لایحه و دادخواست

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

لایحه و دادخواست

دادخواست، شکواییه، لایحه

لایحه و دادخواست چیست؟ شکواییه چه تفاوتی با دادخواست دارد؟ لایحه را برای چه می نویسیم؟ این ها سؤالاتی هستند که احتمالاً شما بدنبال پاسخ مناسب برای آن هستید. پس در ادامه با ما همراه شوید تا کمی در این باره بیشتر بدانیم.

معنی لایحه و دادخواست و ،شکواییه

دادخواست و شکواییه

لایحه و دادخواست چیست؟ شکواییه یعنی چه؟ این موارد از اصطلاحات مهم و پرکاربرد حقوقی هستند. لایحه، پرکاربردترین اصطلاح حقوقی است. بی گمان هر کس سرو کارش به دادگاه و مجتمع قضایی افتاده احتمالاً آن را شنیده است . علاوه بر این، اصطلاحات دیگری نظیر: دادخواست، شکواییه نیز بارها به گوشمان خورده است. اما آیا تعریف دقیق و یا تفسیر درستی از این واژه ها داریم؟

مطلب مرتبط | درخواست تنظیم دادخواست و شکواییه

نکته مهم تری که باید به آن توجه کنیم دو نوع دعوی کیفری و حقوقی است که این واژه ها با آن ها مرتبط هستند بنابراین ابتدا بهتر است کمی در این مورد بدانیم.

رابطه لایحه و دادخواست و شکواییه با دعاوی حقوقی و کیفری

قبل از اینکه در مورد لایحه و دادخواست و شکواییه بدانیم بهتر است به موضوع مهم تری بپردازیم. خیلی از مراجعان که برای اولین بار به محاکم قضایی مراجعه می کنند نمی دانند شکایت آنها جنبه حقوقی دارد یا کیفری . در دعوی حقوقی کافی است مرتکب عمل، حقوق مالباخته را بپردازد در این صورت دادگاه برای او مجازاتی در نظر نمی گیرد و تمام. اما دعوی کیفری دعوایی است که قانونگذار برای هر جرمش مجازات خاص در نظر گرفته است.

مطلب مرتبط | وکیل تنظیم دادخواست شکواییه و لایحه

بنابراین دو نوع مجازات دارد مجازات اول احقاق حقوق شاکی، مجازات دوم که به جنبه عمومی جرم معروف است، ممکن است مجازات حبس یا جزای نقدی یا هر دو باشد. برای دعاوی حقوقی دادخواست و برای دعاوی کیفری شکواییه تنظیم می شود.

تعریف دادخواست و تفاوت آن با شکواییه

دادخواست را می توان اینگونه تعریف نمود:

دادخواست به متن تنظیمی و تسلیمی به مرجع قضایی علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود.

هر گاه فردی بخواهد علیه کسی در دادگاه اقامه دعوی نماید آن را در اوراق چاپی مخصوص بنام «برگه دادخواست» درج و به مرجع قضایی تسلیم می نماید. به متن مورد نظر دادخواست می گویند. به عبارت دیگر دادخواست بیان ادعا نزد مراجع قضایی در اوراق مخصوص است.

برگ دادخواسـت را از مجتمع‌های قضایی واقع در تمامی مناطق می‌توان تهیه کرد. دادخواسـت باید حتما در برگه های مخصوص باشد. هر برگ دادخواسـتی که از مراجع قضایی تهیه می‌شود دارای شماره سریال مخصوص به خود است. بنابراین نمی‌توان هر برگی که تنها مشخصات شبیه به برگه ‌های دادخواسـت را دارد، پر کرد.

لایحه و دادخواست

نکات حقوقی در مورد دادخواسـت

دادخواست باید حاوی این نکات باشد:

  • نام، نام خانوادگی و نام پدر.
  • سن.
  • اقامتگاه.
  • حتی‌الامکان شغل خواهان.

در صورتی که دادخواسـت توسط وکیل تقدیم شود مشخصات وکیل نیز باید درج شود. هنگام تنظیم دادخواست چنانچه آدرس خوانده را ثبت نکنیم امکان پیگیری دادخواست وجود ندارد. در این موارد دادخواست رد می شود که به آن دادخواست ناقص می گویند. از دیگر موارد دادخواست ناقص دادخواستی است که هزینه دادرسی آن پرداخت نشده است. برابر ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواسـت است.

دادخواسـت به دفتر دادگاه صالح و در نقاطی که دادگاه دارای شعب متعدد است به دفتر شعبه اول تسلیم می‌شود. در برگ دادخواسـت مطالبات خواهان از طرف مقابل به اطلاع دادگاه رسانده می‌شود. اگر این اطلاعات دقیق و کامل باشد رسیدن به نتیجه بسیار ساده‌تر خواهد بود. چنانچه در نوشتن اطلاعات دادخواسـت دقت نشود ممکن است دعوای رد شود.

