وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری ، بهترین وکیل کمیسیون ماده صد تهران

وکیل کمیسیون ماده 100

وکیل کمیسیون ماده 100 در تهران

روزانه تعدادی از شهروندان عزیز در تهران و برخی شهرهای دیگر کشور در تماس با ما در مورد کمیسیون ماده 100 شهرداری سؤالاتی را مطرح می نمایند. از آنجا که یکی از حوزه های تخصصی در گروه ما رسیدگی به انواع دعاوی ملکی و از جمله دعاوی مربوط به شهرداری و دیگر سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی است لذا در صدد برآمدیم تا علاوه بر مقاله ای که قبلاً در این حوزه نگاشته ایم. مجددا ً با نگاه به فرایند اقدامات در این کمیسیون و نقش وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری در آن بر این نکته تاکید نماییم که پیگیری این موضوع در حیطه وظایف وکیل تخصصی ملک، می باشد. وظایفی که یکی از آنها بعد از قبول وکالت، تنظیم لوایح تخصصی و اعتراض به آراء کمیسیون ها در دیوان عدالت اداری می باشد

در این مقاله قصد داریم به برخی ابهامات شما در مورد کمیسیون ماده 100 شهرداری که در حیطه تخصصی وکیل شهرداری است ، از جمله در موارد زیر پاسخ دهیم:

قانون جدید کمیسیون ماده 100 چیست؟

وظیفه کمیسیون ماده 100 شهرداری چیست؟

انواع تخلفات ساختمانی که در کمیسیون ماده 100 رسیدگی می شود کدام است؟

نحوه اعتراض به آراء کمیسیون ماده 100 چگونه است؟

وکیل کمیسیون ماده 100 چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

قانون جدید کمیسیون ماده 100 و حذف کمیسیون ماده 100

اخیراً طرح اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها در کمیته نظام فنی و اجرایی کمیسیون عمران نهایی شده است. این طرح به هیأت رئیسه مجلس ارسال و به زودی در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار می گیرد. مهم‌ترین اثر این طرح ، حذف کمیسیون‌های تبدیل تخلف به جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ است. هدف آن بوده که اصلاً تخلفی رخ ندهد و برای هیچکس این تخلف به صرفه نباشد.

بنابراین به محض ابلاغ این قانون در عمل کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود نخواهد داشت. یعنی شهرداری ها نمی‌تواند تخلفات ساختمانی را به مرجعی ببرند تا برای آن اتخاذ تصمیم شود.

با حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ ، شهرداری ها باید مراقب باشند تا از تخلفات، پیگیری و پیشگیری لازم را به عمل آورند. از این رو اگر شهرداری از این تخلفات جلوگیری نکند و این تخلفات رخ دهد هیچ‌ مرجعی برای رسیدگی وجود ندارد. و آن ملک هم برای همیشه ممنوع المعامله می‌شود. و دیگر قابل نقل و انتقال و اخذ پایان کار نیست.

تهیه کنندگان طرح می گویند در صورت قانونی شدن این طرح نمی توان در مورد ساختمان های دارای تخلف هیچ تصمیمی گرفت. و پیش بینی می شود شرایط به گونه‌ای باشد که هیچ سازنده و مالکی حاضر به تخلف شود. تا بعد جریمه‌اش را بپردازد. بنابراین اگر فرد تخلف کرد خودش می‌ماند و ساختمانش.

افزایش قدرت شهرداری ها با تصویب و اجرای این طرح

در این طرح به شهرداری‌ها جهت مقابله با تخلفات صورت گرفته قدرت لازم داده شده است. یعنی شهرداری‌ها به عنوان ضابط قضایی اجازه خواهند داشت در نقش ضابطین اعمال قانون لازم را داشته باشند. دادستان و نیروی انتظامی نیز باید همکاری لازم را داشته باشند. بنابراین قدرت اجرایی شهرداری افزایش پیدا خواهد کرد. و هر گونه ساخت و ساز عمرانی و غیرعمرانی بدون مجوز و پروانه ممنوع بوده و شهرداری می‌تواند از آن جلوگیری کند.

