بررسی شرایط اثبات زوجیت و اثبات نسب

با سلام.
کاربر گرامی برای برقراری ارتباط با مشاور حقوقی در امور دعاوی خانواده ، از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

بررسی شرایط اثبات زوجیت و اثبات نسب 

شرایط اثبات نسب و زوجیت

شرایط اثبات نسب و زوجیت

امروزه بسیاری از افراد خواهان اثبات زوجیت و اثبات نسب هستند. راه‌های مختلفی برای اثبات نسب و زوجیت وجود دارد. در نظر داشته باشید برای اثبات هر یک از موارد ذکرشده باید در ابتدا یک دادخواست رسمی ثبت کنید. گاهی اوقات فرزندان برای اثبات نسب باید در ابتدا زوجیت والدین خود را به اثبات برسانند. شایان‌ذکر است راه‌های دیگری نیز برای اثبات نسب مانند انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای وجود دارد. پیکیری این قبیل دعاوی از طرف وکیل خانواده صورت میگیرد. البته وکیل حقوقی نیز میتواند آن را مورد پیگیری قرار دهد.

در ادامه درباره این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

امور حقوقی برخی از پرونده‌های مربوط به اثبات زوجیت با ارائه سند ازدواج رسمی پیگیری می‌شود. در صورت نداشتن سند ازدواج به‌دلیل عدم ثبت آن به‌صورت رسمی، اثبات زوجیت نسبتاً دشوار خواهد بود. شایان‌ذکر است باتوجه‌به پیچیدگی‌های پرونده‌های حقوقی این‌چنینی اکثر افراد از وکلا راهنمایی می‌گیرند. برخی از وکلا به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند. وکلایی که به قانون مدنی و قوانین مرتبط تسلط دارند.

بررسی شرایط کلی برای اثبات زوجیت و نسب

به‌طورکلی همسر و والدین بسیاری از متقاضیان اثبات زوجیت و اثبات نسب متوفی هستند. در صورت مفقودالاثر بودن یکی از زوجین نیز همسر فرد غالباً برای اثبات زوجیت اقدام می‌کند. پس از فوت یکی از زوجین همسر فرد متوفی برای اینکه در انحصار وراثت جزو وراث ذکر شود، باید زوجیت خود را به اثبات برساند. ذکر این نکته حائز اهمیت است در صورت وجود سند ازدواج رسمی نیازی به تشکیل پرونده حقوقی و ثبت دادخواست به‌صورت رسمی نخواهد بود.

در نظر داشته باشید، ساده‌ترین راه برای اثبات نسب توسط فرزندان ارائه گواهی تولد است. در این گواهی نام والدین به‌طور دقیق ذکر می‌شود. از میان دیگر راه‌های اثبات نسب می‌توان به انجام آزمایش دی‌ان‌ای اشاره کرد. این نوع آزمایش غالباً در صورت زنده بودن پدر یا مادر انجام می‌شود. ثبت درخواست جهت انجام آزمایش دی‌ان‌ای برای والدین متوفی پیچیدگی‌های حقوقی بسیار زیادی دارد.

در صورت عدم وجود سند رسمی، باید در دادگاه یک دادخواست ثبت کرد. برای اثبات زوجیت، شاهدان عقد می‌توانند جهت ارائه شهادت در دادگاه حاضر شوند. پیچیدگی حقوقی اثبات زوجیت به‌طور قابل‌توجهی از اثبات نسب بیشتر است.

ثبت دادخواست برای اثبات نسب و زوجیت

ثبت دادخواست برای اثبات نسب

شرح مراحل پیگیری پرونده‌های حقوقی اثبات زوجیت و نسب

گام ابتدایی برای اثبات زوجیت و اثبات نسب ثبت یک دادخواست رسمی است. در نظر داشته باشید پیش از مراجعه به دادگاه برای ثبت دادخواست باید یک تقاضانامه تنظیم کنید. در این نامه باید دلایل خود مبنی بر ثبت درخواست را به‌طورکامل شرح دهید. با دریافت راهنمایی از وکیل در خصوص نحوه تنظیم تقاضانامه، احتمال موافقت دادگاه با درخواست تشکیل جلسه بسیار بیشتر خواهد بود.

پس از ثبت دادخواست افراد باید مدارک خود برای ارائه در جلسه دادگاه را جمع‌آوری کنند. در صورت داشتن شاهد عینی این افراد برای ارائه شهادت باید در جلسه دادگاه حضور داشته باشند. معمولاً تاریخ اولین جلسه دادگاه سه تا هشت هفته پس از موافقت با دادخواست بررسی پرونده اثبات زوجیت یا نسب است. برای دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید.

