تفاوت سند مالکیت با سرقفلی چیست؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

تفاوت سند مالکیت با سرقفلی

شناخت سرقفلی و سند مالکیت اهمیت دارد

شناخت سرقفلی و سند مالکیت اهمیت دارد

مقایسه تفاوت های سند مالکیت و سرقفلی

یکی از موضوعاتی که بسیاری از پرونده‌های حقوقی را به خود اختصاص داده، سرقفلی و مطالبه آن است.

برخی از افراد هنوز تفاوت سند مالکیت با سرقفلی را نمی‌دانند و به همین دلیل، نمی‌توانند در زمان رسیدگی به این پرونده‌ها از حقوق خود دفاع کنند.

مطلب مفید | تخلیه ملک دارای سرقفلی

در واقع، عدم آشنایی با این موارد منجر به شکست بسیاری از افراد در زمان تشکیل پرونده‌های دعاوی می‌شود. همین موضوع خود نشان‌دهنده اهمیت بسیار بالای آشنایی با تفاوت‌های سرقفلی و سند مالکیت به شمار می‌آيد. شما باید با این تفاوت‌ها آشنا باشید تا بتوانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

پرسش‌های بسیار زیاد افراد در رابطه با این موضوع پیچیده موجب شد تا در این مقاله به بررسی تفاوت‌های میان سند مالکیت و سرقفلی بپردازیم.

اگر شما نیز در زمره افرادی به شمار می‌آيید که با این موارد آشنایی ندارند،‌ توصیه می‌‌کنیم که ادامه متن را از دست ندهید.

مطلب مفید | وکیل سرقفلی و حق کسب و پیشه

اصلی‌ترین تفاوت‌ بین سند مالکیت و سرقفلی‌

برای شناخت تفاوت سند مالکیت با سرقفلی باید با مفهوم هر یک از این موارد به طور کامل آشنا شویم.

شما با داشتن سند مالکیت به عنوان مالک و دارنده اصلی زمین شناخته می‌شوید. این زمین می‌تواند کاربری های تجاری، مسکونی ، اداری و … داشته باشد.

کسی که مالک یک ملک به خصوص است، اجازه دارد تا ملک را به فرد مورد نظر خود بفروشد. یا اینکه با دریافت مبلغ خاصی به صورت ماهانه آن را اجاره بدهد.

بدون داشتن سند مالکیت نمی‌توان به هیچیک از این اقدامات دست زد. در واقع، مهم‌ترین شرط جهت انجام این موارد، برخورداری از سند مالکیت است.

حال این پرسش به میان می‌آيد که منظور از سرقفلی چیست؟

بطور کلی باید گفت که سرقفلی ناشی از فعالیت مداوم یک فرد در ملک تجاری خاصی و کسب شهرت و اعتبار برای آن ملک است.

شاید با اشاره به یک مثال بتوانید درک بهتری از این موضوع و ماهیت کلی سرقفلی به دست بیاورید.

تصور کنید که یک فرد اقدام به خرید یک ملک تجاری می‌کند که هنوز اعتبار چندانی ندارد. پس از تلاش بسیار، ملک مربوطه توسط مستأجر به یک ملک تجاری با شهرت بالا تبدیل می‌شود که روزانه افراد بسیار زیادی به آن مراجعه می‌کنند. در این حالت، مستأجر به دلیل تلاش خود دارای حق سرقفلی خواهد بود.

بهتر است برای حل دعوی به سراغ کارشناسان بروید

بهتر است برای حل دعوی به سراغ کارشناسان بروید

تفاوت بین سرقفلی و سند مالکیت در رابطه با نوع ملک

یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید در زمینه شناخت تفاوت سند مالکیت با سرقفلی به آن اشاره کنیم، تفاوت نوع ملک در هر یک از دو حق ذکر شده است.

اگر به مطالب بخش قبلی خوب توجه کرده باشید، احتمالاً‌ به این موضوع پی برده‌اید که سند مالکیت می‌تواند متعلق به املاک تجاری یا مسکونی باشد.

در واقع، هم املاک تجاری و هم املاک مسکونی دارای سند مالکیت مختص به خود هستند. اگرچه ماهیت این دو ملک از نظر نحوه کاربری با یکدیگر فرق می‌کند،‌ اما شکل و قیافه سند مالکیت آن‌ها شبیه به هم است.

این در حالی است که سرقفلی تنها به املاک تجاری تعلق دارد. در واقع، هیچ ملک مسکونی خاصی دارای سرقفلی نیست.

تفاوتی ندارد که یک مستأجر چند سال به صورت مداوم در یک ملک مسکونی سکونت داشته باشد؛ زیرا در نهایت، وی دارای حق سرقفلی نخواهد بود.

اما در مورد املاک تجاری ، اهمیت و ارزش بالای این ملک به سابقه و پیشینه آن در کنار اعتبار و کثرت مراجعین به آن ملک می باشد.

با بهره‌گیری از نظرات افراد آگاه و مشاوره با آنان و یا برخورداری از خدمات گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری می‌توانید در صورت داشتن هر گونه مشکل و پرونده مفتوح در مراجع قضایی، مشکلات خود را در دادگاه به خوبی مدیریت کنید.

