود را از این سازمان دریافت کنند. به هر حال بیماریهای حاصل از کار به صورت موقت افراد را از انجام کار و فعالیت باز میدارد. این موراد باعث میشود تا فرد بیمه شده نیاز به استراحت و درمان داشته باشد.

مطلب مفید | حداقل حقوق و دستمزد

در این مطلب درباره نکات مربوط به مرخصی پزشکی یا استعلاجی مواردی همچون شرایط دریافت آن و مدت زمان آن بیان شده است.

مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی چیست؟

میتوان اینگونه گفت که مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی یکی از انواع مرخصی در قانون کار است. بیمه شدگان این سازمان میتوانند در دوره بیماری خود البته با تایید کمیسیون پزشکی از این نوع مرخصی استفاده کنند.

بند 7 ماده 2 قانون تامین اجتماعی غرامت دستمزد این ایام را نیز مشخص کرده است. بیمه شدگان عزیز بدون نگرانی بابت مسائل مالی میتوانند به استراحت بپردازند. معمولاً آن دسته از افرادی که مرخصی استعلاجی آنها از سه روز کمتر است نمیتوانند از غرامت دستمزد ایام بیماری استفاده کنند.

چنانچه بیماری این افراد 7 تا 15 روز باشد میتوانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند. در یک سال کاری می توانند این افراد از تایید پزشک معالج خود استفاده کرده و غرامت دستمزد در این ایام را دریافت کنند.

مطلب مفید | غرامت دستمزد ایام بیماری چقدر است؟

ناگفته نماند که اگر 15 الی 60 روز را برای مدت زمان استراحت فرد بیمه شده پزشک معتمد با تایید شورای پزشکی سازمان اجتماعی تایید کند، بیمه شده از غرامت دستمزد ایام بیماری قادر به استفاده است. بدین ترتیب این عزیزان می توانند زمان مراجعه به سامانه غرامت تامین اجتماعی به راحتی به ثبت درخواست مرخصی خود بپردازند.

مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی

مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی

آیا بدون مراجعه حضوری میتوان اقدام به ثبت مرخصی استعلاجی نمود؟

به طور معمول سامانه ای به صورت الکترونیکی وجود دارد که از طریق آن میتوان در چند مرحله ساده، افراد متقاضی اقدام به ثبت نام کنند. بدین ترتیب بیمه شدگان به صورت غیرحضوری می توانند مرخصی استعلاجی خود را به ثبت برسانند.

آدرس سامانه غرامت تامین اجتماعی

شما ضمن مراجعه به سامانه غرامت تامین اجتماعی این انتظار را میتوانید داشته باشید که در سریعترین زمان ممکن به ثبت مرخصی استعلاجی بپردازید. این سامانه به آدرس eservices.tamin.ir معرفی شده است. شما زمانی که وارد این سامانه میشوید ورود را انتخاب کرده و سپس نام کاربری و گذرواژه تامین اجتماعی خود را وارد کنید. سپس مجدداً گزینه ورود را انتخاب کنید.

سپس روی قسمت بیمه ‌شدگان کلیک کرده و از حمایت های کوتاه به سمت گزینه درخواست غرامت دستمزد بیماری مراجعه کنید. در صفحه باز شده میتوانید فرم درخواست غرامت دستمزد ایام بیماری را پر کنید. در پایان برای ثبت این کار گزینه ثبت را کلیک کنید.

مطلب مفید | محاسبه دیه و ارش حوادث کار

سامانه های این چنینی قطعاً میتواند به نفع بیمه شدگان عزیز تأمین اجتماعی باشد. زیرا در زمان کوتاه و بدون اتلاف وقت انتظار درخواست به رسیدگی خود را داشته باشند.

سامانه غرامت تامین اجتماعی

سامانه غرامت تامین اجتماعی

شرایط پرداخت غرامت تأمین اجتماعی

غرامت تامین اجتماعی به شکلی است که وجهی را در دوران بارداری و یا در زمان عدم توانایی در انجام کار، بیمه شدگان تأمین اجتماعی میتوانند دریافت کنند. اینگونه نیست که فرد در دوره درمان باشد و بتواند از این غرامت استفاده کند.

