ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

سامانه یا ابلاغ الکترونیکی چیست؟

سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی چیست؟

آموزش سایت ابلاغ و دریافت ابلاغیه الکترونیکی

کاربر گرامی و محترم ، آیا می دانید ابلاغیه الکترونیکی چیست؟  آیا با سامانه ثنا و سایت ابلاغ آشنایی دارید؟ آیا میدانید برای مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا چه کار باید بکنید؟

اگر به هر دلیلی گذرتان به مراجع قضایی افتاده باشد بدون شک نام سامانه ثنا را حتماً شنیده اید.

سامانه ثنا همان سایت و یا آدرس اینترنتی است که همه افرادیکه قصد دارند شکایت یا دادخواست خود را علیه شخص یا اشخاص دیگر ، تقدیم مراجع قضایی کنند باید حتما از طریق دریافت شماره ثنا وارد آن شوند.

همچنین هر شخص چه در مقام شاکی و متشاکی و چه در مقام خواهان و خوانده ، برای دریافت ابلاغیه جلسه دادگاه و یا اطلاع از رای دادگاه (دادنامه) صرفاً از طریق این سامانه و پیامک ارسالی آن ، در جریان فرایند دادرسی قرار خواهد گرفت.

سایت ملکی اداری در این مقاله در نظر دارد در مورد ابلاغیه الکترونیکی و سامانه ثنا یا سایت ابلاغ توضیحاتی را خدمت شما کاربران محترم ارائه دهد. پس با ما همراه شوید.

سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

بیایید از اینجا شروع کنیم که برابر قانون ، شما میتوانید در مورد حقوق از دست رفته و یا منافع در خطر تهدید خود ، نزد مراجع قضایی دادخواهی کنید.

خوب برای این کارها ابتدا باید چکار کنید و کار را از کدام نقطه آغاز نمایید؟

ما در اینجا بطور خلاصه اقدامات اولیه ای را که باید انجام دهید و یا با آن آشنا شوید ، بطور خلاصه ذکر میکنیم:

1. فرض کنید شما قصد دارید در مورد یک موضوع کیفری که قانون برای مرتکب آن مجازات تعیین نموده شکایتی را مطرح کنید. یا بالعکس فرد یا افراد دیگری با طرح برخی اتهامات کیفری ، شکایتی را علیه شما مطرح نموده اند.

2. یا اینکه فرض کنید در رابطه با یک موضوع حقوقی که قانون برای آن مجازات مشخص در نظر نگرفته است ، یک درخواست حقوقی برای رسیدن به حقوق از دست رفته تان دارید. لذا دادخواستی علیه شخص دیگری تهیه کرده اید. یا اینکه بالعکس ، شخص دیگری دادخواستی را در رابطه با یک موضوع و دعوای حقوقی علیه شما مطرح کرده است.

3. این اقدامات یعنی ثبت دادخواست و شکواییه باید از نقطه ای آغاز شود که همان سامانه عدل ایران و یا سامانه ابلاغ است.

ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی

ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی

4. اما قبل از اینگونه اقدامات ، شما باید در گام اول در سامانه عدل ایران یا سیستم اتوماسیون احراز هویت قوه قضاییه تحت نام اینترنتی ثنا ، احراز هویت کنید (در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد).

5. پیش از هر اقدام برای ثبت و پیگیری پرونده های قضایی ، باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی احراز هویت کرده و شماره ثنا دریافت نمایید. البته این امکان در حال حاضر بصورت آنلاین وغیر حضوری نیز وجود دارد.

مطلب مفید | مشاهده ابلاغیه اداره کار

6. شماره ثنا یک شماره انحصاری است و برای هر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) فقط یک شماره اختصاصی در نظر گرفته میشود. در حقیقت هیچکس بدون داشتن این شماره نمیتواند کارهای حقوقی و قضایی در دادگاهها ، شورای حل اختلاف و دیوان عدالت اداری را پیگیری کند. از این پس همه اقدامات قضایی وابسته به این شماره خواهد بود.

