پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100

جریمه کمیسیون ماده صد

مهلت پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100

آیا در مورد ساخت و سازهای فاقد مجوز و جرایم مربوط به آن اطلاع دارید؟ کمیسیون ماده 100 چیست و مجازات ساخت و سازهای بدون مجوز چیست؟ جریمه کمیسیون ماده 100 و مهلت پرداخت آن چگونه صورت میگیرد؟

ما در این مقاله قصد داریم در مورد پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 نکاتی را مطرح کنیم . پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. چنانچه در مورد تخلفات ساختمانی دچار مشکلاتی با شهرداری شده اید بهتر است با وکیل کمیسیون ماده 100 مشورت نمایید.

کمیسیون ماده 100 و برخورد با تخلفات ساختمانی

کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. شهروندانی که به هنگام احداث بنا و انجام ساخت و ساز مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها از ۱۱ تبصره تشکیل شده ‌است.

تبصره‌های دو تا شش قانون ماده ۱۰۰ شهرداری که مصوب سال ۱۳۳۴ است ، این کمیسیون را مخیر کرده که با اخذ جریمه مالی تخلفات ساخت و ساز مانند احداث بنای بدون پروانه ، عدم احداث پارکینگ ، تراکم اضافی را نادیده بگیرد.

مطلب مفید | وکیل شهرداری

اعضای کمیسیون ماده 100

  1. نماینده دادگستری
  2. نماینده شورای شهر
  3. نماینده فرمانداری
  4. نماینده شهرداری(حق رایندارد).

انواع تخلفات مرتبط با کمیسیون ماده 100

  • در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها انواع تخلفات ساختمانی مورد بررسی می‌گیرند، مهمترین تخلفات عبارتند از :
  • احداث بنا بدون پروانه ساختمان
  • تغییر کاربری
  • ساخت و ساز در اراضی فاقد کاربری
  • ساخت و ساز در مناطق ممنوعه
  • احداث تبدیل استفاده باغ(با قطع اشجار)
  • قطعه‌بندی زمین بدون مجوز یا مغایر با ضوابط تفکیک عرصه
  • ساختن اعیانی مغایر با نقشه و مفاد پروانه ساختمانی
  • تبدیل پارکینگ به مسکونی یا تجاری و …
  • تفکیک اعیانی‌های تجاری بدون مجوز یا برخلاف ضوابط
  • تقسیم یک واحد ساختمانی بدون مجوز یا مغایر با ضوابط تفکیک اعیانی
  • تغییر نوع استفاده ساختمان
  • تغییرات در آپارتمان
  • استفاده حرف پزشکی از واحدهای مسکونی
  • ساختن بالکن
  • احداث بنا بیش از سطح اشغال مجاز
  • ساختن اعیانی مازاد بر‌ پروانه اعم از کم یا بیشتر از تراکم مجاز
  • احداث اعیانی بیشتر از ارتفاع مندرج در پروانه یا مغایر با ضوابط
  • ساختن ساختمان طبق نقشه و لیکن در ملک دیگر یا در ضلع دیگر همان ملک
  • اشرافیت به املاک و ساختمان‌های مجاور
  • عدم رعایت استحکام بنا ، ایمنی بنا و بهداشت در ساختمان
  • رعایت نکردن عقب‌کشی املاک از برهای اصلاحی معابر و خیابان‌ها

نحوه محاسبه جرایم کمیسیون ماده 100

برابر تبصره ۲ ماده ۱۰۰ جریمه اضافه بنا در اراضی مسکونی حداقل یک دوم و حداکثر سه برابر ارزش معاملاتی برای هرمترمربع خواهدبود.

طبق تبصره ۳ ماده مذکور جریمه اضافه بنا در اراضی تجاری وصنعتی واداری حداقل دو برابر و حداکثر برابر ارزش معاملاتی است .

مطابق با تبصره ۴ جریمه احداث بنا بدون پروانه یک دهم ارزش معاملاتی یا یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان و در مورد عدم احداث پارکینگ ویا غیرقابل استفاده بودن آن وعدم امکان اصلاح طبق تبصره ۵ ماده ۱۰۰ جریمه از حداقل یک برابر تا  حداکثر دوبرابر ارزش معاملاتی برای هرمترمربع فضای ازبین رفته تعیین می شود.

بنابراین جریمه مذکور در تبصره های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ، بسته به نوع تخلف ، حداکثر تا چهار برابر ارزش معاملاتی ، قابل است.