زیرا پزشک معالج باید گواهی تأیید شده را بابت استراحت صادر کند. سپس بیمه شده ضمن مراجعه به سامانه غرامت تامین اجتماعی میتواند این گواهی را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد.

مطلب مفید | سند غرامت تامین اجتماعی

ناگفته نماند که برای بیمه شدگانی که بازخرید، استعفا و یا اخراج شده اند، این غرامت در نظر گرفته نشده است. از کار افتادگی کلی نیز شامل این غرامت نخواهد شد. در پایان باید بدانید که در زمان استراحت نباید از کارفرما هیچگونه حقوقی دریافت شده باشد.

بررسی استراحتها

حال که میتوانید به سامانه غرامت تامین اجتماعی ورود پیدا کنید، بهتر است بدانید که استراحتها نیز مورد بررسی قرار میگیرد. مراجع پزشکی به بررسی استراحت های پزشکی میپردازند. تنها در هر نوبت از 7 روز که مجموع آن می شود 15 روز در 1 سال ، می توان از استراحت ایام بیماری استفاده کرد. کلیه استراحت های دوره بارداری تنها با تأیید پزشک معتمد امکان پذیر است. شورای پزشکی باید استراحت پزشکی مازاد را تأیید کند. در بررسی غرامت تأمین اجتماعی بررسی استراحت توسط شورای پزشکی و یا پزشک معتمد در شرایط مختلف را نباید نادیده گرفت.

مدت پرداخت غرامت تامین اجتماعی

در برخی از شرایط مدت پرداخت از کسر سه روز اول پیروی نمیکند. استراحت جانبازان ، بیماری که ادامه بیماری قبلی باشد، بستری در بیمارستان و بیماری حرفه ای همگی لازم نیست تا دستمزد خود را همراه با کسر 3 روز اول دریافت کنند.

بیماران عادی سرپایی که 10 روز استراحت پزشکی دارند، چنانچه کارفرما اعلام کند، حتی اگر بیمه وی کارکردی نداشته باشد، با توجه به ضوابط دستگاه، 3 روز اول را کارگاه پرداخت میکند و 7 روز باقی مانده در سامانه غرامت تامین اجتماعی قابل ثبت است.

سخن پایانی

سازمان تأمین اجتماعی از جمله سازمان های معتبری است که با مزایای آن آشنایی احتمالی دارید. متأسفانه برخی با مزایای آن آشنایی ندارند. سامانه غرامت میتواند شما را برای دسترسی سریع تر و البته کوتاه تر مجاب کند. تا بتوانید از خدمات این سازمان در شرایطی همچون بارداری(برای خانم ها)، بیماری و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنید. در هنگام بیماری باید ذهن انسان بابت مسائل مالی راحت باشد. از مزایای بیمه در سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه استعلاجی است.

مقالات برای مطالعه بیشتر

47 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام بنده توثبت درخواست غرامت نام پزشک وکد پزشکرو اشتباه تایپ کردم وثبت شده اما توی مدارکم برگه استعلاجی رو بارگیری کردم هرکاری کردم نشد ویرایشش کنی باید چیکار کنم؟

    پاسخ
  • حذف مدارک پزشکی

    پاسخ
  • علی نجار
    7 اکتبر 2023 14:10

    سلام من یک ماه استعلاجی بودم الان دوماه از روش گذشته و غرامت من تایید شده ولی هنوز هیچی واریز نشده باید چیکار کنم

    پاسخ
  • هاشم احمدی
    19 سپتامبر 2023 09:58

    سلام من6شهریور1402دوموردعمل فیستول وهموروئییدبه صورت همزمان داشتم اونقدحالم بدبودکه یه هفته بعد از جراحی حضوری به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه کردم مبلغ 45تومن هم آزمون گرفتندوثبت درخواست کردند ولی تا امروز هیچ پیامکی برای من ارسال نشده که ببینم تاکید شده یانه الان چکار کنم ممنونم

