وکیل دیه در تهران و حل پرونده جرایم کیفری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکیل دیه در تهران و حل پرونده جرائم کیفری

وکیل دیه در تهران و اصفهان

وکیل دیه در تهران و اصفهان

یکی از مجازاتهایی که قانونگذار در جرایم کیفری در نظر گرفته ، پرداخت دیه است. در پرونده های کیفری مانند پرونده‌ دیه، گاه حضور یک وکیل متخصص میتواند سرنوشت پرونده را به نفع موکل تغییر دهد.

شهر تهران را به عنوان کلان شهر ایران در نظر بگیرید ، در چنین شهری ، شاکی یک پرونده کیفری از جمله قتل عمد، نمیتواند بدون نیاز به وکیل دیه توفیق چندانی داشته باشد. در تصادفات رانندگی نیز موضوع دریافت دیه تصادف و نحوه پرداخت توسط بیمه میتواند موضوع قابل اهمیتی باشد. این امر حتی در پرونده دیه اتباع خارجی نیز با اهمیت خواهد بود. وکیل در همه این موارد میتواند در خصوص مجازات دیه اقدامات حقوقی را به خوبی پیش ببرد. حضور وکیل متخصص همچنین باعث کاهش تنشهای احتمالی بین طرفین پرونده خواهد شد. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف پرونده های دیه و نقش یک وکیل متخصص و حاذق در این حوزه میپردازیم.

دیه و قانون مجازات اسلامی

مبلغ پولی که به عنوان دیه به بازماندگان مقتول داده میشود، نقش تعیین کننده ای در جهت گیری طرفین پرونده دارد.

از دیه در سیستمهای حقوقی غیر اسلامی تحت عنوان خون بها یاد میشود. یکی از ابتدایی ترین مسائلی که وکیل دیه در تهران به موکلین خود توضیح میدهد، نحوه مجازات و تعیین دیه است. ماده ۴۴۸ تا ۴۵۱ از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ ، به موضوع دیه اختصاص دارد.

مهلت پرداخت دیه پس از وقوع جرم

پس از صدور حکم در دادگاه یکی از مواردی که وکیل دیه در تهران آن را به موکل خود یادآور میشود، مهلت پرداخت دیه است. مهلت پرداخت دیه در جنایتهای مختلف یکسان نیست. با توجه به ماهیت جرم ، مدت زمان متفاوتی برای پرداخت دیه در نظر گرفته میشود. در جرایم عمدی طی یک سال قمری، در جرایم شبه عمد طی دو سال قمری و در جرایمی که خطای محض شناخته میشوند، طی سه سال قمری دیه باید پرداخت شود.

کدام مجازاتها مشمول دیه هستند؟

مجازات های مشمول دیه

مجازات های مشمول دیه

افرادی که درگیر پرونده های مختلف میشوند این موضوع برایشان سوال است که در کدام جرایم میتوان از مجرم تقاضای دیه کرد؟

برای پاسخ به این سوال ، وکیل دیه در تهران به عنوان وکیل متخصص و با تجربه موضوع را مورد بررسی قرار میدهد.

جرایم مشمول پرداخت دیه

قتل شبه عمد:

به قتل هایی اطلاق میشود که فرد قصد کشتن مقتول را ندارد ولی قتل اتفاق افتاده است. قانون چنین قتلی را قتل شبه عمد در نظر میگیرد. قتل از این نوع ، مشمول پرداخت دیه است.

فوت یا صدمه بدنی در حوادث رانندگی:

در تمام جرایم ناشی از حوادث رانندگی که ممکن است فردی فوت کند، یا اعضا بدن او دچار صدمه شوند، به این فرد دیه تعلق میگیرد. تعیین دقیق مقدار دیه بر مبنای مقدار صدمات وارده باید محاسبه شود.

انواع دیه از نظر قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی انواع مختلفی از دیه را تعریف کرده که در پرونده های کیفری ، افراد ممکن است با آن درگیر باشند. یک وکیل با تجربه به خوبی با تمام این موارد آشنایی دارد. لذا او بهترین راهنما و مشاور برای احقاق حقوق افراد به شمار میرود.

انواع دیه را به شرح زیر میتوان در نظر گرفت:

  • دیه قتل:

دیل قتل معادل با دیه کامل یک انسان در نظر گرفته میشود. میزان آن همه ساله از سوی قوه قضاییه تعیین میگردد. در صورتی که یک نفر باعث به قتل رساندن انسان دیگری شود. دادگاه مجازات دیه را برای او در نظر میگیرد و مجرم ملزم به پرداخت دیه کامل یک انسان خواهد بود.

دیه اعضا بدن:
میزان دیه اعضای بدن

میزان دیه اعضای بدن

در مواردی ، مجرمین از طریق ارتکاب جرایم عمدی باعث ایراد صدمات جدی به برخی اعضای بدن میشوند. چنانچه عضو آسیب دیده به صورت دوتایی باشد مانند گوش و چشم و… ، و یکی از این اعضا از بین برود، مجرم باید نصف دیه کامل را پرداخت کند. در صورتی که دو عضو از بین بروند، دیه در نظر گرفته شده معادل با دیه کامل انسان خواهد بود.

  • دیه منافع عضو:

یکی دیگر از انواع پرونده هایی که وکیل دیه در تهران با آن به دفعات سر و کار دارد، دیه منافع عضو است.  وقتی فردی با ارتکاب یک جرم، باعث میشود فرد مقابل حواس خود را از دست دهد، مجازات دیه منافع عضو برای او در نظر گرفته خواهد شد. که به مواردی از قبیل دیه شنوایی، عقل، بینایی، گویایی و بویایی تعلق میگیرد.

