مشاهده ابلاغیه اداره کار و نحوه پیگیری شکایت

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

مشاهده ابلاغیه اداره کار ، نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار

نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار

کلیه مراحل دادرسی و شکایات کارگر و کارفرما به صورت الکترونیکی توسط سامانه prkar.mcls.gov.ir  انجام می شود.کارگران جهت ثبت شکایت، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور که هنگام احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت دریافت کرده اند می توانند وارد سامانه جامع روابط کار شده و شکایت خود را ثبت نمایند.

ما در اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهتر وارد این سامانه شوید. همچنین ابلاغیه اداره کار را مشاهده نمایید. براحتی کارهای خود را در آن انجام دهید. و در مورد ابلاغیه های وارده اقدامات لازم را یک به یک انجام دهید.

مطلب بیشتر | نحوه مشاهده دعوتنامه جلسه رسیدگی اداره کار

همچنین اگر شکایتی علیه شما در اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مطرح شود شما خوانده دعوا محسوب میشوید. در این حالت موضوع نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار بسیار مهم است.

به منظور استفاده از حق دفاع ، مطلع شدن از موضوع شکایت مطروحه و انجام پیگیری های قانونی بعدی از جمله اطلاع از تاریخ شرکت در جلسات، ارسال لایحه دفاعیه، انتخاب نماینده و نظایر اینها، پس از ورود به سامانه جامع روابط کار می توانید اقدامات ذیل را انجام دهید:

1 – مشاهده دعوتنامه حضور در جلسه رسیدگی به منظور کسب اطلاع از موضوع شکایت، رویت دادخواست ، زمان و مکان تشکیل جلسه رسیدگی به شکایت.

2 -ارائه اسناد و مدارک و تقدیم لایحه دفاعیه .

3 -انتخاب نماینده برای حضور در جلسات و انجام دفاعیات لازم و در صورت نیاز تغییر یا عزل نماینده قبلی.

4 -مشاهده دادنامه صادره پس از ختم رسیدگی .

فرایند مشاهده دعوتنامه حضور در جلسه

برای مشاهده دعوتنامه حضور در جلسه یا مشاهده ابلاغیه اداره کار ، وارد سامانه شوید.

حالا ، دکمه ورود را انتخاب نمایید.

در صفحه باز شده ، روی دکمه پنجره واحد خدمات  کلیک کنید.

در منوی باز شده ، دکمه پنجره خدمات را انتخاب نمایید.

سپس در صفحه ای که باز میشود دکمه دریافت دعوتنامه / حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه را انتخاب نمایید.

با باز شدن صفحه مورد نظر (دریافت دعوتنامه/حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه) ، در قسمت “درخواست”، گزینه “دریافت دعوتنامه جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه” را از کشوی تعبیه شده انتخاب کنید. سپس در قسمت “کد ابلاغیه” کد دعوتنامه ای را که بصورت فیزیکی توسط پست و یا مآمور ابلاغبه به شما ابلاغ شده است وارد نموده وسپس دکمه “ارسال” را کلیک نمایید.

مطلب مفید | وکیل اداره کار

پس از کلیک دکمه ارسال ، در صفحه ای که باز میشود بر روی دکمه قبول ضربه بزنید.

بعد از اینکه دکمه قبول را کلیک نمودید صفحه پنجره خدمات باز میشود. در قسمب بالای صفحه ، گزینه پنجره واحد خدمات را انتخاب نمایید.

سپس در صفحه باز شده ، در قسمت کارپوشه ، دکمه نمایش کلیک کنید.

در صفحه ای که باز خواهد شد ، بر روی دکمه تمام ورودی های من ضربه بزنید.

حالا در این صفحه ، بر روی گزینه دعوتنامه جلسه رسیدگی خوانده کلیک نموده و دعوتنامه را مشاهده نمایید.

نحوه مشاهده دادنامه صادر شده

برای مشاهده دادنامه صادر شده ،ابتدا وارد سامانه شوید.

