آیا مالک میتواند سرقفلی بگیرد؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

آیا مالک میتواند سرقفلی بگیرد ؟

گرفتن سرقفلی توسط مالک

چگونه مالک میتواند سرقفلی را بگیرد؟

بسیاری از کاربران محترم ابهاماتی در مورد سرقفلی دارند. آنان در مورد نحوه انتقال سرقفلی و نقش مالک و مستاجر در آن سوال و ابهام دارند.

از مهمترین سوالات ، آن است که آیا مالک میتواند سرقفلی را بگیرد؟

پاسخ به این سوال مستلزم آن است که در مورد سرقفلی اطلاعات بیشتری داشته باشیم . همچنین در مورد حقوق مالک و مستاجر و تعهداتی که این دو نسبت به یکدیگر دارند ، نوع قرارداد ، تاریخ قرارداد ، سوابق ملک تجاری و …. بیشتر بدانیم.

مطلب مفید | تفاوت قیمت سرقفلی با مالکیت

در این مقاله کوشش خواهیم نمود در باره سرقفلی و نکات مهم مرتبط با آن ، اطلاعات مورد نیاز را با کاربران محترم به اشتراک بگذاریم. این موضوع باعث خواهد شد برخی ابهامات در اذهان خوانندگان محترم از بین برود. و جای آن را اطلاعات جدیدتر بگیرد.

اگر نمیدانید سرقفلی را چگونه تعریف کنید باید گفت سرقفلی مقدار اعتبار و ارزشمندی یک ملک تجاری است که در اثر فعالیت مستاجر در ملک مورد نظر ایجاد شده است. بنابراین هر قدر این ارزش و اعتبار بالا باشد و موجب رونق بخشی به ملک شود و مشتریان آن را افزایش دهد در نتیجه سرقفلی آن ملک افزایش خواهد یافت.

حال چنانچه مستاجر به هر دلیل بخواهد از ملک کنار گذاشته شود مالک و یا مستاجر جدید باید مبلغ سرقفلی را به وی بپردازند.

بنابراین ، سرقفلی حقی است که در اثر فعالیت مستاجر ایجاد شده و یا افزایش یافته است. البته عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی ممکن است وجود یک مستاجر ناکارآمد موجب شود ارزش و مبلغ سرقفلی یک ملک تجاری کاهش پیدا کند. در نتیجه مشتریان خود را از دست بدهد و فروش ملک کاهش یابد.

مطلب مفید | مطالبه سرقفلی چگونه انجام میگیرد

تخلیه و نحوه گرفتن سرقفلی

چگونه مالک می تواند سرقفلی بگیرد ؟

در مقام پاسخ به این سوال که چگونه مالک میتواند سرقفلی بگیرد ، باید گفت چنانچه قرارداد و شروط خاصی بین مالک و مستاجر تنظیم نشده باشد ،  مالک برای پس گرفتن مغازه و ملک تجاری ، باید حق سرقفلی را به نرخ روز محاسبه و به مستاجر بپردازد. در واقع حق و حقوق مستاجر که در سایه فعالیت های وی ایجاد شده از طرف مالک باید پرداخت شود. و در این رابطه ، هیچ تفاوتی بین مالک یا مستاجر جدید وجود ندارد. مگر آنکه مالک و مستاجر با توافق یکدیگر مبلغ سرقفلی را کاهش و یا افزایش دهند.

نکات کلیدی در انتقال سرقفلی

  • حق سرقفلی و ارزشیابی آن منوط به خوشنامی و اعتباری است که در اثر فعالیت مستاجر در ملک تجاری ایجاد شده است.
  • سرقفلی نوعی مال نامرئی است و قابلیت ارزشگذاری دارد.
  • سرقفلی حقی است متعلق به مستاجر و این حق متعلق به مالک نیست.
  • سرقفلی را میتوان ارزش تجاری ملک دانست که با ارزش خود ملک تفاوت دارد.
  • مالک میتواند سرقفلی بگیرد اما در گرفتن آن هیچ تفاوتی میان مالک و دیگران وجود ندارد.

آیا مالک میتواند ملک سرقفلی دار را تخلیه کند؟

بطور کلی ، تخلیه ملک دارای سرقفلی از دو طریق امکان پذیر است . پس از پایان مدت اجاره و ‌فسخ قرارداد اجاره . برای تخلیه ملک تجاری ، بر اساس قرارداد سال 76 ، موجر باید ابتدا سرقفلی را بپردازد و سپس از مستاجر بخواهد ملک را تخلیه نماید . در صورت عدم تخلیه ملک از سوی مستاجر ، مالک میتواند از دادگاه درخواست تخلیه ملک را بنماید.

مطلب مفید | وکیل تخلیه و بلند کردن مستاجر

اما اگر قرارداد بخواهد فسخ شود ، باید به شروط مندرج در قرارداد مراجعه کرد. چنانچه مستاجر شروط قراردادی را زیر پا گذاشته باشد ، موجر میتواند به دادگاه مراجعه و خواستار فسخ قرارداد شود. در این صورت موجر میتواند نصف مبلغ سرقفلی را به مستاجر بدهد و ملک را به موجب حکم دادگاه تخلیه نماید.

مالک میتواند سرقفلی بگیرد

در چه مواردی سرقفلی دریافت میشود؟

  • در هنگام عقد قرارداد اجاره (و پرداخت سرقفلی از سوی مستاجر به مالک ) .
  • در پایان مدت قرارداد اجاره ( و پرداخت سرقفلی از سوی مستاجر جدید به مستاجر قدیمی) .
  • در مواردی که موجر بر خلاف قرارداد بخواهد اجاره بها را افزایش دهد ، مستاجر نیز میتواند از موجر مطالبه سرقفلی را بنماید.

مالک در کدام موارد میتواند ملک سرقفلی را تخلیه کند؟

  • تخلیه سرقفلی منوط به قوانین مختلف سالهای 56 و 76 است. اگر قرارداد وابسته به قانون سال 56 باشد ، موجر میتواند برای نوسازی ، رفع نیاز شخصی ، سکونت ، تغییر شغل مستاجر ، عدم پرداخت اجاره بها (پس از پرداخت حق سرقفلی) اقدام و سپس از مستاجر بخواهد ملک را تخلیه نماید.
  • تخلیه سرقفلی بر مبنای قانون سال 76 منوط به اتمام مدت قرارداد و یا فسخ قرارداد بدلیل عدم رعایت شروط قراردادی است.

برای دیدن مقالات بیشتر در مورد سرقفلی ، اینجا را کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up