آموزش استعلام سند مالکیت تک برگ و دفترچه ای
نحوه استعلام سند مالکیت تک برگ و دفترچه ای
ملک و داشتن خانه و سرپناه در کشور ما به یکی از اساسی ترین نیازها و دغدغه های زندگی تبدیل شده است. تلاش برای صاحب خانه شدن یک تلاش مستمر و همیشگی است. از این رو اهمیت حیاتی در زندگی همه افراد دارد.
از همین رو، داشتن خانه ای که دارای سند مالکیت باشد و افراد را درگیر مشکلات حقوقی نکند در این رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است.
سند مالکیت ملک در قوانین ما جایگاه بالایی دارد. زیرا یکی از مهمترین ادله اثبات دعوای کیفری و مدنی است. همچنین یک پشتیبان معتبر در دعاوی به عنوان وثیقه هم می باشد.
از طرفی داشتن سند مالکیت رسمی ملک، از منظر اقتصادی نیز یک سرمایه ارزشمند محسوب می گردد و می تواند اعتبار افراد و شرکت هایی که چنین پشتوانه ارزشمندی را دارا هستند ارتقاء و افزایش دهد.
با این اوصاف، قصد داریم بدنبال پاسخ به این پرسش باشیم که: از کجا بفهمیم یک سند مالکیت اعم از سند تک برگ یا دفترچه ای اصالت دارد یا خیر؟ روشهای استعلام سند مالکیت کدام روش ها هستند؟ زیرا ممکن است اسناد مورد تحریف و جعل قرار گیرند. از اینرو مسئله استعلام سند مالکیت اهمیت زیادی دارد.
از آنجا که راههای تعیین اصالت سند از طریق مکانیزم هایی امکان پذیر شده است، در این مقاله به آموزش استعلام سند مالکیت اعم از تک برگ و دفترچه ای خواهیم پرداخت.
چگونه استعلام سند مالکیت امکان پذیر است؟
اسناد عادی و رسمی
ثبل از پرداختن به موضوع استعلام سند مالکیت بد نیست ابتدا بدانیم که ، اسناد مالکیت ، یا عادی هستند مانند مبایعه نامه یا قولنامه ، یا رسمی هستند مانند سند مالکیت اداره ثبت.
وجه تمایز اسناد عادی و رسمی
مهمترین وجه تمایز اسناد عادی و رسمی در آن است که سند رسمی از طرف مقامات صلاحیت دار و عموماً سازمان های دولتی و وابسته به دولت صادر می شوند. اما اسناد عادی را معمولاً افراد عادی تنظیم می کنند(رجوع شود به مواد 1284 تا 1286 قانون مدنی).
بر همین اساس اسناد رسمی از اصالت و اعتبار بیشتری برخوردار هستند و در همه جا قابلیت استناد دارند.
معمولا در برخورد با اسناد تلاش می شود راههایی برای تعیین اصالت سند در نظر گرفته شود تا افراد با فراغ خاطر نسبت به اصلی بودن آن اطمینان حاصل کنند.
نحوه تشخیص اصالت سند مالکیت(دفترچه ای)
سند دفترچه ای چیست؟
سند دفترچه ای یا سند منگوله دار، نوعی سند مالکیت است که در گذشته صادر میشد . این سند نشان دهنده مالکیت افراد، بر زمین یا ملک می باشد. اطلاعات سند دفترچه ای، به صورت دست نویس در دفترچه چاپی درج می شد که گاها ممکن بود کاتب سند دفترچه ای ، حین درج مشخصات ملک و صاحب سند، مرتکب اشتباه شود. لذا، امکان جعل در آن نسبت به اسناد فعلی به مراتب بیشتر بود. همین امر، ضرورت استعلام و تشخیص اصالت این نوع از سند را بیشتر می کند.
در خصوص استعلام سند مالکیت و یا روش تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای باید گفت در حال حاضر امکان استعلام اینترنتی تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای یا منگوله دار وجود ندارد. لذا متقاضیان استعلام سند مالکیت و تشخیص اصالت این نوع سند مالکیت، باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه و درخواست خود مبنی بر تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای را ارائه نمایند.
سند تک برگ چیست ؟
از سال 1390 اسناد دفترچه ای کنار گذاشته شدند و اسناد تک برگ جایگزین آن گردیدند. سند تک برگ سندی است که مشخصات ملک و مالک و حدود ملک در آن به صورت چاپی و با هولوگرام مخصوص درج میشود. لذا احتمال جعل در آن در قیاس با اسناد دفترچه ای به مراتب کمتر است.
