مدت اعتبار اقرارنامه چقدر است؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مدت اعتبار اقرارنامه

آیا میدانید مدت اعتبار اقرارنامه چقدر است؟

برای اینکه بدانیم اقرارنامه چقدر اعتبار دارد در قدم اول بهتر است مفهوم اقرارنامه را تعریف کنیم. اقرارنامه به سند رسمی یا عادی گفته می شود که مفاد آن مبنی بر اقرار یک فرد در جهت سلب یک حق از خود و به نفع شخص دیگری است. اقرارنامه میتواند در مورد فروش ملک و یا هر موضوع دیگری باشد.

مدت اعتبار اقرار نامه به عوامل مختلف بستگی دارد. در صورتیکه اقرارنامه مطابق با ضوابط و مقررات قانونی تنظیم شود و امضای فرد ذیل آن باشد، از لحاظ قانونی اعتبار پیدا می کند.

بعد از اینکه طرح شکایت یک دعوای کیفری به ثبت رسید، با طی شدن مراحل شکایت، هر یک از طرفین باید مدارک لازم جهت دعوا یا دفاع را به دادگاه ارائه کنند. قاضی نیز بعد از بررسی پرونده و مدارک هر یک از طرفین دعوا، رای نهایی را صادر می کند.

مطلب مفید | حق عمری ، صلح عمری

یکی از مدارکی که طرفین دعوا چه در مقام دفاع چه در مقام دعوا، می توانند ارائه کنند، اقرار نامه است. اقرار نامه باید مطابق با ضوابط قانونی مربوط تنظیم شود و شرایط اعتبار اقرار نامه را دارا باشد.

اقرارنامه چه میزان اعتبار دارد و اقرار به چه معنا است؟

مدت اعتبار اقرارنامه چنانچه جعلی در آن انجام نشود در دادگاه  زیاد خواهد بود. بر اساس ماده ۱۲۵۹ قانون مدنی، اقرار به معنای اظهار به اخبار حق و واقعی است که فرد بر علیه خود و به نفع دیگری، انجام می دهد.

هر گاه فردی اطلاعاتی را مطرح کند که مفاد آن نفعی را از وی سلب و یا آن نفع را متوجه شخص دیگری کند، یک نوع اقرار صورت می گیرد. اقرار به حق دیگری و ضرر خود، یک عمل حقوقی است و در زمره ادله اثبات مسئله دعوا قرار می گیرد.

 اقرار میتواند به دو صورت شفاهی و کتبی انجام می شود. وقتی اظهارات یک فرد در مقام اقرار به صورت کتبی یادداشت می شوند، سند حاصل اقرارنامه است.

انواع اقرارنامه  به دو صورت عادی(دستی) و رسمی (محضری) به ثبت می رسد. مدت اعتبار اقرارنامه رسمی وعادی به شرایط قانونی بستگی دارد. اقرارنامه عادی یا دستی بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ثبت می شود.‌

این‌ نوع اقرارنامه بدون حضور مامور قانون و بین دو طرف دعوا به ثبت می رسد. اقرارنامه رسمی یا محضری با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی ثبت می شود و برای تنظیم آن حضور مامور صلاحیت دار الزامی است.

مفاد اقرارنامه چقدر به آن اعتبار میدهد؟

اقرارنامه از حیث موضوع دارای انواع مختلف است. اقرارنامه بذل مهریه، اقرارنامه زوجیت، اقرارنامه واگذاری ملک و اقرارنامه ارتکاب جرم و … انواع مختلف اقرارنامه هستند. به موجب اقرارنامه بذل مهریه، زن نسبت به همسرش حقی که بر مهریه دارد را بذل می کند.

با اقرارنامه بذل مهریه ، زن اذعان می کند که هیچ ادعایی در خصوص مهریه ندارد و آن را میبخشد . در مواردیکه ازدواج دو نفر در دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت نشده باشد، برای ثبت مشخصات زوجین در اسناد سجلی ، اقرارنامه زوجیت به کار می رود. مطابق با مفاد ماده ۲۳ قانون ثبت احوال، در این شرایط لازم است که اقرارنامه محضری  زوجیت ارائه شود.

