جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری ، دادخواست صلح و سازش

امکان صلح و سازش در بیرون از دادگستری وجود دارد

امکان صلح و سازش در بیرون از دادگستری وجود دارد

نحوه برگزاری جلسه صلح و سازش بیرون دادگاه

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دادگستری تنها مکان مناسب برای خاتمه ‌دادن به اکثر پرونده‌های حقوقی است. اما باید گفت اینگونه نیست.

در برخی اختلافات و دعاوی حقوقی با استفاده از جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری می‌توانید نسبت به خاتمه پرونده مدنظر اقدام کنید. صلح و سازش به معنای توافق طرفین دعاوی در مورد نتیجه پرونده مدنظر است. در واقع وقتی طرفین دعوی به صلح و سازش برسند، می‌توان گفت پرونده مختومه محسوب می‌شود. لذا نیاز نیست در مورد پیگیری آن اقدامی صورت گیرد.

مطلب مفید | آنچه باید در باره هبه نامه و صلح نامه بدانید

البته این صلح و سازش خود دارای قوانین و شرایط ويژه‌ است . بنابراین بدون دانستن و درک آن‌ها نمی‌توان نسبت به انجام این امر عمل کرد. با ما در این متن همراه باشید؛ زیرا قصد داریم شما عزیزان را با زیر و بم بحث جلسات صلح و سازش در بیرون از دادگستری آشنا کنیم. اگر در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه متن را از دست ندهید.

آشنایی با مبحث دادخواست صلح و سازش

همان‌طور که گفته شد جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری یک راه مناسب برای خاتمه دادن پرونده‌های حقوقی محسوب می‌شود. البته این امر نیازمند ارائه دادخواست صلح و سازش است. بر اساس دادخواست صلح و سازش، طرفین دعوا می‌توانند در بیرون از دادگستری در مورد رسیدن به یک توافق سازنده با یکدیگر گفت‌وگو کنند. درصورتیکه شرایط لازم جهت توافق طرفین حاصل شود، هر دو طرف باید نظر خود را به دادگاه اعلام کنند تا نتیجه‌گیری دادگاه مسکوت (بدون اثر) باقی بماند.

مطلب مفید | رای قطعی گواهی عدم امکان سازش

مکان برگزاری جلسات صلح و سازش می‌تواند مواردی همچون اداره ثبت‌اسناد، شورای حل اختلاف و… باشد. یکی از نکات جالب در این پرونده‌های حقوقی آن است که پس از اعلام سازش، رسیدگی به پرونده کاملاً متوقف می‌شود. در واقع تفاوتی نمی‌کند که رسیدگی به پرونده مد نظر در چه موقعیتی قرار دارد. یا چه میزان از‌ پرونده بررسی شده است. زیرا با اعلام توافق طرفین حتی در بیرون از دادگستری، پرونده مذکور یک پرونده مختومه شناخته می‌شود.

دادگاه باید از تصمیم نهایی شما مطلع شود

دادگاه باید از تصمیم نهایی شما مطلع شود

روش تنظیم دادخواست

برگزاری جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری نیازمند ارائه دادخواست صلح و سازش است. بر اساس این دادخواست طرفین دعوا این اختیار را پیدا می‌کنند که بتوانند در بیرون از دادگستری نسبت به ایجاد یک توافق اقدام کنند. نکته مهم در زمینه دادخواست صلح و سازش آن است که دادخواست مربوطه حتماً‌ باید به شکل کتبی نوشته شده و به دادگاه ارائه شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت که از دادخواست مربوطه سه نسخه اصلی تهیه می‌شود. یکی از این نسخه‌ها در اختیار دادگاه قرار می‌گیرد و در سوابق پرونده مدنظر نگهداری خواهد شد. دو نسخه دیگر نیز به طرفین دعوا (هر طرف یک نسخه) ارسال می‌شود.

