اصول تنظیم و نگارش قرارداد تجاری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

نگارش قرارداد تجاری

اصول نگارش قرارداد تجاری را بیاموزید

اصول نگارش قرارداد تجاری را بیاموزید

آشنایی با اصول تنظیم و نگارش قرارداد تجاری

فعالیت‌های تجاری و بازرگانی روزبروز در حال افزایش هستند. افزایش روزافزون این نوع فعالیت‌ها، توافقات تجاری را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل می‌کند. بنابراین بهتر است همه افرادی که در حوزه کسب و کار فعالیت میکنند همه چیز در باره نگارش قرارداد را بدانند.

در قانون تجارت ایران نیز موضوع قراردادهای تجاری مورد بحث قرار گرفته است.

نگارش قرارداد تجاری در واقع بین یک شخص حقیقی و یک شخص حقوقی اتفاق می‌افتد.

بهتر است بدانید رسمی کردن قراردادها در قالب قرارداد تجاری به تجارت و کسب‌وکار اعتبار می‌بخشد.

افزایش روابط بین‌المللی موجب افزایش توافق‌نامه‌های تجاری بصورت بین‌المللی خواهند شد . تنظیم قرارداد، باعث می‌شود هنگام بروز اختلاف ، افراد بتوانند به پیگیری مشکلات معامله و رسیدگی به آنها در دادگاه‌های داخلی و خارجی بپردازند.

طرفین قرارداد، موضوع اصلی قرارداد ، تعهدات توافق شده ، موارد فسخ و … مسائلی هستند که در هنگام تنظیم قرارداد تجاری میباید در نظر گرفته شوند.

اگر در مورد اقدامات تجاری مهم خود قصد تنظیم قرارداد دارید بهتر است با وکیل تنظیم قرارداد مشاوره نمایید.

تعریف قرارداد تجاری

قراردادهای تجاری موضوع مورد بحث ماده 2 قانون تجارت ایران هستند. قراردادهایی که در آن دسته قرار بگیرند، به‌عنوان قراردادهای تجاری شناخته می‌شوند و بین دو شخصی حقیقی و حقوقی برقرار می‌شود. هر نوع قراردادی که از این دسته خارج باشند، به‌عنوان قرارداد مدنی شناخته می‌شوند.

در ادامه به دسته‌بندی موضوعات قرارداد تجاری در قانون تجارت و نگارش قرارداد تجاری می‌پردازیم.

  • خرید مال منقول با هدف فروش و یا اجاره: بهتر است بدانید مال منقول اموالی است که انتقال آنها از محلی به محل دیگر امکان‌پذیر باشد.
  • عهده‌دار حمل‌ونقل از راه‌های آب و یا خشکی
  • عملیات دلالی و واسطه‌گری در امور ملکی و…
  • تأسیس کارخانه درصورتی‌که تنها به فکر منفعت شخصی نباشند
  • عهده‌دار شدن قسمت‌های مختلف نمایشگاه‌های عمومی
  • عملیات مختلف صرافی و بانکی
  • عملیات بیمه بحری و غیر بحری
  • قراردادهای مربوط به خریدوفروش کشتی و معاملات منعقد شده در این زمینه

نگارش قرارداد تجاری مهم است

نگارش قرارداد تجاری مهم است

چرا قراردادها باید نوشته شوند؟

همان‌طور که می‌دانید اگر قراردادها بر اساس یک‌سری قول و قرارهای شفاهی مابین طرفین برقرار شود، امکان بروز مشکل در آنها در حد بالایی وجود دارد. در چنین مواقعی مشکلات نزد دادگاه از اعتبار برخوردار نبوده و طرفین باید خود به حل مشکل رسیدگی کنند که این موضوع احتمالاً مشکل را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در قراردادهای کتبی منعقد شده، وکلا و متخصصین حقوقی به بررسی عوامل تأثیرگذار در قرارداد می‌پردازند تا در نهایت تمامی آن‌ها در قرارداد ذکر شوند.

بهتر است بدانید تنها نوشتن یک متن از قرارداد کافی نیست، بلکه افراد باید هنگام نگارش قرارداد تجاری به اصول حرفه‌ای در این زمینه آگاه بوده تا تمامی نکات را مورد بررسی و نگارش قرار دهند.

با رعایت اصول حرفه‌ای، در نهایت از بروز مشکلات متعدد در آینده جلوگیری خواهد شد. در واقع نوشتن یک قرارداد به‌خودی‌خود کافی نیست؛ بلکه آنچه مهم بوده رعایت اصول حرفه‌ای انعقاد قراردادهای تجاری است.

