وکیل دعاوی شرکت تجاری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

وکیل دعاوی شرکت  تجاری

وکیل شرکت تجاری

وکیل شرکت تجاری

با وکیل دعاوی شرکت تجاری آشنا شویم

عمدتاً شما با جستجوی عبارتهایی نظیر: وکیل ثبت شرکت، وکیل شرکت تجارتی ، وکیل ثبت مؤسسه ، وکالت دعاوی شرکت ، وکیل پرونده حقوقی شرکت ، در قسمت search گوگل در مقام مدیر شرکت یا مؤسسه و یا هر مرکز تجاری و خدماتی برای حل مشکلات حقوقی محیط کاری خود بدنبال فردی با دانش حقوقی هستید. شما احتمالاً در نظر دارید وظایف حقوقی خود را به او محول کنید.  تا به نمایندگی از طرف شرکت یا مؤسسه به امورات قانونی شرکت بپردازد. ممکن است یک شرکت تجاری، با استفاده از اسناد مجعول در پی کلاهبرداری از شما اقدام نموده باشد. حال شما به دنبال شکایت از این شرکت در مراجع قانونی باشید.

در هر حال ما و همکاران پر تلاش مان دراین نوشتار حقوقی در پی پاسخ به پرسش هایی هستیم که احتمال میدهیم ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. کوشش ما آن است که در این نوشتار در مورد وکالت دعاوی شرکت و نقش وکیل در آن نکاتی را بیان کنیم . تا از این طریق بخشی از ابهامات شما را برطرف نموده و دغدغه هایتان در این خصوص را برطرف نماییم. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

 وکالت در شرکتها به چه معنا است؟

وکالت در شرکتها برحسب نوع شرکت و پروانه حقوقی صادره برای آنان، تفاوتهایی در مقام اجرا و پیگیری دارد. در ادامه سعی میکنیم این موارد و عناوین را مورد بررسی قرار دهیم.

ابتدا به کسانی که پروانه وکالت در دادگستری برای آنها صادر شده خواهیم پرداخت. این سری از اشخاص از طریق یکی از دو نهاد قانونی موفق به کسب پروانه وکالت دادگستری شده اند. به عبارتی یا مرجع و نهادی که پروانه وکالتشان را امضا نموده ((کانون وکلای دادگستری)) است و یا ((مرکز وکلای قوه قضائیه)) . در هر دو مورد در تمامی ادارات و سازمانهای دولتی و یا شرکتهای خصوصی توانایی انجام وکالت و پیگیریهای حقوقی را خواهند داشت.

مطلب مفید | ثبت شرکت و مؤسسه

در شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته و نهادهای عمومی ، عده ای تحت عنوان نماینده حقوقی امورات مربوط به دعاوی شرکت ها را پیگیری مینمایند. این سری از افراد  با توجه به تصریح قانونگذار در ماده 32 قانون ایین دادرسی مدنی نیازی ندارند که حتماً وکیل پایه یک دادگستری باشند. نماینده حقوقی در این سازمانها می بایست دارای دو ویژگی ذیل باشند. هرکدام از این دو ویژگی برای تصدی این منصب کفایت می کند:

۱ – دارا بودن لیسانس در رشته حقوق با دو سال سابقه کار اموزی در دفاتر حقوقی دستگاههای مربوط.

۲ – دوسال سابقه کار قضایی یا وکالت به شرط عدم محرومیت از اشتغال به مشاغل قضاوت یا وکالت.

مطلب مفید | حقوق تاجر و عملیات تجارتی

مشاور حقوقی بانکها از میان افرادی که دانشنامه لیسانس حقوق داشته باشند  و در آزمون استخدامی بانک پذیرفته شوند انتخاب میشود. در حقیقت عنوان مشاور حقوقی بانکها فردی است که با دارا بودن مدرک مورد اشاره ، امور حقوقی شرکتها را برعهده خواهند داشت. از جمله نحوه نگارش قرارداد ها، راه حل های حقوقی برون رفت از مشکلات حقوقی و… دیگر موارد حقوقی

وکیل شرکت تجارتی کیست؟

وکیل تجاری

وکیل تجاری

برای بیان ساده مطلب خوذ ، لازم است اشاره ای کوتاه به طبابت در بیماری های جسمی داشته باشیم. با تخصصی شدن امور و کسب مدارج بالای علمی، پزشک از وضعیت پزشک عمومی به پزشک متخصص و پزشک متخصص به پزشک فوق تخصص در رشته ای خاص مانند قرنیه چشم تغییر عنوان خواهد یافت.

