نکات کلیدی در مورد اصلاح سند رسمی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

قبل از اصلاح سند رسمی خود این مقاله را بخوانید

نکات حقوقی و ثبتی قبل از اصلاح سند رسمی

نکات حقوقی اصلاح سند رسمی

همه ما تابه‌حال با اشتباهات تایپی روبه‌رو شده‌ایم و به‌خوبی می‌دانیم این اشتباهات کدامند. اما سؤالی که پیش می‌آید، این است که اگر اشتباهات در یک سند رسمی رخ داد، چاره چیست؟ آیا اشتباهات ثبتی را می‌توان نادیده گرفت یا باید اقدام به اصلاح سند رسمی کرد؟ نکات حقوقی مراحل اصلاح سند کدامند؟  این کار از چه طریقی انجام می‌شود؟

به‌خوبی می‌دانیم که اسناد رسمی یکی از معتبرترین مدارکی محسوب می‌شود که قابل استناد هستند؛ اما ممکن است در برخی از آن‌ها نقایصی نیز وجود داشته باشد. درهرصورت آنچه واضح است این است که باید در اولین زمان ممکن از طرق قانونی اقدام به اصلاح آن‌ها کرد.

مطلب مفید | ابطال سند رسمی نحوه ابطال و مصادیق آن

تنها نکته این است که شما تنها با کمک یک وکیل خبره می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن این موارد را اصلاح کنید. قبل از آن بیایید با هم نگاهی دقیق‌تر به این موارد بیندازیم. تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

اشتباهات در اسناد رسمی

آشنایی با اشتباهات در اسناد رسمی

اشتباهات رایج در اسناد رسمی را بشناسید

بیشترین اسنادی که می‌توانید در آن‌ها نقایصی را پیدا کنید، اسناد ملکی هستند. این اشتباهات می‌تواند اسناد را تا مرز ابطال پیش ببرد. نکته مهم این است که اگر متوجه این موارد شده‌اید، لازم است تا با کمک یک وکیل در پی اصلاح سند رسمی خود باشید. بهتر است از وکلای حرفه‌ای مانند اعضای مؤسسه ملکی کمک بگیرید تا مطمئن باشید مسیری که طی می‌کنید کاملاً درست است.

این اشتباهات در مورد هرکدام از اسناد می‌تواند رخ دهد، اسناد خودرو یا ملک تفاوتی با یکدیگر ندارند، درهرصورت اگر اقدام به اصلاح این اشتباهات نکنید در آینده می‌توانید دچار دردسرهای زیادی شوید و حتی ممکن است سند از اعتبار لازم برخوردار نباشد.

اشتباهات در اسناد رسمی می‌تواند در نام و نام خانوادگی صاحب سند رخ داده باشد. در مورد اسناد ملکی گاه این مسائل در زمینه شماره ملک، مساحت و کاربری ملک، پذیرش تقاضای ثبت یا در مورد تفکیک املاک وجود داشته باشد؛ اما به صورت کلی مواردی که در سند رسمی مندرج شده است، نباید هیچ‌گونه مغایرتی با واقعیت و سایر اسناد داشته باشد. همان گونه که پیش‌ازاین هم ذکر کردیم وجود هرگونه اشتباه گاه منجر به ابطال سند می‌شود؛ به همین دلیل باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید.

برای اصلاح سند چه باید کرد؟

برای اصلاح سند چه باید کرد؟

نکات مهم در روند اصلاح سند

آنچه در قانون اصل شمرده می‌شود این است که تمامی اسناد درست و بدون خدشه باشند. به همین دلیل لازم است قبل از هر کاری این مدارک را به طور دقیق مطالعه کنید تا از صحت موارد درج شده مطمئن شوید. اما اگر خطایی در تنظیم این مدارک رخ‌داده باشد، چاره چیست؟ آیا بسادگی می‌توان سند را تصحیح کرد؟

