خیانت در امانت و بررسی حقوقی این جرم

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

خیانت در امانت ، نحوه شکایت در فروش مال غیر

جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت

یکی از انواع جرایم (با آمار نسبتاً بالا) در سطح جامعه ، جرم خیانت در امانت می‌ باشد. این جرم به شکل های مختلف مانند استفاده از مال دیگری بدون اجازه ، نگهداری نامناسب و… در قبال مالی که قرض گرفته شده است، رخ می دهد. اهمیت این مسئله زمانی دو چندان می شود که مال مورد نظر ، ارزش مادی یا معنوی بسیار زیادی برای فرد داشته باشد. در چنین شرایطی با شکایت صاحب مال ، دخالت مراجع قضایی در این مسئله قطعی میشود. فردی که متهم به خیانت در امانت می باشد، در صورت اثبات جرم ، مجازات می‌ شود. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این جرم می پردازیم.

معنی خیانت در امانت

خیانت از نظر لغوی نقص عهد و شکستن پیمان تعریف می شود. خیانت در امانت یه این معنی است که فردی در نگهداری از اشیاء یا اموالی که نزد او به امانت مانده است، کوتاهی نموده و بدون اجازه از آنها استفاده نماید.

جرم خیانت در امانت از نظر  حقوقی

در صورتی که مالی توسط متصرف یا مالک آن به فرد دیگری سپرده شود و آن فرد مال را به تصاحب خود در آورد، آن را تلف کند و یا بدون مجوز استفاده نماید و همچنین اگر در صورتی که مالک قصد استرداد مالی را داشته باشد و امین حاضر به مسترد نمودن آن نباشد، جرم خیانت در امانت رخ داده است.

مطلب مفید | انتقال مال غیر

موارد خیانت در امانت

موارد خیانت در امانت

مصادیق خیانت در امانت

استعمال مال امانی:

فرد امانت گیرنده بدون اجازه صاحب اموال از آنها به نفع خود استفاده کند.

تصاحب مال امانی :

فرد امانت گیرنده، اموال امانی را به تصاحب خود در آورد.

اتلاف مال امانی:

فرد امانت گیرنده اموال امانی را به اشکال مختلف نابود کند.

مفقود کردن مال امانی:

فرد امانت گیرنده اموال امانی را بگونه ای مخفی کند که فرد امانت دهنده قادر به دستیابی به آن اموال نباشد.

مجازات مجرم

از منظر قانون مجازات اسلامی این جرم جزء جرایمی است که علیه مالکیت و اموال است. لذا نوعی از جرایم مالی به شمار می رود. ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی به این جرم پرداخته است. مستند به این ماده در صورتی که کلیه اموال منقول یا غیرمنقول، چک، سفته و… تحت عناوینی مثل امانت، اجاره، وکالت، رهن و… به صورت با اجرت یا بدون اجرت به فرد دیگری سپرده شود و بنا بر توافق ، قرار بر استرداد اشیاء و اموال باشد اما فرد از این کار خودداری کند، مجازات خواهد شد.

مطلب مفید | فروش مال غیر

در این مورد از پرونده های جرم خیانت در امانت ممکن است فرد از باز پس دادن اموال خودداری کند، یا آنها را بدون اجازه استعمال کند و یا آنها را مفقود کرده باشد. در این موارد با اثبات جرم ، وی محکوم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال خواهد بود‌.

ارکان جرم

در چنین پرونده هایی برای اینکه جرم متهم خیانت در امانت ثابت شود، باید مانند سایر جرایم سه رکن اصلی مادی، معنوی و قانونی وجود داشته باشد. در صورت احراز وجود این ارکان، متهم به عنوان مجرم شناخته شده و حکم مجازات برای او صادر می شود.