پس از ورود به سامانه، روی گزینه “پنجره واحد خدمات” کلیک کنید.

مشاهده ابلاغیه اداره کار

مشاهده ابلاغیه اداره کار

سپس بر روی گزینه “نمایش” در قسمت “کارپوشه” کلیک نمایید.

از منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه” تمام ورودی های من ” کلیک نمایید.

در این قسمت بر روی دادنامه کلیک کنید.

پس از اینکه روی دادنامه مورد نظر کلیک نمودید صفحه “دادنامه” باز می شود که حاوی اطلاعات کلی پرونده از جمله متن صورتجلسه و متن رای می باشد.

برای مطالعه متن دادنامه ، به انتهای صفحه بروید.

مشاهده ابلاغیه اداره کار

با کلیک بر روی گزینه “دانلود دادنامه خوانده” می توانید دادنامه را دانلود و در صورت تمایل پرینت بگیرید .

اگر گزینه “دانلود دادنامه انجام شد”را تیک بزنید و سپس دکمه “ارسال” را کلیک نمایید، “دادنامه” از “کارپوشه” شما خارج و درکارتابل شما، در قسمت “تاریخچه فعالیت” و نیز در قسمت “گزارشات کارگری ” باقی می ماند .

مطلب مفید | آموزش تصویری ثبت اجرای احکام اداره کار

مشاوره در مورد نحوه شکایت و ثبت دادخواست و پیگیری ابلاغیه اداره کار

وکیل دعاوی کار در گروه حقوقی ملکی اداری ، آماده وکالت شما در مورد دعاوی کار می باشد. در صورت نیاز به وکیل برای پیگیری دعاوی کار باید با پرداخت هزینه ، اقدام نمود.

مطلب مفید | مبلغ عیدی کارگران در سال 1402

نکات کلیدی در مشاهده ابلاغیه اداره کار

الف) برای کار با سامانه و مشاهده ابلاغیه اداره کار ، لطفا حواس خود را جمع کنید و سرگرم کارهای دیگر نشوید.

ب) ابتدا این مقاله را به دقت بخوانید و دکمه های مربوط به هر بخش را بدرستی کلیک کنید.

پ) بعد از مشاهده ابلاغیه اداره کار ، آن را چند بار به دقت مطالعه نمایید.

ت) دقت کنید تاریخ ابلاغیه چه زمانی را به شما گوشزد میکند و شما چند روز برای پاسخ و پیگیری فرصت دارید.

ث) برای ارسال پاسخ حتما مدارک و مستندات کافی در اختیار داشته باشید و به دقت از روی آنها پاسخ ابلاغیه اداره کار را بدهید.

ج) اگر احتمال میدهید قادر به ارسال پاسخ مناسب نیستید حتماً از فرد خبره یا وکیل مطلع به حقوق کار کمک بگیرید.

چ) آدرس ابلاغیه را دقیقاً مد نظر قرار دهید و پاسخ خود را حتماً به همان آدرس ارسال کنید.

ح) بعد از مشاهده ابلاغیه اداره کار و مطالعه دقیق آن ، در پاسخ به ابلاغیه اداره کار ، به مدارک و مستندات خود بطور دقیق استناد کنید.

خ) تاریخ نقش اساسی در پاسخ دارد تاریخ بکارگیری نیرو، تاریخ استخدام ، تاریخ پرداخت ، تاریخ اخراج ، تاریخ استعلاجی و …. به همه این تاریخ ها دقت کنید.

د) در نهایت پیشنهاد میکنیم ئر مواردی که سرنوشت پرونده برایتان مهم است حتماً با وکیل اداره کار در این مورد مشورت نموده و کار خود را به وی بسپارید.

چه نوع ابلاغیه ای را میتوان در سامانه اداره کارمشاهده نمود؟

بطور کلی ابلاغیه هایی که در سامانه جامع روابط کار میتوان مشاهده نمود بر دو نوع هستند.

