اثبات مالکیت در املاک دارای سابقه ثبتی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

اثبات مالکیت در املاک فاقد سابقه ثبتی ،  دادخواست اثبات مالکیت 

اثبات مالکیت ، دادخواست اثبات مالکیت

درخواست احراز و اثبات مالکیت

املاکی که دارای سند رسمی مالکیت نیستند و به عبارتی سابقه ثبتی ندارند می توانند توسط افراد مدعی مالکیت با طرح دعوا ابتدا درخواست احراز و اثبات مالکیت نمود و در مرحله بعد درخواست صدور سند کرد.

بنابراین به استناد رای وحدت رویه 569 مورخ 10 / 10/ 1370 هیئت عمومی دیوان عالی کشور دعوای خواهان برای اثبات وقوع معامله و اثبات مالکیت در این موارد قابل استماع خواهد بود. برای انجام چنین کاری فرد مدعی می تواند مدارکی نظیر: مبایعه نامه یا قولنامه ، وصیت نامه ، اقرارنامه ، استشهادیه ، سابقه تصرف و … به دادگاه ارائه نماید.

اثبات مالکیت ملک یکی از مهمترین موضوعات حقوقی و ثبتی است. گاه ممکن است با موضوع ابطال سند رسمی توسط اداره ثبت مواجه شویم. در این موارد خوب است بدانیم مراحل انتقال سند ملک  چگونه است. و یا اینکه با انواع سند مالکیت ملک آشنا باشیم.

در دعوای اثبات مالکیت، معمولاً خواهان یا فرد مدعی در صدد اثبات این موضوع است که ملک مورد ادعای وی متعلق به او می باشد. در املاکی که قاقد سابقه ثبتی می باشند خواهان می تواند به دلایل و مدارک مختلف استناد نموده و از دادگاه بخواهد مالکیت وی را بر ملک مورد نظر مورد تایید قرار دهد.

دعوای اثبات مالکیت و خلع ید

ممکن است یک ملک در دفتر اسناد رسمی فاقد سابقه ثبت بوده و سند رسمی نداشته باشد.در عین حال توسط فرد دیگری تصرف شده باشد. در چنین موردی ، فرد مدعی اثبات مالکیت می تواند دعوای اثبات مالکیت و خلع ید را به صورت هم زمان مطرح نماید.

قانون مالکیت املاک دارای سابقه ثبتی

اثبات مالکیت در املاک دارای سابقه ثبتی

در املاک دارای سابقه ثبتی، باید گفت قانون ، کسی را مالک می داند که دارای سند مالکیت باشد. همچنین ملک در دفتر املاک به نام او ثبت شده باشد.  از این رو فرض کنید ملکی دارای سابقه ثبتی بود و سند مالکیت داشت.

در این صورت، دادگاه ادعای افراد دیگر برای اثبات مالکیت بر چنین ملکی را نمی پذیرد. زیرا اصل بر آن است که ملک مورد نظر بر اساس موازین قانونی قبلاً به ثبت رسیده و دارای مالک قانونی می باشد.

بنابراین، دعوای مورد بحث ما قابلیت استماع ندارد. در واقع این خواسته نسبت به املاک ثبت شده قابل استماع نیست. زیرا طرح چنین دعوایی نسبت به ملکی که سند رسمی دارد برخلاف قانون ثبت بوده و محاکم در این خصوص قرار عدم استماع دعوی صادر می کنند.

مطلب مفید | وکیل ابطال اجراییه ثبتی

اگر قرار باشد در مورد املاک دارای سابقه ثبتی، دعوای اثبات مالکیت مورد پذیرش قرار گیرد و دادگاه حکم به مالکیت فرد مدعی دهد در چنین شرایطی با دو نفر مالک مواجه خواهیم شد. از آنجا که این امر از اساس باطل است لذا دادگاهها در مورد ملکی که مالک آن دارای سند رسمی است، دعوای اثبات مالکیت را نمی پذیرند. این امر مستند به ماده 22 قانون ثبت است. این ماده قانونی مقرر می دارد فرد دارای سند مالکیت که قبلاً ملک او  در دفتر املاک به ثبت رسیده، مالک واقعی ملک شناخته می شود.

دادخواست اثبات مالکیت

ملکی را فرض نمایید که فاقد سابقه ثبتی است یعنی سند مالکیت رسمی ندارد. این ملک ممکن است بوسیله مبایعه نامه و در دفتر مشاورین املاک مورد معامله قرار گیرد. ممکن است ثمن معامله یا همان مبلغ خرید ملک پرداخت شده باشد. اما فروشنده حاضر نباشد ملک را در دفترخانه به نام خریدار منتقل نماید. در چنین حالتی خریدار می تواند دادخواست اثبات مالکیت و الزام به تحویل ملک را تقدیم دادگاهی کند که ملک در آن حوزه قرار دارد.

نمونه متن دادخواست اثبات مالکیت 

نمونه متن دادخواست اثبات مالکیت

مستندات قانونی

ماده۳۰- هر مالکی نسبت به مایَملَک خود حق همه گونه تصرف و اِنتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.

ماده۳۱- هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی‌ توان بیرون کرد مگر به حکم قانون.

ماده۳۵- تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

ماده۳۶- تصرفی که ثابت شود ناشی از سبب مُمَلّک یا ناقل قانونی نبوده معتبر نخواهد بود.

وکیل متخصص امور ملکی

اگر در مورد اسناد مالکیت دعوای مطرحی در محاکم قضایی دارید با وکیل تخصصی ملک در تماس باشید. باید بدانید دعاوی مربوط به اسناد ملکی دعاوی تخصصی هستند که از عهده هر کسی بر نمی آید . زیرا به تجربه و دانش تخصصی نیازمند است. اگر شما در این مورد پرونده مفتوحی داشته و یا قصد طرح دعوا در این خصوص را دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام بنده ۶ سال پیش با مادرم ۶ دانگ منزل خریدیم که مبلغ دو دانگ رو من دادم اما سند مالکیت رو به نام مادرم گرفتیم حالا مادر من دو دانگ منو بهم انتقال نمیده، ضمنا ۶ سال هست که منزل در تصرف بنده هست، و چک های خرید منزل رو بنده دادم در وجه فروشنده، آیا از طریق دادگاه میتونم سند بگیرم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.