محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری

نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری

در محاسبه حقوق ماهیانه بررسی و نحوه محاسبه دو آیتم باید مد نظر قرار گرفته شود. آنهم نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری است که با یکدیگر تفاوت هایی دارد . متاسفانه برخی از کارگران و کارفرمایان نسبت به این موضوع آگاه نیستند. از جمله در مورد ممنوعیت اضافه کاری در مشاعل سخت که باید به آن دقت داشت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق تر مسئله بپردازیم.

منظور از جمعه کاری مطابق با قانون کار چیست؟

در قانون کار مفهومی تحت عنوان جمعه کاری وجود دارد و برای محاسبه آن در فیش حقوقی افراد قوانین خاصی در نظر گرفته شده است.

مطابق با ماده ۶۲ قانون کار، روز جمعه برای کارگران به عنوان تعطیلی هفتگی لحاظ می شود. با این وجود کارگران در این روز از حقوق و مزایا برخوردار هستند.

در حالت کلی کارگران در روز تعطیل کار نمی‌کنند . اگر به هر دلیلی در این روز هم کار کنند، کارفرمایان موظف هستند مبلغی را تحت عنوان جمعه کاری به آنان بپردازند.

منظور از اضافه کاری مطابق با قانون کار چیست؟

برای آشنایی با مفهوم اضافه کاری، قبل از هر چیز باید با مفهوم ساعات کاری تعریف شده در قانون کار آشنا شد. قانون کار ساعات کاری را برای کارگران تعیین کرده است.

مطابق با ماده ۵۱ از قانون کار همه نیروهای فعال باید ۴۴ ساعت در یک هفته را بطور کامل مشغول کار باشند. تمام این مدت صرف انجام کار و فعالیتی می شود که از قبل توسط کارفرما تعیین شده است.

با یک محاسبه ساده و تقسیم عدد ۴۴ بر ۶، عدد ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه به دست می آید . در محیط های اداری معمولا روال ساعت کاری بدین صورت است که 5 روز اول هفته 8 ساعت در روز ، و در روز پنجشنبه ساعت کاری 4 ساعت میباشد.

کارفرمایان این حق را ندارند که بیشتر از این ساعت را به عنوان ساعت کار عادی در نظر بگیرند . چنانچه افراد بیش از این مدت مشغول به فعالیت باشند ، به عنوان اضافه کاری در نظر گرفته می شود.

محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری متفاوت از ساعات کار عادی است . لذا به صورت جداگانه لحاظ می شود.

نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری چگونه است؟

در مورد نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری باید به این مسأله توجه کرد که مطابق با قانون کار، برای جمعه کاری حقوق مازادی برای کارکنان تابع قانون کار و یا بیمه شدگان تامین اجتماعی در نظر گرفته می شود.

این حقوق مازاد متناسب با ساعات کاری است که کارگر در روز جمعه انجام می دهد. نحوه محاسبه آن به این صورت است که این حقوق اضافه در حقیقت به اندازه ۴۰ درصد از حقوق فرد در سایر روز ها است. یعنی اگر یک حقوق روز عادی را معادل صد هزارتومان در نظر بگیریم ، در روز جمعه این حقوق 140 هزارتومان خواهد بود.

یک نکته مهم در نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری این است که حقوق در نظر گرفته شده برای جمعه کاری همان طور که از نامش پیداست فقط مخصوص روزهای جمعه است و مربوط به سایر تعطیلات نیست.

مطابق با قانون کار، اضافه کاری زمانی برای کارگران لحاظ می‌شود که فرد ساعات عادی و موظفی خود را کامل کرده باشد.

نکته مهم دیگر در نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری این است که اگر مقدار ساعت اضافه کاری یک فرد در طی یک ماه از ساعات کاری عادی یا موظفی فرد بیشتر باشد این اضافه‌کاری برای او لحاظ نخواهد شد.

در محاسبه میزان دریافتی برای اضافه کاری، پس از آنکه ساعات اضافه کاری افراد مشخص شد دستمزد در نظر گرفته شده به عنوان کار در ساعات موظفی محاسبه می شود و به این مقدار ۴۰درصد افزوده می شود.

منظور از اصطلاح تعطیل کاری چیست؟

نکته مهم دیگر که باید به آن توجه کرد این است که گاها برخی از افراد از اصطلاح تعطیل کاری استفاده می‌کنند و آن را با جمعه کاری اشتباه می‌گیرند.

در توضیح نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری از اصطلاح جداگانه ای به عنوان تعطیل کاری استفاده نمی شود.

واقعیت این است که در قانون کار مفهومی تحت عنوان تعطیل کاری تعریف نشده است و بنابراین فرمولی برای محاسبه ندارد.

آن چه در عرف در بین  کارگران و کارفرمایان رایج است، میزان مبلغ دستمزد اضافه کار دریافتی می‌ باشد که به کارگرانی تعلق می گیرد که در روزهای تعطیل رسمی مشغول به کار هستند.

 بر اساس ماده ۶۳ قانون کار روزهایی که به عنوان تعطیل رسمی شناخته می‌شوند به انضمام ۱۱ اردیبهشت که روز کارگر است، به عنوان روز های تعطیل همراه با دریافت مزد برای کارگران می‌ باشد.

اگر کارگران در روز هایی که به عنوان تعطیلات رسمی در تقویم وجود دارند، فعالیت داشته باشند و ساعات کاری آن ها بیشتر از ساعات موظفی هفتگی باشد، مبلغی که به عنوان دستمزد دریافت می کنند، تحت عنوان اضافه کاری روز تعطیل لحاظ می شود.

تفاوت در محاسبات

مهم ترین تفاوتی که در نحوه محاسبه برای کار در جمعه و اضافه کاری دیده می شود این است که اضافه کاری را می‌توان علاوه بر روزهای کاری برای روزهای تعطیل هم در نظر گرفت . اما همانطور که در توضیحات ذکر گزدید، برای محاسبه جمعه کاری فقط کار در روز جمعه ملاک است.

تفاوت دیگر است که اضافه کاری تنها زمانی به فرد تعلق می گیرد که بیش از ساعات موظفی در هفته یعنی بیشتر از ۴۴ ساعت کار کرده باشد.

سخن پایانی 

 حقوق و دستمزد از بخش های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها جمعه کاری و اضافه کاری است. نحوه محاسبه جمعه کاری و اضافه کاری متفاوت از یکدیگر می باشد. آشنایی دقیق با هر کدام و تفاوت های آن ها برای کارفرمایان و کارگران ضروری است.

مطلب مفید | بیمه بیکاری و مراحل دریافت آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.