نحوه شکایت در فروش مال غیر

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نحوه شکایت در فروش مال غیر

فروش مال غیر یک کلاهبرداری است

فروش مال غیر یک کلاهبرداری است

با نحوه شکایت در جرم فروش مال غیر آشنا شوید

فروش مال غیر یکی از جرایم بزرگ و مهم در قانون است که فرد مرتکب همیشه به‌خاطر آن شامل مجازات خواهد شد؛ اما مال غیر چیست و چرا فروش آن باعث مجازات می‌شود؟ اگر این اتفاق برای ما افتاد و نسبت به اموالمان کلاهبرداری انجام شد، نحوه شکایت در فروش مال غیر چکونه است؟ و چگونه باید آن را پیگیری کنیم؟

مطلب مفید | کلاهبرداری و مجازات آن

پاسخ به این سؤالات را در قالب این مقاله به شما ارائه خواهیم داد؛ پس با سایت ملکی اداری همراه باشید تا هرآنچه باید درباره این موضوع بدانید را برای شما بیان کنیم. در این صورت اگر با این مشکل مواجه شدید، با آرامش بیشتر می‏توانید آن را حل کنید.

با نحوه شکایت در فروش مال غیر بیشتر آشنا شویم

ابتدا برای اینکه بدانید چرا فروش مال به‌صورت غیر ، جرم است و مجازات در پی دارد. باید از این موضوع مطلع شوید که مال غیر چیست؟ اموالی که متعلق به یک شخص نبوده یا سند آن‌ها به نام وی صادر نشده باشند، مال یا اموال غیر نامیده می‌شوند‌. حال تصور کنید فردی اموال متعلق به شما را با کلاهبرداری به فردی دیگر انتقال داده است. یعنی شما از این انتقال یا فروش اطلاع ندارید و بی‌خبر هستید. در این صورت فرد خاطی فروش مال غیر انجام داده است و معامل نامیده می‌شود.

مطلب مفید | جعل اسناد ملکی

کسی که مال شما را از معامل خریداری کرده یا به وی انتقال داده است نیز متعامل نامیده می‌شود. هر دوی این افراد مجرم هستند و باید مورد مجازات قرار بگیرند.

ممکن است این افراد مستأجر، موجر، فروشنده یا مشتری نیز نامیده شوند. این عمل همان‌طور که پیش‌تر گفتیم یک کلاهبرداری تلقی می‌شود. زیرا فرد معامل تقلب انجام داده است و خودش را صاحب مال معرفی‌ کرده و این کار را به‌قصد زیان رساندن به فرد مالک انجام داده است؛ لذا این کار جرم شناخته شده و باید بر اساس جرایم کلاهبرداری با وی برخورد شود.

آیا فروش مال غیر شامل ارکان جرم می‌شود؟

فروش مالی که غیر است مانند تمامی جرایم ارکان یا عناصری دارد که برای اثبات‌کردن محکومیت مجرم برای ارتکاب جرم باید وجود داشته باشند. سه رکن برای هر جرم وجود دارند که قانونی، مادی و معنوی نامیده می‌شوند. در زیر این ارکان را برای جرم فروش مال غیر بیان می‌کنیم.

رکن قانونی برای انتقال نامشروع مال غیر

رکن قانونی این را بیان می‌کند برای جرمی که ارتکاب به آن اتفاق افتاده، در قانون مجازات وجود دارد و به تصویب رسیده است. برای فروش مال به‌صورت غیر بر اساس رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور و قانون مصوب ۱۳۰۸ و قانون مصوب ۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام، رکن قانونی برای این جرم ترکیبی از دو قانون مذکور است. برای مرتکبین جرم اختلاس و کلاهبرداری در نظر گرفته شده که تشدید نیز شده است‌.

