وکیل در دعوای تصرف عدوانی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

 وکیل در دعوای تصرف عدوانی 

وکیل

با وکیل در دعوای تصرف عدوانی همراه شوید

وکیل در دعوای اتهام تصرف عدوانی وظایف بسیار پیچیده و فنی را بر عهده دارد. دعوای تصرف عدوانی دعوایی بسیار تخصصی است. بنابراین وکیل باید به بسیاری از جنبه ها توجه داشته باشد.  رد اتهام تصرف عدوانی توجه به مداد قانونی بسیار مهم است. مواد مندرج در قانون از جمله مواد 158 تا 177 قانون آیین دادرسی در دادگاههای عمومی و انقلاب به موضوع تصرف عدوانی و دو جرم ممانعت از حق و مزاحمت می پردازد.

اثبات اینکه ملک از قبل، در تصرف خواهان بوده و بعداً توسط خوانده از تصرف وی خارج شده کمی دشوار و در مواردی به سختی امکان پذیر است. در این موارد وکیل در دعاوی تصرف عدوانی در صورتی که از تجربه کافی برخوردار باشد می تواند چنین دعوایی را بدرستی مدیریت نماید.

در بیشتر موارد دادخواست خواهان در ابتدا یک ادعا تلقی می شود. خواهان و یا وکیل وی باید توانایی این را داشته باشد که متصرف بودن خواهان را به دادگاه اثبات نماید. بنابراین  خوانده باید بتواند اثبات نماید که در ملک تصرفی دارای حقوقی بوده است. از جمله ملک از قبل، در اختیار وی بوده و یا در تصرف وی قرار داشته است. در این صورت می تواند رفع اتهام تصرف عدوانی را با موفقیت پیش ببرد.

رفع اتهام تصرف عدوانی و بررسی امکان پذیر بودن آن

مواد 162 و 172 و 175 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، می تواند توسط وکیل در تصرف عدوانی مورد استناد قرار گیرد. وکیل با استناد به این مواد می تواند بر حقانیت موکل خود تاکید و آن را اثبات نماید. به استناد ماده ۱۶۲ در دعوای تصرف عدوانی ارائه سند مالکیت دلیل بر سابقه تصرف و استفاده از حق می باشدو با این وجود ممکن است خوانده یا متصرف فعلی بتواند سابقه تصرف و مالکیت خود را به گونه دیگری اثبات نماید.
بر اساس ماده 172 اگر در جریان رسیدگی به دعوا، سند ابرازی یکی از طرفین مورد تردید یا انکار یا جعل قرار گیرد، چه تعیین جاعل شده یا نشده باشد، چنانچه سند یاد شده موثر در دعوا باشد و نتوان از طریق دیگری حقیقت را احراز نمود، مرجع رسیدگی کننده به اصالت سند نیز رسیدگی خواهد کرد.

به استناد ماده 175 در صورتی که رای صادره مبنی بر رفع تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق باشد، بلافاصله به دستور مرجع صادرکننده، توسط اجرای دادگاه یا ضابطین دادگستری اجرا خواهد شد و درخواست تجدیدنظر مانع اجرا نمی باشد. در صورت فسخ رای در مرحله تجدیدنظر، اقدامات اجرایی به دستور دادگاه اجراکننده حکم به حالت قبل از اجرا اعاده می شود ودر صورتی که محکوم به، عین معین بوده و استرداد آن ممکن نباشد، مثل یا قیمت آن وصول و تادیه خواهد شد.

رفع اتهام تصرف عدوانی و سه نکته مهم حقوقی در دعوای تصرف عدوانی

  • اول اثبات آنکه ملک در تصرف خواهان نبوده است.
  • دوم آنکه خوانده در ملک اختلافی، تصرفاتی داشته و سابقه ای از این تصرف موجود می باشد.
  • سوم آنکه خوانده مستندات و مدارکی در اختیار دارد که بر حقانیت او در تصرف گواهی می دهد.

برای مطالعه بیشتر در مورد دعوای تصرف عدوانی مقاله بررسی جرم تصرف عدوانی  را مطالعه نمایید.

وکیل دعوای تصرف عدوانی در مواردی که برخی افراد مدعی تصرف دیگران در ملک خود هستند، ولی به دلیل فقدان مدارک لازم قادر به دفاع از حقوق خود نیستند راهنمای خوبی خواهد بود .

تصرف عدوانی چگونه منشأ دعوا می شود؟

این دعوا زمانی مطرح می شود که فردی ادعا می کند سند رسمی مال غیر منقول مثل مغازه و آپارتمانی را در اختیار دارد. اما دیگری در ملک او سکنی دارد و یا آن را تصرف نموده و از ید وی خارج ساخته است. تصرف اولین دلیل مالکیت است. لذا مالک اصلی باید اسناد محکم و رسمی در دست داشته باشد. با این اسناد وی خواهد توانست ادعای تصرف عدوانی از سوی دیگری را به دادگاه اثبات نماید.

اما همیشه امکان چنین شرایطی برای مالکی که ادعای مالکیت بر مال غیر منقول را دارد وجود ندارد. او باید مراحل پیچیده ای را پشت سر بگذارد تا بتواند ادعای خود را به اثبات برساند. در اینجا ممکن است حضور وکیل با تجربه در کنار مالک ملک، بتواند کار را به نفع مالک پیش ببرد.

بهترین وکیل در دعوای تصرف عدوانی

در حقیقت وکلایی که در حوزه ملک کار می کنند بعد از مدتی با تجربه و از صلاحیت لازم برای پیگیری پرونده های ملکی برخوردار خواهند بود. شما ممکن است در این زمینه خواهان مشورت با وکیل پایه یک دادگستری باشید. نگران نباشید و با ما تماس بگیرید. گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری با کمال افتخار در خدمات همه هموطنان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.