واگذاری یا انتقال ملک و روشهای آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

واگذاری یا انتقال ملک و روشهای آن

مفهوم واگذاری یا انتقال ملک از منظر حقوق

انتقال یا وگذاری ملک یک حق قانونی برای همه افراد است . بدین معنا که هر فرد حق دارد هر زمان خواست اموال منقول یا غیر منقول خود را به دیگران منتقل نماید.

انتقال و واگذاری ملک ممکن است در قبال وجه انجام پذیرد. همچنین میتواند واگذاری ملک بلاعوض صورت گیرد.

مطلب مفید | واگذاری منافع سرقفلی

روشهای واگذاری ملک

انواع روش‌های واگذاری ملک

انتقال مالکیت و یا واگذاری ملک میتواند به روشهای مختلف از جمله : بیع ، صلح ، هبه ، معاوضه ، اجاره به شرط تملیک ، مشارکت در ساخت  ، پیش فروش ، مالکیت زمانی و تعهد بیع صورت گیرد.

بر اساس قانون مدنی ، واگذاری ملک همچنین میتواند از طریق مهریه و نیز بصورت غیرارادی از طریق ارث انجام پذیرد.

بیع مهمترین روش واگذاری ملک

بیع به معنای خرید فروش مال یا کالا است. اساس واگذاری یا انتقال ملک در عقد بیع مبتنی بر توافق طرفین یعنی خریدار و فروشنده در مورد کالا و قیمت آن است. در این نوع از انتقال ملک ، خریدار در قبال پرداخت پول یا ثمن معامله ، ملک را از فروشنده دریافت و آن را مالک میشود.

به استناد ماده ٣٣٨ قانون مدنی ، بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم. همچنین به موجب ماده ٣٣٩ قانون مدنی ، پس از توافق بایع و مشتری در مبیع و قیمت آن ، عقد بیع به ایجاب و قبول واقع می‌شود .

در انتقال و واگذاری ملک به روش بیع ممکن است فقط عرصه یا زمین ، اعیان یا ساختمان آن ، و یا هر دو بطور همزمان به خریدار منتقل گردد.

اگرچه واگذاری و انتقال ملک میتواند با سند عادی هم انجام پذیرد ولی بهتر است این انتقال با سند رسمی صورت گیرد تا در آینده با مشکلات حقوقی کمتری مواجه باشیم.

صلح

یکی از انواع روشهای انتقال یا واگذاری ملک ، صلح است. صلح در حقیقت نوعی توافق میان دو نفر برای انتقال ملک از یک طرف ، به طرف دیگر است. طرفی که مال خود را میدهد یا اصطلاحاً صلح میکند ، مصالح نامیده میشود. طرفی که مال یا ملک را میگیرد متصالح و مورد صلح نیز به ملکی که انتقال میشود گفته میشود.

به استناد ماده ٧۵٨ قانون مدنی  ، صلح در مقام معاملات هر چند نتیجه معامله را که به جای آن واقع شده است میدهد لیکن شرایط و احکام خاصه آن معامله را ندارد. ‌بنابراین اگر مورد صلح عین باشد در مقابل عوض ، نتیجه آن همان نتیجه بیع خواهد بود. بدون اینکه شرایط و احکام خاصه بیع در آن مجری شود.

هبه

یکی دیگر از روشهای واگذاری ملک ، انتقال به روش هبه یا بخشش است. البته هبه میتواند بصورت کاملاً مجانی انجام گیرد یا در قبال عوض ناچیز. هبه زمانی تحقق می یابد که مال هبه شده به شخصی که به وی هبه شده داده شود . یعنی به تسلیم و تصرف او در آید.

ماده ٧٩۵ قانون مدنی مقرر میدارد : هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک میکند تملیک‌ کننده واهب ، طرف دیگر را متهب ، مالی را که مورد هبه است عین موهوبه می گویند.