رکن مادی برای انتقال نامشروع مال غیر

رکن مادی به حضور مادی جرم گفته می‌شود‌. یعنی جرم مرتکب شده باید وجود مادی داشته باشد و چیزی به‌عنوان مدرک جرم در اختیار مراجع قانونی قرار بگیرد. برای فروش و انتقال مال غیر ممکن است فردی که بزه دیده است خودش در صحنه جرم وجود نداشته و آن را به چشم ندیده باشد. بااین‌حال تنها انتقال مال وی توسط مرتکب و وجود قولنامه یا سندی که امضا در آن وجود داشته باشد، به‌عنوان رکن مادی تلقی می‌شود.

رکن معنوی برای انتقال نامشروع مال غیر

عنصر معنوی یا نیت مجرمانه به اراده و قصد مجرم برای یک جرم گفته می‌شود. برای فروش مال غیر فرد باید با سو نیت و به‌صورت عمدی این کار را انجام دهد تا مجرم شناخته شود. در غیر این صورت اگر اثبات شود که اشتباهی یا بدون قصد این کار را انجام داده است، برای وی مجازاتی در نظر گرفته نخواهد شد.

چه مجازاتی برای فروش یا انتقال مال غیر وجود دارد؟

دانستیم فروش مال غیر یک عمل کاملاً غیرقانونی و جرم است. حال باید به مجازات این کار بپردازیم. برای فردی که مال غیر را انتقال دهد و بدون اجازه صاحب اصلی مال آن را بفروشد، یک تا هفت سال حبس و پرداخت جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

ارزش جزای نقدی به‌اندازه مال تصرف‌شده است و باید به مالک پرداخت شود. همچنین اگر مجرم از کارمندان دولت باشد به‌صورت مادام‌العمر از سمت دولتی خود عزل و او نیز محکوم تلقی می‌شود. این مجازات بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۰۸ و ۱۳۶۷ تعیین شده است.

انتقال نامشروع مال غیر با مجازات همراه است

انتقال نامشروع مال غیر با مجازات همراه است

نحوه شکایت در فروش مال غیر به چه صورت است؟

اگر مال شما توسط شخص حقیقی یا حقوقی به‌صورت کلاهبرداری به فروش رفته است و به‌اصطلاح مال‌باخته شده‌اید، می‌توانید شکایت قانونی خود را ثبت کنید. سپس پرونده را برای مجازات مجرم و جبران زیان خود به جریان بیندازید.

مطلب مفید | خیانت در امانت و مجازات قانونی آن 

بااین‌حال ممکن است در این زمینه اطلاعات کامل نداشته باشید و قوانین مربوط به نحوه شکایت از فروش مال غیر و مجازات آن را به‌درستی ندانید. بنابراین نیاز به یک وکیل یا مشاور حاذق برای این کار از مهم‌ترین ملزومات است.

در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری نیز دیگر موسسات حقوقی انواع خدمات حقوقی اعم از کیفری، خانواده، ملکی و غیره ارائه می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ملکی اداری ، با وکیل مربوطه تماس حاصل کرده و برای پرونده خود درخواست وکیل کنید. همچنین می‌توانید انواع اطلاعات حقوقی مورد نیاز را مطالعه کرده و به دانش خود در زمینه‌های مختلف بیفزایید.

برای دعاوی فروش یا انتقال مال غیر از وکیل استفاده کنید

برای دعاوی فروش یا انتقال مال غیر از وکیل استفاده کنید

کلام آخر

فروش مال غیر یکی از جرایم بسیار مهم و بزرگ در زمینه کلاهبرداری است. این جرم ممکن است گریبان هر صاحب مالی را بگیرد. در این مقاله به بررسی این جرم و نحوه شکایت در فروش مال غیر پرداخته و اطلاعات مختصری در مورد آن بیان کردیم.

بااین‌حال برای کسب آگاهی بیشتر و مشاوره حقوقی می‌توانید به سایت ملکی اداری مراجعه کنید. وکلا و مشاوران آماده پاسخگویی به شما در تمامی زمینه‌های حقوقی هستند. شما می‌توانید در صورت تمایل پرونده قضایی خود را به وکلای متخصص بسپارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.