ورود به سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیکی و نحوه کار با آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

آشنایی با نحوه ورود به سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیکی

برای ورود به سامانه ثنا و بهره مندی از انواع خدمات الکترونیک قضایی باید در گام اول احراز هویت شده و شماره ثنا دریافت نمود. در حال حاضر امکان احراز هویت آنلاین وجود دارد. شما میتوانید با احراز هویت و دریافت شماره ثنا به خدمات زیر دسترسی داشته باشید.

  • ارائه و پیگیری دادخواست
  • اطلاع‌رسانی پرونده‌ها
  • اطلاع از آخرین وضعیت پرونده
  • ارائه مدارک و مستندات پرونده
  • ارائه و پیگیری شکواییه
  • ارائه و پیگیری اظهارنامه
  • ارائه لایحه
  • استعلام اصالت مدارک قضایی
  • درخواست گواهی عدم سوء پیشینه
  • درخواست صدور سند مالکیت
  • محاسبه هزینه دادرسی
  • شکایت از ارگان ها و‌ دستگاه های اجرایی

لطفا قبل از ورود به سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیکی این مطب را بخوانید.

نحوه ورود به سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیکی

همه ما به هر دلیل ممکن است گذر زمان به مراجع قضایی بیفتد . در اینجا اولین مسئله ای که باید بدانیم نحوه ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی است. فرقی نمیکند که از ما شکایتی در محاکم قضایی شده باشد یا خیر.

یا اینکه خودمان قصد داشته باشیم علیه شخص یا اشخاص دیگر شکایتی را طرح  کنیم. یا اینکه گرفتار کارهای حقوقی نظیر انحصار وراثت و یا تخلیه ملک و …. شده باشیم . در همه این موارد بهتر است با نحوه ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی آشنا باشیم.

شماره ثنا شرط اولیه برای ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی است

برای ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ اکترونیکی باید در گام اول شماره ثنا داشته باشیم. بدون داشتن کد یا شماره ثنا ، موضوع ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی دچار مشکل میشود. به عبارت دیگر امکان ندارد بدون در اختیار داشتن شماره ثنا بشود وارد سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی شد.

پس در ابتدای کار ، آشنایی با سامانه ثنا و ابلاغیه الکترونیکی یک ضرورت محسوب میشود.

احتمالا شما باید برخی اصطلاحات از جمله : سامانه ثنا ، سامانه دریافت ابلاغ الکترونیکی ، سایت عدل ایران ، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، سامانه خدمات قضایی من ، سامانه احراز هویت برخط ، سامانه احراز هویت ثنا ، درگاه خدمات الکترونیک قضایی و ….. بگوشتان خورده باشد.

این عناوین در حقیقت به سامانه ثنا یا درگاه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه اشاره دارد. ما در این مطلب در نظر داریم به بخش های مهم این سامانه اشاره کنیم و به زبان ساده تر آنرا برایتان توضیح دهیم.

ورود به سامانه ثنا یا سایت عدل ایران

سایت عدل ایران تحت نام اینترنتی www.Adliran.ir دسترسی اشخاص حقیقی و حقوقی (افراد عادی ، شرکتها ، وکلا و کارشناسان)  به پرونده های مرتبط با آنان در مراجع قضایی را ممکن میسازد.  سامانه مورد نظر یک درگاه خدمات الکترونیک برای انجام اقدامات مختلف نظیر ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی و مشاهده ابلاغیه ها و همچنین اطلاع از روند پیگیری پرونده ها در محاکم دادگستری است.