مطلب مفید | اثبات مالکیت با هبه نامه

مواردی که نمیتوان از هبه ملک پشیمان شد:

  •  چنانچه انتقال گیرنده ملک ، پدر ، مادر یا اولاد واهب باشد.
  • اگر هبه در قبال چیز دیگری مانند پول واگذار شده باشد.
  •  در صورتیکه ملک هبه شده از مالکیت گیرنده آن خارج گردد. مثلا ملک هبه شده رهن داده شود.
  •  اگر در ملک ، تغییرات و یا تعمیرات اساسی داده شود.

معاوضه

یکی از روشهای واگذاری ملک ، معاوضه است. در این نوع از انتقال ملک ، ثمن معامله به جای وجه نقد ، کالا است. معاوضه ملک که نوعی انتقال و واگذاری دو طرفه ملک میباشد در میان روشهای واگذاری ملک ، بسیار رایج است. آثار حقوقی معاوضه با بیع تفاوت زیادی دارد.

اجاره به شرط تملیک

یک نوع دیگر از واگذاری ملک ، اجاره به شرط تملیک است. در این روش ، مالک ملک خود را به عنوان عقد اجاره در اختیار فرد دیگری قرار میدهد. بر اساس آن طرفین توافق می‌کنند که اگر مستاجر اقساط اجاره را پرداخت نماید ، مالکیت ملک به او انتقال ‌یابد.

اجاره به شرط تملیک عقد اجاره ای است که در آن شرط میشود مستأجر در پایان مدت اجاره و در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد ، مالک عین مستأجره گردد.

پیش فروش

از جمله رایج‌ترین طرق انتقال مالکیت یا ولگذاری ملک ، پیش فروش است . ماده ١ قانون پیش فروش ساختمان بیان میدارد:

هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن، مالک رسمی زمین (پیش فروشنده) متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص در آن زمین شود و واحد ساختمانی مذکور با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین احداث و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی به مالکیت طرف دیگر قرارداد (پیش خریدار) درآید از نظر مقررات این قانون «قرارداد پیش‌فروش ساختمان» محسوب می‌شود.

تبصره : اشخاص ذیل نیز می‌توانند در چهارچوب این قانون و قراردادی که به‌ موجب آن زمینی در اختیارشان قرار می‌گیرد اقدام به پیش‌فروش ساختمان نمایند:

سرمایه‌گذارانی که در ازاء سرمایه‌گذاری از طریق احداث بناء بر روی زمین متعلق به دیگری ، واحدهای ساختمانی مشخصی از بنا احداثی بر روی آن زمین ، ضمن عقد و به ‌موجب سند رسمی به آنان اختصاص می‌یابد.

مستاجرین اراضی اعم از ملکی ، دولتی ، موقوفه که به ‌موجب سند رسمی حق احداث بنا بر روی عین مستاجره را دارند.

در قراردادهای پیش فروش ، مالکیت ملک فروخته شده به مقدار پرداخت اقساط و یا به جای قراردادی به پیش خریدار انتقال می‌یابد.

در پیش فروش ملک علاوه بر انتقال مالکیت ، تعهد پیش فروشنده به ساخت و یا تکمیل ساختمان هم تحت عنوان موضوع اصلی قرارداد مطرح می‌باشد.

تعهد بیع

قولنامه یا تعهد بیع ، به قراردادی می‌گویند که بر اساس آن طرفین به توافق می‌رسند که در آینده معامله‌ای با هم انجام دهند. طرفین قرارداد جهت اطمینان خاطر نخست قراردادی تنظیم کرده و متعهد می‌گردند که معامله را با شرایط مشخص طی مهلت معینی انجام دهند.

قولنامه هم مثل دیگر قراردادها در دادگاه دارای اعتبار بوده و باید مفاد آن اجرا گردد. بنابراین طبق آن می‌توان الزام طرفی را که از انجام تعهد خود امتناع می‌کند، از دادگاه درخواست کرد.

تفاوت مهم مبایعه‌نامه و قولنامه در این می‌باشد که در مبایعه‌نامه همزمان با امضای قرارداد ، مالکیت ملک به خریدار انتقال می‌یابد ولی در قولنامه مالکیت ملک به خریدار انتقال نمی‌یابد.

