نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت

محاسبه سنوات پایان خدمت

محاسبه سنوات پایان خدمت

سنوات پایان خدمت بخشی از حقوق قانونی کارگران است که مطابق با قوانین کار به آنان تعلق می گیرد. در سال های اخیر برای بهبود معیشت کارگران، نحوه محاسبه سنوات مطابق با دادخواهی های انجام شده از سوی تشکل های کارگری تغییر یافته است.

مطلب مفید | وکیل اداره کار

کارفرمایان موظف به پرداخت سنوات پایان خدمت با استناد به دادنامه دیوان عدالت اداری و آخرین تغییرات هستند. در این مقاله آخرین تغییرات در پرداخت سنوات را مورد بررسی اجمالی قرار خواهیم داد.

منظور از سنوات پایان خدمت چیست؟

سنوات پایان خدمت، تحت عنوان سنوات پایان کار هم شناخته می شود. وزارت کار مطابق با ماده ۲۴ از قانون کار کارفرمایان را موظف کرده تا با خاتمه قرارداد کاری به تمام کارگرانی که حداقل یک سال مشغول به کار بوده اند متناسب با هر سال سابقه کار، برابر با یک ماه از آخرین میزان دریافتی، مبلغی تحت عنوان سنوات خدمت یا سنوات پایان کار دریافت کنند.

البته بر اساس اصلاحیه های به عمل آمده، این قانون تغییر یافت و مطابق با مصوبات جدید به تمام کارگران بیشتر یا کمتر از یک سال سابقه کار این مزایا تعلق می گیرد. افرادی که بیش از یک سال سابقه کار دارند و این سابقه کار به صورت متوالی نباشد هم از این مزایا برخوردار می شوند.

نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت چگونه است؟

در محاسبه سنوات دو مفهوم پایان قرارداد و آخرین حقوق دریافتی حائز اهمیت هستند. آنچه در ماده ۲۱ از قانون کار ذکر شده پایان قرارداد به روش های مختلفی از قبیل از کار افتادگی، پایان مدت زمان قرارداد، استعفای فرد، فوت و بازنشستگی امکان پذیر است. محاسبه میزان دریافتی سنوات پایان خدمت در هر کدام از شرایط فوق متفاوت است. یعنی متناسب با مفاد قانون کار انجام می شود و کارفرمایان ملزم به اجرای آن هستند.

پرداخت سنوات و محاسبه آن

پرداخت سنوات و محاسبه آن

در مورد آخرین حقوق دریافتی باید به ماده ۳۶ قانون کار مراجعه نماییم. بر این اساس میزان حقوقی که فرد به عنوان مزد ثابت دریافت می کند، حاصل جمع دستمزدی است که به ازای انجام یک شغل دریافت می کند به اضافه میزان مزایایی که وابسته به نوع شغل است. منظور از مزایا مواردی مانند سختی کار، فوق العاده ویژه، ماموریت و… است.

در گذشته برخی از مزایا جزء مزایای رفاهی به شمار می رفتند. یعنی مواردی مانند حق مسکن، حق اولاد، هزینه خوراک و… که باعث افزایش میزان دریافتی فرد می شدند. اما به عنوان دستمزد ثابت و مبنا مطرح نبودند. مطابق با آخرین تغییرات به عمل آورده و دادخواهی های انجام شده از سوی نمایندگان قانونی کارگران، مقرر گردیده که این موارد هم برای پرداخت حق سنوات لحاظ شوند.

آیا ترک کار تاثیری در محاسبه سنوات دارد؟

یکی از مفاهیم مهم در نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت، پایان قرار داد است. این در حالی است که ترک کار  به عنوان یکی از اشکال پایان قرارداد در نظر گرفته نمی شود. بنابراین مزایایی که تحت عنوان مزایای پایان کار به کارگران تعلق می گیرد، در این حالت به افراد داده نخواهد شد.

در رابطه با ترک کار مهم است که با چه نیت و هدف انجام شده باشد.

به عنوان مثال در شرایطی که کارگر مجبور به ترک کار شود سنوات به وی تعلق میگیرد. از جمله در مورد: عدم پرداخت به موقع حقوق، کارشکنی کارفرما در خصوص واریز مبلغ حق بیمه و… که کارگر را مجبور به ترک کار کند.