تفاوت سرقفلی و سند مالکیت در قوانین

شناخت تفاوت سند مالکیت با سرقفلی شامل بررسی قوانین این دو مبحث نیز می‌شود‌.

در سال 1356 و سال 1376 کلیه قوانین مربوط به سرقفلی در کشور ما مورد تصویب قرار گرفتند. تا قبل از سال 1356، قوانین مربوط به حق سرقفلی به گونه‌ای بود که کل حق سرقفلی یک ملک تجاری را تنها مختص به مالک آن می‌دانست. در واقع، امکان انتقال سرقفلی از مالک به مستأجر وجود نداشت.

این در حالی است که در سرقفلی‌های ثبت شده از سال 76 به بعد، مستأجر نیز می‌تواند بواسطه تلاش شبانه‌روزی خود سرقفلی مغازه را کسب کند.

شایان ذکر است که مستأجر می‌تواند با دریافت مبلغ خاصی سرقفلی را دوباره به مالک انتقال دهد و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

قوانین مربوط به مالکیت در املاک مسکونی در چندین دهه اخیر با تغییرات خاصی روبه‌رو نشده‌اند. به عبارتی می‌توان آن‌ها را یکسان دانست.

با توجه به این موارد می‌توان گفت یکی دیگر از موارد مربوط به تفاوت سند مالکیت با سرقفلی، تغییر دوگانه قوانین سرقفلی و عدم تغییرات اساسی در قوانین مالکیت محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به شکست در پرونده‌های حقوقی مربوط به سرقفلی و سند مالکیت می‌شود، عدم شناخت افراد از قانون است.

مالکیت و سرقفلی دو موضوع جدا از هم هستند

مالکیت و سرقفلی دو موضوع جدا از هم هستند

تفاوت در زمینه ارزش

به محض اینکه اسم مالکیت می‌آيد،‌ بسیاری از افراد به ارزش بالای آن فکر می‌کنند. باید بگوییم که در برخی از موارد، ارزش مربوط به سرقفلی بیشتر از ارزش کل مغازه خواهد بود.

این امر زمانی رخ می‌دهد که ملک مربوطه دارای سابقه بسیار زیادی باشد و افراد زیادی به صورت روزانه از آن خرید کنند.

بالطبع، در این شرایط مستأجر جدید باید مبلغ هنگفتی را به عنوان سرقفلی در اختیار مالک اصلی قرار دهد.

بنابراین، تفاوت در میزان ارزش نیز یکی دیگر از مهم‌ترین موارد مربوط به شناخت تفاوت سند مالکیت با سرقفلی به شمار می‌آيد.

در واقع، مبلغ سرقفلی و مبلغ مربوط به خرید شش دانگ ملک مورد نظر هیچ‌گاه برابر نخواهد بود. زیرا مبلغ سرقفلی از ارزش ملک یا کم‌تر است یا بیشتر.

سخن پایانی

سند مالکیت و سرقفلی از جمله مهم‌ترین اسناد و مدارک حقوقی به شمار می‌آيند که دارای ارزش فراوانی در حوزه حقوقی کشور ما هستند.

عدم شناخت هر یک از این موارد منجر به ایجاد مشکلات بسیار زیادی بین مستأجر و موجر می‌‌شود.

مهم‌ترین تفاوت سند مالکیت با سرقفلی را می‌توان ماهیت هر یک از موارد دانست.

سرقفلی مربوط به مراکز تجاری است، در حالی سند مالکیت هم به مراکز تجاری و هم مراکز مسکونی تعلق دارد.

اگر نیازمند کمک خاصی در این رابطه هستید یا با پرسش‌های خاصی روبه‌رو شده‌‌اید، تنها کافی است با گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید.

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • رضا شعله ور
    1 سپتامبر 2023 13:52

    سلام کلا اگه مالک از مغازه های احداثی با شهرداری ودارایی مشکل داشته باشد ای باید مالک سرقفلی همان مستاجر جوابگو باشد یا مالک اصلی ضمنا مالک اصلی با وجود دریافت حق اربابی واجاره بهای ماهانه از واگذاری سند سر قفلی بیع قطعی امتنا می نمایدتکلیف چیست

    پاسخ
    • سلام .
      مشکل دارایی و شهرداری اگر کربوط به مغازه های تازه ساخت باشد مالک جوابگو خواهد بود.
      البته این موضوع میتواند به توافقاتی که در قرارداد آمده منوط باشد.
      اگر شما قرارداد بیع دارید میتوانید دادخواست الزام به تنظیم سند تنظیم نمایید.

      پاسخ
  • رضا شعله ور
    1 سپتامبر 2023 13:42

    سلام در مورد پایان کار ومفاصدحساب شهرداری وبدهی مالک اصلی مجتمع تجاری ایا به عهده صاحب سرقفلی همان مستاجر بوده یا مالک اصلی جواب گو می باشد

    پاسخ
  • چمن سرابی
    10 آگوست 2023 14:28

    ملک تجاری قدیمی داریم و در فرم ۱۹ سرقفلی مغازه به نام پدر بزرگم است پلاک ثبتی ذکرشده و چون با وراث دعوی داریم سند سرقفلی ندارم چطوری بفهمم که این مغازه سرقفلیش متعلق به وراث است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up