مالکیت زمانی

مالکیت زمانی ، یکی از شیوه‌های جدید انتقال مالکیت و به این معنا است که مالکیت ملک در یک بازه زمانی معینی از سال به طور مثال یک هفته یا یک ماه، از طریق مالک به فرد دیگری منتقل گردد و انتقال گیرنده تنها در آن بازه زمانی می‌تواند از ملک استفاده و بهره برداری نماید.

انتقال مالکیت زمانی از دو طریق انجام می‌شود:

  1. در روش نخست مالک، عین و منافع ملک را در روزهای به خصوصی از سال به فرد دیگر انتقال می‌دهد و انتقال گیرنده در همان بازه زمانی مالک عین و منافع ملک می‌باشد.
  2. در روش دوم، مالک تنها منافع ملک را در یک بازه زمانی معینی از سال به فرد دیگری انتقال می‌دهد و مالکیت عین در اختیار مالک باقی خواهد ماند.

شرایط انتقال ملک به همسر یا فرزند

واگذاری ملک به همسر یا فرزند ، می تواند به موجب عقود و ایقاعات مختلفی انجام گیرد. از جمله مهم ترین آنها ، عقد بیع ، صلح عمری ، هبه و وصیت میباشد.

عقد بیع ، از رایج ترین روشهای انتقال ملک به همسر است . به این معنا که یکی از زوجین ، ملک خود را به دیگری بفروشد و دیگری ، آن ملک را خریداری کند و بهای آن را بپردازد .

واگذاری ملک به همسر از طریق صلح عمری نیز امکان پذیر است .

صلح عمری ، به این معنا است که مالکیت عین مال ، از مصالح ( صلح کننده ) به متصالح ( صلح شونده ) منتقل می شود. اما پس از انعقاد عقد صلح ، مالک مال ، تا زمانی که زنده است ، می تواند از ملک و منافع آن استفاده نماید و صرفا پس از فوت وی ، همسر خواهد توانست مالکیت آن را به دست آورد . این قالب حقوقی ، دارای این مزیت است که تا پایان حیات صلح کننده ، نمی توان در ملک واگذار شده ، تصرف مالکانه ای نمود .

واگذاری از طریق هبه به همسر

واگذاری ملک به همسر از طریق هدیه یا بخشش تحت عنوان  عقد هبه نیز میسر است.  هبه به این معنا است که شخص می تواند ملک خود را به صورت رایگان و یا بعضاً با دریافت عوض مشخصی به دیگری واگذار کند. اما معمولا عقد هبه ، تبرعی و رایگان است .

مطلب مفید | نمونه دادخواست تنفیذ هبه نامه

واگذاری ملک به همسر ، می تواند به موجب وصیت کردن ملک هم صورت بگیرد. در چنین شرایطی ، در صورت فوت همسر ، دیگری می تواند از وی ارث ببرد و مالک مالی شود که به موجب وصیت به وی منتقل گردیده است . البته ، به لحاظ حقوقی ، هر فرد ، تنها تا میزان یک سوم از اموال خود را می تواند وصیت کند و وصیت مازاد بر ثلث ، غیر نافذ است .

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد و شرایط ، واگذاری ملک به همسر ، برای پرداخت مهریه زن می باشد . به این معنا که گاهی ، حین عقد ازدواج ، مهریه ای که برای زن تعیین شده است ، شامل چند دانگ از یک ملک یا تمامی ملک می باشد که در این صورت ، به محض اینکه همسر ، مهریه خود را مطالبه نماید ، باید این واگذاری یا انتقال مالکیت انجام گیرد .

گاهی هم ، مهریه ، به صورت وجه نقد است و چون دارایی شوهر ، شامل ملک است ، در صورت مطالبه مهر ، می توان به صورت قانونی ، این انتقال مالکیت را در ازای پرداخت مهریه به همسر ، انجام داد . البته بهتر است به جهت احتیاط ، برای اینکه زوجه ، مجددا مهریه خود را مطالبه نکند ، از وی رسیدی بابت دریافت مهریه اخذ گردد .