مسئولین ذیربط در کمیسیون عمران مجلس معتقدند در رابطه با متخلفین ساختمانی که پیش از این قانون مرتکب تخلف شده اند به محض اینکه این قانون ابلاغ شود دیگر هیچ پرونده‌ای برای تخلفات تشکیل نمی‌شود. و تمام تخلفات تا ابلاغ این قانون باید ظرف سه سال در کمیسیون‌های موجود رسیدگی شود. و آنهایی که قابل جریمه هستند جریمه و آنهایی هم که به واقع قلع و قمع است بر قلع و قمع آن تأکید شود.

از آنجا که امکان دارد در عمل ساخت و سازها یا بر اثر قصور و یا  خطای اجرایی اندکی با پروانه مصوب اختلاف پیدا کنند، لذا در این طرح آمده است که آیین‌نامه‌ای ظرف چند ماه با پیشنهاد وزارت راه و وزارت کشور تدوین و به هیأت وزیران ارجاع شود. تا بر اساس این آیین‌نامه پروانه این اختلافات اصلاح شود.

در خصوص رسیدگی به گزارشات خلاف واقع ناظرین در زمان ساخت و ساز، در صورت وقوع این مسئله اختلاف بین مالک و شهرداری به وزارت کشور ارجاع داده خواهد شد.

وظیفه کمیسیون ماده 100 چیست؟

مالک هر ملک در محدوده شهر در هنگام ساخت و ساز باید پروانه ساختمان یا پروانه ساخت اخذ کند. مامورین شهرداری در هنگام بازدید از ساخت و سازها در صورت برخورد با املاکی که بدون اخذ پروانه ساخت در حال فعالیت هستند از ادامه فعالیت آنان جلوگیری می کنند. سپس پرونده ای برای مالک ملک تشکیل و حداکثر ظرف یک هفته آن را برای بررسی به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهند.

پروانه ساختمان
پروانه ساختمان

پس روشن می شود کمیسیون ماده 100 وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی را بر عهده دارد.

انواع تخلفات ساختمانی 

انواع تخلفات ساختمانی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مورد بررسی قرار می گیرند، عبارتند از :

  • ساخت بنا بدون اخذ پروانه
  • عدم احداث پارکینگ و یا غیر قابل استفاده بودن آن
  • عدم استحکام بنا
  • تجاوز به معابر شهری و عمومی
  • تغییر کاربری
  • رعایت نکردن اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی

 

تخلفات ساختمانی مورد توجه در کمیسیون ماده 100
تخلفات ساختمانی مورد توجه در کمیسیون ماده 100

 

در بخش بعدی در باره برخی از این تخلفات توضیحات مختصری ارائه خواهد شد. اما پیش از آن بهتر است بدانیم نحوه رسیدگی به تخلفات و فرایند قانونی آن چگونه است. قبل از هر چیز باید دانست پیگیری موارد تخلفات در زمره وظایف وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری است. در ادامه خواهید دید انجام این کار از عهده هر وکیلی ساخته نیست. برخی شهروندان نیز که خود راساً این موضوع را دنبال می نمایند بعضاً خسارت فراوانی را بر خود و ملک خویش وارد می نمایند.

فرایند رسیدگی به تخلفات و نحوه اعتراض به آراء کمیسیون ماده 100

قبل از اینکه به ارائه توضیحات در این زمینه بپردازیم یادآوری می شود که اگر مالک یا ذینفع پرونده تخلف کمیسیون ماده 100 در این مرحله وکیل اختیار نماید بهتر خواهد توانست رأی مثبت و موافق کمیسیون ماده 100 را اخذ نماید. در مواردی مشاهده می شود افراد بدون کمترین تخصص راساً وارد دعوای با شهرداری شده و نهایتاً متحمل خسارت فراوان می شوند.

رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در دو مرحله انجام می پذیرد.  در مرحله اول ابتدا پرونده تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ رسیدگی و منجر به صدور رای می گردد. بعد از وصول پرونده به کمیسیون، ابتدا به ذینفع یا مالک اطلاع داده می شود ظرف 10 روز جهت پیگیری موضوع اقدام نماید.

در جلسه رسیدگی به پرونده در کمیسیون ماده 100 ،  نماینده شهرداری توضیحاتی در مورد تخلف ساختمانی ارائه می دهد. سپس لایحه دفاعی مالک یا ذینفع قرائت می شود. در انتها چنانچه مسئله پیچیده ای وجود نداشته باشد، معمولاً نسبت به صدور رأی اقدام می شود.

مطلب مفید | وکیل کمیسیون ماده 77 

ممکن است در جلسه اول نتوان اقدام به صدور رای نمود. در نتیجه این موضوع به جلسه دوم کشیده خواهد شد. این جلسه معمولاً حداکثر ظرف یک ماه باید تشکیل و نسبت به صدور رای اقدام نماید.

در صورتی که شهرداری و یا مالک به رای صادره معترض باشند، در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ شهرداری به آن رسیدگی می شود.

با صدور رای، طرف معترض پرونده که می تواند مالک یا شهرداری باشد باید ظرف 10 روز نسبت به رای اعتراض نماید. مرجع رسیدگی به اعتراض ، کمیسیون تجدید نظر است. اعضای این کمیسیون افراد جدید هستند. کمیسیون بعد از رسیدگی نسبت به صدور رای( تایید یا رد رای پیشین) اقدام می نماید.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

نحوه رسیدگی به آرای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

پس از صدور آراء كميسيون ماده ١٠٠ شهرداری (مرحله اول و مرحله تجدید نظر) ، گفته می شود رای صادره قطعی و قابل اجراست. امّا برابر بند ٢ ماده ١٠ قانون تشكيلات و آيين دادرسی ديوان عدالت اداری مصوب ١٣٩٢، می توان به تصميم قطعی كميسيون در ديوان عدالت اداری اعتراض كرد. یعنی می توان دستور موقت مبنی بر توقف اجرای حكم قطعی را هم زمان با اعتراض به رای از ديوان مطالبه کرد.

رسيدگی در ديوان عدالت اداری دو مرحله ای و به صورت غير حضوری است. به اين معنی كه اعتراض به رای كميسيون ابتدا در مرحله بدوی مورد رسيدگی قرار می گيرد. رأی صادره ظرف مدت ٢٠ روز از تاريخ ابلاغ، قابل اعتراض در مرحله تجديد نظر است.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

رسيدگی غير حضوری به اين معنی است كه اعتراضات و دفاعيات از طريق تبادل لايحه مورد بررسی قرار می گیرد. نهايتاً رسيدگی قرار می گيرد و نياز به تعيين وقت و تشكيل جلسه رسيدگی نمی باشد.

در مرحله بدوی، فقط اشخاص حقوقی و حقیقی می توانند شکایت نمایند. امّا در مرحله تجدید نظر، علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی، شهرداری ها نیز می توانند نسبت به رای صادره اعتراض کنند.

مطلب مفید | پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100

برای افراد داخل کشور، مهلت زمان تجدید نظرخواهی بیست روز و برای افراد مقیم خارج کشور، این زمان دو ماه از زمان ابلاغ است.

شکایت از اعضای کمیسیون ماده 100

ذینفع می تواند علاوه بر دیوان عدالت اداری ، شکایت خود از اعضاء کمیسیون، در سازمان تخلفات اداری مطرح کند. تا بعد از رسیدگی به موضوع پرونده در دیوان عدالت اداری ، به طرح دعوا بپردازد.