۱-ابلاغیه های مربوط به ثبت دادخواست در سامانه اداره کار

بعد از آنکه کارگر یا کارفرما نسبت به ثبت دادخواست (یا در اصطلاح غلط ، ثبت شکایت) در سامانه جامع روابط کار اقدام کردند ، یک ابلاغیه به طرف مقابل یعنی کارفرما یا کارگرارسال می‌شود. این همان ابلاغیه اداره کار است. از طریق سامانه به کارگر یا کارفرما ابلاغ میشود. برای مشاهده متن دادخواست و محتویات پرونده ، باید به سامانه اداره کار مراجعه کرد.

۲-ابلاغیه دادنامه (رای) اداره کار

وقتی مراحل رسیدگی به درخواست کارگر یا کارفرما در پرونده تشکیل شده در هر مرحله اعم از هیئت تشخیص یا هیئت حل اختلاف پایان پذیرفت، رای هیئت در سامانه قرار میگیرد. با صدور رای ، ابلاغیه دادخواست به طرفین پرونده ابلاغ می‌شود . به اطلاع کارگر یا کارفرما ،لازم است اقدامات مناسب از سوی طرفین پرونده انجام پذیرد.

در صورتی که نمیدانید چه اقداماتی را باید انجام دهید بهتر است کار خود را به وکیل اداره کار بسپارید.

نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار یا رای صادره

وقتی جلسات دادرسی کار به اتمام رسید و رای هیئت تشخیص یا حل اختلاف قطعی شد رای صادره به کارفرما و کارگر ابلاغ میشود. در زمان ابلاغ رای دو حالت برای کارفرمایان متصور است :

الف) کارفرما قبلاً احراز هویت شده است.

اگر کارفرما قبلاً احراز هویت شده و کد آن را در سامانه وارد کرده باشد ، با ثبت رای در سامانه، پیامک صدور رای را دریافت خواهد نمود. وی با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه و در قسمت کارپوشه می تواند متن رای را مشاهده کند.

ب) کارفرما احراز هویت نشده است. 

در صورتی که کارفرما احراز هویت نشده باشد بطور قطع پرونده الکترونیکی در سامانه اداره کار ندارد. در این صورت جلسات رسیدگی به شرط ابلاغ دعوت به جلسات شکایت اداره کار، بدون حضور کارفرما برگذار میشود و در نهایت رای غیابی صادر می‌شود.

کارفرما در این مرحله نیز می تواند احراز هویت کرده و پس از ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری (با کدی که روی ابلاغیه رای اداره کار وجود دارد)، هم دادنامه صادره و هم کل محتویات پرونده را مشاهده نماید.

یادآوری:

بعد از ثبت شکایت در سامانه اداره کار برگه ابلاغ فیزیکی به کارفرما ارسال می‌شود. در این برگه ، یک کد ابلاغ یکبار مصرف در بالای برگه درج شده است. همچنین در کنار این کد ابلاغ، در قسمت پایین برگه چند نکته برای راهنمایی درج شده است. در این برگه به کارفرما اعلام شده که اگر قبلا احراز هویت نشده است در سامانه شکایت اداره کار ثبت نام کرده و احراز هویت شود. کارفرما پس از دریافت برگ ابلاغ فیزیکی به سامانه مراجعه کرده و کد ابلاغ درج شده در برگه را وارد می‌نماید. پس از آن پرونده مربوطه به کارپوشه کارفرما انتقال می‌یابد. 

جمع بندی

برای مشاهده ابلاغیه اداره کار باید از طریق ورود به سامانه جامع روابط کار اقدام نمود. این سامانه از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار دارد. البته قبل از هر کار بهتر است هر کاربر ابتدا احراز هویت شود. سپس نام کاربری و رمز عبور مختص به خود را دریافت نماید. از این به بعد میتواند تمام امورات مربوط به ثبت دادخواست و طرح دعوا مربوط به محیط کار را از طرق سامانه پیگیری نماید.