هزینه های انتقال

طرفین در هنگام انتقال یا واگذاری ملک با توافق یکدیگر می بایست هزینه های بنگاه معاملات املاک، عوارض، پسماند، مالیات و … را بپردازند . سپس با توجه به نوع ملک، مبلغی را به عنوان هزینه تنظیم سند رسمی پرداخت نمایند.

مدارک لازم برای واگذاری

از جمله مدارک لازم برای واگذاری ملک می‌توان به ارائه سند ملکی و انجام استعلام های لازم از ادارات دارایی و شهرداری و ثبت اشاره نمود.

نمونه متن قرارداد واگذاری ملک به همسر

ماده 1 : طرفين قرارداد

1-1- فروشنده / فروشندگان ……… فرزند ………… به شماره شناسنامه ………… صادره از …………… کد ملی ………. متولد …….. ساکن ………… تلفن …………

2-1- خريدار / خريداران …………. فرزند ……….. به شماره شناسنامه ………… صادره از …………… کد ملی ………. متولد ……….. ساکن ………… تلفن ………..

ماده 2 : موضوع و مشخصات مورد معامله

عبارت است از انتقال ……… دانگ يک ………….. دارای پلاک ثبتی ، شماره ………. فرعی از …………… اصلی قطعه …………. واقـع در بخش …… حوزه ثبتی ……… ، به مساحت ………. متر مربع ، دارای سند مالکیت به شماره سریال ……. صفحه ………….. دفتر ………….. به انضمام …….. دانگ پارکینگ شماره …….. فرعی و ………….. دانگ انباری شماره ………… فرعی از …………. اصلی ، طبق سند رهنی شماره ………. دفتر اسناد رسمی …….. مورد رهن بانک ………. ، دارای حق اشتراک آب / برق / گاز / اختصاصی / اشتراکی / شوفاژ / روشن / غير روشن / کولر/ تلفن داير/ غير داير به شماره …………. به نشانی ………………. .

ماده 3 : ثمن معامله

مبلغ ……… ریال معادل ………. تومان ، وجه رایج مملکتی تعیین و مورد توافق و تراضی طرفین قرار گرفت که به شرح ذیل ، از سوی خریدار / خریداران پرداخت می گردد :

1- مبلغ ………… ريال معادل …………. تومان ، نقدا به موجب چک شماره ………… عهده بانک …………… مورخ ……….. فی المجلس از ناحیه خریدار / خریداران به فروشنده ، به عنوان قسمتی از ثمن معامله پرداخت و فروشنده / فروشندگان با امضای این مبایعه نامه ، اقرار به اخذ مبلغ فوق نموده اند .

2- الباقی ثمن معامله ، که مبلغ …….. ريال تعيين گرديد ، توافق گردید به شرح ذیل پرداخت گردد : مبلغ ……………. و الباقی ثمن معامله که مبلغ ………. می باشد ، به هنگام تنظیم سند رسمی و انتقال قطعی / وکالتی در دفترخانه شماره ………… واقع در ………… .

ماده 4 : شرايط مربوط به تنظيم سند

1- طرفين متعهد شدند جهت تنظيم سند ، طبق قرارداد در تاريخ ……… در دفتر اسناد رسمی شماره ……. و یا دفترخانه ای که بانک یا سازمان متبوعه واقع در ……….. پیشنهاد نماید ، حاضر شوند و با انجام کلیه تعهدات و شرایط مندرج در مبایعه نامه ، نسبت به تنظیم سند رسمی مورد معامله اقدام نماید و فروشنده متعهد گردید سند را به نام خریدار یا هر کس که خریدار معرفی نماید ، انتقال دهد . در ضمن ، اجرای تعهد به تنظيم سند از طرف فروشنده به نام انتقال گيرنده بعدی ، موکول به احراز انتقال از طريق ارائه قرارداد می باشد . در صورت عدم حضور هر يک از طرفين در دفتر خانه اسناد رسمی برای تنظيم سند می بایست  از قرار هر روز ،معادل سیصد هزار تومان به عنوان خسارت عدم انجام تعهد از طرف متخلف پرداخت شود .

2- عدم ارائه مستندات و مدارک لازم جهت تنظيم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خريدار ، در حکم عدم حضور است و سر دفتر ، در موارد مذکور ، مجاز به صدور گواهی عدم حضور می باشد .