موارد و نکات مهم در مورد اعتراض به آراء کمیسیون

برخی نکات مهم که برای ابطال و نقض کمیسیون ماده ۱۰۰ می توان به آنها استناد کرد عبارتند از:

  • بناهای ساخته شده در ملکی که پیش از تصویب نقشه شهر (پیش از سال ۴۹) ایجاد شده، خارج از ماده ۱۰۰ می باشد. از این رو نمی توان آنها را در این کمیسیون مطرح نمود. ولی اگر تاریخ تخلف در این نوع از ساختمانها جدید باشد، موضوع تخلف قابل طرح در این کمیسیون می باشد.
  • شهرداری در موضوع کمیسیون ماده 100 یکی از طرفین شکایت است. اما طرف دعوا نیست. بنابراین نمی توان، شهرداری را جزء طرفین دعوی قرار داد.
  • یکی دیگر از طرفین شکایت، کمیسیون ماده صد است. کمیسیون ماده ۱۰۰، کمیسیونی است که در هر شهر به صورت مستقل تشکیل می شود.
  • دعوای مطرح شده علیه کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد.
  • آراء صادر شده از کمیسیون ماده صد اعم از بدوی و تجدید نظر، باید به غیر از مالک به فرد ذینفع مثل مستأجر هم ابلاغ شود. عدم ابلاغ این آراء به این افراد، می تواند باعث نقض این آراء گردد.

شکایت از تخلفات ساختمانی  همسایه

ممکن است همسایگان یک ملک از تخلفات ساختمانی فرد دیگری متضرر شده باشند. در این صورت می توان، برای اقامه دعوا در کمیسیون ماده ۱۰۰ به شهرداری مراجعه کرد و اعتراض خود را ارائه نمود.

در صورتی که شهرداری تخلف انجام گرفته را در صلاحیت این کمیسیون بداند، آن را به کمیسیون می فرستد.

 انواع تخلفات ساخت و ساز مورد رسیدگی در کمیسیون ماده 100

ساخت و ساز بدون پروانه ساختمان یا مجوز ساخت

ساخت و ساز بدون پروانه
ساخت و ساز بدون پروانه

هر ملکی که در موقع ساخت و ساز فاقد مجوز کتبی یا همان پروانه ساختمان و یا مجوز ساخت از شهرداری باشد، بنای بدون پروانه (مجوز ساخت) محسوب می شود. بنابراین مالک باید برای ساخت ملک به شهرداری مراجعه و اقدامات لازم را برای اخذ پروانه ساختمان انجام دهد و در نهایت مجوز ساخت را اخذ نماید.

در غیر این صورت با برخورد قانونی شهرداری و کمیسیون ماده 100 مواجه و ممکن است تخریب شوند.

ساخت و ساز در محل فاقد پلاک ثبتی در شهرها تخلف محسوب شده و در معرض برخورد قانونی شهرداری خواهد بود. در خارج از حریم شهرها نیز ساختمان هایی که بدون پروانه (مجوز ساخت) احداث گردند، طبق قانون تخریب می شوند. مثل ساختمان هایی که در حریم قانونی راه آهن ها، فرودگاه ها و … ساخته می شوند.

تراکم اضافی یا اضافه بنا

در مورد اضافه بنا در کمیسیون ماده صد ممکن است نسبت به صدور رای تخریب و یا جریمه اقدام نماید. توضیح اینکه اگر در بنا رعایت اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی نشده باشد آن بنا تخریب می شود. اما اگر اضافه بنا به لحاظ فنی مسئله خاصی را ایجاد نکرده باشد بنا مشمول اخذ جریمه خواهد بود. در این موارد نکات زیر مد نظر اعصضای کمیسیون قرار می گیرد:

موقعیت ملک  از منظر قرار گرفتن در خیابان های اصلی، فرعی، کوچه بن باز و کوچه بن بست

نوع استفاده از مکان ملک

مصالح بکار رفته در ساختمان

کاربری اداری ، تجاری، صنعتی

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

میزان احذ جریمه اضافه بنا

میزان جریمه نباید از ۲ برابر قیمت ساختمان به ازای هر متر مربع کمتر یا از ۴ برابر آن، بیشتر باشد. در مورد املاک مسکونی کمیسیون برای هر ۱ متر مربع بنای اضافه، نباید کمتر از یک دوم ارزش ملک یا بیشتر از سه برابر آن را جریمه اخذ نماید. در صورت صدور رای جریمه، شهرداری بعد از دریافت مبلغ جریمه موظف است نسبت به صدور گواهی پایان ساخت اقدام نماید.