اصول نوشتن قراردادهای تجاری

قراردادهای حقوقی در واقع بین دو طرف اجرا خواهد شد که در قراردادهای تجاری این دو طرف باید اشخاص حقیقی و حقوقی باشند. موضوع بررسی شده در طرح قرارداد باید مطابق قوانین کشور و به‌صورت عقلایی تنظیم شده باشد. هنگام برقراری قرارداد تجاری تعهدات طرفین قرارداد باید به‌وضوح مورد بررسی قرار گیرد.

مدت‌زمان قرارداد نیز باید تعیین‌شده و مشخص باشد. در این نوع قراردادها باید تضمین شود که در صورت انجام‌ندادن تعهدات چه خساراتی دریافت شود. موارد فسخ قرارداد، شیوه حل کردن اختلافات و… نیز جزو مواردی هستند که در قراردادهای مختلف به آنها رسیدگی خواهد شد.

حوادث قهری، پیش‌بینی خسارت و عدم واگذاری قرارداد به غیر نیز جزو مواردی هستند که بهتر است در قرارداد به آنها اشاره شود.

قراردادهای تجاری و بین‌المللی را با اهمیت بدانید

قراردادهای تجاری و بین‌المللی را با اهمیت بدانید

نحوه نگارش قراردادهای تجاری

همان‌طور که می‌دانید، تنظیم کردن یک قرارداد و نگارش قرارداد تجاری بر اساس اصول حرفه‌ای از بروز اختلافات ناشی از قرارداد جلوگیری خواهد کرد؛ علاوه‌برآن به تحکیم روابط بین طرفین نیز کمک می‌کند.

تنظیم کردن یک قرارداد تجاری حرفه‌ای به علم و آگاهی بالایی در این زمینه نیاز دارد؛ بنابراین بهتر است به مؤسسات حقوقی و وکلای حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید تا از بروز مشکلات آتی در امان بمانید.

قراردادهای تجاری در زمینه‌های مختلفی بین طرفین منعقد می‌شود؛ بنابراین تنها یک نوع نحوه نگارش مشخصی برای آنها وجود ندارد. افراد باید باتوجه‌به موضوع قرارداد و تعهدات مورد نظر، بر اساس اصول نگارش قراردادهای تجاری، به‌صورت رسمی و یا عادی نسبت به نوشتن متن قرارداد اقدام کنند.

اگر تنظیم یک قرارداد تجاری برای شما دشوار به نظر می‌رسد، نگران نباشید؛ گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری در این مسیر شما را همراهی خواهد کرد.

بهتر است بدانید نوشتن سند و قرارداد تجاری منحصراً با زبان رسمی نیست؛ اما اگر به‌صورت رسمی آن را نگارش کنید، امتیاز و اعتبار بالاتری را به خود اختصاص خواهید داد. سرمایه‌گذاری و تولید مشترک بین طرفین، تولید تحت لیسانس و انواع عملیات فنی و اجرایی از جمله مهم‌ترین موضوع انعقاد قراردادهای تجاری است.

نکات مهم

هنگام نگارش قرارداد تجاری در ابتدا باید به مقدمه بپردازید، در ادامه مشخصات طرفین به‌صورت کامل ذکر می‌شود. موضوع قرارداد مورد نظر و تعهدات مابین طرفین نیز پس از مشخصات در قرارداد ذکر خواهد شد. یکی از موضوعات مهم هنگام تنظیم توافق‌نامه، نگارش مبلغ دقیق در قرارداد و روش پرداخت آن است. در این میان افراد باید به هزینه‌های اجرای قرارداد نیز بپردازند.

پس از نگارش موارد فوق، به بررسی ضمانت اجرای طرفین معامله می‌پردازیم تا براین‌اساس ضمانت‌های بانکی و… ارائه شود. در این قرارداد باید موضوعاتی که موجب فسخ قرارداد خواهد شد به‌صورت دقیق مشخص شده و نهایتاً حق فسخ معامله، مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان نیز بهتر است به موضوع حل‌ وفصل اختلافات و چگونگی انجام آن رسیدگی شود. فراموش نکنید که نگارش حرفه‌ای یک قرارداد تجاری در نتیجه نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

کلام پایانی

با گسترش روابط و معاملات، انعقاد و نگارش قرارداد تجاری به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است. قراردادهای تجاری در دسته‌بندی نگارش شده در ماده 2 قانون تجارت قرار می‌گیرد و باتوجه‌به اصول نگارشی آنها و با در نظر گرفتن عناوین الزامی در قرارداد، نگارش خواهد شد.

بهتر است بدانید گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری در زمینه نگارش و مشکلات موجود در قراردادهای تجاری و بین‌المللی شما را همراهی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up