به عبارت بهتر و خلاصه تر:

  • برای انجام اقدامات قضایی باید سایت عدل ایران را بشناسیم
  • ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی ، شروع دسترسی به ابلاغیه ها و اطلاع از سرنوشت پرونده های در دست اقدام خواهد بود.
  • نه تنها افراد معمولی در مقام شاکی (شکایت کننده) یا متشاکی (شکایت شونده) بلکه شرکتها و نیز وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری نیز اقدامات مربوط به پرونده های قضایی را از طریق ورود به سامانه ثنا پیگیری می کنند.
  • هر فرد برای دسترسی به پرونده قضایی خود و مشاهده تمام سوابق مندرج در آن ، حتما باید حساب کاربری در سامانه ثنا داشته باشد.

دسترسی به سامانه ثنا از طریق اینترنت

برای ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. این دسترسی میتواند از طریق وای فای یا اینترنت تلفن همراه باشد. بهترین راه ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی این است که ابتدا کلمه عدل ایران را به لاتین (Adliran) در گوگل تایپ کنید .

ورود به سامانه ثنا و ابلاغ

البته شما میتوانید با کلیدواژه های دیگر مانند سامانه ثنا ، سامانه ابلاغ ، سامانه قوه قضاییه ، درگاه قوه قضاییه و ….. وارد سامانه مورد نظر شوید. اما مطمئن ترین راه برای ورود دقیق به سامانه ثنا همان تایپ کردن واژه عدل ایران به زبان لاتین است.

توجه داشته باشید تایپ کردن هر کلمه دیگر ممکن است شما را وارد سایتهایی کند که متعلق به قوه قضاییه نیستند و اینکار فقط زمان و وقت شما را تلف نماید.

درگاههای ورود به سامانه ثنا

بعد از آنکه نام عدل ایران را به زبان لاتین تایپ کردید آدرس اینترنتی سایت عدل ایران ( Adliran.ir ) را مشاهده خواهید کرد. همچنین پنج درگاه به شرح زیر نمایش داده خواهد شد:

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

سامانه احراز هویت ثنا

اطلاع رسانی پرونده

سامانه وکلا و کارشناسان

درگاه خدمات الکترونیک قضایی

البته باید بدانید این موارد که گوگل در ابتدا آن را نمایش میدهد تنها بخشی از امکانات سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی یا سایت عدل ایران است.

درگاه خدمات الکترونیک قضایی چیست؟

بعد از وارد کردن نام سایت عدل ایران به زبان لاتین و در صفحه نمایش داده شده ، عنوان درگاه خدمات الکترونیک قضایی را مشاهده خواهید کرد. بر روی این عنوان کلیک کنید. با این کار ، صفحه درگاه خدمات الکترونیک قضایی یا صفحه اصلی ارائه دهنده انواع خدمات قضایی به شرح زیر باز میشود:

درگاه خدمات الکترونیکی

1.سامانه دفاتر خدمات قضایی

2.سامانه احراز هویت برخط

3.سامانه ثبت نام الکترونیک

4.سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

5.سامانه وکلا و کارشناسان

6.سامانه خودکار برای اشخاص حقوقی

7.سامانه خودکار برای مقام قضایی

8.سامانه ثبت دارایی مسئولان

9.سامانه نوبت دهی آنلاین

10.سامانه اطلاع رسانی پرونده

11.سامانه گواهی عدم سوء پیشینه

12.سایر سامانه ها

داشتن شماره ثنا برای ورود به سامانه ثنا

اگر برای اولین بار وارد سایت عدل ایران میشوید و قصد دارید شماره ثنا دریافت نمایید بر روی سامانه احراز هویت ثنا  کلیک کنید. شماره ثنا را میتوان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت نمود. (البته امکان ثبت نام غیر حضوری برای کسانی که با اینترنت و کار با سیستمها آشنایی اولیه دارند ، میسر میباشد).

با ورود به سامانه اجراز هویت میتوان با وارد نمودن کد ملی ، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه و انجام تاییدات لازم و پرداخت مبلغ مندرج در سامانه از طریق درگاههای بانکی و گرفتن تصویر از خود با در نظر داشتن معیارهای قانونی و شرعی تا انتهای مراحل ، کار ثبت نام را به اتمام برسانید.