جهت ارائه درخواست شروع جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری نیاز نیست هیچ‌گونه هزینه خاصی را به دادگاه محل رسیدگی پرونده بپردازید. در مورد مهلت زمان ارسال این دادخواست نیز باید گفت ارائه دادخواست مدنظر می‌تواند پیش از اقامه دعوی یا بعد از آن صورت بگیرد. در این زمینه هیچ محدودیت خاصی برای طرفین دعوا وجود ندارد. البته توصیه می‌کنیم که دادخواست صلح و سازش در بیرون از دادگستری همواره پیش از اقامه ارسال شود تا در همان مراحل اولیه پرونده مختومه شود.

در جلسات سازش حتما از یک مشاور حقوقی استفاده کنید

در جلسات سازش حتما از یک مشاور حقوقی استفاده کنید

نکات مهم در مورد زمان ارسال دادخواست

همان‌طور که گفتیم این امکان برای همه افراد وجود دارد که دادخواست مربوطه به جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری خود را پس از اقامه دعوی در اختیار دادگاه قرار دهند. اگرچه این امر به‌خودی‌خود هیچ مشکل خاصی ندارد؛ اما بهتر است با نکات مهمی در این زمینه آشنا شوید.

اگر دادگاه رای خود را اعلام کرده باشد و مدت‌ها بعد از اعلام رای ، دادخواست جهت بررسی جلسات صلح و سازش ارسال شود، رای اصلی دادگاه به قوت خود باقی خواهد ماند و تغییر در آن ایجاد نمی‌شود. چنانچه در همان جلسه اعلام رای، طرفین دعوی دادگاه را نسبت به نتیجه حاصله از جلسات صلح و سازش در بیرون دادگاه مطلع کنند، دادگاه می‌تواند همان جا پرونده را مختومه کند.

اگر رای داده شده باشد و طرفین به فاصله کمی (حداکثر یک هفته) پس از اعلام رای مربوطه دادخواست خود در زمینه ایجاد جلسات صلح و سازش را به دادگاه ارائه دهند، نیاز است که طرفین برای ثبت حکم قطعی (حکم مبتنی بر مختومه بودن پرونده) در محضرهای ثبت‌اسناد حضور یابند.

مهم‌ترین ویژگی‌های رای حاصله از برگزاری جلسه صلح سازش در بیرون از دادگاه

بطور مختصر می‌توان گفت جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری از نظر حقوقی دارای رسمیت میباشد. این بدان معناست که نتیجه حاصل از برگزاری چنین جلساتی از منظر دادگاه یک نتیجه کاملاً رسمی محسوب می‌شود. علاوه بر این گزارش مربوط به نتیجه نهایی جلسات صلح و سازش در بیرون از دادگاه یک سند قابل استناد بشمار می‌آيد. در واقع می‌توان گفت سند مربوطه یک سند حقوقی بسیار ویژه است که می‌توان براحتی پس از سازش طرفین دوباره به آن رجوع کرد.

برای مثال فرض کنید پس از برگزاری جلسات مذکور توافق خاصی انجام شود. اما پس از مدتی یک طرف دعوی اعتراضی به رای صادر شده داشته باشد. در این مورد دادگاه ثانی می‌تواند نسبت به بررسی گزارش نتیجه حاصله از جلسه صلح و سازش بیرون دادگاه بپردازد.

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌های موجود جهت خاتمه ‌دادن به پرونده‌های حقوقی بحث جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری است. با استفاده از این ترفند حقوقی می‌توانید بدون پیگیری مجدد در دادگاه بسرعت هدف خود را که ایجاد یک توافق مثبت محسوب می‌شود دنبال کنید.

جلسات صلح و سازش خارج از دادگستری باید با اطلاع دادگستری صورت بگیرند. زیرا تنها در این صورت است که می‌توان نسبت به قانونی بودن آن‌ها اعلام نظر کرد. اگر دراین‌رابطه ابهامات بیشتری دارید و می‌خواهید به اطلاعاتی جامع در این زمینه دست یابید، می‌‌توانید برای انجام مشاوره حقوقی با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up