مقالات برای مطالعه بیشتر

19 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • باسلام.از زمان شکایت تارسیدن ابلاغیه به دست کارفرما چندروز طول میکشد؟

    پاسخ
  • ۴بار برای ثبت دادخواست شکایت از کارفرما اقدام کردم هرسری بدون دلیل منطقی بی پایه باطل میکنن هردفعه چندروز پس از ثبت و دریافت پیامک ثبت دادخواست’ پیامک اصلاح موارد علامت‌گذاری شده برام میاد میرم اصلاحش میکنم ارسال میکنم بعدش بازم پیام ثبت شدنش برام میاد بعد دو روز پیامکی باعنوان عدم اصلاح در موعده مقرر دادخواست ابطال گردید…دوبار درخواست پیگیری
    برا پشتیبانی ثبت کردم هنوز که جوابی ندادن چشمم آب نمیخوره جواب بدن خداشاهده مشکوک شدم به اینکه کارفرمای بنده امکانداره تو شعبه اداره کاره مربوطه آشنا داره ازقضا مسئول ثبت دادخواست دقیقا آشناش مسئولش هست که هرسری یجوری بالاخره دادخواستمو باطل میکنه شاید من کلا منصرفشم ولی منم منصرف بشو نیستم

    پاسخ
    • افسانه حقیقی
      9 نوامبر 2023 01:00

      دقیقا.به منم همین رو گفتن..رفتم اونجا گفتن جلسه کنسل شده.هنوز هم روزی تایین نکردن.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    اگر کسی خودش پیمانکار باشد وکارگر داشته باشد میتونه شکایت کارفرما بکنه یا ن

    پاسخ
    • سلام.
      بستگی به نوع قراردادتان دارد.
      اگر قرارداد نداشته باشید امکان شکایت دارید.

      پاسخ
  • سلام وعرض ادب من قرارداد کارگری هستم و تمام احکام هم زده شده کارگر آیا میشه عناوین شغلی در بیمه تامین اجتماعی رو با کارمندی پرداخت کنن اگه ما کارمند هستیم باید حق ومزایای کارمندی بهمون بدن کمک کنین لطفا چطوری باید اقدام کنم برای قراردادام

    پاسخ
    • سلام.
      اگر مبنای استخدام شما کارمند شرکتی باشه متاسفانه شرایط شما متفاوت با کسانی خواهد بود که مبنای استخدام آنان کارگری است.

      پاسخ
  • علیرضا مرادی
    20 سپتامبر 2023 16:46

    باسلام
    بنده در تاریخ 5/10جلسه رسیدگی داشتم وبعداز ان صفحه خود را باز میکنم زده بازرسی الان دو ماهه گذشته ولی هیچ خبری نیست در ضمن من کلی مدارک دارم ولی باز هم فقط از من حکم گار گزینی یا برگه قرارداد خواستن که بنده که هیچ به هیچ یک از پرسنل نداده اندحال تکلیف ما پرسنل داروگر چیست

    پاسخ
  • سلام
    عیدی دوبرابر پایه حقوقه از لحاظ قانون اداره کار .واین عیدی کامل در ایام بلاتکلیفی به کارگر پرداخت میشه یا نه؟مفاد قانونی رو مینویسین؟ممنون میشم.

    پاسخ
    • سلام.
      سوالتان شفاف نیست. اما اگر کنظورتان آن است که بر اساس کدام قانون عیدی کارگران پرداخت میشود باید بدانید مطابق قانون کار، میزان حداقل عیدی کارگران برای یکسال باید حداقل برابر با حقوق ۶۰ روز و حداکثر برابر ۹۰ روز حقوق ایشان باشد.