احراز هویت ثنا

با تکمیل این فرایند ، شماره یا کد ثنا را دریافت خواهید نمود. از این به بعد شما در هر زمان برای ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی به این شماره نیاز خواهد داشت. زیرا میتوانید ابلاغیه های الکترونیکی ، دادخواست ها ، دادنامه ها ، گزارش ها و پیوست های مختلف مربوط به پرونده قضایی خود را دریافت نمایید.

مهمترین بخش سامانه ثنا یا درگاه خدمات الکترونیک قضایی

با وجود آنکه سامانه قضایی از چندین زیر سامانه تشکیل شده است ولی اغلب مردم با  دو سامانه مهم سر و کار دارند. این دو سامانه عبارتند از :

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

اطلاع رسانی پرونده

وقتی شما پرونده قضایی در هر یک از مراجع قضایی ، شورای حل اختلاف و دیوان عدالت اداری داشته باشید حتماً به این سامانه نیاز خواهید داشت. زیرا ابلاغیه ها از این طریق به شما ابلاغ خواهد شد.

رویت ابلاغیه در سامانه ثنا

برای ورود به سامانه ثنا و مشاهده ابلاغیه های قضایی ، بعد از اینکه شماره ثنا را از قبل دریاف کردید (همانطور که توضیح داده شد) ، در صفحه سامانه خدمات قضایی من ، دو کادر شامل : سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک و سامانه پشتیبان ابلاغ الکترونیک را مشاهده خواهید نمود. بر روی کادر اول یعنی سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک برای رویت ابلاغیه در سامانه ثنا کلیک نمایید .

برای ورود به سامانه ثنا با رمز موقت ، در صفحه ای که باز شده است ، ابتدا کد ملی و سپس شماره ثنای خود را که قبلا دریاقت کرده اید وارد نمایید. در ادامه ، یک رمز موقت به شماره تلفن همراه شما ارسال میشود.

با ثبت رمز موقت در کادری که مشاهده خواهید نمود وارد صفحه کاربری خود خواهید شد. در حقیقت با این کار شما وارد سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی خواهید شد. در این صفحه اگر ابلاغیه جدید داشته باشید عدد مربوط به تعداد ابلاغیه های جدید را در بالای کادر این قسمت به رنگ قرمز مشاهده خواهید نمود.

اگر بر روی این جدول کلیک نمایید با صفحه ای مواجه خواهید شد که در آن ابلاغیه های جدید خود را بر اساس شماره ابلاغیه و تاریخ صدور ابلاغیه مشاهده می کنید. کادر دیگری نسز تحت عنوان ابلاغیه های مشاهده شده وجود ارد که برای مشاده اباغیه هایی است که قبلاً آنها را مشاهده نموده اید.

اطلاع رسانی پرونده ها

اگر شما پرونده در جریان دادرسی داشته باشید. در هر مرحله از دادرسی و صدور احکام میتوانید از طریق درگاه  اطلاع رسانی پرونده های اشخاص حقیقی  وارد بخش مورد نظر شده و فرایند تاریخی رسیدگی به پرونده خود را مشاهده نموده و به جای حضور در شعبه دادگاه و مطالعه حضوری ، در جریان رسیدگی به پرونده خود قرار بگیرید.

ابلاغیه های جدید و مشاهده شده چیستند؟

با ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی، خواهید دید که در این سامانه، پنج گزینه جلب توجه میکند. مهمترین گزینه ها : ابلاغیه های جدید و ابلاغیه های مشاهده شده هستند :

  1. ابلاغیه های جدید

ابلاغیه های الکترونیکی که در حساب کاربری شخص در سامانه ثنا وارد شده اما توسط وی، دیده نشده باشد، ابلاغیه های جدیدی است که در این بخش قرار می گیرند.

  1. ابلاغیه های مشاهده شده

ابلاغیه الکترونیکی است که شما قبلاً آن را باز کرده و مشاهده نموده اید.