رکن مادی جرم

در جرم خیانت در امانت مواردی از قبیل، اتلاف مال امانی، استعمال، تصاحب و مفقود کردن به خاطر انجام دادن یا انجام ندادن برخی از کار ها صورت می گیرد. به بیان دیگر فرد امانت گیرنده به واسطه انجام دادن یک عمل یا ترک آن باعث می شود که فرد امانت دهنده متحمل ضرر شود و رابطه علت و معلولی مشخصی وجود داشته باشد.

رکن معنوی جرم

یکی دیگر از ارکان اثبات جرم، رکن معنوی است که به معنی نیت مجرمانه می باشد. این سوء نیت ممکن است به دو صورت عام و خاص باشد. در سوء نیت عام در پرونده های جرم خیانت در امانت فرد در قبال اموال امانی اعمال اتلاف، مفقود کردن، تصاحب و استعمال را به صورت عامدانه انجام می دهد. در سوء نیت خاص کلیه این اعمال با نیت ضرر رساندن به دیگران انجام خواهد شد.

رکن قانونی جرم

رکن قانونی در خصوص جرم خیانت در امانت توسط قانون گذار در ماده ۶۷۴ از قانون اساسی به صراحت بیان شده است. برای احراز رکن قانونی این جرم ضروری است تا مصادیق جرم وجود داشته باشد. مصادیق ذکر شده شامل موارد زیر هستند:

– مالی که امانت نزد امانت گیرنده قرار داده می شود، الزاماً باید از نظر مادی ارزشمند باشد و یا به عنوان ابزاری برای کسب مال شناخته شود. به عبارت دیگر در صورتیکه امکان خرید و فروش مال امانی وجود نداشته باشد و یا فاقد ارزش مالی باشد، رکن قانونی محقق نخواهد شد

– مال امانت داده شده الزاماً باید به وسیله مالک اموال یا فردی که به عنوان نماینده قانونی او شناخته می شود، نزد یک نفر به امانت گذاشته شود.

– ضروری است که اموال امانی از طریق راه های قانونی به فردی که به عنوان امین شناخته می شود، به امانت گذاشته شود. همچنین حین به امانت گذاشتن باید شروط باز گرداندن اموال و چگونگی استفاده از اموال امانی تعیین شود.

مراحل ثبت شکایت در جرم خیانت در امانت

ممکن است فردی مدعی باشد مالی را نزد دیگری به امانت گذاشته اما فرد امانت گیرنده مرتکب خیانت در امانت شده است . در این موارد وی میتواند علیه فرد امانت گیرنده طرح دعوا نموده و شکواییه تنظیم کند. رسیدگی به این جرم همانند سایر جرایم از  قوانین خاصی پیروی میکند .

بهترین راه برای احقاق حقوق تضییع شده این است که افراد از یک وکیل ماهر کمک بگیرند. این امر موجب میشود تا روند برخورداری از حق بدرستی طی شود. برای اینکه فرد امانت دهنده از امانت گیرنده بخواهد شکایتی مطرح کند باید مراحل زیر را انجام دهد.

– مراجعه به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیکی قضایی محل سکونت

– پر نمودن شکواییه جرم خیانت در امانت به کمک نمونه های موجود از فرم شکواییه خیانت در امانت. البته بهترین راهکار مشورت با یک وکیل و درخواست از او برای تنظیم شکواییه است.

– ارائه فرم تکمیل شده به دفتر خدمات قضایی (دفتر خدمات الکترونیک قضایی شکواییه را به مراجع قضایی برای رسیدگی به جرم ارجاع میدهد).

وکیل جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت یکی از جرایم نسبتا رایجی است که به اشکال مختلف رخ می دهد. در صورت وقوع این جرم توسط امانت گیرنده، موجبات ضرر و زیان فرد امانت دهنده فراهم خواهد شد. اثبات وقوع این جرم مستلزم تحقق سه رکن اصلی مادی، معنوی و قانونی جرم می باشد. افرادی که شاکی این نوع از پرونده های حقوقی هستند برای احقاق حقوق خود لازم است از  وکیل خبره در جرم خیانت در امانت کمک بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up