7. همه افرادی که احراز هوایت کرده اند از این به بعد با ورود به سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ میتوانند از روند دادرسی پرونده های خود مطلع شوند.

8. باید بدانید ابلاغ دادخواست یا شکواییه ، زمان یا وقت دادرسی ، احضار شهود ، ابلاغ رای دادگاه ، از طریق سامانه ثنا یا ابلاغ الکترونیکی انجام میگیرد.

9. البته در کنار سیستم اتوماسیون اینترنتی ، شما با دریافت پیامک بصورت همزمان در جریان هر مرحله از فرایند دادرسی قرار خواهید گرفت.

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

تا سال 1395 ابلاغیه های مربوط به زمان و مکان دادگاه و همچنین آراء صادره از سوی محاکم قضایی به آدرس افراد ارسال میگردید. بنابراین ابلاغیه به صورت کاغذی بود. مامور ابلاغ بعد از مراجعه به درب منزل افراد و تسلیم ابلاغیه ، از آنها امضاء اخذ میکرد (به این معنا که ابلاغیه تسلیم فرد ذینفع شده است).

اما بعد از راه اندازی سامانه عدل ایران ، اگر شما دعوای در دست اقدام داشته باشید بطور قطع برای شما پیامکی از طریق سامانه ابلاغ یا عدل ایران ، ارسال خواهد شد تا در جریان تاریخ تشکیل دادگاه رسیدگی به پرونده خود قرار گیرید.

مطلب مفید | سامانه جامع روابط کار

در پیامک دریافتی ، یک شماره قید شده و از شما خواسته میشود به حساب کاربری خود در سامانه ابلاغ بروید و ابلاغیه الکترونیکی را ببینید.

چگونه میتوانیم وارد سامانه ابلاغیه الکترونیکی شویم؟

با توسعه زیرساخت های اداری و قضایی ، بسیاری از خدمات دولتی به صورت الکترونیکی و بر بستر اینترنت انجام میشود. یکی از این خدمات ، ابلاغیه الکترونیکی است .

آدرس سایت اصلی ابلاغیه الکترونیکی، eblagh.adliran.ir است. همه افراد ذی سمت در پرونده های قضایی میتوانند از طریق آدرس مورد نظر وارد سایت شده و به مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی و پیگیری روند پرونده خود، بپردازند.

ثبت نام در سامانه ابلاغ یا سامانه ثنا(ثبت نام الکترونیکی)

باید بدانید اگر احراز هویت نکرده باشید امکان دسترسی به سایت و استفاده از انواع خدمات آن را نخواهید داشت.

برای احراز هویت یا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و یا اینکه خودتان به صورت آنلاین و غیر حضوری از طریق سامانه احراز هویت(ثنا) این کار را انجام دهید.

به محض اینکه ثبت نام را انجام دهید یک نام کاربری و یک رمز عبور شخصی(شماره یا کد ثنا) برایتان پیامک خواهد شد .

از این به بعد با استفاده از این شماره یا کد میتوانید وارد سامانه ابلاغیه الکترونیکی شده و از خدمات آن استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که بعد از ثبت نام از این پس در مورد همه دعاوی و بطور کلی تمام ابلاغیه ها ، دادخواست ها و شکواییه ها از طریق سامانه و پیامک مربوط به آن به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

نحوه ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی (ثنا)

با سامانه ابلاغ همه باید آشنا باشند

با سامانه ابلاغ همه باید آشنا باشند

حال که رمز شخصی یا کد ثنا دریافت کرده اید اگر نمی دانید برای استفاده از سایت اینترنتی ابلاغ چه باید بکنید و یا چگونه میتوانید وارد سایت شوید در اینجا به شرح اقداماتی که باید انجام دهید خواهیم پرداخت.