در رشته حقوق نیز افراد می بایست ابتدا به کسب تجربه در تمامی زمینه های حقوقی بپردازند. پس از  کسب تجربه فراوان , حوزه فعالیت آنان به حوزه ای خاص تقلیل خواهند یافت. به طور مثال یک وکیل صرفاً به وکالت در دعاوی ملکی خواهد پرداخت. و وکیل دیگر با مطالعه و تخصص در امور مربوط به شرکت ها(از جمله قانون تجارت، قرارداد های تجارتی، قانون شرکت های سهامی، قانون اخیر التصویب چک، قانون تجارت الکترونیک و…..) صرفاً در حیطه حقوق تجاری به فعالیت رسمی خواهد پرداخت.

مطلب مفید | نحوه طرح دعوا علیه شرکت

 لذا عموماً وکلای با سابقه که حوزه فعالیت خود را به شرکتهای تجارتی اختصاص میدهند از پذیرش دیگر دعاوی از جمله  دعاوی خانوادگی (طلاق ومهریه ) دعاوی کیفری (قتل، جرح) و دعاوی امور حسبی (تقسیم ترکه و سهم الارث وراث) خودداری میکنند.

حیطه فعالیت آنان مسائل مربوط به شرکت متبوع خود و اقدامات قضائی و پیشگیری از خسارتهای حقوقی به شرکت میباشد.

وظایف و خدمات وکیل شرکت چه مواردی را در بر میگیرد:

وظایفی که وکلای شرکت برای انجام آن به خدمت گمارده میشوند در دو شکل قابل طرح خواهند بود:

  1. وظایف قانونی:

در این خصوص تفاوتی میان وکلای شرکت و دیگر وکلای دادگستری وجود نخواهد داشت. قانونگذار در متون قانونی برای هر دو تحت یک عنوان, وظایفی را تعیین کرده است. از جمله قانون مدنی در مواد ۶۵۶-۶۸۳ و قانون آیین دادرسی مدنی در مواد 47-31 و آیین نامه ها و قوانین وکالتی.

 آیین نامه اخیرالتصویب  اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای  دادگستری (مصوب ۱۴۰۰) .

مهمترین رسالت قانونی وکیل دعاوی شرکت تجاری عبارت است از : رعایت مصلحت شرکت در تمامی موارد از جمله قرارداد ها ، ثبت تغییرات قانونی و …. و نیز طرح دعوا و دفاع از حقوق شرکت در مراجع قضائی ، دادگستری و اداری.

  1. وظایف توافقی یا قراردادی:

در مورد وکالت در دعاوی شرکت علاوه بر الزام های قانونی وکیل، میتوان در قرارداد هایی که میان شرکت و وکیل شرکت امضاء میگردد وظایفی را به وکیل محول نمود. یا از وظایف وکیل شرکت کاست. حدود وظایف وکیل شرکت عمدتاً به واسطه قرارداد شرکت و از سوی مدیر شرکت تنظیم و یا محدود میشود.

در این خصوص عمدتا وکلا امور مربوط به دادگاه ها را پذیرا می باشند و امور اداری خارج از دادگاه ها را بر عهده ی خود نخواهند دانست. و در این امور در صورت بروز اشکال حقوقی صرفا به مشاوره، نه رجوع شخصی به ادارات برای انجام امور روتین اداری ، اقدام خواهند نمود.

مدیر شرکت و وکیل در هر مورد که توافق کرده باشند ، وکیل موظف به انجام آن خواهد بود. از این رو در صورت عدم انجام وظایف از سوی وکیل ، میتوان در مراجع قضائی از وی شکایت نمود. در صورتی که از کم کاری وکیل زیانی متوجه شرکت شود ، مدیر شرکت تحت عنوانهای کیفری (خیانت درامانت و…) یا عنوان حقوقی الزام به انجام تعهد، میتواند وی را ملزم به انجام وظایف قراردادی خود نماید.

