نحوه گرفتن سند زمین قولنامه ای
نحوه گرفتن سند زمین قولنامه ای
گرفتن سند زمین قولنامه ای نیازمند یک سری مدارک است که باید آن ها را تهیه کنید. سپس به دفتر مهندسین نقشه کش نظام مهندسی مراجعه کنید و یا از طریق مراجعه به کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری، مراحل مربوط به گرفتن سند برای زمین قولنامه ای را طی کنید. برای آشنایی با مراحل گرفتن سند برای ملک قولنامه ای این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
مدارک لازم برای گرفتن سند زمین قولنامه ای
یک سری شرایط برای سند دار کردن زمین قولنامه ای وجود دارد. در وهله اول باید برای گرفتن سند زمین قولنامه ای ، مدارک لازم را ارائه نمود.
مدارک لازم برای گرفتن سند زمین قولنامه ای عبارتند از:
- اصل شناسنامه متقاضی و کارت ملی
- یک کپی از سند مالکیت اولیه
- نقشه کامل ملک با مختصات utm (این فایل باید توسط متقاضی تهیه شود و فایل آن در سازمان ثبت به نشانی Parcells.xls آماده گردد.)
- اصل و کپی قولنامه های استنادی قبلی (تا موقعی که سند به نام متقاضی صادر شده باشد.)
- فرم مربوط به گواهی تعیین مختصات ملکی (این فرم باید در قالب فایل اکسل باشد.)
- اصل سند مالکیت زمین در اسناد مشاعی (این سند باید دارای نام متقاضی باشد به همراه کپی صفحات اول تا سوم، حدود ملک و همچنین توضیحات و صفحه انتقالات)
- تکمیل نمودن فرم درخواست اولیه و دریافت شماره ورود به سامانه مربوطه
- ارائه فیش بانکی مربوط به پرداخت هزینه تقاضا که دارای شماره حساب و مبلغ اعلامی دفتر ثبت اسناد میباشد.
- اسکن تمام مدارک در قالب فایل JPG،PNG که حجم آن ها نهایتاً ۱۵۰ کیلوبایت باشد.
مراحل گرفتن سند زمین قولنانه ای
بعد از تهیه مدارکی که در بخش پیش به آن ها اشاره کردیم، باید مراحل مربوط به گرفتن سند زمین قولنامه ای به ترتیب زیر طی شود. البته باید خاطرنشان کنیم که تهیه این مدارک نیازمند اقدامات خاصی است. بنابراین توصیه می کنیم حتماً با یک وکیل متخصص در این رابطه مشورت کنید تا بتوانید فایل های مربوطه و مورد تایید نظام مهندسی کشور را آماده نمایید. بعضی از مدارک الزامی نیستند ولی تهیه آن ها باعث سرعت بخشیدن به روال صدور سند می شود. بنابراین بهتر است هنگام تهیه مدارک با یک کارشناس با تجربه مشورت نمایید.
1. مراجعه به دفتر اسناد رسمی و کافی نت ها
اولین مرحله پس از آماده کردن مدارک، گرفتن سند زمین قولنامه و مراجعه به کافی نت یا دفتر اسناد رسمی است. در این دو مکان متقاضیان می توانند فرم درخواست پذیرش را در سایتی به نشانی www.sabtemelk.ir تکمیل کنند و کد ورود به سامانه را دریافت نمایند.
2. تکمیل درخواست
در صفحه اول این سامانه، یک فرم درخواست وجود دارد که نیازمند اطلاعات هویتی مانند کد ملی است. متقاضی باید این درخواست را تکمیل کرده تا بتواند کد مورد نظر برای ورود به سامانه را بگیرد.