  • از طریق گوشی همراه و یا لپ تاپ خود به فارسی بنویسید سایت عدل ایران یا سامانه ثنا یا ابلاغیه الکترونیکی .
  • هر کدام از کلیدواژه های مورد نظر را که تایپ کنید احتمال زیاد سایت اینترنتی adliran.ir را در ابتدای صفحه مشاهده خواهید نمود. فراموش نکنید وارد سایت های دیگر نشوید.
  • البته بهتر است برای اطمینان بیشتر از همان ابتدا نام لاتین سایت را تایپ نموده و مستقیم وارد سایت شوید.
  • با ورود به سایت و برای دسترسی به بخش های اصلی سامانه باید حتماً ابتدا کد ملی و سپس رمز شخصی خود ( کدثنا ) را در کادرهای مشخص شده وارد نمایید.
  • بعد از چند ثانیه یک رمز موقت، به شماره تلفن همراه شما ارسال می گردد. این رمز را در کادر تعیین شده، تایپ نموده و دکمه ورود را کلیک نمایید.
  • سپس وارد صفحه دیگری خواهید شد که در حقیقت ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی قضایی خواهد بود.

 دریافت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

  • پس از ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیکی یا سامانه ثنا، و برای مشاهده یا دریافت ابلاغیه الکترونیکی در صفحه مورد نظر ، ابتدا چند کادر کوچک را مشاهده خواهید نمود.
  • بمنظور رویت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا اگر ابلاغیه های خود را قبلا از طریق سایت ندیده اید ، بر روی گزینه ابلاغیه های جدید کلیک کنید. در غیر این صورت بر روی ابلاغیه های مشاهده شده، کلیک نموده و ابلاغیه مورد نظر را انتخاب نمایید.
  • با این کار در پایین صفحه فهرستی از ابلاغیه ها را مشاهده خواهید نمود.
  • بر روی هر کدام از ابلاغیه ها که کلیک نمایید محتویات آن برای شما باز میشود. البته باید قدری تامل کنید. چون بدلیل سرعت پایین اینترنت ، اینکار کمی زمانبر خواهد بود.
  • سپس میتوانید برای پرینت گرفتن از محتوای ابلاغیه، بر روی گزینه “دریافت نسخه چاپی ابلاغیه” ، کلیک کنید.

سامانه ثنا یا ابلاغ

سامانه ثنا یا ابلاغ

ابلاغیه های جدید و مشاهده شده چیستند؟

با ورود به سامانه ثنا یا سامانه پشتیبان ابلاغ الکترونیک، خواهید دید که در این سامانه، پنج گزینه جلب توجه میکند. مهمترین گزینه ها : ابلاغیه های جدید و ابلاغیه های مشاهده شده هستند :

1. ابلاغیه های جدید

ابلاغیه های الکترونیکی که در حساب کاربری شخص در سامانه ثنا وارد شده اما توسط وی، دیده نشده باشد، ابلاغیه های جدیدی است که در این بخش قرار می گیرند.

2. ابلاغیه های مشاهده شده

ابلاغیه الکترونیکی است که شما قبلاً آن را باز کرده و مشاهده نموده اید.

3. دریافت با رمز

در این قسمت شما با استفاده از رمز پرونده ای که در اختیار دارید میتوانید ابلاغیه الکترونیکی مورد نظرتان را جستجو کرده و یا آنرا مشاهده و چاپ نمایند.

4. دریافت با شماره

این قسمت برای آن است که شما از طریق شماره ابلاغیه بتوانید به جستجوی ابلاغیه الکترونیکی مورد نظرتان بپردازید.

5. سامانه آگهی الکترونیک

این قسمت برای آگهی های قضایی در نظر گرفته شده است. شما در صورت کلیک بر روی این گزینه میتوانید لیستی از آگهی های قضایی را مشاهده نمایید.

با کد ملی ، ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا را مشاهده نمایید

قبلاً توضیح داده شد که ورود به سامانه ابلاغ یا سامانه دریافت ابلاغیه الکترونیکی مستلزم وارد کردن کد ملی متقاضی دریافت ابلاغیه است. این کار اولین قدم برای ورود به سامانه مورد نظر خواهد بود. بدون وارد کردن کد ملی ، ورود به سامانه ابلاغ امکان پذیر نخواهد بود.

