نمونه اظهارنامه تخلیه ملک

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نمونه اظهارنامه تخلیه ملک

نحوه تنظیم نمونه اظهارنامه تخلیه ملک

با اتمام مدت قرارداد فی مابین موجر و مستاجر در خصوص ملک مسکونی یا تجاری ، بطور قطع مستاجر باید ملک را تخلیه کند.

اما در برخی موارد مشاهده میشود مستاجر به دلایل مختلف حاضر به ترک محل نیست. در اینگونه موارد موجر ناگزیر میشود از راههای قانونی برای تخلیه ید استفاده کند.

غالباً مسیر حرکت قانونی گرفتن دستور تخلیه از شورای حل اختلاف و در مورد املاک دارای سرقفلی و حق کسب و پیشه ، مراجعه به دادگاه برای گرفتن حکم تخلیه میباشد.

اما در اولین گام و برای شروع منطقی ، بهتر است قبل از مراجعه به مقام قضایی و طرح شکایت ، ابتدا از طریق تنظیم یک اظهارنامه رسمی و ارسال آن از طریق دفتر خدمات الکترونیک برای مستاجر ، اقدام کنیم.

مطلب مفید | وکیل خلع ید

در این مقاله ضمن بیان توضیحات کوتاه در مورد شیوه عمل موجر برای پیگیری امر تخلیه ملک ، عمدتاً در مورد اظهارنامه تخلیه ملک بحث خواهیم نمود. در پایان نیز یک نمونه اظهارنامه تخلیه ملک را ارائه خواهیم کرد.

اظهارنامه تخلیه ملک

اظهارنامه تخلیه ملک چیست؟

اظهارنامه ای که برای تخلیه ملک استفاده میشود در حقیقت همان اظهارنامه قضایی است. ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص اظهارنامه قضایی چنین مقرر میدارد :  هرکس می‌ تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را به‌ وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید . مشروط براینکه موعد مطالبه ‌رسیده باشد. به ‌طور کلی هر کس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به ‌طور رسمی به ‌وی برساند ، ضمن ‌اظهارنامه به‌ طرف ، ابلاغ نماید.

مطلب مفید | تخلیه بدلیل نیاز شخصی

اظهارنامه قضایی یک فرم چاپی مخصوص است که توسط سیستم قضایی چاپ میشود. ارسال کننده اظهارنامه با تکمیل اطلاعات و محتوای این فرم ، قبل از آنکه بخواهد دادخواست بدهد ، آن را به عنوان استفاده از یک فرصت قانونی برای مطالبه حقوق قانونی ، بصورت رسمی اطلاع رسانی نموده و به گیرنده اظهارنامه حقوق خود را یادآوری و مطالبه میکند.

بنابراین ثبت اظهارنامه را نمیتوان شروع روند قانونی دادخواست و یا به عنوان شکایت دانست و بلکه این اقدام مقدمه قبل از شروع دعوای تخلیه ید خواهد بود.

اظهارنامه تخلیه ید چیست؟

ممکن است شما در خصوص تخلیه ملک ، اصطلاح حقوقی تخلیه ید را شنیده باشید.  تخلیه ید، در حقیقت همان دعوای مربوط به خالی کردن ملک اجاره ای است.

تخلیه ید را میتوان عنوان حقوقی دعوای مربوط به تخلیه ملک استیجاری دانست. پس موجر بعد از ارسال اظهارنامه تخلیه ملک و بی توجهی مستاجر ، میتواند برای ثبت دادخواست خود در مرجع قضایی ، با طرح دعوی تخلیه ید ، این امر را از دادگاه درخواست کند.

موجر در چه شرایطی باید اظهارنامه تخلیه ملک را تنظیم نماید؟

باید توجه داشت در هر شرایط و به هر بهانه نمیتوان از مستاجر درخواست کرد که محل اجاره را تخلیه کند. بنابراین باید درخواست تخلیه ملک مبتنی بر قانون و مجوزی باشد که قرارداد فی مابین موجر و مستاجر ، آن را صادر کرده باشد.