مطلب مفید | مهلت قانونی تخلیه مستاجر

مهلت های مقرر قانونی در جریان رسیدگی در کمیسیون ماده 100

  1. مهلت مأمور شهرداریپس از تعطیلی محل ؛ جهت ابلاغ موضوع تخلف به کمیسیون ماده 100
  2. مهلت حق دفاع در کمیسیون ماده 100
  3. نحوه محاسبه مهلت های قانونی – (روز ابلاغ و روز اقدام)
  4. مهلت تشکیل جلسه و اتخاذ تصمیم در کمیسیون ماده 100
  5. مهلت اعتراض به رای بدوی کمیسیون ماده صد
  6. مهلت اعتراض از رای کمیسیون تجدید نظر به دیوان عدالت اداری (این مهلت برای افرادی که در خارج از ایران زندگی می کنند نیز توضیح داده شده است).

در مورد هر یک از مواعد و مهلت های قانونی ، نکات و ریزه کاری های دقیق و مهم وجود دارد که با تمسک به آنها میتوان در جهت ابطال رای کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری اقدام نمود.

در مواردی با وجود از دست رفتن فرصت تجدیدنظر خواهی ، باز هم می توان از رای قطعی کمیسیون ماده 100 به دیوان عدالت اداری اعتراض نمود.

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰

برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ برای هر فرد سازنده از پیمانکار تا مالک به مدت ۱۰ روز مهلت داده می شود.

کمیسیون با دریافت اعتراض ، آن را به مرجع رسیدگی ارسال میکند؛ زیرا کمیسیون صالح به رسیدگی به اعتراضات نیست.

پس از اعتراض اگر شرایط به نفع اعتراض کننده و صاحب ملک باشد مهلت اعتراض پس از تاریخ رای ، سه ماه خواهد بود. به طوری که فرد می تواند در این سه ماه تعیین شده به اعتراضات خود علیه شهرداری بپردازد.

برای افرادی که مقیم خارج هستند این مهلت به صورت ۶ ماه در نظر گرفته شده است. به طوری که فرد بتواند در زمان کافی اعتراضات خود را بر علیه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری انجام دهد.

فرد اعتراض کننده باید در نظر داشته باشد که اگر رای کمیسیون قطعی شود برای اعتراض خود باید به دیوان عدالت اداری برود. کل مدت زمان اعتراض برای او ۹۰ روز خواهد بود. .

ضمانت اجرای عدم پرداخت جریمه شهرداری

اگر ذینفع از پرداخت جریمه خودداری کند، بر اساس ذیل تبصره ۲ جریمه مسکونی و ذیل تبصره ۳ جریمه تجاری شهرداری با برگشت پرونده به کمیسیون ، تقاضای تخریب بنا و یا ساختمان را ثبت خواهد کرد.

تقاضای تخریب بنا از سوی کمیسیون شهرداری هنگامی صورت می گیرد که ساختمان ها دارای پروانه ساخت نباشند و به صورت غیرقانونی ساخته شوند.

طبق تبصره ۴ ماده ۱۰۰ کمیسیون شهرداری ، اگر ساختمانی دارای پرونده ساخت باشد نمی توان به دلیل عدم پرداخت جریمه ، ملک را تخریب نمود.

طبق ماده ۱۰۰ شهرداری که منجر به صدور رای جریمه است اگر صاحب ملک جریمه خود را پرداخت نکرده باشد هیچ مجازات کیفری و جزایی در انتظار او نخواهد بود و تنها ساختمان تخریب خواهد شد.

در صورتی که برگه پایان کار از سوی شهرداری برای ساختمان مسکونی یا اداری صادر نشود ساخت و ساز بنا متوقف خواهد شد تا هنگامی که جریمه به طور کامل پرداخت شود.

در این شرایط شهرداری تمام مطالبات و خواسته های خود را تنظیم می کند تا از طریق قانونی پیگیری شود. هنگامی که تمام خواسته ها و مطالبات شهرداری دریافت نشود و به طور کامل صورت نگیرد، شهرداری از صدور برگه پایان کار برای ساختمان امتناع خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید پس از اتمام ساخت و ساز ساختمان برگه پایان کار را دریافت کنید باید تمام مطالبات شهرداری را به درستی انجام دهید و مقررات شهرداری در زمینه ساخت و ساز را رعایت نموده و برگه پایان کار را از شهرداری دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up