      پاسخ
  • الان حدود ۲ ماهه از دادخواست تجدید نظر بنده که کارفرما هستم میگذرد که نسبت به دادنامه اعتراض و درخواست تجدید نظر خواهی نمودم اما هنوز بعد از دوماه هیچ ابلاغیه برای حضور در جلسه شورا نیامده و به پنجره خدمات کارتابل اداره کار مراجعه نمودم زده پرونده در انتظار تقسیم خواستم بپرسم چرا اینقدر طولانی شده و آیا شورا بدون حضور طرفین خودش مستقل عمل میکندمثل حکم های دادگاه که به شعبه تجدید نظر ارجاع میشود و بدون هیچ جلسه اعتراض را قبول و یا رد میکنندشورا اداره کار هم اینچنین روندی دارد که بدون برگزاری جلسه خود به رد یا قبول اعتراض اقدام کند؟

    پاسخ
    • سلام.
      جلسات هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف با حضور طرفین یا نمایندگان آنان برگزار میشود.
      احتمالا بدلیل کثرت پرونده ها نوبت تشکیل جلسه شما نشده است.

      پاسخ
  • عالی

    پاسخ
  • با سلام متشکر از راهنمایی تون
    الان که به گزینه گزارشات کارگری رفتم زده رو تجدید نظر خواهی به دادنامه کار فرما به حکم درخواست تجدید نظر خواهی داشته اما هیچی از زمان و مکان نزده و زده پرونده در انتظار تقسیم و الان از ثبت تجدید نظر خواهی حدود ۱۵ روز گذشته و هنوز زده پرونده در انتظار تقسیم چقدر زمان میبرد که تاریخ جلسه شورا مشخص شود

    پاسخ
    • سلام
      از تاریخ ابلاغ رای هیات تشخیص طرفین دعوا 15روز جهت اعتراض وقت دارند. بعد از ثبت اعتراض وقت حل اختلاف تعیین میگردد. که با تشکیل جلسه هیات حل اختلاف حدود 20 روز بعد رای حل اختلاف صادر میگردد. ولی ممکن است بعلت مشغله کاری زیاد ، مدت بیشتری طول بکشد.
      موفق باشید

      پاسخ
  • با سلام
    بنده برای زمان جلسه تجدید نظر خواهی که از طرف خوانده درخواست تجدید نظر خواهی در اداره کار ثبت شده از تمام گزینه ها استفاده کرده اما زمان جلسه اعلام نشده فقط زدهذپرونده در حال تجدید نظر خواهی میباشد.راهنمایی کنید که
    چطوری از زمان جلسه مطلع شوم.
    با تشکر

    پاسخ
    • سلام.
      اگر به مقاله مراجعه نمایید میتوانید روند دریافت ابلاغیه را ببینید.
      لطفا به شرح زیر اقدام نمایید:

      برای مشاهده دعوتنامه حضور در جلسه یا مشاهده ابلاغیه اداره کار ، وارد سامانه شوید.

      حالا ، دکمه ورود را انتخاب نمایید.

      در صفحه باز شده ، روی دکمه پنجره واحد خدمات  کلیک کنید.

      در منوی باز شده ، دکمه پنجره خدمات را انتخاب نمایید.

      سپس در صفحه ای که باز میشود دکمه دریافت دعوتنامه / حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه را انتخاب نمایید.

      با باز شدن صفحه مورد نظر (دریافت دعوتنامه/حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه) ، در قسمت “درخواست”، گزینه “دریافت دعوتنامه جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه” را از کشوی تعبیه شده انتخاب نموده و در قسمت “کد ابلاغیه” کد دعوتنامه ای را که بصورت فیزیکی توسط پست و یا مآمور ابلاغبه شما ابلاغ شده است وارد نموده وسپس دکمه “ارسال” را کلیک نمایید.

      بعد از کلیک دکمه ارسال ، در صفحه ای که باز میشود بر روی دکمه قبول کلیک نمایید.

      بعد از اینکه دکمه قبول را کلیک نمودید صفحه پنجره خدمات باز میشود. در قسمب بالای صفحه ، گزینه پنجره واحد خدمات را کلیک نمایید.

      سپس در صفحه باز شده ، در قسمت کارپوشه ، بر روی دکمه نمایش کلیک نمایید.

      در صفحه ای که باز خواهد شد ، بر روی دکمه تمام ورودی های من کلیک کنید.

      در این صفحه ، بر روی گزینه دعوتنامه جلسه رسیدگی خوانده کلیک نموده و دعوتنامه را مشاهده نمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up