نقش و اهمیت وکیل دعاوی شرکت های تجاری

وکیل دعاوی شرکت تجاری همانند پزشک متخصصی که حوزه فعالیت خود را محدود ساخته است با آگاهی از قوانین خصوصاً اصول قراردادنویسی (عمدتا قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷) و قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱) و همچنین قانون مربوط به شرکت های سهامی مصوب ۱۳۴۷) و دیگر قوانین مربوط به اسناد تجاری ازجمله اصلاح اخیر قانون صدور چک  اطلاعات کافی و متنوعی خواهد داشت.

این اطلاعات در هنگام بروز مشکل حقوقی و یا پیش از آن با تنظیم درست قراردادها (در اصطلاح عرفی دست طرف مقابل را برای شکایت و پیروزی در دعاوی شرکت خواهد بست) از اختلافات حقوقی پیشگیری خواهد نمود. چرا که اغلب پرونده ها اگرچه در ظاهر دارای ساختار ساده و ابتدایی هستند اما در واقع از پیچیدگی های حقوقی زیادی در برخوردارند. به عنوان مثال درست است که بیماری سرما خوردگی و کرونا در ظاهر ، نزد فرد غیر متخصص یک بیماری به نظر میرسد اما در واقع اینگونه نیست.

انتخاب راه حل های حقوقی از طرف وکیل دعاوی شرکت تجاری

در اغلب موضوعات حقوقی راه حل های فراوانی برای الزام قانونی طرف قرارداد های شرکت وجود دارد که نسبت به موقعیت و شرایط مختلف آن دعوا وکیل دعاوی شرکت تجاری یکی را به عنوان راه حل مناسب تر می پذیرد (در هر دعوا راه حل های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد ) .

به عنوان مثال برای مطالبه وجه چکی که به شرکت در مقابل کالاهای تولیدی یا خدمات شرکت داده خواهد شد سه راه حل مراجعه به دایره اجرای ثبت، رسیدگی مدنی در دادگاه عمومی حقوقی شهرستان و نیز دادگاه های کیفری دو وجود دارد.  این مسیرهای حقوقی بر حسب  نوع چک متفاوت خواهد بود. لذا وکیل شرکت با درنظر گرفتن تمامی موارد، به انتخاب یک مورد از این سه راه حل و یا چند مورد در ادامه رسیدگی های قبلی اقدام خواهد نمود.

بیشتر رسیدگی های مربوط به پرونده های حقوقی طولانی مدت و طاقت فرسا هستند. از اینرو در مواردی که راه حل سریع الوصول تری برای کسب نتیجه برای شرکت در قوانین وجود داشته باشد وکیل شرکت می تواند با ارائه این موارد در کسب و وصول مطالبات شرکت بهترین راهکارها را ارائه دهد.

ایفای نقش مدیر و توجه به عنصر زمان از سوی وکیل

در امور حقوقی ، زمانی که شرکت دارای وکیل می باشد دیگر لزومی به حضور مدیر شرکت در دعاوی خصوصاً در دادگاه های حقوقی و ثبتی (به غیر از دعاوی کیفری ) نخواهد بود. چرا که دادرسی ها طولانی و رسیدگیها به صورت تخصصی صورت میگیرد. با حضور وکیل، از اتلاف وقت مدیر شرکت جلوگیری به عمل خواهد آمد.

در بعضی از دعاوی می بایست اقامه دعوا و دیگر اقدامات در زمان محدودتری صورت پذیرد. به طور مثال دادخواست تجدید نظر عموماً می بایست ظرف مدت بیست روز به دادگاه تقدیم گردد. یا اعتراض به قرارهایی دادگستری عموماً طی مدت زمان ده روزه می بایست صورت پذیرد. در صورتیکه از این مدت زمانی فراتر رود دیگر مرجع قضایی دادخواست برای دفاع از حقوق و مطالبات شرکت را در اغلب موارد نخواهد پذیرفت.

رعایت امور مربوط به هر شرکت تجارتی به صورت جداگانه

در قوانین ایران انواع شرکتهای تجارتی  در ماده بیستم قانون تجارت در هفت نمونه عمده احصا شده است .

