آنچه باید در باره هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آن بدانید

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

آنچه باید در باره هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آن بدانید

با آثار حقوقی هبه نامه و صلح نامه آشنا شویم

با آثار حقوقی هبه نامه و صلح نامه آشنا شویم

آشنایی با نکات حقوقی هبه نامه و صلح نامه

هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آنها برای افرادی که نیاز به این قوانین دارند یا به آن علاقه دارند بسیار مهم است. این دو قانون هرکدام برای یک عمل متفاوت نوشته شده‌اند و آثار متفاوتی را بر آن وارد می‌کنند. ممکن است شما با این قوانین در زندگی خود برخورد کنید و نیاز به انجام آن‌ها داشته باشید.

مطلب مفید | نمونه دادخواست تنفیذ هبه نامه

شاید شخص دیگری درباره این قوانین حقوقی از شما سؤالی پرسیده و پاسخی پیدا نکرده‌اید. پس به شما پیشنهاد می‌دهیم تا این مطلب را دنبال کنید تا اطلاعات کامل و دقیقی درباره این دو عقدنامه و تفاوت یا شباهت‎های آن‎ها برای شما شرح دهیم.

درباره هبه نامه بیشتر بدانیم

بهتر است قبل از اینکه هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آنها را با هم بررسی کنیم، با هبه نامه بیشتر آشنا شویم. هب یا هبه به معنای بخشیدن و بخشش است و بر اساس قانون مدنی ماده ۷۹۵ به مالی گفته می‌شود که یک شخص به فرد دیگر به‌صورت مجانی می‌بخشد و این کار را با رضایت کامل خود انجام می‌دهد.

 هبه فقط به تملیک و مال رایگان اختصاص ندارد و شامل دین و منفعت برای فرد نیز می‌شود. به کسی که هبه را انجام می‌دهد واهب و به کسی که مال به وی تعلق می‌گیرد متهب می‌گویند. هبه در عوض مالی دیگر هم می‌تواند انجام شود و می‌توان آن را نیز در شروط درج کرد.

واهب باید قبل از اینکه مال خود را به دیگری بدهد، اهلیت در معامله اخذ کند. یعنی نباید ورشکسته باشد یا از کسی در مال طلب خاصی داشته باشد. عقد زمانی مورد قبول است که مال به‌صورت کامل توسط متهب قبض شود. درواقع قبض کامل مال از ارکان عقد محسوب می‌شود. اگر قبل از گرفتن مال واهب فوت کند، انتقال مالکیت انجام نمی‌شود.

مطلب مفید | بررسی یک نمونه رای تنفیذ صلح نامه

هبه نامه به‌صورت رسمی و غیررسمی وجود دارد. هبه نامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی تهیه و تنظیم می‌شود و کاملاً قانونی است. درصورتی‌که هبه نامه غیررسمی مانند قولنامه بین دو نفر نوشته می‌شود و اگر کسی بخواهد بر اساس آن کاری را انجام دهد باید صحت هبه نامه توسط دادگاه تأیید شود.

پس در صورت امکان باید هبه نامه حتماً رسمی باشد. بااین‌حال حتی اگر هبه به‌صورت شفاهی گفته شود باز هم اعتبار داشته و در صورت رسمی بودن فقط تردیدی در آن وجود ندارد.

با صلح نامه بیشتر آشنا شویم

 حال که درباره هبه نامه دانستیم بهتر است تا در مطلب هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آنها درباره صلح نامه نیز به‌صورت جدا بدانیم و آن را بررسی کنیم. اگر به لغت صلح توجه کنیم به معنای آشتی و سازش است که در اثر رفع اختلاف انجام می‌شود.

آشنایی با صلح نامه

آشنایی با صلح نامه

 این رفع اختلاف گاهی در شورای حل اختلاف و گاهی بین خود افراد رفع می‌شود. بااین‌حال در حقوق دقیقاً به این معنا نیست‌. یعنی یک قرارداد صلح نامه حتماً برای دعوا نیست و می‌توان از آن برای معامله هم استفاده شود.

به‌عنوان‌مثال اگر کسی بخواهد ملک یا زمینی را به شخصی ببخشد به‌جای اینکه از قرارداد بیع استفاده کند، صلح نامه را به کار می‌گیرد. برای اینکه یک صلح نامه درست انجام شود و سندیت داشته باشد باید ۴ مورد از آن موجودیت داشته باشد. ‌اولین مورد شخصی است که مال خود را در قرارداد صلح به شخص دیگری می‌بخشد. به این فرد مصالح گفته می‌شود.

مطلب مفید | نمونه دادخواست تنفیذ صلح نامه 

همچنین اگر وضعیت صلح برای دعوا باشد شخصی که‌ پیشنهاد صلح را داده است نیز مصالح نامیده می‌شود. دومین مورد کسی است که مال به وی تعلق می‌گیرد یا پیشنهاد صلح را قبول‌ می‌کند که متصالح نام دارد. مورد سوم موضوع صلح است و مورد چهارم هم مال، دارایی یا پولی است که در برابر کسی که صلح را پذیرفته و قصد رفع اختلاف را دارد پرداخت شده و گرفته می‌شود‌.

هر چهار‌ مورد باید به‌صورت صحیح وجود داشته باشند تا یک قرارداد صلح به‌صورت محکمه‌پسند نوشته شود. در ادامه بررسی می‌کنیم که هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آنها به چه صورت است و حال که متوجه شباهت‌ها شدید سعی می‌کنیم وجه تمایز این دو قانون را برای شما بیان کنیم‌.

بررسی تفاوت هبه و صلح

هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آنها درواقع همان تمایز قائل شدن بین تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها است. پیش‌تر درباره شباهت‌ها صحبت شد در اینجا کمی درباره تفاوت‌ها می‌گوییم. به‌عنوان‌مثال برای صلح نیاز داریم تا هر دو طرف عقد وجود داشته و صلح را قبول کرده باشند درصورتی‌که برای هبه این مورد وجود ندارد.

هبه نامه و صلح نامه متفاوتند

هبه نامه و صلح نامه متفاوتند

 هبه می‌تواند به‌صورت رایگان باشد درصورتی‌که صلح با عوض همراه است. کسی که قصد انجام این دو عمل را دارد باید توجه کند که کدام یک از این دو نوع برای آن‏ها مناسب است. این کار نیازمند مشورت گرفتن از فرد یا افرادی است که اطلاعات لازم را داشته باشند. گاهی اوقات نیاز نیست تا عوض پرداخت شود؛ بنابراین ممکن است شما از نظر سرمایه‌ ضرر کنید‌.

مطلب مفید | جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری

 درهرصورت افراد باید از طریق متخصصین حقوقی با این قوانین آشنا شده و ‌کار خود را انجام دهند. گروه حقوق تخصصی ملکی اداری انواع خدمات حقوقی را برای شما انجام داده و بهترین شکل پرونده‌های شما را پیش خواهد برد‌. پس برای عقد هبه و صلح نامه می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

کلام آخر

هبه نامه و صلح نامه و آثار حقوقی آنها برای بسیاری از افراد که قصد استفاده از این دو قانون را دارند یک چالش محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو در این مطلب هبه نامه و صلح نامه را به‌صورت جدا بررسی کردیم‌ تا شما بتوانید به‌راحتی با این دو قانون آشنا شوید. سپس با بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها آثار حقوقی آن‌ها را بررسی کردیم. شما می‌توانید از گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری سؤالات و پرونده‌های خود را در این زمینه بپرسید و از آن‌ها کمک بخواهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up