در واقع  با در اختیار داشتن کد ملی و شماره ثنا و ثبت آن در صفحه اولیه سامانه ، به بخش اصلی سامانه وارد خواهید شد. سپس مراحل بعدی را بر اساس آنچه توضیح داده شد میتوانید طی نموده و ابلاغیه های الکترونیکی مد نظرتان را مشاهده نمایید.

ابلاغیه الکترونیکی دادگاه

برای دریافت ابلاغیه الکترونیکی دادگاه یا همان ابلاغیه هایی که قبلاً به صورت کاغذی دریافت مینمودید اینبار میتوانید ابلاغیه های صادره از طرف شعبه دادگاه را به صورت الکترونیکی دریافت نمایید.

این کار که قبلا با سیستم کاغذی به هر دو طرف دعوا و به آدرس آنان به صورت فیزیکی ارسال میشد. حالا صرفاً از طریق سامانه ثنا برای طرفین در دسترس خواهد بود.

برای دریافت ابلاغیه الکترونیکی دادگاه نیازی به حضور شما به مراجع قضایی نیست. با این کار فقط خود را خسته خواهید کرد. برای پرهیز از دردسرهای ناشی از حضور در شعب دادگاه کافی است از همان روشی که توضیح دادیم وارد سایت ابلاغیه الکترونیکی ثنا شوید و ابلاغیه های خود را مشاهده نمایید.

ابلاغیه الکترونیکی دادگستری

برخی افراد ممکن است از ابلاغیه های قضایی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی دادگستری نام ببرند. مراد از ابلاغیه الکترونیکی دادگستری در حقیقت همان ابلاغیه الکترونیکی سامانه ابلاغ میباشد.

در گذشته بیشتر مردم ابلاغیه های قضایی را تحت نام ابلاغیه دادگستری میشناختند. برای افراد با سنین بالاتر سامانه ابلاغ یا سامانه ثنا عنوان و اصطلاح جدیدی است که در ذهن آنان ممکن است غریب بنظر برسد.

در حقیقت منظور از ابلاغیه الکترونیکی دادگستری همان سامانه ابلاغ یا سامانه ثنا است.

 ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف

در حال حاضر بسیاری از دعاوی ، از طریق شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار میگیرد . از زمان آغاز فعالیت شوراهای حل اختلاف حجم مراجعه به شوراها افزایش یافته و اندکی از فشار مراجعات به مراجع قضایی کاسته شده است.

از آنجا که شوراهها بخشی از سیستم قضایی محسوب میشوند لذا ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف نیز در سامانه ثنا قابل رویت است.

دریافت ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف نیازی به سامانه جداگانه ندارد. برای دریافت این ابلاغیه ها مانند توضیحاتی که ارائه شد عمل کنید و ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف را ببینید.

چند نکته مهم در مورد مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

1.در حال حاضر که بیشتر افراد در سامانه ثنا احراز هویت شده و شماره ثنا در اختیار دارند همه ابلاغیه ها را از طریق سیستم عدل ایران دریافت خواهند نمود. بنابراین ورود ابلاغیه الکترونیکی به سیستم به منزله ابلاغ رسمی به اشخاص بوده و نمیتوان با این ادعا که من وارد سیستم نشده ام از خود رفع مسئولیت کرد.

2. در صورتیکه یکی ازابلاغیه های مربوط به دادخواست، وقت جلسه دادرسی و رای صادره، توسط مخاطب ابلاغیه، مشاهده شود، رای نسبت به وی حضوری محسوب شده و بنابراین، چنین فردی حق واخواهی از رای صادره را نخواهد داشت، ولو اینکه در هیچ یک از جلسات دادگاه، حاضر نشده باشد.

3. اگر چه همزمان با ورود ابلاغیه ها در سامانه ثنا برای اشخاص یک پیامک نیز ارسال میشود ، اما ممکن است ارسال پیامک گاهی با فاصله بیشتر ، به اشخاص ارسال گردد.

