مراحل دریافت سند مالکیت چیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مراحل دریافت سند مالکیت

مراحل دریافت سند

مراحل دریافت سند

زمانی  که شما عبارت نحوه گرفتن سند رسمی مالکیت یا مراحل دریافت سند مالکیت را در گوگل سرچ میکنید احتمال میرود با مشکلات متعددی روبرو باشید. از جمله اینکه مشکلی در خصوص احضار طرف مقابل به دفاتر اسناد رسمی دارید. یا در خصوص تقسیم اموال متوفی و تنظیم سند به نام خود نگران هستید. یا اینکه ملکی را خریداری نموده اید که سند رسمی ندارد و حالا میخواهید سند مالکیت دریافت کنید.

مطلب مفید | اخذ سند مالکیت به نام ورثه

سایت ملکی اداری در این مقاله ابتدا به تشریح وضعیت املاک بدون سند رسمی خواهد پرداخت. در ادامه به صدور اسناد المثنی مالکیت و یا صدور سند به نام خریدار اشاره خواهد کرد. در پایان بررسی میکند در صورتیکه فروشنده برای انتقال سند در دفترخانه حاضر نشود چه می توان کرد.

ثبت املاک چیست؟

ثبت ملک در معنای ساده آن است که همانگونه که افراد سندی تحت عنوان شناسنامه یا کارت ملی دارند که هویت آنان را میشناساند، املاک غیرمنقول نیز توسط مراجع رسمی دارای شناسنامه ای تحت عنوان سند مالکیت هستند. صدور سند مالکیت برای املاک نیازمند طی یک سلسله تشریفات قانونی است.

مطلب مفید | مراحل اصلاح حدود سند

ما در نوشتار سعی خواهیم کرد به برخی از مهمترین مراحل اخذ سند اشاره کنیم. توضیحات ارائه شده در خصوص مراحل دریافت سند مالکیت به زبان ساده بازگو شده و تا حد امکان نگرانی شما را برطرف خواهد کرد.

مطلب مفید و مرتبط | مواد 147 و 148 قانون ثبتی

مراحل دریافت سند مالکیت برای املاک فاقد سند

بر اساس قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های ثبتی فاقد سند ،  فقط برای املاکی می توان درخواست سند داد که دسترسی به مالک یا حداقل یکی از وراث او (به جهت فوت یا مفقود الاثر بودن) مقدور نباشد. این قانون مهلت و مدت انقضا ندارد. بنابراین هر زمان ساختمانی احداث شد که از شرایط اخذ سند برخوردار بود می توان برای آن درخواست سند نمود.

مطلب مفید | انواع سند مالکیت ملک

فرایند دریافت سند در چند مرحله انجام میپذیرد. در گام اول متقاضی و در گام دوم اداره ثبت اقداماتی را انجام میدهند. در ادامه جزییات این اقدامات به تفصیل ذکر خواهد شد.

وکیل ملیحه رنجبر

الف) اقدامات متقاضی برای دریافت سند مالکیت

 تهیه مدارک مورد نیاز

متقاضی باید در اسناد قولنامه ای، کپی از سند مالکیت ملک (سند اولیه) و قولنامه یا قولنامه هایی که وی را به مالک اولیه مرتبط می سازد و در املاک دارای سند مشاعی ، سند مورد نظر و در صورت داشتن وکالتنامه ، آن را آماده داشته باشد.

تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و سی دی فایل آن اولین گام از مراحل صدور سند مالکیت

متقاضی دریافت سند باید از طریق مراجعه به مهندس نقشه بردار نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت و بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدام کند . سپس فایلی که از سوی سازمان ثبت معرفی و ارائه شده با نام parcelmal.xls با توجه به مندرجات و اطلاعات نقشه UTM از سوی مهندس نقشه بردار دریافت کند.

ارسال اینترنتی مدارک (اسکن از آنها با پسوند jpg یا png با حداکثر حجم ۱۵۰ کیلوبایت)

اصل شناسنامه و کارت ملی ،

کپی از سند مالکیت اولیه ملک ،

اصل و کپی تمامی قولنامه های استنادی تا مالکی که سند به نام او صادر شده (در اسناد قولنامه ای) یا اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول، دوم، سوم، صفحه حدود ملک، توضیحات و صفحات انتقالات.