ماده 5 : شرايط تسليم مورد معامله

1- فروشنده موظف است مورد معامله را در تاريخ …….. با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن ، تسليم خريدار کند و هر گونه موانع در استيفاء و بهره برداری کامل از مورد معامله را برطرف کند .

2- در صورتی که معلوم گردد مورد معامله به جهت قوه قاهره ، قابليت انتقال نداشته و اين عامل مربوط به زمان انعقاد مبايعه نامه باشد ، عقد باطل است و فروشنده ، موظف است ثمن دريافتی را به خريدار عودت نمايد .

3- در صورتی که معلوم گردد مورد معامله به هر علتی غير از عامل قوه قاهره ، مانند رهن ، مصادره ، عمليات اجرایی دادگستری و يا اجرای اسناد رسمی ، مستحق للغير و غصبی بودن ، قانونا قابل انتقال به خريـدار نبوده ، فروشنده موظف است علاوه بر استرداد ثمن معامله ، معادل ………….. ريال به عنوان خسارت ، به خريدار بپردازد .

ماده 6 : آثار قرارداد

1- اين قرارداد ، فروشنده را از هرگونه انتقال مورد معامله ، به هر عنوان و دليل ، به غير از خريدار ، منع می کند . در صورت تخلف و انتقال به غير ، خريدار ، حق خواهد داشت درخواست فسخ قرارداد را نموده و يا با اقامه دعوی ابطال به طرفيت فروشنده و منتقل اليه ، الزام فروشنده را به انتقال مورد معامله ، بخواهد . در صورتي که الزام ممکن نباشد ، خريدار حق فسخ معامله را دارد و فروشنده ، موظف است کليه هزينه هايی که خريدار متقبل شده را بپردازد و معادل ……………. ريال ، به عنوان خسارت تخلف از عدم انجام تعهد ، به وی پرداخت نمايد.

نمونه متن انتقال ملک به فرزند با قولنامه

ماده 1. طرفین قرارداد

1-1 فروشنده/فروشندگان ………………….. فرزند …………….. به شماره شناسنامه ………………… صادره از …………… کد ملی ………………. متولد ……… ساکن ……………… تلفن ………… .

یا با وکالت / قیمومیت / ولایت / وصایت ………………… فرزند ……………… به شماره شناسنامه ……………… متولد ………….. به موجب …………….

1-2 خریدار/خریداران …………… فرزند …………….. به شماره شناسنامه ………… صادره از ……….. کد ملی ………………. متولد ……… ساکن …………… تلفن ……….. .

ماده 2. موضوع و مشخصات ملک

بیع ………. دانگ یک دستگاه آپارتمان دارای پلاک ثبتی ……….. فرعی از…..اصلی به مساحت اعیانی …..متر مربع و به صورت …… خوابه و مساحت عرصه متر به نشانی محل وقوع ملک ……. طبقه……واحد…..و با جمیع توابع شرعیه و لواحق عرفیه آن بدون استثنا عرصتاً و اعیاناً به انضمام برق به شماره پرونده….و آب به شماره اشتراک ….. گاز شهری به شماره شناسایی…….و یک رشته تلفن دائر به شماره…… و انباری به مساحت…… متر مربع واقع در و تعداد…..عدد پارکینگ به شماره های …….و دارای پایان کار ساختمان شماره……مورخ ….. صادره از سوی شهرداری منطقه ……. می باشد.

تاسیسات گرمایشی شوفاژ روشن، پکیج حرارتی، گاز شهری، فن کویل، بخاری نفت سوز، شومینه و وسیله سرمایی آن کولر، چیلر، فن کوئل، تهیه مطبوع، سایر لوازم و ملحقات مربوطه با حق استفاده از مشاعات و مشترکات طبق قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه های اجرایی آن که عیناً بطور کامل به رؤیت خریدار رسید و از کمیت، کیفیت و وضعیت ملک کاملاً مطلع شده است.

