اظهارنامه چیست و چگونه تنظیم و ارسال می شود؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

اظهارنامه چیست

اظهارنامه چیست؟

در مورد اظهارنامه بیشتر بدانید

اظهارنامه چیست؟ نگارش اظهارنامه یکی از مهم ترین و کاربردی ترین موضوعات در مباحث حقوقی است. نحوه اقدام در مورد تنظیم اظهارنامه از جمله ابهاماتی است که مورد سؤال اغلب شهروندان محترم است.

باید بدانید اظهارنامه انواعی دارد که مراد ما در این مقاله، اظهارنامه قضایی است. زیرا اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه ارزش افزوده، اظهارنامه گمرکی ، اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری نیز موارد دیگری از اظهارنامه های پرگاربرد هستند .

اظهارنامه چیست؟ نحوه نگارش آن چگونه است؟

در قانون به هر شخص این اجازه داده شده است که اگر مطالبه ای از دیگران دارد قبل از طرح هر گونه دعوا در مراجع قضایی ابتدا برای او اظهارنامه قضایی ارسال کند. اما این کار چکونه انجام می شود و متن یک اظهارنامه قضایی به چه صورت است؟ ما در این مقاله کوتاه در این مورد صحبت خواهیم کرد. قبل از بحث در این مورد خوب است ابتدا متن قانون را مورد توجه قرار دهیم.

نگارش و ارسال ‌اظهارنامه از نظر قانون

برای اینکه بدانیم اظهارنامه چیست خوب است ابتدا از منظر قانون به اظهارنامه نگاهی بیندازیم. مواد 146 و 157 قانون مدنی در این مورد توضیحاتی داده اند.

به استناد ماده 156 قانون مدنی هرکس می‌تواند قبل از تشکیل پرونده های قضایی و درگیر شدن با موضوع تهیه و تنظیم لایحه و دادخواست، حق خود را به‌وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر این که موعد مطالبه‌رسیده باشد. به‌طور کلی هرکس حق دارد اظهاراتی راکه راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به‌طور رسمی به‌وی برساند ضمن‌اظهارنامه به‌طرف ابلاغ نماید. ‌اظهارنامه توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر دادگاهها ابلاغ می‌شود.

مطلب مفید | اظهارنامه ثبت شرکت

‌ماده 157 قانون مدنی مقرر می دارد: “درصورتی که اظهارنامه مشعر به تسلیم چیزی یا وجه یا مال یا سندی از طرف اظهارکننده به مخاطب باشد باید آن چیز یا وجه یا مال یا‌ سند هنگام تسلیم اظهارنامه به مرجع ابلاغ، تحت نظر و حفاظت آن مرجع قرار گیرد، مگر آن که طرفین هنگام تعهد محل و ترتیب دیگری را تعیین کرده‌باشند”.

اظهارنامه قضایی چیست؟ و چگونه آنرا تنظیم و ارسال کنیم؟

نحوه تنظیم اظهارنامه

نحوه تنظیم اظهارنامه

تا اینجا دانستیم اظهارنامه جیست و اینکه هر شخص می تواند اظهارنامه بنویسد. اما با نگاه به مواد قانونی مورد نظر متوجه می شویم اشخاص می توانند در مورد مطالبات و طرح ادعاها و خواسته های خود برای طرف مقابل خود ابتدا اظهارنامه ارسال کنند. در این مورد محدودیت خاضی وجود ندارد. پس اگر شما مثلاً خانه ای را خریداری کرده اید اما فروشنده حاضر نیست به دفترخانه بیاید و سند خانه را به شما منتقل نماید می توانید ابتدا از طریق ارسال اظهارنامه به او اخطار بدهید. بعد ار ارسال اظهارنامه می توان دادخواست تنظیم و دعوا را ادامه داد.

آیا ارسال اظهارنامه الزامی است؟

در متن قانون به کلمه می تواند اشاره شده که از آن هیچگونه الزام و اجباری برداشت نمی شود. بنابراین نمی توان افراد را به ارسال اظهارنامه اجبار کرد. اما در پیگیری های قضایی ارسال اظهارنامه ها می تواند در فرایند کار با آثار بهتری همراه باشد.

حال که دانستید اظهارنامه چیست ، باید بدانیم برای ارسال آن چگونه عمل کنیم.