  1. دریافت با رمز

در این قسمت شما با استفاده از رمز پرونده ای که در اختیار دارید میتوانید ابلاغیه الکترونیکی مورد نظرتان را جستجو کرده و یا آنرا مشاهده و چاپ نمایند.

  1. دریافت با شماره

این قسمت برای آن است که شما از طریق شماره ابلاغیه بتوانید به جستجوی ابلاغیه الکترونیکی مورد نظرتان بپردازید.

  1. سامانه آگهی الکترونیک

این قسمت برای آگهی های قضایی در نظر گرفته شده است. شما در صورت کلیک بر روی این گزینه میتوانید لیستی از آگهی های قضایی را مشاهده نمایید.

خدمات قضایی من

 پس از ورود به سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی ، از منوی بالای صفحه بر روی «خدمات قضایی من» کلیک کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، در این بخش به خدمات زیر دسترسی خواهید داشت :

  • ثبت لایحه
  • ثبت شکواییه
  • ثبت و اصلاح دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری
  • ثبت و اصلاح تجدید نظردیوان عدالت اداری
  • مشاهده خلاصه پرونده
  • درخواست گواهی سوء پیشینه
  • استعلام سوابق محکومیت‌های مالی
  • استعلام مدارک قضایی
  • دریافت نوبت قضایی
  • استعلام وضعیت وکیل
  • ….

همانطور که گفته شد سامانه خدمات الکترونیک قضایی ، تمامی خدمات بالا را به صورت آنلاین به متقاضیان ارائه میدهد

اما ممکن است برخی از متقاضیان ترجیح دهند و برای انجام برخی امورمجبورباشند تا امور قضایی خود را به صورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام دهند. برای این منظور نیاز است تا قبل از مراجعه به دفتر قضایی نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند تا از تجمع متقاضیان و اتلاف وقت جلوگیری شود.

ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت به چه معنا است؟

همه افرادیکه در مراجع قضایی پرونده در حال رسیدگی دارند همیشه منتظرند تا برایشان پیامکی با مضمون ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت ارسال شود. با دریافت پیامک ، دریافت کننده متوجه میشود ابلاغیه جدید برایش در سامانه وارد شده است.

وی میتواند در اسرع وقت وارد سامانه شده و ابلاغیه را رویت نماید.

مطلب مفید | دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار

برخی نکات مهم برای ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سامانه ثنا)

  • هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی فقط میتواند با کد ملی یا شناسه انحصاری یک کد خاص صرفاً برای خود دریافت کند.
  • با دریافت کد ثنا ، هر شخص دارای حساب کاربری و رمز انحصاری خواهد بود.
  • هیچکس نمیتواند به حساب کاربری دیگری دسترسی داشته باشد.
  • با راه اندازی سامانه احراز هویت آنلاین هم اکنون افراد میتوانند بدون مراجعه حضوری و به صورت آنلاین احراز هویت شده و ثبت نام نمایند.
  • هر نوع ابلاغیه بعد از ثبت نام و دریافت کد ثنا برای اشخاص امکان پذیر خواهد بود.
  • جهت دریافت و پیگیری ابلاغیه قضایی می‌توان از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی به آدرس eblagh.adliran.ir اقدام نمود.
  • اوراق قضایی به حساب کاربری شخص ابلاغ و همزمان پیامک آن برای وی ارسال می‌شود.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمود عباس اباد
    2 سپتامبر 2023 18:19

    با سلام پرونده پرداخت خسارت بدنی در دادگاه چرا پرونده از طریق قضای رسیدگی نمیشود محمود عباس اباد

    پاسخ
    • اگر منظورتان آسیب حین انجام کار است این موضوع از طریق مراجع اداره کار مورد رسیدگی قرار میگیرد.
      در غیر این صورت مراجع قضایی رسیدگی خواهند نمود.

      پاسخ
  • پروند تصادف

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up