ماده 3. ثمن معامله و چگونگی پرداخت

مبلغ ……… ریال معادل ………. تومان وجه رایج مملکتی تعیین و مورد توافق و تراضی طرفین قرار گرفت که به شرح ذیل از سوی خریدار / خریداران پرداخت می گردد :

1-3 مبلغ ………. ريال معادل ……….. تومان نقدا به موجب چک شماره ………. عهده بانک ………… مورخ ……….. فی المجلس از ناحیه خریدار / خریداران به فروشنده به عنوان قسمتی از ثمن معامله پرداخت و فروشنده / فروشندگان با امضای این مبایعه نامه اقرار به اخذ مبلغ فوق نموده اند .

2-3- بقیه ثمن معامله که مبلغ …….. ريال تعيين گرديد، توافق گردید به شرح ذیل پرداخت گردد: مبلغ ……………. و الباقی ثمن معامله که مبلغ ………. می باشد ، به هنگام تنظیم سند رسمی و انتقال قطعی / وکالتی در دفترخانه شماره ………… واقع در ………….

تبصره 1 : عدم وصول چک ها یا مطالبه مبلغ مندرج در بند 1-3 ماده 3 این مبایعه نامه از سوی فروشنده / فروشندگان ، تاثیری در صحت معامله ایجاد نخواهد کرد .

تبصره 2 : فروشنده متعهد گردید مورد معامله را در تاریخ ………….. صحیح و سالم تخلیه کامل نموده و در قبال اخذ رسید کتبی ، به خریدار تحویل نماید.

 ماده 4. تنظیم سند رسمی

1-4 به منظور تنظیم سند رسمی طرفین متعهدند که در تاریخ….. در دفترخانه اسناد رسمی شماره…. یا دفترخانه ای که بانک و سازمان های تابعه…. معرفی نماید حاضر شده و کلیه تشریفات قانونی معامله را انجام دهند.

2-4 هریک از طرفین که در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نشوند و یا از آن قسمت از مقدمات ثبت معامله مرتبط به خود را فراهم نکند، مکلف است مبلغ ……ریال بابت جریمه عدم حضور به موقع به طرف دیگر بپردازد. این جریمه اصل تعهد نیست و پرداخت آن لطمه به اصل معامله انجام شده نمی زند و طرف پرداخت کننده را نیز از انجام تعهداتش بری نمی سازد.

ماده 5. شرایط تسلیم ملک مورد معامله

فروشنده/فروشندگان مکلف است در تاریخ      /      /    14 ملک را با تمام توابع و ملحقات و منضمات به خریدار/خریداران تسلیم کند. وجه الالتزام عدم تخلیه روزانه …….ریال می باشد که در صورت عدم تسلیم به موقع، فروشنده موظف است آن را به خریدار پرداخت کند. سایر مواردی از جمله اسقاط کلیه اختیاراتی قانونی فسخ قرارداد و یا هر شرط و مندرجات دیگری بنا بر توافق طرفین قابل درج در قولنامه می باشد.

ماده 6 : آثار قرارداد

1-6 بر طبق اين قرارداد، فروشنده از انتقال ملک مورد معامله به هر عنوان و دليل، به غير از خريدار، منع می شود. چنانچه تخلفی صورت بگیرد و انتقال به غير انجام شود، خريدار حق درخواست فسخ قرارداد را دارد و يا می تواند با اقامه دعوی ابطال به طرفيت فروشنده و منتقل اليه، الزام فروشنده را به انتقال مورد معامله بخواهد. در شرایطی که الزام ممکن نباشد، خريدار حق فسخ معامله را دارد و فروشنده موظف است کليه هزينه هايی که خريدار متقبل شده را بپردازد و بایستی معادل ……………. ريال، به عنوان خسارت تخلف از عدم انجام تعهد به وی پرداخت نمايد.

2-6 فروشنده متعهد است قبلا و يا حداکثر تا زمان مقرر برای تنظيم سند رسمی، کليه مجوزها و مدارک لازم از مراجع مختلف در خصوص مال، از قبيل حساب شهرداری ، مالياتی و غيره را اخذ نمايد.