مطلب مفید | تخلیه به جهت تخریب و نوسازی

در اینجا به شرایط و دلایلی که میتوان با استناد به آنها از مستاجر خواست محل اجاره را تخلیه نماید اشاره خواهیم نمود.

شرایطی که در صورت استنکاف مستاجر ، به موجر اجازه میدهد اظهارنامه تخلیه ملک را برای مستاجر ارسال نماید به شرح زیر میباشد:

  • مدت اجاره نامه پایان یافته باشد.
  • سه ماه مستمر از پرداخت اجاره ماهانه گذشته و مستاجر آن را پرداخت نکرده باشد.
  • مستاجر از محل ، استفاده نامشروع کرده باشد(فساد ، فروش مشروبات الکی و …).
  • در قراردادهای تجاری ، مستاجر بر خلاف مفاد قرارداد ، محل اجاره را به فرد دیگری اجاره داده باشد.
  • در املاک تجاری مشمول قانون سال 56 ، مستاجر از محل اجاره بر خلاف آنچه در قرارداد آمده استفاده کرده و یا شغل خود را تغییر داده باشد.
  • در مورد قراردادهای املاک تجاری ، مستاجر دچار تعدی و تفریط شده باشد.
  • در قراردادهای تجاری ، مالک به ملک خود نیاز داشته باشد. همچنین ملک در معرض خرابی بوده و قابل تعمیر نیز نباشد.

نحوه ارسال اظهارنامه

در گام اول بعد از آنکه موجر با یکی از شرایط تخلیه مواجه شد با این پیش فرض که مستاجر از مفاد قرارداد عدول کرده و خلاف قانون عمل کرده است به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه مینماید.

چنانچه از قبل شماره ثنا جهت استفاده و یا ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی نداشته باشد در آنجا با ارائه شناسنامه یا کارت ملی خود ، درخواست شماره ثنا مینماید.

 سپس متن اظهارنامه تخلیه ملک را که از قبل آماده نموده همراه با پرداخت هزینه آن ، به منظور ارسال برای مستاجر ، به متصدی دفتر خدمات ارائه میدهد.

نکاتی که باید در تنظیم و ارسال اظهارنامه بدانیم

آشنایی با نحوه تنظیم اظهارنامه تخلیه ملک برای هر موجر ، یک ضرورت محسوب میشود.

برای تنظیم اظهارنامه لازم است نکاتی را بدانیم . این نکات عبارت است از :

  • پیش از مراجعه به دفتر خدمات قضایی ، از طریق سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت نوبت الکترونیک اقدام کنیم. بدین ترتیب در زمان حضور در محل دفتر ، معطلی زیاد نخواهیم داشت.
  • آدرس دقیق به همراه کد ملی و شماره تلفن خود و مستاجر را از قبل آماده کنیم.
  • علت دقیق تخلیه ملک را دقیقا بدانیم و از قبل آن را در ذهن خود مرور کرده باشیم.
  • مدارک هویتی خود را همراه داشته باشیم.
  • قبل از رفتن به دفتر خدمات قضایی ، متن اظهارنامه تخلیه ملک را در فایل ورد تایپ نموده و فایل آن را با مراجعه به دفتر ، به متصدی مربوطه تحویل دهیم.
  • در اظهارنامه تخلیه ملک میتوان به مواد قانونی استناد کرد که مستاجر از آن تخطی کرده است.
  • در اظهارنامه ، اشاره به مفاد قرارداد که مستاجر آنها را رعایت نکرده ضروری است .
  • مدتی را برای مهلت به مستاجر برای تخلیه ملک در اظهارنامه قید نماییم.
  • مبلغ بدهی مستاجر بابت مالیات ، عوارض ، اجاره ، هزینه آب و برق و … را ذکر نماییم.
  • در انتها تاکید کنیم در صورت عدم تخلیه ملک در مهلت مقرر ، اقدامات قضایی را به عمل خواهیم آورد.

نکته : چنانچه مستاجر توجهی به اظهارنامه دریافتی نکند موجر میتواند با ثبت دادخواست تخلیه و دریافت دستور یا حکم ، مستاجر را وادار به تخلیه ملک نماید.