در هر مورد از قالب های شرکت، به طور مثال شرکت سهامی که همگان، به طور حداقلی نامی از ان را شنیده اند  قواعدی باید رعایت گردد. به طور مثال در انتخاب عنوان شرکت سهامی نباید اسم شرکا درج گردد. در صورت درج ، مسئولیت آن شریک به نحو حداکثری افزایش خواهد داشت. در نتیجه درصورت عدم پرداخت یکسری مطالبات میتواند باعث حبس طولانی مدت مدیران و مؤسسان شرکت گردد .

یا آنکه در شرکت سهامی، سهام هم میتواند به صورت با نام و هم بدون نام صورت پذیرد. لکن در شرکتهای با مسئولیت محدود اوراق سهم الشرکه به صورت سهام قابل انتقال صورت میپذیرد . در نتیجه وکیل شرکت با اطلاع دقیق این موارد به تنظیم اسناد شرکت مطابق قانون اقدام خواهد نمود.

برای اشنایی اجمالی با انواع شرکتها به توضیح ماده ۲۰ قانون تجارت خواهیم پرداخت . در این ماده اشاره شده است که شرکت‌های تجارتی بر هفت قسم هستند:  شرکت سهامی ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی ، شرکت مختلط غیرسهامی ، شرکت مختلط سهامی ، شرکت نسبی ، شرکت تعاونی تولید و مصرف

وکالت در امور مربوط به ثبت شرکت 

در هر نوع از این شرکت ها قوانین تأسیس، نحوه اداره و…. به اشکال مختلفی صورت خواهد پذیرفت. تنها یک وکیل متخصص است که این پیچیدگی ها را فرا گرفته و راههای مناسب دفاع از حقوق مدیران شرکت را میداند.

بر حسب نوع شرکتها می بایست شرکتنامه و در مواردی اساسنامه شرکت نوشته  شود. اساسنامه که در معنای ساده تر قوانین اداره شرکت خواهد بود باید به امضای اعضای هیدت مؤسس برسد. با درنظر گرفتن تمامی موارد قانونی و اشراف بر قوانین تجاری همه این موارد باید مکتوب گردد.

از مهمترین موارد اساسنامه آن است که مدیر شرکت برای انعقاد قراردادهای بالای پانصد میلیون تومان به اجازه هیات مدیره نیازمند است یا خیر؟.

حدود این موارد در اساسنامه درج خواهد شد. بنابراین در قرارداد هایی که شرکت با شرکت های دیگر منعقد میکند می بایست وکیل شرکت قبل از امضای هرگونه قرارداد به مطالعه دقیق اساسنامه شرکت مقابل بپردازد. تا اطمینان حاصل نماید قرارداد با شرکت مقابل باید به چه نحوی صورت پذیرد. حدود اختیارات مدیر به تنهایی و یا به انضمام هیات مدیره به چه شکل خواهد بود.

مشاوره حقوقی در مورد بیمه و مالیات و به روز بودن وکیل

وکیل میتواند مشاوره های خوبی به شرکت و اعضای هیئت مدیره در خصوص قوانین بیمه، مالیات و پیشنهاد رویکرد برای حل و فصل این موضوعات بدهد.

وکیل می بایست برای وکالت در دعاوی شرکت موارد زیر را مورد بازبینی و مطالعه قرار دهد:

الف : اساسنامه شرکت متبوع خود و اساسنامه شرکت طرف قرارداد با شرکت متبوع خود

ب : قوانین مرتبط و آیین نامه ها خصوصاً اصول و کلیات قرارداد نویسی و حقوق تجارت

ج : به روز رسانی و مطالعه پیوسته. شاید این مورد چندان توجه عزیزان حقوقی را به خود جلب ننماید . لکن باید توجه نمود که وکالت همانند شغل طبابت نیاز به بروزرسانی اطلاعات دارد.

به عنوان یک نمونه بارز اخیر قانون صدور چک به نحو حداکثری تغییر یافت. حال تصور کنید وکیل از آخرین اصلاحات قانونی بی اطلاع باشد. و برای وصول مطالبات شرکت بخواهد همانند روال سابق اقدام کند. در این صورت ممکن است چه خساراتی به شرکت متبوعه وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up