3-6 فروشنده مکلف است کليه بدهی های احتمالی در خصوص توابع ، اعيان ، مستحدثات و امکانات موجود در مورد معامله را حداکثر تا زمان تنظيم سند رسمی، تسویه نمايد.

نمونه قرارداد صلح عمری

ماده 1. طرفین قرارداد

مصالح آقا/خانم …………. فرزند …………. به شماره شناسنامه …………. صادره از …………. متولد …………. به شماره ملی …………. و به نشانی …………. اصالتا از طرف خود یا ولایتا / قیمومتا / وصایتا / وکالتا / به نمایندگی از طرف ……………. به موجب سند …………….. و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

متصالح آقا/خانم …………. فرزند …………. .به شماره شناسنامه …………. صادره از…………. متولد…………. به شماره ملی …………. .به نشانی …………. اصالتا از طرف خود یا ولایتا / قیمومتا / وصایتا / وکالتا / به نمایندگی از طرف …………… به موجب سند ……………….. و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

ماده 2. مورد صلح و حدود آن

شش دانگ یک واحد آپارتمان مسکونی در طبقه دوم واقع در …………. به شماره قطعه…………. تفکیکی به مساحت …………. مترمربع دارای پلاک ثبتی و مفروز و مجری از شماره …………. شماره فرعی …………. از اصلی …………. با جمیع توابع عرفی و قانونی آن « به شرح سند مالکیت » مورد ثبت واقع شده به شماره …………. در یک جلد سند مالکیت قطعی به شماره …………. در دفترخانه اسناد رسمی شماره …………. واقع در …………. به تاریخ …………. که به صورت قطعی به نام مصالح انتقال یافته و ملک به نشانی …………. می باشد.

مصالح متعهد گردید که هرگونه بدهی مورد صلح را از بابت شارژ ساختمان به ادارات آب و برق و گاز و غیره تا تاریخ تحریر این سند، شخصا اقدام به پرداخت نماید.

ماده 3. شرایط صلح

اسقاط کافه خیارات خصوصا خیار غبن و غبن فاحش (به استثناء خیار شرط) از طرفین صورت پذیرفت و متصالح با اطلاع کامل از موقعیت مورد صلح، قبول مصالحه نمود و بنابراین بین طرفین شروط ذیل الذکر مقرر گردید:

1-3 منافع مورد صلح مادام الحیات مصالح برای وی برقرار گردید و مصالح حق استیفاء مادام العمر خود از منافع مورد صلح را دارا خواهد بود. محرز است که پس از فوت مصالح منافع موصوف در مالکیت متصالح مستقر می گردد.

2-3 مصالح از لحظه تحریر این سند الی … سال شمسی حق فسخ این مصالحه را به صورت یک جانبه و بدون نیاز به صدور هیچگونه حکمی از محاکم قضائی دارا خواهد بود.

ماده 4. حل اختلاف

تمامی دعاوی ناشی از این قرارداد از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به آقا/خانم …………. وکیل دادگستری ارجاع می گردد که مطابق با قانون و به صورت قطعی رسیدگی و رای صادر نماید؛ مدت داوری 3 ماه از تاریخ ارجاع می باشد و نحوه ابلاغ رای از طریق اظهارنامه بوده و رای برای طرفین لازم الاتباع بوده و شخصی که موجبات تخطی از شرایط را فراهم آورده است، مکلف به پرداخت حق الزحمه داور به میزان …………. می باشد.

نمونه قرارداد انتقال ملک از طریق هبه

ماده 1. طرفین قرارداد

واهب (انتقال دهنده): خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کد ملی…….به نشانی……

متهب (انتقال گیرنده): خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کد ملی………به نشانی……….

ماده 2. عین موهوبه

تمامی ششدانگ یک باب دکان به پلاک ثبتی……واقع در…….. و نیز کلیه حقوق مادی و عینی نسبت به حق کسب، پیشه یا تجارت و سرقفلی در شش دانگ مغازه مورد.

ماده 3. عوض قرارداد

مبلغ یک هزار ریال که تماماً و نقداً به واهب تملیک گردیده با ا قرار .

مطلب مفید | اقرارنامه فروش ملک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up