مراجع صالح رسیدگی به دعوای تخلیه ید 

بر اساس بند ب ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال 1394 ، رسیدگی به اختلافات راجع به ملک مسکونی در دادگاه محل وقوع ملک انجام میشود . البته شورای حل اختلاف به دعاوی املاک تجاری فاقد سرقفلی و حق کسب و پیشه هم رسیدگی میکنند.

البته چنانچه در محل ، شورای حل اختلاف نباشد ، دادگاه محل وقوع ملک مسکونی صلاحیت رسیدگی خواهد داشت.

در دادگاه و شورا به اینگونه دعاوی خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی خواهد شد.(تبصره ماده ۱۲ سال ۶۲).

هزینه دادرسی دعوای تخلیه ملک مسکونی

دعوای تخلیه ملک مسکونی جزء دعاوی غیر مالی اعتباری است. هزینه ثبت دادخواست و طرح دعوا مطابق با هزینه دعاوی غیرمالی و حدود ۱۵۰ هزار تومان می باشد .

مراحل تخلیه ملک مسکونی

اجاره ملک مسکونی یا به وسیله سند عادی است که توسط موجر و مستاجر  و در بنگاه­های املاک معمولا منعقد می­شود و یا این که در دفاتر اسناد رسمی به طور رسمی منعقد می­شود (مطابق  بند ۹ ماده ۱۴ ) .

در مورد اجاره نامه رسمی ، موجر میتواند از طریق دفترخانه تنظیم کننده سند اقدام کند. دفترخانه نیز به مستاجر اخطار می­کند که ظرف ۱۰ روز قسط یا اقساط عقب افتاده را پرداخت نماید.

در مورد اجاره نامه عادی موجر باید با مراجعه به شورای حل اختلاف موضوع تخلیه را درخواست و پیگیری نماید.

اگر بعد از صدور اجرائیه مستاجر اجاره بهاء را پرداخت کند تکلیف چیست؟

اجرای ثبت تخلیه را متوقف می­کند.اما موجر می­تواند به استناد تخلف مستاجر از پرداخت اجاره بهاء از دادگاه درخواست تخلیه ملک تجاری را بخواهد.(بند ۹ ماده ۱۴ قانون ۵۶)

تخلیه املاک استیجاری فاقد اجاره نامه

در مورد تخلیه املاک استیجاری فاقد اجاره نامه ، ابتدا موجر اظهارنامه ای را برای مستاجر ارسال میکند. سپس برای تخلیه ملک و وصول اجاره بها به دادگاه حقوقی مراجعه مینماید.

تکلیف مستاجری که اجاره بهای ملک دارای اجاره نامه عادی را قبل از صدور حکم دادگاه بپردازد؟

اگر بعد از طرح دعوا ، مستاجر اجاره بها و معوقه را به نفع موجر در صندوق دادگستری واریز نماید حکم تخلیه صادر نمیشود. با این وجود دادگاه ، مستاجر را به پرداخت خسارت دادرسی محکوم خواهد نمود.

تکلیف مستاجری که بطور مکرر اجاره بهاء را به تعویق می اندازد؟

چنانچه مستاجر محل مسکونی ، در طول یک سال ، دو مرتبه و هر بار بعد از اخطار یا اظهارنامه ، اجاره بهاء را پرداخت کند سپی برای مرتبه سوم اجاره بهاء را در موعد مقرر به موجر پرداخت نکند یا در صندوق ثبت تودیع نکند ، موجر میتواند با تقدیم دادخواست مستقیما از دادگاه درخواست تخلیه بدهد.

توقف دستور تخلیه  

 توقف دستور تخلیه ملک مسکونی و تجاری، زمانی امکان پذیر است که دستور تخلیه از شورای حل اختلاف صادر شود.

اگر شخصی مدعی خلاف قانون بودن دستور باشد، می تواند با توجه به مواد ۹ و ۲۷ قانون شوراهای حل اختلاف نسبت به دستور صادره تجدید نظرخواهی و دستور توقف تخلیه ، اقدام نماید.