    پاسخ
    • پاسخ داده شد

      پاسخ
    • سلام من 22 روز بیمارستان و استعلاجی دارم بابت آنژیوگرافی و3 رگ فنر گذاشتم. پزشک معتمد هم تایید ثبت کرده. الان یکماه شده هنوز شعبه تایید نکرده. چکار باید بکنم

      پاسخ
      • سلام .
        ممکن است زمان رسیدگی از یک ماه نیز تجاوز کند.
        با این حال بهتر است به شعبه مراجعه نمایید.

        پاسخ
  • یوسف محمدی
    2 سپتامبر 2023 13:04

    سلام من از ۲۸تیر تا۲۸شهریور مرخصی استعلاجی داشتم مدارکم رو دادم یکم شهریور هم کمسیون پزشکی رفتم ۴روز دیگر پیام اومد که تایید شده کی برام پول واریز میشه

    پاسخ
    • سلام. حداکثر یک ماه.

      پاسخ
      • من برج 7 عمل شدم چرا تا حالا برام واریز نشده 15 روز استراحت داشتم. بیمارستان میلاد عمل شدم تمام مدارک ها رو تحویل دادم. چکار کنم

        پاسخ
        • سلام. ممکن است تا سه ماه پرداخت با تاخیر مواجه شود. اگر اقدامی نشد باید پیگیری نمایید.

          پاسخ
      • مهران طیبی
        2 مارس 2024 20:39

        سلام من قرار بوده ۱۵ این ماه برام غرامت بیماری واریز کنن ،بعد پیام اومده که سند غرامت شما برگشت مالی شده
        میخاستم ببینم یعنی چی؟

        پاسخ
        • سلام.
          این امر میتواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. بطور کل یعنی اسناد مالی نادرست تنظیم شده است.

          پاسخ
  • رسول صالحی
    24 آگوست 2023 03:09

    سلام
    بنده در روز ۶ اردیبهشت دچار حادثه شدم و از ۶ تا ۲۶ اردیبهشت استراحت پزشکی داشتم.بعد ثبت مدارک در سایت حدود ۴۰ روز خبری نبود و بعد مراجعه به بیمه منطقه و گرفتن تایید از پزشک معتمد برام پیامی ارسال شد با موضوع:بعد از رد کردن بیمه اون ماه توست کارفرما و عدم حضور من در شرکت مبلغ غرامت رو پرداخت می‌کنند ولی الان ۱ ماه شده و خبری نیست

    پاسخ
    • سلام .
      بطور پیش فرض باید ظرف یک ماه مبلغ واریز شود. اگر تا یک هفته دیگر خبری نشد بهتر است مجدد به شعبه بیمه مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید ببخشید بعد اینکه سند تیرماه رو که صادر کردن چن روز طول میکشه تا واریز بشه سند رو 5/16 ارسال به امور مالی نوشتن ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام .
      معمولا یک ماه.

      پاسخ
      • سلام.اول اینکه چند روز فرصت داریم که مدارک رو به بیمه بدیم؟واینکه داخل سایت تامین اجتماعی هرچه غرامت ایام بیماری و میزنم میزنه سایت با بیمه قطع است من چه کار کنم؟؟🙏

        پاسخ
  • سلام خسته نباشید من از تاریخ 3/10الی 6/09استراحت پزشکی دارم وثبت و تایید شده حقوق خرداد رو هم پرداخت کردن بعد اینکه سند تیرماه که رو صادر کردن چن روز طول میکشه تا واریز بشه سند رو 5/16 ارسال به امور مالی نوشتن ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  • امیر قلری
    20 آگوست 2023 11:29

    سلام من از تاریخ 5/17تا5/31استراحت پزشکی دارم و داخل تامین اجتماعی من ثبت کردم ولی هیچ پیام یا جوابی نگرفتم.البته داخل سایت ثبت شده باید کار دیگه ای انجام بدم

    پاسخ
    • سلام. بطور معمول بعد از ثبت و تایید حدود یک ماه بعد واریز میشود.

