تحویل مورد اجاره به مستاجر

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

تحویل مورد اجاره به مستاجر

تحویل مورد اجاره

تحویل مورد اجاره به مستاجر یعنی چه؟

با انعقاد قرارداد اجاره میان موجر و مستاجر ، بطور معمول موجر متعهد به تحویل مورد اجاره یا همان الزام به تحویل ملک استیجاری میشود. مستاجر نیز متعهد میشود مبلغ ودیعه را قبل از تحویل ملک بپردازد و در صورت لزوم ماهانه نیز اجاره بها در تاریخ مشخص پرداخت نماید.

حال چنانچه موجر نتواند یا نخواهد مورد اجاره را بر اساس توافق مشترک ، به مستاجر تحویل دهد ، مستاجر می تواند با کمک وکیل الزام به تحویل مورد اجاره با تنظیم دادخواست الزام موجر به تحویل مورد اجاره علیه موجر اقدامات حقوقی لازم را انجام دهد.

تحویل عین مستاجره پس از فوت موجر

از نظر قانون مدنی، در قرارداد اجاره اگر شرط خاص انجام نشده باشد در صورت فوت هر یک از طرفین قرارداد ، وراث میتوانند پیگیری امورات و تعهدات طرف مقابل در قرارداد اجاره باشند.

مطلب مفید | وکیل الزام به تحویل مبیع

بنابراین قرارداد اجاره با فوت هر یک از طرفین از بین نمی رود و وراث متوفی جایگزین او در این قرارداد می شوند .

اما اگر در قرارداد شرط شود ، «موجر به اندازه عمر خود مالک ملک مورد اجاره باشد» یا «ملک موضوع اجاره فقط به مستاجر اجاره داده می شود و شخصیت او در این قرارداد اهمیت دارد» ، در این صورت با فوت موجر یا مستاجر ، قرارداد اجاره هم از بین می رود.

 صدور حکم

در جریان رسیدگی به پرونده ، سرنوشت پرونده ممکن است به نفع یا ضرر یکی از طرفین پیش برود. به عنوان مثال ممکن است دادگاه دلایل مستاجر برای احقاق حق خود را بپذیرد و حکم الزام موجر به تحویل ملک  را صادر کند.

مطلب مفید | خرید خانه و نکات آن

در این صورت ، حکم صادره جهت اجرا به اجرای احکام دادگاه حقوقی ارجاع داده می شود . همزمان به محکوم علیه یا موجر نیز ابلاغ می شود تا به حکم تمکین نماید.

چنانچه موجر از رای صادره تمکین نماید که هیچ ، در غیر این صورت دادگاه به اجبار ، ملک را از تصرف موجر خارج و به مستاجر تحویل می دهد. در اینگونه موارد وکیل الزام به تحویل مورد اجاره میتواند به متقاضی خدمات وکالت کمک شایانی نماید.

نکات حقوقی دعوای الزام به تحویل مورد اجاره

  • تا وقتی موجر اقدام به تحویل ملک مورد اجاره به مستاجر ننموده است ، مستاجر می تواند اجاره بهای ملک را نپردازد. به این حق، در حقوق مدنی حق حبس گفته می شود که یک حق قانونی است و تخلف از قرارداد محسوب نمی شود.
  • در صورت عدم تحویل ملک اجاره ای به مستاجر ، وی می تواند اقدام به فسخ قرارداد اجاره کند .
  • اگر منزل اجاره ای در اثر وقوع سیل یا طوفان و زلزله و … از بین برود و از حیز انتفاع ساقط شود ، قرارداد اجاره باطل می شود . در این موارد از دست وکیل الزام به تحویل مورد اجاره نیز کاری ساخته نیست.
  • در متن قرارداد اجاره لازم است پیش بینی هایی در جهت مقابله با نقض تعهد موجر درمورد تحویل ملک به عمل آید. در این صورت با عدم تعهدات موجر ، میتوان خسارت این نقض تعهد را دریافت نمود.
  • معمولا در عرف اجاره تحویل کلید به مستاجر به منزله تحویل مورد اجاره به وی می باشد.
  • وکیل ملکی تاکید دارد موجر پس از تحویل ملک به مستاجر، از وی رسیدی دال بر تحویل ملک دریافت نماید. انجام این کار بهتر است در حضور دو شاهد باشد.

مطلب مفید | الزام سازنده به احداث بنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up