اجرای حکم تخلیه 

اگر مستاجر از اجرای حکم تخلیه بعد از صدور دستور تخلیه و ابلاغ ممانعت نماید ، مرجع قضایی به کلانتری محل اعلام میکند نسبت به اجرای دستور تخلیه اقدام کند. مأمورین انتظامی موظف به اجرای دستور قضایی می باشند و مقاومت مستأجر در این خصوص تاثیری ندارد.

 دستور تخلیه فوری

دستور تخلیه فوری زمانی صادر میشود که طرفین دارای قرارداد کتبی با امضای دو نفر شاهد باشند. در این حالت قانوناً باید ظرف یک هفته پس از تقدیم درخواست ، دستور تخلیه فوری صادر و اجرا شود.

حکم تخلیه منزل 

اگر موجر درخواست فسخ قرارداد را در اثنای مدت قرارداد مطرح نماید، باید دادخواست فسخ قرارداد و صدور حکم تخلیه را به دادگاه عمومی حقوقی تقدیم نماید. درخصوص املاک تجاری نیز به ترتیب فوق اقدام میشود مگر در صورتیکه مستأجر دارای حق کسب و پیشه و تجارت  یا سرقفلی داشته باشد.

سه نمونه اظهارنامه تخلیه ملک

نمونه اول اظهارنامه تخلیه ملک : 

با سلام ، احتراما ، همانطوری که مستحضرید :

طی اجاره نامه عادی یا رسمی مورخ ……. یکدستگاه آپارتمان به مساحت …… متر مربع دارای پلاک ثبتی شماره ……. و به آدرس ………….. را از اینجانب اجاره نموده اید.

با توجه به اینکه طبق قرارداد در تاریخ  ………. به علت انقضاء‌ مدت اجاره ، ملک موصوف را باید تخلیه می کردید ،‌از تخلیه ملک امتناع نموده و از زمان انقضاء‌ قرارداد تا تاریخ  ……  از پرداخت اجاره خودداری کرده اید.

 لذا از شما تقاضای تخلیه ملک مورد نظر و اجاره معوقه را دارم . در ضمن پس از ابلاغ این اظهار نامه به شما یک ماه فرصت داده می شود ملک مورد نظر را تخلیه و نسبت به پرداخت اجاره معوقه و تسویه آب و برق و گاز اقدام نمایید . در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی اقدام خواهم کرد .

نمونه دوم اظهارنامه تخلیه ملک :

با سلام ،

بدین وسیله رسما و قانوناً به جنابعالی اعلام می نمایم پس ار انقضای مدت قرارداد اجاره شماره ……….. مورخ …………. در تاریخ  ………. تمایلی به تمدید این قرارداد با شما ندارم لذا از تاریخ این اظهارنامه به شما اعلام می گردد که حداکثر تا تاریخ …………….. نسبت به تخلیه و تحویل ملک موضوع قرارداد اقدام نمایید.

دلیل این تصمیم همانطور که حضوراً و به کرات به جنابعالی اعلام شده انجام تغییرات اساسی در بنا بدون هماهنگی با اینجانب می باشد. بنحویکه مورد اجاره را از حالت زمان اجاره بکلی تغییر داده اید.

لذا ضمن اعلام و تاکید بر اینکه در صورت عدم تخلیه مورد اجاره راس موعد مقرر حق مطالبه اجرت المثل و خسارت و نیز حکم و دستور تخلیه برای اینجانب محفوظ می باشد.

نمونه سوم اظهارنامه تخلیه ملک:

به موجب قرارداد اجاره شماره ………….. مورخ ………….. تنظیمی در دفتر املاک شماره …………..، یک دستگاه آپارتمان مسکونی دارای پلاک ثبتی ……. به آدرس ………….. پلاک ثبتی………….. را از اینجانب اجاره نموده اید.

متاسفانه، با انقضای مدت اجاره و علی رغم توافقات و تذکرات شفاهی متعدد، مدت 3 ماه است که از تخلیه ملک و تحویل آن خودداری می کنید. لذا با ارسال این اظهارنامه، یک هفته به شما مهلت داده می شود تا برای تخلیه و تحویل مورد اجاره اقدام نمایید. در غیر این صورت اینجانب از طریق مراجع قضایی اقدام کرده و کلیه حقوق قانونی خود را نیز استیفا خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up