  • دیه جراحت:

دیه جراحت در حقیقت به مواردی گفته میشود که شخصی به واسطه ارتکاب یک جنایت باعث ایجاد جراحت یا زخم روی بدن فرد دیگر میشود. در این حالت باید دیه جراحات وارد شده را متناسب با میزان جراحت و محل آن پرداخت کند. تعیین دقیق میزان دیه جراحت بر مبنای نظر و رای پزشکی قانونی خواهد بود. همچنین وکیل دیه در تهران پیگیر این موضوع است. مواردی مانند خراش، تورم یا کبودی جزء دیه جراحت قرار میگیرند.

میزان دیه چگونه محاسبه میشود؟

نحوه محاسبه دیه در دادنامه ها بر اساس درصد دیه کامل یا بر مبنای شتر میباشد. پس از صدور رای دادگاه ، کارشناس باید میزان دقیق آن را محاسبه کند. محاسبه میزان دقیق دیه کاری است که افراد عادی قادر به انجام آن نیستند . در این رابطه وکیل دیه در تهران میتواند مشاور خوبی برای اطلاع از برخی جزییات باشد.

به عنوان مثال در پرونده های دیه جراحات، طبقه بندیهای مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای دیه متفاوتی است.

به این ترتیب تنها فردی که دارای دانش حقوقی و اطلاعات کامل از قوانین دیه باشد، میتواند در تعیین میزان دقیق دیه به افراد کمک کند. یک مسئله مهم دیگر که برای افراد بحث برانگیز است، محاسبه میزان دیه در ماههای حرام است.

منظور از تغلیظ دیه چیست ؟

یکی از موضوعات مهم که وکیل دیه در تهران بسیار با آن مواجه میشود، سوالاتی است که افراد در مورد تغلیظ دیه دارند. ماده ۵۵۵ از قانون مجازات اسلامی این طور مقرر کرده است : میزان دیه در ماه های قمری حرام، نسبت به سایر ماههای قمری یک سوم بیشتر میباشد. معیار شروع و پایان ماههای حرام قمری در قانون مجازات اسلامی، مغرب شرعی میباشد.

ماه های حرام عبارتند از محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب . در رابطه با تغلیظ دیه هیچ تفاوتی بین بالغ یا نابالغ بودن، زن یا مرد بودن و مسلمان یا غیر مسلمان بودن وجود ندارد. نکته ای که بسیاری از افراد نسبت به آن بی اطلاع هستند، این است که این افزایش دیه تنها زمانی اعمال خواهد شد که حادثه مذکور منجر به فوت یک نفر شود.

مرجع صالح رسیدگی به پرونده های دیه

وکیل دیه در تهران پس از بر عهده گرفتن وکالت پرونده ای با موضوع دیه باید کلیه مراحل رسیدگی به آن را در مراجع ذیصلاح پیگیری نماید. دادگاهها یا دادسراهای کیفری عموماً مرجع رسیدگی به پرونده های دیه هستند. کسانی که برای رسیدگی به پرونده دیه از یک وکیل با تجربه کمک میگیرند، از این موضوع آگاه میشوند؛ که در دادگاههای کیفری نیازی به پرداخت هزینه و ارائه دادخواست نیست. با این حال گاهی اوقات افراد بدون هیچگونه مشورت با وکیل، در دادگاههای حقوقی درخواست دیه میکنند. در چنین شرایطی موظف به تنظیم دادخواست و پرداخت هزینه جداگانه به منظور رسیدگی به پرونده مورد نظر خواهند بود.

 مشاوره با وکیل دیه در تهران

پرونده های مربوط به دیه، حساسترین و در عین حال مهمترین پرونده هایی هستند که متاسفانه ممکن است افراد با آن سروکار داشته باشند. افراد عادی ، فاقد دانش و تخصص کافی در این زمینه هستند. در چنین مواردی کمک گرفتن از وکیل دیه در تهران ، شیراز ، اصفهان ، تبریز ، کرج و … بسیار ضروری خواهد بود، چرا که وکیل متخصص جرایم دیه بخوبی از قوانین و چگونگی دفاع موفق از موکل خود آگاهی دارد.

حضور در دادگاههای مختلف این مهارت را به وکیل میدهد که بداند در دادگاه چگونه دفاعیات خود را ارائه دهد. وکیل دیه در تهران بطور کامل روی پرونده تسلط دارد. وی در برابر تمام سوالات احتمالی قاضی دادگاه پاسخهای قانع کننده ارائه میدهد.

سخن پایانی

وکیل دیه در تهران با سابقه درخشان و دانش کافی میتواند اقدامات لازم برای احقاق حقوق افراد را به کار بگیرد. وکیلی که سالهای متوالی در خصوص پرونده های کیفری دیه فعالیت کرده است، با استفاده از دانش و تجربه خود و همچنین تسلط کامل بر قوانین دیه ، میتواند در بازه زمانی کوتاه پرونده دیه را حل و فصل نماید.

در خصوص پرونده های کیفری و امور مربوط به نحوه دریافت و یا پرداخت دیه ، شما کاربر محترم میتوانید با مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وکلای متخصص ما مشکلات حقوقی خود را به حداقل برسانید. پس با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.