اضافه کار و محاسبه آن

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

اضافه کار و محاسبه آن

اضافه کاری و شرایط آن

اضافه کار و شرایط آن

احتمالاً بسیاری از شما فکر می کنید که  ساعات کاری در رابطه کارفرما و کارمند معنای مشترکی دارد و آنقدرها هم پیچیده نیست. اما چقدر با مفهوم ساعات کاری آشنا هستید یا اصلا اسم آن را شنیده اید؟

مطلب مفید | فهرست مشاغل سخت و زیان آور

خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم. زیرا اگرچه ساده به نظر می رسد و شاید برای همه کم شناخته شده باشد، اما در اینجا قصد ما از حل این مشکل بررسی کار ساعات کار اضافه با رعایت قانون و شرایط و نحوه محاسبه آن است. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اضافه کار کارگر چیست؟

در یک بررسی کلی در این خصوص می توان گفت اضافه کار در واقع تخصیص ساعت کار اضافه به کارگر نسبت به ساعات قانونی است. از نظر حقوقی و به خصوص قانون کار، زمان کار به زمانی اطلاق می شود که کارگر طبق قرارداد کار، وقت خود را به محل کار یا کارفرمای خود اختصاص داده و با محل کار خود سر و کار دارد.

مطلب مفید | محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری

ساعات بیش از مقدار قانونی، ساعات کار اضافه است. بنابراین برای درک بهتر این موضوع باید با ساعات کار کارگران طبق قانون کار آشنا باشیم.

ساعت کار در قانون کار

ساعات کار توسط قانون کار محدود و تعریف شده است. بر اساس قانون ، ساعت کار 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته است. ساعات کار برای مشاغل سنگین و زیان آور کمتر خواهد بود. ساعات کار در این موارد نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته باشد.

ساعت کار در قانون

ساعت کار در قانون

مطلب مفید | بیمه بیکاری و مراحل و شرایط آن

باید دانست زمان غذا خوردن و استراحت جزء زمان کار نیست. اما چنانچه طبق عرف و روال محل کار، ساعات اعلام شده قبلاً جزء ساعات کار در نظر گرفته شود، عرف و رویه مذکور معتبر خواهد بود. پس ساعات کاری اضافه در واقع ساعات بیش از ساعات کاری مجاز در روز و هفته میباشد. البته رعایت الزامات قانونی این امر ضروری است.

سه نکته مهم در خصوص ساعات کاری

  1. واگذاری هرگونه اضافه کار، کار شبانه، کار سخت و زیان آور به نوجوانان زیر 18 سال غیرقانونی بوده و استثنایی در این خصوص قید نشده است.
  2. حقوق یک ساعت اضافه کار ، 40 درصد بیشتر از همین میزان کار در ساعات عادی و قانونی است. بنابراین ساعات در نظر گرفته شده برای این موضوع با ساعات استراحت یا تاخیر کارگران قابل تکمیل نیست. در این موارد لازم است هر ساعت کار اضافه یا یک ساعت تاخیر به طور مستقل برآورد و محاسبه شود.
  3. در صورتیکه کارگر در شیفت صبح و عصر کار کند و طبق توافق با کارفرما و نیاز کارگاه در شیفت شب اضافه کار کند، پرداخت هزینه مقرر برای ساعات کاری به میزان 40 درصد ساعات عادی برای شیفت شب پرداخت می شود.

فوق العاده ساعت کاری چیست؟

فوق العاده ساعات کاری مبلغی است که برای ساعات کاری اضافه پرداخت می شود. مقدار اضافی ساعات کاری ، بیشتر از مقدار کار معمولی کارگر است.

فوق العاده اضافه کار کارگر

فوق العاده اضافه کاری کارگر

محاسبه اضافه کاری سال 1401

عنوانفرمول اضافه کار
فرمول اضافه کاری بر مبنای 220 ساعت کارکارکرد اضافه کار × 1.4 × 220 ÷ حق مسکن + حق بن + حقوق پایه
 بر مبنای 192 ساعت کارکارکرد اضافه کار × 1.4 × 192 ÷ حق مسکن+ حق بن + حقوق پایه
 بر مبنای 198 ساعت کارکارکرد اضافه کار × 1.4 × 198 ÷ حق مسکن + حق بن + حقوق پایه

نحوه محاسبه  : ابتدا باید دستمزد هر یک ساعت کار قانونی را محاسبه نمود. سپس 40 درصد از دستمزد هر ساعت کار عادی را به مبلغ دستمزد یک ساعت کار اضافه نمایید. به عنوان مثال اگر هر یک ساعت کار زوانه دستمزدی معادل 200 هزارتومان داشته باشد، مبلغ دستمزد برای یک ساعت اضافه کار 280 هزارتومان میباشد.

جمع بندی

یکی از حساس ترین مسائل حقوقی در جامعه، وضعیت حقوقی کارگران و کارفرمایان است. اصولاً اختلافات و دعاوی متعددی در این زمینه شکل می گیرد که دلیل اصلی عدم آگاهی کامل از قوانین و مقررات حاکم بر روابط کار و غیره است. حال برای جلوگیری از این گونه مشکلات حقوقی بهتر است قبل از انعقاد هر گونه قرارداد کاری از مشاوران حقوقی در این زمینه ها اطلاعات ویژه و کامل بگیرید.

حتی می توانید برای امنیت بیشتر از ما قرارداد کار بگیرید. یا قرارداد خود را برای بررسی قرارداد به تیم حقوقی ما ارسال کنید. ما در کنار شما هستیم تا در حرفه خود بایستید و با آگاهی کامل از حقوق خود قدم بردارید. اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بود، پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این دو وضعیت حقوقی، مقالات دیگری از سایت ما در مورد انواع دعاوی حقوقی و کیفری را مطالعه کنید.

مطلب مفید | الزام به تنظیم سند رسمی وکالت

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up