ترک کار و پرداخت سنوات

ترک کار و پرداخت سنوات

در حقیقت هر گاه شرایط نامناسب کاری به کارگران تحمیل شود و به نحوی باعث شود قرارداد طرفین در عمل بی اعتبار شود در چنین شرایطی کارگر مشمول دریافت کلیه مزایای سنوات پایان خدمت خواهد بود. نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت در این حالت هم مطابق با مفاد ذکر شده در قانون کار می باشد.

تغییرات جدید در محاسبه سنوات

امروزه چگونگی محاسبه سنوات  با کمی تغییرات دستخوش تغییر شده است. لذا کارفرمایان موظف اند برای محاسبه سنوات از آخرین تغییرات استفاده کنند. بر اساس مصوبات ماده ۷ از قانون کار، کارگرانی که برای مدت زمان حداقل یک سال یا بیشتر از آن مشغول به کار بوده اند، برای هر یک سال حضور در کار که می تواند پشت سر هم و یا غیر متوالی باشد، متناسب با بازه زمانی کارکرد، مشمول دریافت مزایای مربوط به پایان کار هستند.

کارفرمایان موظف اند در نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت، مبنا را برای هر سال از سابقه کار، آخرین پرداختی را در نظر بگیرند. و  آن را به عنوان سنوات پایان کار پرداخت کنند. در محاسبه میزان دریافتی کارگر ، همه دریافتی های نقدی و غیر نقدی و تمام آیتم های فیش حقوقی از جمله کمک هزینه مسکن، پاداش‌ های غیر نقدی، هزینه رفت و آمد و… نیز لحاظ می شوند.

آیا سنوات به کارگران غیررسمی هم پرداخت میشود؟

در نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت به لحاظ قانونی هیچ تفاوتی بین کارگران رسمی و غیررسمی وجود ندارد. به این ترتیب حتی کارگرانی که در شرکت های پیمانکاری مشغول به کار هستند و با این شرکت ها قرارداد دارند هم مشمول دریافت سنوات پایان خدمت هستند. لذا پیمانکاران موظف به پرداخت حقوق کارگران هستند.

برخی از کارگران به صورت پاره وقت یا ساعتی مشغول به فعالیت هستند. در این مورد قانون برای این دسته از کارگران تمهیداتی در نظر گرفته است. کارگرانی که تحت عنوان کارگران ساعتی و پاره وقت فعالیت دارند متناسب با میزان عملکرد خود و ساعت کارکرد مشمول دریافت سنوات هستند. برای این دسته از کارگران در فرمول نحوه محاسبه سنوات ، متوسط مزد دریافتی آنها در در ۹۰ روز یا سه ماهه آخر کار لحاظ می شود.

سخن پایانی

بسیاری از کارفرمایان در حیطه قانون و مطابق با قوانین کار حقوق و مزایای کارگران از جمله سنوات پایان خدمت را پرداخت می کنند. متاسفانه در این بین برخی از کارفرمایان کارشکنی کرده و حقوق کارگران به طور کامل تمام و کمال پرداخت نمی شود. اگر کارگران از نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت اطلاع داشته باشند، می توانند از حقوق خود دفاع کنند.

مقالات برای مطالعه بیشتر

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام وقت بخیر . پدر من بعداز ۳۰ سال کار بازنشسته شدن. کارفرما که شهرداری بوده از سال ۹۸ تا۱۴۰۱ رو هر سال سنواتش رو پرداخت کرده ‌ الان که برا ۲۷ سال اول اقدام کردیم اداره کار سنوات رو براساس حقوق سال ۹۷ محاسبه کرده و میگه قانون اینه . میخواستم بدونم این کار قانونیه و چطور میشه پیگیری کرد برا محاسبه براساس اخرین حقوق سال ۴۰۱ سنوات پایان خدمون

    پاسخ
  • سلام
    اطلاعات مفیدی به ما دادین ولی نیاز به این همه توضیح نبود همه بعد 30 سال کار می‌دونن سنوات چیه
    آیتمهایی که در سنوات دخیله اونها رو بنویس برادر من

    پاسخ
  • مجیدصالح آبادی
    21 آگوست 2023 13:35

    درود بر شما واطلاعات مفیدی که در اختیار کارگران در خصوص دریافت سنوات گذاشتین سپاسگزارم
    اما اداره کار محل زندگی من پرداخت سنوات بر اساس حقوق ثابت( بدون آیتم‌های فیش حقوقی، حق مسکن بن کارگری حق اولاد،) در نظر می‌گیرد بایستی به دیوان شکایت کنیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up