 تخلفات پارکینگ(عدم احداث یا کسری)

یکی از تخلفات شایع موضوع کسری و یا عدم احداث پارکینگ است. این امر با توجه حجم خودروها و کسترش شهر نشینی و افزایش جمعیت به یک موضوع بسیار حیاتی و مهم تبدیل شده است.

تغییر کاربری

گاهی افراد از ملک مسکونی برای اهداف تجاری و کسب و پیشه استفاده می نمایند. این قبیل تخلفات نیز در کمیسیون ماده 100 مورد رسیدگی قرار می گیرد. شهرداری بعد از اطلاع از موضوع آن را در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می کند. کمیسیون ظرف دو ماه در مورد تعطیلی محل کسب یا تجارت رای مقتضی را صادر خواهد نمود. اگر بالعکس، فردی از محل کسب یا تجارت برای سکونت استفاده نماید، مشمول مقررات این قانون نمی شود.

عدم استحکام و مقاومت بنا

هر گونه تخطی از اصول فنی و معماری ممکن است منجر به صدور رای تخلف عدم استحکام و مقاومت بنا از طرف کمیسیون ماده 100 شود. در این موارد معمولاً رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، حکم تخریب است.

عدم رعایت  اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی

منظور از اصول شهرسازی، رعایت ضوابط مربوط به حفظ بافت شهر و توسعه آن است . اصول فنی ناظر بر ضوابط مربوط به مقاومت ساختمان است. اصول بهداشتی مرتبط با اموری است که رعایت کردن آن برای حفظ سلامت (جسم و روان) استفاده کنندگان ساختمان ضرورت داشته باشد.

در صورت عدم رعایت این اصول، کمیسیون ماده ۱۰۰ معمولاً نسبت به صدور رای اخذ جریمه اقدام می کند. مبلغ جریمه برای بنای بدون مجوز، به ازای هر متر مربع، ۱/۱۰ ارزش ساختمان و یا ۱/۵ از ارزش سرقفلی بناست.

عدم رعایت بر اصلاحی یا عقب نشینی

در طرح های تفصیلی برای همه ساختمان ها در معابر ، خیابان ها و کوچه ها  و همچنین برای کلیه رودخانه ها، نهرها و جوی ها برهای اصلاحی یا حریم در نظر گرفته شده است. از این رو به محض هر نوع تخریب و نوسازی در ملک، برهای اصلاحی باید مد نظر قرار گیرد. عدم رعایت این ضوابط با برخورد شهرداری و کمیسیون ماده 100 مواجه خواهد شد.

 تجاوز به معابر شهری و عمومی

منظور از تخلف تجاوز به معابر شهر ، عقب‌نشینی نکردن مالک است . تخلف تجاوز به معابر شهر در تبصرۀ 6 مادۀ 100 قانون شهرداری زمانی تحقق پیدا می‌کند که مالک بنا در هنگام نوسازی برخلاف پروانه یا بدون پروانه و با رعایت نکردن برهای اصلاحی مصوب شهرداری و مراجع مربوطه شروع به ساختن ملک جدید کند. یا به نحوی به ملک سابق خود و ملک فعلی شهرداری تجاوز کند.

تخلف مهندس ناظر ساختمان

مهندس ناظر ساختمان باید بر عملیات اجرایی ساختمان نظارت کند. این نظارت موجب می شود ساختمانی با مشخصات درج‌شده در پروانه و نقشه احداث شود. در پایان‌کار هم باید تأیید کند که ساختمان ساخته‌شده با آنچه در پروانه و نقشه نوشته شده‌ است، مطابقت دارد. اگر مهندس ناظر تخلفی را ببیند ولی آن را به شهرداری اعلام نکند یا برخلاف واقع گزارش دهد، پروندۀ آن ساختمان در کمیسیون مادۀ 100 مطرح خواهد شد. شهرداری باید تخلف مهندس ناظر را به سازمان نظام‌ مهندسی نیز گزارش دهد.