در این موارد تمامی هزینه‌هایی که برای دادخواسـت پرداخت شده است به هدر می رود. دادگاه نمی‌تواند در موضوعاتی که خارج از چارچوب خواسته است وارد و آنها را مورد حکم قرار دهد. اگرچه دادگاه باید تمامی خواسته‌های خواهان را مورد رسیدگی قرار دهد. گاه ممکن است با احراز نکردن ذی‌حقی، خواهان را به طور کامل یا به طور نسبی محکوم به بی‌حقی کند.

برای آشنایی با وکیل متخصص ملک و پیگیری دعاوی خود توسط وکیل کلیک نمایید

شکواییه چیست و شکایت کیفری چگونه انجام می گیرد؟

با اینکه برای شکایت حقوقی فرم های چاپی به نام دادخواست در نظر گرفته شده اما در شکایت کیفری لزوماً نیازی به فرم های مخصوص نیست و می توان شکایت خود را بر روی هر کاغذی نگارش کرد و به مرجع قضایی تسلیم نمود. این مدرکی که می نگاریم و سپس به دادگاه ارائه می کنیم شکواییه نام دارد.

شکایت کیفری نیازی به وکیل ندارد و برای رسیدگی ابتدا باید به دادسرا و کلانتری مراجعه نمود. بعد از انجام شدن تحقیقات در کلانتری و دادسرا، پرونده به دادگاه فرستاده می‌شود.

به رغم اینکه در دعاوی حقوقی با ارزش بالاتر از یک میلیون تومان باید وکیل اختیار نمود اما شکایت‌های کیفری را بدون استفاده از وکیل هم می‌توان در دادگستری مطرح کرد.

با شکایت شاکی، دادسرا موظف به رسیدگی می‌شود و نمی‌تواند از رسیدگی به آن امتناع ورزد. برای طرح شکایت، شاکی باید به دادسرایی مراجعه کند که جرم در حوزه آن رخ داده است. بنابراین اگر جرم در مشهد اتفاق افتاده است، نمی‌توانید در تهران طرح شکایت کنید. گام اول، تنظیم شکواییه و امضای آن و تقدیم آن به دادسرا است.

لایحه و دادخواست

در تنظیم شکواییه باید موارد زیر را نوشت:

  1. نام، نام خانوادگی، نام پدر و نشانی دقیق شاکی
  2. موضوع شکایت با ذکر تاریخ و محل وقوع جرم (تاریخ اعلام شکواییه به دادسرا باید قید شود)
  3. ذکر ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و قابل مطالبه است.
  4. مشخصات و نشانی مشتکی عنه (متهم) یا مظنون
  5. ادله و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعان

وکیل متخصص امور ملکی

 لایحه چیست؟

تا اینجا بیشتر به دادخواست پرداختیم. اکنون میخواهیم بدانیم لایحه چیست؟ تا بدانیم لایحه و دادخواست هر کدام چه ویژگیهایی دارند.

لایحه متنی است که طرفین یک دعوی، به هنگام احقاق حق و یا دفاع از خود، آن را به دادگاه ارائه می نمایند. اصطلاح لایحه در دستگاه دولت نیز کاربرد دارد. وقتی از دادگاه و یا شکایت صحبت می شود منظور از لایحه همان لایحه قضایی است. به این لایحه در غالب موارد لایحه دفاعیه اطلاق می شود. با این وجود لایحه فقط مربوط به شکایت یا دفاع نیست. می توان آن را هر متنی دانست که در قالب درخواست یا نامه و یا توضیحات به مراجع قضایی تسلیم می شود.

در هنگام تنظیم  یک لایحه، باید دو نکته را مد نظر قرار داد:

– لایحه متن تخصصی است که نیازمند تخصص و تجربه کافی بوده و معمولاً وکلا یا قضات از عهده چنین کاری بر می آیند.

– در نگارش لایحه، داشتن قلم شیوا و تجربه و مهارت کافی یک شرط اساسی است.

بنابراین یک نویسنده توانا لزوماً نمی تواند یک لایحه خوب تنظیم کند زیرا به مسائل پیچیده حقوقی و قضایی تسلط ندارد.

از طرفی یک وکیل هم ممکن است در مواردی نتواند یک لایحه تأثیرگذار را تنظیم نماید. چرا که ممکن است یا برای تنظیم لایحه وقت کافی اختصاص نداده و از جزییات پرونده بی اطلاع باشد. حتی در مواردی به فنون نگارش تسلط کافی ندارد و یا هنوز تبحر لازم را پیدا نکرده است.

کسانی که نیازمند تنظیم لایحه هستند باید مراقب باشند که این وظیفه را به وکلای متخصص و با تجربه  واگذار نمایند.

تنظیم شکواییه، دادخواست و لوایح مهم است

اکنون در مورد لابحه و دادخواست و شکواییه نکاتی را فرا گرفتید. اگر در مورد ثبت درخواست های خود مشکل دارید می توانید انجام آن را به وکلای حرفه ای بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.