3. دریافت کد و تهیه پرینت
در مرحله سوم بعد از گرفتن کد مربوطه، متقاضی باید پرینت درخواست خود را تهیه کند و به همراه سایر مدارک برای اداره ثبت اسناد و املاک مرکز استان بفرستد. ارسال مدارک از طریق پست پیشتاز انجام می شود و دریافت کد رهگیری پست پیشتاز برای متقاضی ضروری است. زیرا متقاضی باید کد ۲۰ رقمی رهگیری را برای تکمیل نمودن پرونده در سامانه ای به نشانی www.sabtemelk.ssaa.ir وارد کند.
4. ارسال تقاضا
بعد از ورود به سامانه ثبت اسناد و وارد کردن کد رهگیری پستی، ثبت تقاضا به پایان می رسد و درخواست متقاضی ثبت می گردد. در این مرحله شماره پرونده برای متقاضی صادر می شود.
5. پیگیری پرونده
متقاضی می تواند با استفاده از شماره پرونده از روند رسیدگی به درخواست خود مطلع شود. شماره پرونده تنها راهی است که تقاضی می تواند از طریق آن در دبیرخانه هیئت حل اختلاف و تعیین تکلیف وضعیت ثبت اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی، وضعیت پرونده خود را پیگیری نماید.
توجه: طی این مراحل قانونی برای صدور سند الزامی است و اگر این کار ها را انجام ندهید، پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود. چنانچه درگیر پرونده های مربوط به گرفتن سند زمین قولنامه ای هستید و نیاز به کمک یک وکیل برای بررسی و پیشبرد پرونده دارید، میتوانید از طریق شماره های موجود در سایت با وکلای حرفه ای و با تجربه ما مشورت کنید.
هزینه گرفتن سند زمین قولنامه ای چقدر است؟
هزینه گرفتن سند زمین قولنامه ای در مراحل مختلفی پرداخت می شود و تعیین مبلغ دقیق آن امکانپذیر نیست. زیرا ثبت قولنامه نیازمند پرداخت مبلغی معادل ۵ درصد ارزش ملک است و این مبلغ برای هر ملک متفاوت خواهد بود.
به طور کلی فاکتور هایی که بر هزینه گرفتن سند زمین قولنامه ای تاثیر دارند، عبارتند از:
هزینه ثبت قولنامه در سیستم سراسری
متقاضی برای پرداخت این هزینه باید به دفتر معاملات املاک مراجعه کند و ۵ درصد ارزش ملک را پرداخت نماید. البته این هزینه باید توسط خریدار و فروشنده پرداخت گردد.
هزینه خلافی و نوسازی
فروشنده با مراجعه به شهرداری، هزینه مربوط به خلافی و نوسازی را به شهرداری پرداخت می کند. این مبلغ نیز با توجه به نوع خلافی محاسبه میگردد.
هزینه دفترخانه
هزینه مربوط به حق التحریر و دفترخانه به صورت مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود.
هزینه نقل و انتقال سند
هزینه های مربوط به نقل و انتقال سند و مالیات بر اجاره نیز به اداره دارایی پرداخت می شود.
چنانچه برای محاسبه هزینه گرفتن سند زمین قولنامه ای نیاز به کمک یک متخصص دارید. وکلای با تجربه ما می توانند به شما کمک کنند.
چرا باید برای زمین قولنامه ای سند بگیریم؟
حالا که با مراحل و نحوه گرفتن سند زمین قولنامه ای آشنا شدید، بهتر است بدانید که زمین قولنامه ای چیست و چرا اصلاً باید برای چنین ملک هایی سند بگیرید.
به قراردادهایی که تحت شرایط خاص بین دو نفر مکتوب می شوند و آن ها را متعهد می کنند یک معامله را در آینده با یکدیگر قطعی و رسمی نمایند، قولنامه می گویند. مبلغی نیز برای تضمین عمل به شروط قرارداد، در نظر گرفته می شود که به آن وجه التزام در قولنامه گفته می شود. بنابراین زمین قولنامه ای زمینی است که از طریق قولنامه معامله شده و هنوز سند رسمی ندارد. به همین خاطر هنگام سند زدن باید شروط مندرج در قولنامه نیز مورد توجه قرار بگیرد. البته قولنامه، سند رسمی محسوب نمی شود. اما در مراجع قضایی امکان استناد به آن و پیگیری وجود دارد. ولی حتماً باید برای زمین های قولنامه ای و ملک هایی که قولنامه دارند، سند بگیرید.