نقش وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری در حل مشکلات شما

 احتمالاً تا اینجا متوجه شدید که نحوه مواجهه با انواع تخلفات ساختمانی و دفاع حقوقی از حقوق مصرحه در قانون امر نسبتاً تخصصی است. این امور از جمله اقداماتی است که بهتر است آن را بدست وکیل بسپارید. در اینگونه موارد بسیار مشاهده شده است که افراد راساً موضوع را پیگیری نموده و نتوانسته اند از حقوق خود دفاع نمایند. پیشنهاد ما هماهنگی با وکیل خبره می باشد. در این مورد می توانید با ما مشورت نمایید.

متن مادۀ 100 قانون شهرداری‌ها

مالکان اراضی و املاک واقع در محدودۀ شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه بگیرند. شهرداری می‌تواند به‌وسیلۀ مأمورین خود از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری کند.

تبصرۀ 1: 

در موارد مذکور که از لحاظ اصول شهرسازی، فنی یا بهداشتی قلع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه ضرورت داشته باشد یا بدون پروانۀ شهرداری ساختمان احداث یا شروع به احداث شده باشد به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون‌های مرکب از نمایندۀ وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضای انجمن شهر به انتخاب انجمن مطرح می‌شود. کمیسیون پس از وصول پرونده به ذی‌نفع اعلام می‌‌کند که ظرف ده روز توضیحات خود را کتباً ارسال کند.

پس از انقضای مدت مذکور کمیسیون مکلف است موضوع را با حضور نمایندۀ شهرداری، که بدون حق رأی برای ادای توضیح شرکت می‌کند، مطرح و ظرف مدت یک ماه تصمیم مقتضی را برحسب مورد اتخاذ کند. شهرداری مکلف است در مواردی که از ادامۀ ساخت‌وساز ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می‌کند، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری، موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح کند، در غیر این صورت کمیسیون به تقاضای ذی‌نفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

درصورتی‌که تصمیم کمیسیون بر قلع تمام یا قسمتی از بنا باشد مهلت مناسبی که نباید از دو ماه تجاوز کند تعیین می‌کند. شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند. هرگاه مالک در مهلت مقرر اقدام به قلع بنا نکند شهرداری رأساً اقدام می‌کند و هزینۀ آن را طبق مقررات آیین‌نامۀ اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد کرد.

تبصرۀ 2: 

در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت زیربنای مندرج در پروانۀ ساختمانی واقع در حوزۀ استفاده از اراضی مسکونی، کمیسیون می‌تواند در صورت نبود ضرورت قلع اضافه بنا، با توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی (بر خیابان‌های اصلی یا خیابان‌های فرعی یا کوچۀ بن‌باز یا بن‌بست)، رأی به اخذ جریمه‌ای بدهد که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجادشده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد.

شهرداری نیز مکلف است بر اساس آن برای وصول جریمه اقدام کند. (جریمه نباید از حداقل یک‌دوم کمتر و از سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر مترمربع بنای اضافی بیشتر باشد). در صورتی‌ که ذی‌نفع از پرداخت جریمه خودداری کند شهرداری مکلف است مجدداً پرونده را به همان کمیسیون ارجاع دهد. و تقاضای صدور رأی تخریب را کند. کمیسیون در این مورد برای صدور رأی تخریب اقدام خواهد کرد.

تبصرۀ 3: 

در مورد اضافه بنا زائد بر مساحت مندرج در پروانۀ ساختمانی واقع در حوزۀ استفاده از اراضی تجاری و صنعتی و اداری، کمیسیون می‌تواند در صورت نبود ضرورت قلع اضافه بنا، با توجه به موقعیت ملک از نظر مکانی (خیابان‌های اصلی یا خیابان‌های فرعی یا کوچۀ بن‌باز یا بن‌بست)، رأی به اخذ جریمه‌ای بدهد که متناسب با نوع استفاده از فضای ایجادشده و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی باشد.