نقشه ملک تهیه شده توسط مهندس نقشه بردار با مختصات UTM

فیش بانکی بابت هزینه تقاضا به مبلغ پانصد هزار ریال به بانک ملی به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹

مطلب مرتبط | سند تعیین تکلیف

تکمیل فرم درخواست پذیرش (فرم اولیه) و دریافت شماره ورود به سامانه

با ورود به سایت www.sabtemelk.ir  مراحل پذیرش در این سایت  توسط متقاضی انجام و شماره ورود به سامانه دریافت میشود. سپس در قسمت تکمیل درخواست ( صفحه اول سامانه) با استفاده از شماره ای که در مرحله قبل دریافت شده و ثبت  کد ملی متقاضی ، درخواست تکمیل میشود.

ارسال مدارک به واحد ثبتی برای ادامه مراحل دریافت سند مالکیت

پس از تکمیل درخواست ، یک نسخه چاپی از آن اخذ و به همراه کلیه مدارک از طریق پست سفارشی به واحد ثبتی ارسال و کد رهگیری ۲۰ رقمی از دفتر پستی دریافت میشود. سپس متقاضی مجدداً با استفاده از شماره ورود و کد ملی  به سامانه وارد و شماره رهگیری ۲۰ رقمی دریافتی از دفتر پستی را ثبت و نهایتاً شماره پرونده را دریافت می کند.

ب) اقدامات اداره ثبت برای صدور سند مالکیت

یکم : انتشار آگهی های ثبت عمومی

دوم : انتشار آگهی مقدماتی

سوم : ثبت پلاک و شماره گذاری ملک

چهارم : توزیع اظهار نامه

پنجم : تسلیم اظهار نامه به اداره ثبت

ششم : انتشار آگهی نوبتی

هفتم : انتشار آگهی تحدید حدود

هشتم : انجام عملیات تحدید حدود

انتشار آگهی عمومی و مقدماتی در فرایند مراحل دریافت سند مالکیت

این دو نوع اگهی از جانب ادارات ثبت در روزنامه های محل مورد نظر منتشر خواهد شد. لذا برای ثبت هر ملکی باید سابقه انتشار این آگهی در محل وقوع ملک بررسی گردد. (البته در اکثر نواحی ایران این دو مورد منتشر شده اند) لذا به جز بررسی این مورد که انتشار اگهی ای صورت گرفته یا خیر. دیگر اقدامات از جانب اداره ثبت صورت خواهد گرفت. و مسئولیت خاصی برای متقاضی ثبت ملک در این مراحل(۱و۲) وجود نخواهد داشت. مهمترین موضوعی که در این آگهی ها ذکر خواهد شد آن است که پس از اعلان(انتشار) آگهی، نسبت به پلاک کوبی و شماره گذاری املاک آن محدوده ثبتی و توزیع اظهارنامه اقداماتی  صورت خواهد پذیرفت .

مطلب مفید | افراز و تفکیک ملک

ثبت و شماره گذاری ملک

حال که مراحل ابتدایی ثبت املاک که توسط اداره ثبت بررسی شد، نوبت به ثبت پلاک و شماره گذاری ملک میرسد. در این مرحله اداره ثبت برای هر ملک، شماره ای در نظر خواهد گرفت. که عنوانی تحت عنوان شماره پلاک ثبتی به آن اطلاق میشود. در این مرحله  نماینده ثبت با حضور در هر بخش، تصرف مالکانه اشخاص را مورد بررسی  قرار خواهد داد. سپس شماره پلاک ثبتی خاصی به ملک اختصاص خواهد پذیرفت. (تصرف مالکانه همانند دیوار کشی ، ساخت بنا ، نهرکشی و…. می باشد)

پلاک های ثبتی اصلی و فرعی

پلاکهای ثبتی اصلی و فرعی

پلاکهای ثبتی اصلی و فرعی

شماره پلاک ثبتی به دو شکل اصلی و فرعی است. پلاک اصلی شماره ای است که ابتدای امر اداره ثبت، برای ثبت املاک در نظر خواهد گرفت. اما در مواردی پیش خواهد آمد که ملکی ما بین چند نفر (مثلا وراث) تقسیم و تفکیک سند صورت  می پذیرد. و یا در آن زمین ، آپارتمانی ساخته میشود.  در این موارد شماره فرعی ای از شماره اصلی منشعب خواهد شد.