4. همه افراد بویژه آنان که پرونده در دست رسیدگی در مراجع قضایی ، شورای حل اختلاف یا دیوان عدالت اداری دارند بهتر است بطور مرتب سامانه را چک کنند.

5. اگر قرار است اقداماتی را در مورد پرونده خود به انجام برسانید مانند اعتراض به نظر کارشناس ، بهتر است در اولین اقدام با پرینت ابلاغیه الکترونیکی و انجام اقدام لازم به دفتر خدمات قضایی مراجعه و اقدامات مورد نظر را انجام دهید.

مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا

بعد از آنکه وارد سامانه احراز هویت شدید و در آن ثبت نام و احراز هویت شدید. ، کد ثنا به شماره موبایل شما پیامک خواهد شد.

از این به بعد شما با کد ملی و کد مورد نظر میتوانید وارد سامانه ابلاغ شوید و ابلاغیه های الکترونیکی جدید را مشاهده نمایید

برای این کار می‌بایست به نشانی زیر مراجعه کرده و از منوی باز شده  صفحه «درگاه خدمات الکترونیک قضایی» را انتخاب نمایید.

 https://adliran.ir

انواع خدمات الکترونیک قضایی در سامانه ابلاغ

بعد از ورود به درکاه خدمات الکترونیک قضایی و در صفحه نمایش داده شده کد ملی خود را به عنوان نام کاربری و کد ثنا (که قبلا بدست آورده اید) را به عنوان رمز عبور وارد نمایید.

سپس در مرحله بعد کد موقت یا یکبار مصرف به شماره موبایل شما پیامک خواهد شد که می‌بایست کد را در کادر نمایش داده وارد کنید.

در صورت صحت اطلاعات، وارد سامانه ابلاغ الکترونیک خواهید شد.

چنانچه ابلاغیه جدیدی داشته باشید، تعداد آن در بخش ابلاغیه های جدید نمایش داده می‌شود.

برای مشاهده‌ ابلاغیه های جدید خود ، بر روی آیکون مربوطه کلیک کنید.

اما خدمات الکترونیک قضایی به اینجا ختم نشده و شما با کد ثنا خدمات بسیار دیگری را دریافت خواهید کرد

برای این کار، پس از ورود به سامانه ابلاغ، از منوی بالای صفحه بر روی «خدمات قضایی من» کلیک کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در این بخش به خدمات زیر دسترسی خواهید داشت.

  • ثبت لایحه
  • ثبت شکواییه
  • ثبت و اصلاح دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری
  • ثبت و اصلاح تجدید نظردیوان عدالت اداری
  • مشاهده خلاصه پرونده
  • درخواست گواهی سوء پیشینه
  • استعلام سوابق محکومیت‌های مالی
  • استعلام مدارک قضایی
  • دریافت نوبت قضایی
  • استعلام وضعیت وکیل
  • ….

همانطور که گفته شد سامانه خدمات الکترونیک قضایی ، تمامی خدمات بالا را به صورت آنلاین به متقاضیان ارائه میدهد

اما ممکن است برخی از متقاضیان ترجیح دهند و برای انجام برخی امورمجبورباشند تا امور قضایی خود را به صورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی انجام دهند.

برای این منظور نیاز است تا قبل از مراجعه به دفتر قضایی نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند تا از تجمع متقاضیان و اتلاف وقت جلوگیری شود.

ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت به چه معنا است؟

همه افرادیکه در مراجع قضایی پرونده در حال رسیدگی دارند همیشه منتظرند تا برایشان پیامکی با مضمون ابلاغیه الکترونیکی شماره در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت ارسال شود.

با دریافت پیامک ، دریافت کننده متوجه میشود ابلاغیه جدید برایش در سامانه وارد شده است.

وی میتواند در اسرع وقت وارد سامانه شده و ابلاغیه را رویت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up