شهرداری نیز مکلف است براساس آن برای وصول جریمه اقدام کند. (جریمه نباید از حداقل دو برابر کمتر و از چهار برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر مترمربع بنای اضافی ایجادشده بیشتر باشد). در صورتی‌ که ذی‌نفع از پرداخت جریمه خودداری کند شهرداری مکلف است مجدداً پرونده را به همان کمیسیون ارجاع دهد. و تقاضای صدور رأی تخریب را کند. کمیسیون در این مورد برای صدور رأی تخریب اقدام خواهد کرد.

تبصرۀ 4: 

در مورد احداث بنای بدون پروانه در حوزۀ استفاده از اراضی مربوطه، در صورتی‌ که اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد، کمیسیون می‌تواند با صدور رأی به اخذ جریمه به ازای هر مترمربع بنای بدون مجوز یک‌ دهم ارزش معاملاتی ساختمان یا یک‌ پنجم ارزش سرقفلی ساختمان، در صورتی‌ که ساختمان ارزش دریافت سرقفلی داشته باشد، هرکدام را که مبلغ آن بیشتر باشد از ذی‌نفع دریافت کند. و سپس بلامانع‌ بودن صدور برگ پایان‌ کار ساختمان را به شهرداری اطلاع دهد. برای اضافه بنا زائد بر تراکم مجاز بر اساس مفاد تبصره‌های 2 و 3 عمل خواهد شد.

تبصرۀ 5: 

در مورد احداث نکردن پارکینگ یا قابل‌ استفاده‌ نبودن آن و ممکن نبودن اصلاح آن، کمیسیون می‌تواند با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ رأی به اخذ جریمه‌ای دهد که حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر مترمربع فضای از بین‌ رفتۀ پارکینگ باشد. (مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش 25 مترمربع است). شهرداری مکلف به اخذ جریمۀ تعیین‌شده و صدور برگ پایان‌کار ساختمان است.

تبصرۀ 6: 

در مورد تجاوز به معابر شهر، مالکان موظف هستند در هنگام نوسازی براساس پروانۀ ساختمان و طرح‌های مصوب برهای اصلاحی را رعایت کنند. در صورتی‌ که برخلاف پروانه یا بدون پروانه تجاوزی در این مورد انجام گیرد شهرداری مکلف است از ادامۀ عملیات جلوگیری کند. و پرونده را به کمیسیون بفرستد. در سایر موارد تخلف مانند مستحکم نبودن بنا، رعایت نکردن اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی در ساختمان رسیدگی به موضوع در صلاحیت کمیسیون‌های مادۀ 100 است.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری

تبصرۀ 7: 

مهندسان ناظر ساختمانی مکلف‌اند مستمراً بر عملیات اجرایی ساختمانی که به مسئولیت آن‌ها احداث می‌شود از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمۀ آن نظارت کنند. و در پایان کار مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی را گواهی کنند. هرگاه مهندس ناظر برخلاف واقع گواهی کند یا تخلف را به‌موقع به شهرداری اعلام نکند و موضوع منتهی به طرح در کمیسیون مندرج در تبصرۀ یک مادۀ 100 قانون شهرداری و صدور رأی بر جریمه یا تخریب ساختمان شود، شهرداری مکلف است مراتب را به نظام معماری و ساختمانی منعکس کند.

اقدامات شورای انتظامی نظام معماری

شورای انتظامی نظام مذکور موظف است مهندس ناظر را در صورت ثابت‌شدن تقصیر مطابق قانون نظام معماری و ساختمانی حسب مورد، با توجه به اهمیت موضوع، به 6 ماه تا سه سال محرومیت از کار و در صورتی‌ که مجدداً مرتکب تخلف منجر به صدور رأی تخریب به‌وسیلۀ کمیسیون مادۀ 100 شود به حداکثر مجازات محکوم کند.