مزایای گرفتن سند زمین قولنامه ای
این روز ها دغدغه بسیاری از افراد هنگام خرید ملک های قولنامه ای یا زمین هایی که دارای قولنامه هستند، گرفتن سند است. زیرا ملک بدون سند رسمی ارزش بیشتری پیدا می کند و گرفتن سند برای زمین یک امتیاز ویژه محسوب می شود. در گذشته بیشتر زمین ها و املاک با استفاده از قباله، سند عادی یا بنچاق معامله می شدند و همین باعث شده بود تا چندین نفر برای مالکیت زمین ادعا کنند و کلاهبرداری زیاد شود.
اما با مکانیزه شدن روند دریافت سند رسمی ملکی که با نام سند تک برگ هم شناخته می شود، اعتبار ملک و زمین افزایش پیدا کرد. بنابراین امروزه زمین ها و ملک هایی که سند تک برگ یا به اصطلاح گذشته سند ۶ دانگ ندارند اعتبار چندانی نیز ندارند و خرید و فروش آن ها دارای مشکلات قانونی است. از جمله مزایای گرفتن سند برای زمین های قولنامه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد.
افزایش قیمت
زمین های قولنامه ای اختلاف قیمت زیادی با زمین های سند دار دارند. به همین خاطر اگر می خواهید ملک شما با قیمت واقعی به فروش برسد، حتماً برای آن سند بگیرید.
عدم امکان فروش همزمان زمین
در گذشته یکی از مشکلات زمین های قولنامه ای کلاهبرداری بود. زیرا آن ها را به صورت همزمان به چندین نفر می فروختند. اما در حال حاضر با وجود سندهای تک برگ که دارای هولوگرام می باشد، امکان فروش زمین به چندین نفر وجود نخواهد داشت.
کاهش زیان و خسارت برای طرفین معامله
تنظیم قولنامه بر اساس قانون خاصی انجام نمی شود و ممکن است معامله برای طرفین دربردارنده زیان و خسارت باشد. اما اگر برای زمین سند رسمی گرفته شود، معامله به صورت صحیح و حقوقی انجام می پذیرد و هیچ ضرری برای فروشنده و خریدار نخواهد داشت.
شرایط گرفتن سند زمین قولنامه ای
درست است که آماده کردن مدارک و طی مراحل گرفتن سند زمین قولنامه ای لازم است. اما ملک هم باید دارای یک سری شرایط باشد تا بتوانید برای آن سند بگیرید.
ملک باید سابقه ثبتی داشته باشد
یک شرط مهم برای گرفتن سند زمین قولنامه ای آن است که اگر ملک مربوطه ، سابقه ثبتی نداشته باشد و در دفتر املاک به نام فردی ثبت نشده باشد، امکان دریافت سند رسمی برای آن وجود ندارد. این مشکل باعث می شود تا بسیاری از زمین ها بدون سند بمانند.
مالک رسمی باید در قید حیات باشد.
دومین شرط برای گرفتن سند زمین قولنامه ای آن است که اگر ملک متعلق به فردی باشد که در قید حیات نیست و یا امکان دسترسی به او وجود ندارد، نمی توانید برای آن سند رسمی بگیرید. بنابراین اگر صاحب ملکی فوت کرده امکان گرفتن سند برای آن به راحتمی میسر نیست.
ملک نباید جزو اراضی ملی باشد.
اگر ملک مربوطه جزو اراضی ملی باشد، نمی توانید اقدام به اخذ سند کنید.
ملک جزو اراضی کشاورزی و باغات باشد.
اگر ملک مربوطه جزو اراضی کشاورزی و باغات باشد و سابقاً در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک با نام یک شخص ثبت شده باشد، می توان برای آن سند گرفت. زیرا این ملک دارای پلاک ثبتی است.
