ضمانت در قرارداد کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

ضمانت در قرارداد کار

آشنایی با مفهوم ضمانت در قرارداد کار

آیا به عنوان کارگر یا کارفرما با موضوع ضمانت حسن انجام کار یا گرفتن چک و سفته بمنظور ضمانت انجام کار برخورد کرده اید.

احتمالاً این یک سوال مهم در ذهن شما است که ضمانت در قرارداد میان کارگر و کارفرما چه نقشی بازی میکند؟

و اینکه آیا دریافت چک یا سفته به عنوان ضمانت حسن انجام کار قانونی است؟

در این مقاله قصد داریم با همکاری وکیل اداره کار ، به بررسی این موضوع بپردازیم.

اخذ چک و سفته ضمانت در رابطه کارگری و کارفرمایی به چه منظوری انجام می شود؟

بطور کلی کارفرما با دریافت هرگونه چک و سفته از کارگر میتواند اهداف مختلفی را دنبال کند. اما مهمترین هدف آن است که کارگر مکلف شود تمام وظایف محوله از سوی کارفرما را دقیقاً انجام دهد. آن هم به همان صورتیکه مدنظر کارفرما بوده و بطور دقیق در متن قرارداد ذکر شده است.

وقتی کارفرما از کارگر چک یا سفته اخذ میکند کارگر به احتمال زیاد دقت نظر بیشتری به انجام کارها دارد. همچنین در انجام وظایف محوله جدیت بیشتری دارد.

آیا کارفرما این حق را دارد که برای ضمانت در قرارداد کار از کارگر چک و سفته اخذ کند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت گرفتن ضمانت در قراردادها از جمله قرارداد میان کارگر و کارفرما برای حسن انجام کار فاقد مشکلات حقوقی است.

بطور کلی انواع مختلف شرط در قراردادها وجود دارد که منافاتی با قانون مدنی ندارد. بنابراین به عنوان نوعی شرط در قرارداد میتوان نسبت به دریافت ضمانت اقدام نمود . این موضوع از لحاظ قانونی هیچ مانعی برای اخذ انواع چک و سفته ضمانت ایجاد نمیکند.

مطلب مفید | وکیل حقوقی

به بیان دیگر وقتی قانون ، افراد را از این کار منع نکرده، بنابراین کارفرمایان مشکلی برای دریافت چک یا سفته حسن انجام کار از کارگران نخواهند داشت.

البته باید دانست ضمانت حسن انجام کار میان کارفرما و کارگر الزاماً از طریق دریافت چک و سفته انجام نمی شود. یعنی راههای دیگری نیز برای اینکار وجود دارد.  به عنوان مثال برخی کارفرمایان ممکن است از کارگر بخواهند یک ضامن معتبر معرفی کند.

مطلب مفید | تنظیم مبایعه نامه چگونه انجام میشود

در چه صورت کارفرما میتواند ضمانت اخذ شده از کارگر را به جریان بیندازد؟

یکی از مسائل مهم در رابطه میان کارگر و کارفرما، استفاده از ضمانت در قرارداد کار است. اما به جریان انداختن ضمانت به عنوان یک اهرم بازدارنده فقط تحت شرایط خاص امکان پذیر است.

نکته مهم آنکه اگر کارفرما قصد داشته باشد از کارگر ضمانت اخذ کند، نحوه اخذ این ضمانت باید به صراحت در متن قرارداد ذکر شود.

به عنوان مثال چنانچه ضمانت به صورت چک یا سفته باشد، میزان چک یا سفته باید در قرارداد درج شود. پس از شروع به کار، اگر کارگر نتواند بدرستی وظایف محوله را انجام دهد و یا از هر یک از مفاد قرارداد پیروی نکند، کارفرما این حق را دارد که از ضمانت‌ ، استفاده قانونی نماید.

توصیه جدی به کارگران

به کارگران توصیه می شود در زمان انعقاد قرارداد ، متوجه موضوع ضمانت در قرارداد کار باشند. لذا بهتر است حتما و حتما مفاد قرارداد را بدقت مورد مطالعه قرار دهند. زیرا  در مواردی ، تخطی از هر یک از مفاد قرارداد می تواند این حق قانونی را در اختیار کارفرما قرار دهد تا فراتر از مراجع کارگری ، علیه کارگر در مراجع قضایی اقامه دعوی نمایند. در این صورت کارگر موظف خواهد بود کلیه خسارات‌ وارده را جبران نماید.

متاسفانه در مواردی دلیل اخذ چک یا سفته در قرارداد ذکر نمی شود. یعنی کارگر، چک یا سفته را در اختیار کارفرما قرار میدهد بدون آنکه علت آن یعنی ضمانت در قرارداد کار ذکر شده باشد. اینکار میتواند برای کارگران عواقب ناخوشایند حقوقی داشته باشد.

توضیح اینکه اگر کارگران بنا بدلایلی تمایل به ترک کار و خاتمه قرارداد داشته باشند، ممکن است از سوی کارفرمایان برای اجرا گذاشتن چک و سفته ها تحت فشار قرار بگیرند. این موضوع باعث می شود بسیاری از کارگران از حقوق قانونی خود صرف نظر کنند.

مطلب مفید | دعوای مطالبه وجه چک

ممکن است کارگران بتوانند ثابت کنند این چک و سفته ها به چه دلیلی در اختیار کارفرما قرار گرفته است. و اینکه  سوء استفاده کارفرما از این چک و سفته ها محرز شود. در این موارد میتوان گفت کارفرما از لحاظ قانونی مرتکب جرم شده و به خاطر خیانت در امانت مجازات می شود. البته اثبات این امر ساده نخواهد بود.

کارگرهنگام ارائه چک و سفته به کارفرما برای ضمانت در قرارداد کار، باید به چه نکاتی توجه کنند؟

در زمان تنظیم متن ضمانت یا نوشتن متن سفته و یا چک باید ذکر شود که چک یا سفته فوق به منظور حسن انجام کار است. ذکر این عبارت در سفته یا چک باعث می‌شود اگر کارفرمایان بخواهند از چک و سفته ها سوء استفاده کنند، هیچ مشکلی متوجه کارگران نباشد.

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up