دستور اصلاح سند رسمی باید با حکم دادگاه یا اداره ثبت انجام پذیرد. اگر ثبت سند با قانون مغایرت داشته باشد، باید حکم از طرف دادگاه تعیین شود. همچنین اگر در اسناد تعارضی وجود داشته و اداره ثبت برای تصحیح آن اخطار داده باشد، باگذشت دو ماه از این اخطار دیگر نمی‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید. در چنین شرایطی باید برای تصحیح آن به دادگاه صالحه مراجعه کنید. علاوه بر این دو مورد، اگر هیئت نظارت تشخیص دهند که این اشتباهات منجر به تضییع حق سایرین است نیز دادگاه مرجع اصلی محسوب می‌شود.

چه موارد دیگری نیازمند حکم دادگاه است؟

 یکی دیگر از موارد، زمانی است که تفکیک مالی که در دفتر املاک یا دفاتر ثبت‌ اسناد انجام شده دچار ایراداتی است. اگر این اشتباهات باعث شود تا حقوق سایر ذی‌نفعان نادیده گرفته شود باید برای اصلاح سند رسمی،  حتماً حکم دادگاه را در دست داشته باشید.

موردی که اداره ثبت مستقیماً باید برای این اصلاح اقدام کند، زمانی است که پس از انجام معامله ملکی مشخص شود اضافه بنا در مساحت ذکر شده در سند نادیده گرفته شده است و بر اثر همین مطلب حق یکی از طرفین تضییع می‌شود. در این صورت همان گونه که در ابتدا ذکر کردیم این وظیفه سازمان ثبت‌ اسناد است که در این زمینه تصمیم لازم را اتخاذ کند.

همه چیز در مورد اصلاح سند

اگر متوجه اشتباهی در مدارک معتبر و رسمی خود شده‌اید، بهتر است قبل از هر اقدامی با وکلای مؤسسه ملکی مشورت کنید. فراموش نکنید که اصلاح سند رسمی، پروسه‌ای است که گاه پای شما را به دادگاه باز می‌کند و در بهترین حالت نزدیک به ۲ ماه زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد. اعتماد کردن به یک وکیل حرفه‌ای می‌تواند این مسیر را برای شما راحت‌تر کرده و از اتلاف وقت شما جلوگیری کند.

اصلاح اسنادی که دارای نقایصی هستند، می‌تواند هزینه‌های متفاوتی را برای شما در پی داشته باشد. البته این تفاوت در هزینه، بسته به عوامل مختلفی است که به آن‌ها خواهیم پرداخت. برای برآورد هزینه‌ای که باید بپردازید اولین گزینه مبلغی است که در ارتباط با تنظیم و اصلاح اسناد باید به دفاتر رسمی بپردازید.

 اگر طرفین دعوا بیش از ۲ نفر باشند، این مبلغ ۱۰ هزار تومان به‌ازای هر فرد به‌منظور حق‌التحریر دریافت خواهد شد. تعدد برگ‌هایی که قرار است تنظیم شود نیز نیازمند پرداخت ۱۰ هزار تومان وجه در مقابل هر برگه است. علاوه بر این موارد، ارزش معاملاتی که از سوی سازمان مالیات در نظر گرفته می­شود، هزینه تنظیم سند در مقابل حق‌الثبت ‌تفکیکی و افزایش نیم درصد حق‌الثبت محاسبه می‌شود.

کلام پایانی

اشتباهاتی که در مدارک معتبر رخ می‌دهند، امکان دارد تا منجر به ابطال سند شود‌؛ به همین دلیل لازم است تا با حکم دادگاه یا مجوز اداره ثبت اقدام به اصلاح سند رسمی کنید. البته این مسیر قوانین و  پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که کمک‌گرفتن از یک وکیل حرفه‌ای را توجیه می‌کند. قوانین دارای جزئیات زیادی هستند که عدم اطلاع شما از این موارد می‌تواند منجر به هزینه اضافی یا طولانی شدن پروسه شود. ما به شما توصیه می‌کنیم با وکلای مؤسسه ملکی در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.