با یک مثال مطلب را به نحو ساده تری شرح خواهیم داد. اگر ملکی با شماره اصلی  یا پلاک اصلی ۳ ثبت شود و پلاک کوبی گردد چنانچه آن ملک، ده سال بعد به اپارتمان ده واحدی تبدیل گردد به هریک از این ده واحد، پلاک فرعی از پلاک اصلی تعلق خواهد گرفت. به طور مثال پلاک ۴ فرعی از ۳ اصلی . این عملیات تا پلاک آخرین واحد ادامه خواهد یافت .

ثبت مشخصات مالک یک مرحله مهم در مراحل دریافت سند مالکیت

پس از پلاک کوبی ملک ، نوبت به مرحله چهارم میرسد.  در هنگامه پلاک کوبی گفته شد فرم چاپی مخصوص از طرف مامور ثبت به متصرف  آن ملک تحویل داده خواهد شد که وی نسبت به تکمیل ان اقدام نماید. در این فرم محتویاتی چون: مشخصات هویتی فرد متصرف ، بهای ملک در تاریخ درخواست  و در صورتیکه مجاورین ملک ، دارای حق ارتفاق و انتفاع از ان ملک باشند (مثلا حق عبور و یا حق برداشت آب داشته باشند) باید در قسمت مربوطه ذکر گردد.

مهمتر از همه ، حدود ملک و ویژگی های ملک تشریح خواهد شد. پس از اتمام این مرحله باید فرد متقاضی سند مالکیت، فرم اظهار نامه تکمیل شده را به اداره ثبت تحویل دهد. لازم به یادآوری است این اظهار نامه باید بدون هرگونه قلم خوردگی تکمیل شود.

اگر در جریان مراحل دریافت سند مالکیت ، متقاضی سند ، نسبت به تحویل فرم اظهار نامه به اداره ثبت اقدام نکند مشکلاتی از این رهگذر حادث خواهد شد. از جمله اینکه ملک به واسطه عدم تسلیم اظهار نامه در شمار املاک مجهول المالک قرار خواهد گرفت. و هرگونه معاملات راجع به املاک ، پیش از تقاضای ثبت (اظهار نامه) مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت .

انتشار آگهی نوبتی

در این مرحله پس از آنکه افراد به تسلیم اظهارنامه های ثبتی به اداره ثبت اقدام نمودند اداره ثبت بر اساس ماده ۱۱ قانون ثبت نسبت به انتشار اسامی افراد متقاضی ثبت املاک در روزنامه کثیرالانتشار اقدام می نماید. با انتشار آگهی نوبتی اعلان میشود اگر فردی نسبت به تقاضای ثبت  املاکی که نسبت به آنها تقاضای ثبت شده اعتراضی دارد باید اعتراض خود را در مهلت قانونی به ثبت برساند. نام اگهی نوبتی به این علت است که در دو نوبت به فاصله یک ماه این اگهی انتشار خواهد یافت.

آنتشار آگهی تحدید حدود

خوب حال که کمی در مورد مراحل دریافت سند مالکیت گفتیم باید اضافه کرد که پس از انتشار اگهی نوبتی، نوبت به مرحله هفتم و هشتم یعنی انتشار اگهی تحدید حدود و انجام عملیات تحدید حدود خواهد رسید.

در حقوق ثبت ذکر حدود ملک مورد تقاضای ثبت از سوی مامور ثبت انجام میگیرد که به آن تحدید حدود ملک گفته میشود.  در صورتمجلس تحدید ، حدود ملک ذکر خواهد شد (به عنوان مثال ذکر میشود که ملک مورد نظر از شمال به ملک اقای الف و با عرض 20 متر محدود شده است در جنوب به ملک اقای ب به عرض 150 متر محدود شده است) این شکل تحدید حدود توسط مهندسین نقشه بردار تنظیم میشود).