      پاسخ
      • سلام یکماه قبل مدارک تکمیل کردم وثبت شدن بابت دوماه استعلاجی هنوز واریزی انجام نشده..راهنمایی خواستم با تشکر

        پاسخ
        • سلام
          معمولا حدود دو ماه طول میکشه.

          پاسخ
        • احمد رحمانی
          17 مارس 2024 09:09

          سلام. من دی ماه امسال ده روز استعلاجی رفتم.همه کاراشو تو خدمات تامین اجتماعی انجام دادم. واسم پیامک اومد باید بری بیمارستان تامین اجتماعی شهرتون واسه پزشک معتمد. دیر رفتم گفتن پزشک معتمد موند برای بعد تعطیلات عید.حالا واسه بعد عید میتونم اقدام کنم؟

          پاسخ
  • درود
    من 5 روزه تو کارتابل تامین اجتماعی ام پیگیر غرامت ایام بیماری چک میکنم میزن صدور چک
    اما واریز نشده هنوز
    داستانش چیه

    پاسخ
  • سلام بنده درتاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۷لغایت۱۴۰۲/۰۳/۳۱مرخصی استعلاجی داشتم و با تایید کمسیون پزشکی و شرکت به تامین اجتماعی شیرگاه مراجعه کردم یه پیامکی برام آمده ولی هنوز پولی به حسابم نیومده کجا باید پیگیر شم

    پاسخ
    • سلام
      احتمالا واریز خواهد شد . چنانچه تا یک هفته دیگر واریز نگردید به شعبه تامین اجتماعی منطقه خود مراجعه نمایید.

      پاسخ
  • سلام بنده از تاریخ 1402.2.1تا 1402.3.31ستراحت پزشکی دارم پیام هم اومده که تا پانزدهم ماه بعد واریز میشه ولی متاسفانه واریزی نداشتم تا امروز راهنمایی کنین ممنون میشم

    پاسخ
    • سلام اگر مشکلی در تکمیل مدارک و اسناد پزشکی وجود نداشته باشه واریز میشه حداقل یک هفته دیگر صبر کنید در صورت عدم واریز به شعبه مراجعه نمایید.

      پاسخ
  • سلام من تاریخ چک و واریز غرامتم 1402/2/15 بوده ولی واریز نکردن میخام بدونم باید حضوری برم شعبه یا ک دیرتر واریز میشه آخه زده بود حداکثر تا 15 واریز میشه

    پاسخ
  • سلام من از تاریخ 402/03/10الی 402/06/09استراحت پزشکی دارم وشواری پزشکی و شعبه تامین اجتماعی هم تایید کردن میخوام بدونم برا هرماه باید به تامین اجتماعی مراجعه کنم تا حقوق رو واریز کنه یا همین که ثبت شده کافیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام.
      اگر مدارک رو کامل به بیمه داده باشید واریز میکنند و مشکلی نخواهید داشت.
      موفق و سلامت باشید.

      پاسخ
  • بهروز تیموری
    28 جولای 2023 20:26

    سلام خسته نباشید.من‌بعد 59روزاستعلاجی خوب شدم‌برگشتم سرکار.تمام مرحله‌های دریافت غرامت‌ دستمزدم روانجام دادم وتاییدشده ک درتاریخ فلان واریزمیشه.
    متاسفانه بعد دوماه کارکردن اخراجم‌کردن.
    میخام‌بدونم‌ برام واریزمیکنن؟؟؟یابعداخراج شدنم نمیدن غرامت رو؟؟ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ
    • سلام.
      با توجه به اتمام پیگیری هایتان مستحق دریافت هستید و آنرا پیگیری کنید.
      سپاس

      پاسخ
    • میتونی عزیز چون تاریخ برای موقعی بوده ک شما کارمیکردی،درضمن اگر اخراجت کردن حقوق بیکاری هم میتونی بگیری

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up