تقاوت اسناد تک برگ و دفترچه ای
الف) اسناد تک برگ به روش سیستمی آماده میشوند. اما اسناد دفترچه ای دست نویس هستند
ب) اطلاعات مندرج در اسناد تک برگ کامل تر از اطلاعات اسناد دفترچه ای است.
پ) فقط اسناد تک برگ دارای هولوگرام می باشند.
ت) در سند تک برگ ، مختصات(بر اساس یو تی ام) و نقشه ملک نیز درج می گردد . حال آنکه اسناد دفترچه ای فقط حدود ملک را ثبت می کردند.
ث) اسناد تک برای هر یک از مالکین یک ملک با پلاک ثبتی واحد، جداگانه آماده و تحویل میشود. اما اسناد دفترچه ای اینگونه نیستند.
روش های تصدیق اصالت سند مالکیت
همیشه این احتمال را میتوان در مورد اسناد مالکیت رسمی مطرح ساخت که اسناد رسمی مورد جعل قرار گیرند. برای آنکه بتوان از اصالت یک سند مالکیت اطمینان حاصل کرد، و به عبارتی نسبت به استعلام سند مالکیت اقدام نمود، مهمترین مرجع ، اداره ثبت اسناد و املاک است.
برای این منظور می توان از طریق مراجعه حضوری و یا از طریق مراجعه به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس اینترنتی https://my.ssaa.ir و ورود به بخش «تصدیق اصالت سند»، نسبت به اصالت سند اطمینان حاصل نمود.
نحوه استعلام سند مالکیت از سامانه ثبت من
طی سالیان گذشته و همزمان با گسترش خدمات الکترونیک در سیستم های دولتی ، سامانه ثبت من در سازمان اسناد و املاک کشور راه اندازی شده است. این سامانه برای استعلام سند مالکیت و سایر خدمات دیگر طراحی شده و میتواند تصدیق کند که آیا سند مورد استعلام، اصالت دارد یا خیر.
برای ورود به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی ثبت من ، می توانید از طریق مرورگرهایی از قبیل FireFox ،Google Chrome ،Microsoft Edge به آدرسhttps://my.ssaa.ir مراجعه و در صورت داشتن حساب کاربری، با کلیک بر روی دکمه «ورود» به حساب خود وارد شوید.
در صورتی که حساب کاربری ندارید، لازم است با کلیک بر روی « ایجاد حساب کاربری» و ثبت کد ملی ، تاریخ تولد و شماره همراه خود اقدام به ایجاد حساب کاربری نمایند. از آنجا که ورود به سایت با ارسال رمز به شماره همراه کاربر انجام می شود ، شماره همراه درج شده می بایست به نام شخص متقاضی باشد.
در ادامه ، ورود به سامانه با درج کد ملی و دریافت رمز یک بار مصرف انجام می شود .
پس از ورود ، به پیشخوان خدمات من هدایت می شوید که شامل سامانه های خدمت رسان متعددی است. شما باید بر روی دکمه املاک کلیک کنید سپس وارد صفحه ای می شوید که گزینه های زیر را دارد.
املاک من : لیست امالکی که دارای سند مالکیت می باشند و در سامانه جامع امالک داده آمایی شده اند
خوداظهاری املاک : کنترل و تثبیت مالکیت اشخاص و ارتقا ضریب قطعیت در صحت اطالعات
تصدیق اصالت سند : با درج اطلاعاتی از قبیل استان و حوزه ثبتی، پالک اصلی و فرعی و کد ملی مالک، اصالت آن سند مورد بررسی قرار می گیرد
درخواست صدور سند : یافت اطالعات مالک و ملک جهت صدور سند تک برگ
املاک دولتی : مورد استفاده وزارت اقتصاد و دارایی می باشد
برای استعلام سند مالکیا و تعیین اصالت اسناد ، بر روی کلیدی به همین نام کلیک می کنیم.
در صفحه مورد نظر بعد از کلیک بر روی کلید تصدیق اصالت اسناد کلیک ، وارد صفحه زیر می شویم:
همانطور که ملاحظه می کنید در این صفحه ، لازم است اطلاعات درخواستی شامل: واحد ثبتی ، استان ، شماره دفتر املاک ، کد ملی/ شناسه ملی ، نوع سند را پر نمایید. در انتها کلید بررسی را بزنید تا از آخرین وضعیت سند ملکی مورد نظر خود مطلع شوید .
بدین ترتیب شما خواهید توانست استعلام سند مالکیت را به نحو کاملا مطلوب انجام دهید.