در صورت رد ادعای مطرح در این زمینه پس از اولین جلسه دادگاه افراد تا ده روز برای تنظیم درخواست تجدیدنظر فرصت خواهند داشت. گاهی اوقات قاضی در صورت نیاز و باتوجه‌به شرایط پرونده درخواست انجام یک آزمایش دی‌ان‌ای را می‌دهد. در چنین شرایطی پس از مشخص شدن نتایج آزمایش جلسه دیگری برای اعلام تصمیم نهایی دادگاه تشکیل خواهد شد.

تنظیم دادخواست اثبات نسب و زوجیت

تنظیم دادخواست اثبات نسب

بررسی لیست مدارک موردنیاز

به‌طورکلی مدارک موردنیاز برای اثبات زوجیت و اثبات نسب در هر پرونده متفاوت است. از میان رایج‌ترین مدارک موردنیاز برای پیگیری پرونده‌ می‌توان به سند ازدواج، گواهی تولد و مدارک هویتی مانند شناسنامه اشاره کرد. در نظر داشته باشید افرادی که برای پیگیری امور پرونده خود وکیل گرفته‌اند، باید وکالت‌نامه رسمی را نیز داشته باشند. شاهدان برای ارائه شهادت در جلسه دادگاه باید کپی مدارک هویتی خود را بیاورند.

در صورت نیاز به انجام آزمایش‌های پزشکی باید آن‌ها را در آزمایشگاه‌های مورد تأیید دادگاه انجام دهید. در نظر داشته باشید ارائه نتایج آزمایش در جلسه بعدی دادگاه الزامی به‌حساب می‌آید. شایان‌ذکر است ارائه مدارک پزشکی مربوط به هویت و نسب در جلسه دادگاه روند پیگیری پرونده حقوقی را سریع‌تر خواهد کرد.

گاهی اوقات درخواست اثبات نسب پدری توسط مادر فرزند ثبت می‌شود. در چنین پرونده‌هایی پدر فرزند داشتن نسب با فرزند خود را انکار می‌کند. در این شرایط مادر فرد برای ثبت دادخواست باید در ابتدا سند ازدواج خود را ارائه دهند. پس از تشکیل جلسه دادگاه در صورت عدم پذیرش داشتن نسب توسط پدر، قاضی حکم انجام آزمایش دی‌ان‌ای را صادر می‌کند.

اخذ وکیل برای پیگیری پرونده‌های اثبات نسب

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، پیگیری این قبیل پرونده‌ ها پیچیدگی‌های حقوقی بسیار زیادی دارد. برخی از قوانین مربوط به این حوزه با گذر زمان تغییر می‌کنند. در صورت تمایل به ثبت درخواست اثبات زوجیت و اثبات نسب، با اخذ یک وکیل می‌توانید سریع‌تر پرونده خود را پیگیری کنید. شایان‌ذکر است تنها وکلای تخصصی توانایی پیگیری پرونده‌های این‌چنینی را دارند؛ ازاین‌جهت نمی‌توان از وکلای مدنی برای پیگیری این گروه از پرونده‌ها راهنمایی گرفت.

پس از دریافت مشاوره اولیه برای واگذاری امور پرونده به وکیل، باید یک وکالت‌نامه تنظیم کنید. در وکالت‌نامه مواردی مانند میزان حق‌الوکاله و تعهدات وکیل به موکل به‌طور دقیق مشخص می‌شوند. داشتن وکالت‌نامه رسمی برای پیگیری امور حقوقی توسط وکیل الزامی به‌حساب می‌آید. برای یافتن وکیل ایدئال جهت پیگیری پرونده‌های حقوقی خود می‌توانید با گروه ملکی اداری تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

برای تشکیل جلسه دادگاه جهت بررسی این گروه از پرونده‌ها باید ابتدا یک دادخواست رسمی ثبت کنید. در این دادخواست باید دلایل خود مبنی بر ثبت دادخواست را بیان کنید. به‌طورکلی اثبات زوجیت در صورت نداشتن سند ازدواج بسیار دشوارتر از اثبات نسب است. برای اثبات نسب در برخی از مواقع آزمایش دی‌ان‌ای انجام می‌شود. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و اخذ برترین وکیل می‌توانید با گروه ملکی اداری تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up