شورای انتظامی نظام معماری و ساختمانی مراتب محکومیت را در پروانۀ اشتغال ناظر درج می‌کند. و در یکی از جراید کثیرالانتشار اعلام می‌شود. شهرداری مکلف است تا صدور رأی محکومیت، به‌ محض وقوف از تخلف مهندس ناظر و ارسال پرونده به کمیسیون مادۀ 100، به مدت حداکثر 6 ماه از اخذ گواهی‌ امضای مهندس ناظر مربوطه برای پروانۀ ساختمان شهرداری خودداری کند. مأموران شهرداری نیز مکلف‌اند بر ساختمان‌ها نظارت کنند. و هر گاه از موارد تخلف در پروانه به‌ موقع جلوگیری نکنند یا در مورد صدور گواهی انطباق ساختمان با پروانه مرتکب تقصیری شوند طبق مقررات قانونی به تخلف آنان رسیدگی می‌شود.

در صورتی‌ که عمل ارتکابی مهندسان ناظر و مأموران شهرداری واجد جنبۀ جزایی باشد از این‌ جهت نیز قابل‌ تعقیب خواهند بود. اگر دستور شهرداری در مواردی که این نهاد مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی است اجرا نشود، شهرداری می‌تواند از طریق مأموران اجراییات خود و در صورت لزوم مأموران انتظامی برای متوقف‌ ساختن عملیات ساختمانی اقدام کند.

تبصرۀ 8:

دفاتر اسناد رسمی مکلف‌اند قبل از انجام معاملۀ قطعی ساختمان‌ها گواهی پایان‌کار ساختمان و در خصوص ساختمان‌های ناتمام گواهی عدم خلاف تا تاریخ انجام معامله را، که شهرداری صادر می‌کند، ملاحظه و مراتب را در سند قید کنند. دربارۀ ساختمان‌هایی که قبل از تصویب قانون 6 تبصرۀ الحاقی به مادۀ 100 قانون شهرداری‌ها (24/11/1355) معامله انجام گرفته و از ید مالک اولیه خارج شده باشد در صورتی‌ که مورد معامله کل پلاک را شامل نشود، گواهی عدم خلاف یا برگ پایان ساختمان الزامی نیست. و با ثبت و تصریح آن در سند انجام معامله بلامانع است. در مورد ساختمان‌هایی که قبل از تاریخ تصویب نقشۀ جامع شهر ساخته شده‌اند در صورتی‌ که اضافه بنای جدیدی حادث نشده باشد و مدارک و اسناد نشان‌دهندۀ ایجاد بنا قبل از سال تصویب طرح جامع شهر باشند با ثبت و تصریح مراتب فوق در سند مالکیت انجام معامله بلامانع است.

تبصرۀ 9: 

ساختمان‌هایی که پروانۀ ساختمان آن‌ها قبل از تاریخ تصویب نقشۀ جامع شهر صادر شده است از شمول تبصرۀ 1 مادۀ 100 قانون شهرداری معاف هستند.

تبصرۀ 10: 

در مورد آرای صادره از کمیسیون مادۀ 100 قانون شهرداری هرگاه شهرداری، مالک یا قائم‌مقام او از تاریخ ابلاغ رأی ظرف مدت ده روز به آن رأی اعتراض کنند، مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر مادۀ 100 خواهد بود. که اعضای آن غیر از افرادی هستند که در صدور رأی قبلی شرکت داشتند. رأی این کمیسیون قطعی است.

تبصرۀ 11: 

آیین‌نامۀ ارزش معاملاتی ساختمان پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب انجمن شهر در مورد اخذ جرائم قابل‌ اجراست. و این ارزش معاملاتی سالی یک بار قابل‌تجدیدنظر خواهد بود.

وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری در گروه ملکی اداری

ممکن است شما در مورد انواع تخلفات ساخت و ساز بدنبال وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری باشید. و در نظر دارید از طریق وکیل متخصص مشکلات مربوط به ملک خود را مرتفع نمایید. در این صورت می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up