به موجب اقرارنامه واگذاری ملک، فردی که وکالت بلاعزل فروش ملک دارد، باید در محضر حاضر شود و به فروش ملک اقرار کند. به موجب این اقرارنامه شخص هر گونه حق اعتراض و ادعا را نسبت به ملک فروخته شده سلب می کند.

وقتی شخصی مرتکب جرمی می شود و یا به انجام جرمی متهم می شود، در صورت حضور در دادسرا و دادگاه و اقرار کتبی به جرم، با صلاحدید قاضی در مجازات او تخفیف اعمال می شود. این نوع اقرارنامه ، اقرارنامه ارتکاب جرم است.

شرایط تنظیم انواع اقرارنامه

همانطور که اشاره کردیم مدت اعتبار اقرارنامه و ارزش اقرارنامه به عوامل مختلف بستگی دارد. از مهمترین شرایط اعتبار اقرارنامه این است که مطابق با ضوابط قانونی تنظیم شود. بنابراین اقرارنامه باید توسط فردی عاقل، بالغ، قاصد و مختار تنظیم شود.

اقرار مجنون، صغیر، غیر قاصد و فرد مکره فاقد اعتبار است. چنانچه مفاد اقرارنامه مربوط به مسائل مالی باشد، اقرار سفیه، ورشکسته و مفلس باطل است. اظهاراتی که در اقرارنامه ثبت می شوند باید بر حسب قانون بوده و از جهت عقلانی قابل قبول باشد. کسی که نسبت به او اقرار می شود، مقرله، باید هویت مشخص و معین داشته باشد.

اقرارنامه باید امضا داشته باشد، مهر و اثر انگشت طرفین، اقرار کننده و مقرله در آن ثبت شود. در صورت امکان دو نفر به عنوان شاهد باید اقرارنامه را امضا کنند، این شرایط مربوط به اقرارنامه عادی است. برای تنظیم اقرارنامه محضری، باید به مامور صلاحیت دار دفتر اسناد رسمی مراجعه شود.

چگونه یک اقرارنامه را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم اقرارنامه عادی، اقرار کننده اظهارات خود در مورد موضوع مورد نظر را به طور کامل در فرم های از پیش آماده، می نویسد. برای این کار می توان بطور دست نویس هم اقرارنامه تنظیم کرد.

بعد از ثبت تمام اطلاعات، اقرار کننده مهر، امضا یا اثرانگشت خود را ذیل اقرارنامه درج می‌کند. بهتر است از دو نفر به عنوان شاهد دعوت کرد تا زیر اقرارنامه را امضا کنند.

برای نوشتن اقرارنامه محضری باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه و مدارک لازم را جهت تنظیم اقرارنامه ارائه دهید.

 ارائه اقرارنامه ها به دادگاه

مدت اعتبار اقرارنامه تا زمانی است که هیچگونه ادعایی مبنی بر جعلی بودن آن صورت نگیرد . بنابراین ارائه آن در دادگاه به عنوان ادله اثبات دعوا کاملا قانونی است. این مسئله در مورد اقرارنامه عادی نیز صدق می کند.

مادام که هیچیک از طرفین نسبت به اقرارنامه، انکار و تردید نداشته باشند دارای اعتبار است. از اینرو تا زمانیکه در موعود مقرر اقرارنامه را به دادگاه ارائه دهید دارای ارزش و اعتبار است.

بنابراین اثبات عدم جعلی بودن اقرارنامه، فقدان هرگونه ادعا نسبت به غیر واقعی بودن مفاد اقرارنامه است. ارائه هر گونه مدرکی در دادگاه در مقام ادله اثبات، تا وقتی اعتبار آن ساقط نیست که بر اساس ضوابط تنظیم  و در موعود مقرر به دادگاه ارائه شود. بنابراین سعی کنید در زمان مناسب مدارک مربوط را ارائه دهید.

مطلب مفید | مواد 147 و 148 قانون ثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.