املاک وقفی
املاکی که عرصه آن ها وقف شده است و متقاضی با احداث اعیانی، عرصه را اجاره نموده، می تواند در صورت عدم دریافت سند مالکیت، برای آن درخواست سند کند.
توجه: همیشه برای رسیدن به هدف راه های قانونی وجود دارد. درست است که برای بعضی از ملک ها نمی توان سند گرفت اما شما می توانید با اخذ مشاوره حقوقی و کمک وکلای متخصص راه های قانونی را برای دریافت سند پیدا کنید.
مدت زمان گرفتن سند زمین قولنامه ای
بر اساس قانون جدید الزام به اخذ سند رسمی ملک ، املاک قولنامه ای تا دو سال فرصت دارند تا برای آن ها سند صادر شود. از تاریخ تقاضا برای صدور سند ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد. با توجه به تکمیل بودن پرونده مدارک و همچنین نحوه صحیح انجام این پروسه، مدت زمان گرفتن سند تغییر می کند.
گاهی اوقات نیز افزایش تراکم پرونده های موجود در اداره ثبت، باعث به تعویق افتادن صدور سند می شود. بنابراین نمی توان به صورت دقیق گفت که مدت زمان گرفتن سند زمین قولنامه ای چند روز یا چند ماه است. اگر شما برای املاک قولنامه ای به مشکل برخورده اید، می توانید با ما تماس بگیرید و برای ارائه خدمات حقوقی از وکلای پایه یک دادگستری ما مشاوره بگیرید.
مشاوره حقوقی برای گرفتن سند زمین قولنامه ای
جهت انجام صحیح مراحل و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، توصیه می کنیم از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید تا شما را برای دریافت سند راهنمایی کند. بر اساس قانون ثبت، افرادی که مالک یک ملک هستند و نام آن ها در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت شده باشد، می توانند اموال غیرمنقول مانند زمین، مسکن، باغ و … را طی تشریفات خاصی به دیگران واگذار کنند.
اگر خودتان به عنوان یک فرد عادی جامعه در رابطه با این قوانین اطلاعات کافی ندارید و جهت تنظیم سند رسمی به مشکل برخورده اید، می توانید برای اخذ سابقه ثبتی ملک و تنظیم سند رسمی برای فروشنده از کمک یک مشاور ملکی استفاده کنید.
قولنامه چیست؟
قولنامه یک اصطلاح حقوقی است که در بین عموم با نام مبایعه نامه هم شناخته می شود. امکان انتقال مالکیت قولنامه وجود دارد و انتقال مالکیت با امضای فروشنده و خریدار انجام می شود. در واقع مبایعه نامه یا همان قولنامه امکان خرید و فروش دارند. اما بهتر است با توجه به قانون جدید سریعا برای آن سند رسمی گرفته شود.
اگر شما ملکی را به صورت قولنامه ای خریداری کرده اید، ولی صاحب ملک از تنظیم سند رسمی به نام شما امتناع می کند، می توانید با مراجعه به مراجع قضایی و مطرح کردن دعوای الزام به تنظیم سند رسمی علیه او شکایت کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر برای طرح شکایت، می توانید با وکیل ملکی مشورت کنید.
کلام پایانی
در این مقاله درباره مراحل و نحوه گرفتن سند زمین قولنامه ای اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. اگر می خواهید سریعتر به نتیجه مطلوب برسید، بهتر است با یک وکیل ملکی یا کارشناس حقوقی مشورت کنید تا بتوانید هرچه سریع تر برای ملک مربوط سند رسمی بگیرید. چنانچه برای سند زدن املاک قولنامه ای که دارای خلافی هستند، ساخت و ساز غیر مجاز داشتهاند یا در طرح شهرداری قرار گرفتهاند نیز کمک لازم دارید. می توانید از راهنمایی مشاوران ما استفاده نمایید. کافی است با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.