سند بنیادی در اراضی شمال و نکات مهم در خرید آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 9 صبح تا 8 شب با شماره 09306977305 تماس بگیرید.

سند بنیادی در اراضی شمال

اسناد بنیادی

آشنایی با سند بنیادی و نکات مهم مربوط به آن

سند ملک اساسی ترین دارایی و سرمایه در زندگی افراد محسوب میگردد. اسناد ملکی دارای انواع مختلف و نام های متعددی هستند. در این مقاله ما قصد داریم در مورد یکی از انواع سند تحت عنوان «سندبنیادی» صحبت کنیم. اینگونه اسناد متعلق به برخی اراضی در شمال کشور و بویژه در مناطق نور ، رویان ، چمستان و …. می باشد. خرید و فروش این نوع املاک زمانی مشکل آفرین میشود که خریدار زمین بعد از انتقال سند و خرید ملک متوجه بنیادی بودن آن میشود.

باید گفت زمین بنیادی در اراضی شمال زمانی میتواند دردسر ساز شود که فروشنده در مورد آن به خریدار چیزی نگفته باشد و خریدار به تصدر اینکه ملک شخصی دارد میخرد، وارد معامله میشود.

ما در این مقاله ضمن بررسی و اشاره به انواع سند، در مورد سند بنیادی در اراضی شمال نکاتی را بطور مختصر ارائه خواهیم کرد.

در هنگام خرید در شمال کشور به سند بنیادی توجه داشته باشید

وقتی سرمایه ای در دست دارید و قصد دارید در شمال کشور زمین بخرید یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که اصل و ریشه زمین به کجا برمیگردد. ممکن است زمین مورد بحث متعلق به منابع طبیعی باشد. یعنی جزء اراضی ملی باشد. ممکن است زمین بنیادی باشد. یعنی متعلق به دولت است و به شخص خاصی تعلق ندارد.

اما زمین بنیادی چیست و آیا خرید و فروش آن درست است؟ در ادامه در این مورد بحث خواهیم کرد.

انواع سند و خرید و فروش آن در شمال کشور

وقتی قصد خرید خانه دارید، باید نکات زیادی را مد نظز قرار دهید. اما اگر شما قصد دارید در شمال کشور و بویژه در مازندران زمین بخرید باید از قبل در مورد انواع سند در این منطقه اطلاعات اولیه داشته باشید. به عنوان مثال آیا زمین مورد خریداری، مشاع است یا مفروز؟ آیا سند منگوله دار است یا تک برگ؟ سند وقفی است یا بنیادی؟ سند شورایی است یا یکصدوچهل و هفتی، و مواردی از این دست .

مطلب مفید | اثبات مستحق للغیر بودن مبیع

در هنگام خرید به نوع سند توجه کنید

هنگام خرید ویلا، زمین یا خانه حتماً ریشه سند ملک را از اداره ثبت اسناد استعلام بگیرید. هیچگاه بدون استعلام از اداره ثبت، زمین در شمال کشور نخرید. همانطور که پیش از این گفتیم ممکن است بعد از خرید زمین، تازه متوجه شوید که زمین شما از کدام نوع اسناد دارد. بدیهی است املاک دارای سند تک برگ یا منگوله دار که نام مالک یا فروشنده در آن درج شده با اطمینان ترین اسناد محسوب میشوند.

با این حال، مراجعه به اداره ثبت و شهرداری میتواند خیال شما را از عدم وجود اسناد معارض و یا در طرح قرار نداشتن ملک راحت کند. پس، از قبل این کار را نیز انجام دهید.

حال میخواهیم ببینیم سند بنیادی چیست و در مورد این نوع سند کمی اطلاعات کسب نماییم. پس در ادامه باز هم با ما بمانید.

در این مطلب قصد داریم از بین انواع سند‌هایی که نام برده شد، به اسناد بنیادی بپردازیم و شما را با این نوع سند که در شهر‌های شمال کشور بسیار رایج است، آشنا کنیم.