برای تنظیم و ارسال اظهارنامه به کجا مراجعه و چگونه عمل نماییم؟

فرض کنید شما صاحب ملک هستید و مستاجری دارید که به رغم تمام شدن موعد قرارداد اجاره حاضر نیست ملک را تخلیه نماید. در این مورد می توانید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک محدوده محل سکونت خود مراجعه و از متصدی مربوطه طلب فرم اظهارنامه نمایید.

سپس در فرم مربوطه شما می توانید از مستاجر خود بخواهید که ملک را حداکثر ظرف ده روز تخلیه نماید در غیر این صورت اقدام قانونی علیه وی معمول خواهید داشت. در فرم مربوطه شما مشخصات و آدرس خود و مستاجر را درج می کنید. سپس آن را به متصدی مربوطه تحویل می دهید. توجه داشته باشید که در متن اظهارنامه هر مطلبی را درج نکنید . از بکار بردن الفاظ رکیک، تهدید و ناسزا خودداری نمایید. زیرا ممکن است علیه خودتان مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین مراقب اظهارات خود باشید.

مطلب مفید | ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

معمولاً بیشتر افراد نمی دانند اظهارنامه چیست و با دریافت اظهارنامه سعی می کنند از سر صلح و سازش وارد شده و به موضوع دعوای خود خاتمه دهند. ولی اگر چنین نشد شما می توانید دوباره به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه و این بار دادخواست تخلیه ملک را برای دادگاه صالح تنظیم و ارسال نمایید. سپس در پیوست آن، اظهارنامه را نیز ارسال دارید.

برگ اظهارنامه از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

اگر می خواهید بدانید برگ اظهارنامه چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده بهتر است با ما همچنان بمانید. به طور کلی می توان گفت برگ اظهارنامه از سه قست تشکیل شده است:

  • بخش اول : قسمت بالای برگ اظهارنامه یا سربرگ آن است. در این قسمت، آرم دادگستری، عنوان اظهارنامه و شماره و تاریخ درج شده است.
  • بخش میانی : که در آن، مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده و موضوع و مشخصات و اقامتگاه مخاطب درج شده است.
  • بخش اصلی : در قسمت اصلی اظهارنامه ، خلاصه اظهارات اظهارکننده می آید.

     نمونه اظهارنامه دعوت فروشنده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی

خلاصه اظهارات

مخاطب گرامی: با سلام و احترام. به تجویز حاصله از مواد 156 و 157 قانون آیین دادرسی مدنی مطالب زیر به طور رسمی و قانونی به شما ابلاغ می گردد.

  1. به موجب مبایعه نامه شماره ……. مورخ ………….. ششدانگ یک واحد آپارتمان به مساحت …… مترمربع به شماره پلاک ثبتی ……… بخش ……. واقع در ………………… به مبلغ ….. ریال به اینجانب فروخته اید. و مبلغ …….. ریال بابت ثمن معامله از اینجانب دریافت و متعهد به حضور در دفترخانه شماره ……… در تاریخ ………… جهت تنظیم سند رسمی گردیده اید.
  2. حال جناب عالی از انجام تعهد خود عدول نموده و از حضور در دفترخانه استنکاف می ورزید.
  3. لذا بدین وسیله ظرف ده روز از ابلاغ اظهارنامه فرصت اعطا می شود تا نسبت به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقل به نام اینجانب اقدام نمایید. در غیر این صورت برابر قانون علیه شما اقدام و جبران خسارات وارده بر عهده جناب عالی خواهد بود.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام بنده آپارتمانی داریم که در آن زندگی میکنیم که دیوار غربی ما که در حیاط همسایه قرار دارد رطوبت دارد میخواهیم دیوارراعایق بندی کنیم همسایه اجازه نمی دهد چگونه باید اظهارنامه نویسیم وآیا با نوشتن اظهارنامه میتوانیم این کاررا انجام دهیم یعنی عایق بندی کنیم

    پاسخ
    • وکیل املاک
      19 دسامبر 2021 15:06

      با سلام .
      اگر اقدام شما مستلزم ورود به ملک همسایه است حتماً باید از طریق دادخواست حقوقی و با رای دادگاه انجام شود.
      موفق باشید

      پاسخ
  • با درود و احترام، من يك واحد آپارتماني دارم و اجاره داده ام. اخيراً با مراجعه به مجتمع متوجه شدم يكي از ساكنين يك خودرو اضافي در مشاعات پارك نموده است. آيا با ارسال اظهارنامه قضايي مي‌توان نارضايتي خود و درخواست عدم پارك خودرو اضافي اعلام نمود. متن اظهارنامه چه كيفيتي داشته باشد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up