تحدید حدود عمومی و اختصاصی

اگهی تحدید حدود دو نوع خواهد بود. تحدید حدود عمومی و اختصاصی. که در آگهی تحدید حدود عمومی چندین ملک تحت یک اگهی قید می گردد .

نماینده اداره ثبت به همراه نقشه بردار بدنبال هماهنگی قبلی اداره ثبت با متقاضی سند، در ساعت مشخص در محل ملک حاضر خواهند شد. شخص متقاضی ثبت و مالکان املاک اطراف آن ملک نیز در ساعت مشخص در آن محل حضور پیدا خواهند نمود تا عملیات تحدید حدود صورت پذیرد.

تحدید حدود اختصاصی

در مواردی بنابر دلایلی تحدید حدود عمومی به مانعی برخورد میکند (به طور مثال مالک در روز مشخص حاضر نمیگردد) در این صورت به هزینه وی آگهی تحدید حدود اختصاصی منتشر خواهد شد .

پس  از انجام عملیات تحدید حدود،  متقاضی سند رسمی ، از اداره ثبت درخواست سند مالکیت ملک خواهد نمود.

اخذ سند املاک دارای سابقه ثبتی

حال که مراحل دریافت سند مالکیت در املاک فاقد سند رسمی را مورد بررسی قرار دادیم نوبت به گرفتن سند رسمی اسناد با سابقه ثبتی خواهد رسید. به طور مثال شما خانه ای را از فردی خریداری و حال به دنبال تنظیم سند مالکیت به اسم خودتان خواهید بود. در این موارد که ملک دارای سابقه ثبتی می باشد، خریدار لزومی به مراجعه به اداره ثبت و طی تشریفات طولانی فوق الذکر را نخواهد داشت . وی  میتواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی تقاضای صدور سند جدید مالکیت به نام خود را داشته باشد.

اخذ سند ملک

اخذ سند ملک

در برخی موراد سند مالکیت قبلاً وجود داشته ولی بنابر دلایلی این سند جزئاً یا کلاً از بین رفته یا مفقود شده است. در این موارد که سابقه ثبتی وجود دارد متقاضی باید با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک، و رجوع به کتابچه تنظیمی املاک ( به عنوان دفتر املاک در ادارات ثبت تنظیم می گردد) تقاضای صدور سند مالکیت المثنی نماید.

مستدعی در  فرایند ثبت به چه معنا است؟

توضیحاً در فرایند ثبت ملک شما با عبارت مستدعی ثبت برخورد زیادی خواهید داشت. مستدعی در زبان ساده به معنای تقاضا کننده سند مالکیت معنا خواهد شد. مستدعی پس از طی مراحل فوق به سند مالکیت نسبت به زمین(عرصه)یا ساختمان (اعیانی ) دست پیدا خواهد نمود

الزام به تنظیم سند رسمی

تا اینجا مختصری در مورد مراحل دریافت سند مالکیت دانستید. باید اضافه کرد در مواردی فروشنده از انتقال سند رسمی ملک به نام خریدار در دفاتر اسناد رسمی خودداری می نماید. در این موارد برای گرفتن سند رسمی مالکیت می بایست ، خریدار دادخواستی را به طرفیت فروشنده به دادگاه حقوقی تنظیم نماید و در آن خواسته ای تحت عنوان الزام بایع(فروشنده) به تنظیم سند رسمی را از دادگاه بخواهد. دادگاه نیز دادنامه ای تحت همین عنوان برای خریدار صادر خواهد نمود. و طی آن فروشنده را ملزم به انتقال سند مالکیت به خریدار.مینماید. در صورتیکه پس از اخطار چندین باره به فروشنده ملک ، وی در دفاتر اسناد رسمی حضور نیابد، نماینده دادگاه از جانب فروشنده در مورد انتقال سند رسمی به خریدار اقدام خواهد نمود.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.