با سند بنیادی در اراضی شمال بیشتر آشنا شویم

تا اینجا دانستیم وقتی میخواهیم زمین یا ملکی را بخریم باید با انواع سند آشنا شویم. در این مقاله هدف ما آشنا ساختن شما با یکی از انواع سند تحت عنوان سند بنیادی در اراضی شمال بود. حال بینیم این نوع سند دارای چه جایگاهی است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اراضی زیادی در شمال کشور متعلق به خاندان پهلوی و یا سران حکومت پهلوی وجود داشت که صاحبان آن غالباً از کشور خارج شدند. این اراضی عمدتاً مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

این نوع املاک مصادره شده توسط دولت، اکنون دارای سند بنیادی هستند. پس ریشه مالکیت این زمینها به اشخاص قبل از انقلاب برمیگردد که یا اکنون در قید حیات نیستند یا بدنبال ملک خود نیامده اند. این زمینها از طرف دولت با استناد اصل 49 قانون اساسی مصادره شده اند و عموماً در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفته است. ممکن است برخی اراضی قبل از انقلاب متعلق به بنیاد پهلوی بوده که این زمینها اکنون تحت عنوان بنیاد علوی تغییر نام داده است.

پس یا زمینها بنیاد علوی است. یا زمینها متعلق به بنیاد مستضعفان است. یا ستاد اجرایی فرمان امام به استناد اصل 49 قانون اساسی مالک این زمینها می باشد.

پس باید دقت نمود زمینی که در شمال کشور و خصوصاً در مازندران میخوید متعلق به کدام نهاد و ارگان است.

سند بنیاد علوی در اراضی شمال

همانطور که اشاره کردیم در زمان پهلوی برخی اراضی کشور متعلق به بنیاد پهلوی بود. با پیروزی انقلاب اسلامی این اراضی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. بنابراین تحت عنوان زمینهای بنیاد علوی تغییر نام پیدا کرد.

مردم بومی غالباً زمینهای اطراف محل زندگی خود را میشناسند و میدانند که فلان اراضی مربوط به بنیاد علوی است.

علاوه بر این، پلاک های ثبتی که در اختیار بنیاد علوی ، بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی یا سازمان اوقاف است برای سازمان اسناد و املاک کشور شناخته شده است.

بنابراین بهترین کار برای خرید زمین در اراضی شمال، مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک محل و بررسی در مورد ریشه ملک است.

از این نوع زمینها بویژه اراضی بنیادی، در غرب مازندران یعنی نوشهر، نور ، رویان و چمستان زیاد وجود دارد.

چگونه در مورد سند بنیادی استعلام بگیریم؟

وقتی میخواهید در اراضی شما بدنبال ملک بگردید و خرید کنید نکات زیادی را باید مد نظر قرار دهید. یکی از آنها استعلام در مورد سند است. بدین معنا که آیا زمین در مالکیت شخص است یا مالکیت زمین متعلق به بنیاد یا دیگر نهادها و ارگانهای دولتی است.

چنانچه میخواهید متوجه شوید ملکی بنیادی است یا خیر، باید ابتدا به دنبال مالک آن بگردید. اگر مالک آن را پیدا نکردید، بهتر است به مشاورین املاک محل مراجعه کنید. البته نباید منبع تحقیق شما فقط مشاورین املاک باشد. بهتر است به دهیاری، شورای محل، بخشداری، شهرداری و در انتها به اداره ثبت اسناد منطقه نیز مراجعه کنید.

ممکن است اصلاً شا قصد داشته باشید ملک بنیادی بخرید. در این صورت بهتر است مستقیم به بنیاد مستضعفان یا بنیاد علوی مراجعه نمایید.

سند بنیادی چه تفاوتی با دیگر اسناد دارد؟

همانطور که گفتیم سند بنیادی در اختیار دولت(بنیاد علوی) و یا بنیاد مستضعفان قراردارد. تفاوت اینگونه اسناد با اسناد شخصی فقط در مالکیت آن است.

چنانچه شما قصد ندارید زمین بنیادی بخرید، بهتر است همان ابتدا به اداره ثبت اسناد بروید و در مورد ریشه ملک مورد نظر خود تحقیق کنید.

البته بطور قطع خرید و فروش اسناد بنیادی کمی سختر و مشتریان آن نیز کمتر از زمینهای دارای مالک شخصی هستند.

مادام که قانون فعلی حاکمیت دارد از سند بنیادی در اراضی شمال حمایت میشود. بنابراین در حال حاضر ریسک چندانی در خرید اینگونه زمینها وجود ندارد. مگر آنکه خود شما دارای وسواس خاصی باشید و نخواهید در زمینهای دارای مالک قبلی و مالک فعلی(بنیاد علوی) سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up