ثمن معامله یعنی چه؟

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

ثمن معامله یعنی چه؟

نکات مهم در مورد ثمن معامله

نکات مهم در مورد ثمن معامله

آیا میدانید ثمن معامله یعنی چه؟

ایا میدانید ثمن معامله یعنی چه؟ با ما همراه شوید تا بطور مختصر با این موضوع مهم آشنا شوید.

در کشور ما هر رو ز قراردادهای مالی بسیار زیادی منعقد می‌شوند. یکی از مهم‌ترین موارد مندرج در قراردادها ، ثمن معامله است.

ثمن را در لغت به معنای نرخ و بها دانسته‌اند. اما این لغت در مبحث حقوقی بسیار پیچیده است. بنحوی که اکثر افراد از معنی ثمن چیز دقیقی نمیدانند. در واقع، همین عدم آگاهی را می‌توان دلیل بوجود آمدن برخی از مشکلات حقوقی دانست.

ثمن در معامله به دارایی و یا وجهی گفته می‌شود که به ‌ازای فروش ملک ، کالا ، محصول و … در اختیار طرف دیگر یعنی خریدار معامله قرار می‌گیرد.

مبلغ ثمن متفاوت است و پیش از عقد قرارداد باید در مورد آن به توافق رسید. به صورت ساده‌تر، ثمن در واقع همان مبلغی است که مال یا دارایی مورد نظر به‌ ازای آن فروخته شده است.

یکی از مهم‌ترین موارد در زمینه تعیین ثمن،‌ بررسی ارزش بازار محصول است. دارایی و ارزش بازار میزانی از وجه رایج به شمار می‌‌آید که در برابر فروخته شدن موضوع مورد معامله باید در اختیار فروشنده قرار بگیرد.

عدم پرداخت ثمن جزء موارد حقوقی مالی به شمار می‌آيد

عدم پرداخت ثمن جزء موارد حقوقی مالی به شمار می‌آيد

ثمن معامله درمبایعه‌نامه چیست؟

پیش از پاسخ به این پرسش که ثمن معامله یعنی چه؟ باید شما عزیزان را با مبایعه‌نامه آشنا کنیم. زیرا رابطه مستقیمی بین ثمن و این نوع قرارداد حقوقی وجود دارد. مبایعه‌نامه را می‌‌توان نوعی قرارداد حقوقی دانست که طی آن دارایی خاصی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

ثمن معامله رابطه‌ای با منقول یا غیر منقول بودن دارایی مد نظر ندارد. ثمن مبایعه‌نامه می‌‌تواند بالاتر و یا کمتر از ارزش بازار محصول باشد. در واقع، تنها افراد تصمیم‌گیرنده در مورد میزان و مقدار ثمن، خریدار و فروشنده هستند.

به چنین خرید و فروشی اصطلاحاً بیع می‌گویند. بیع نیز همانند ثمن یک اصطلاح حقوقی است و در اصطلاح حقوقی به ‌جای عبارت خرید و فروش به کار می‌رود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که بیع یا خرید و فروش در پرونده‌های حقوقی یک نوع عقد معاوضی در نظر گرفته می‌شود. این به آن معنا است که فردی در عوض پرداخت مقداری وجه، دارایی خاصی را دریافت کرده است.

به طور کلی می‌توان گفت که ثمن در واقع، همان مبلغ پولی است که در فرایند بیع به صورت کاملاً قانونی و در قالب مبایعه‌نامه در اختیار فروشنده قرار می‌‌گیرد. هرگاه مشکلی در روند پرداخت این مبلغ وجود داشته باشد، هر یک از طرفین می‌توانند جهت احقاق حقوق خود عمل کنند و بدنبال استرداد ثمن معامله باشند..

چطور می‌توان پرداخت ثمن معامله را به اثبات رساند؟

تا اینجا دانستیم ثمن معامله یعنی چه. خوب حال باید دانست اثبات پرداخت ثمن در قراردادهای مختلف یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به پرونده‌های حقوقی مالی است.

اثبات ثمن مبایعه و یا معامله باید توسط خریدار صورت بگیرد. دلیل این امر آن است که خریدار اقدام به خرید محصول و یا دارایی منقول و غیرمنقول می‌کند. به همین علت، هیچ وظیفه خاصی برعهده فروشنده نیست.

به همین دلیل، هرگاه هر گونه مشکلی از نظر پرداخت یا عدم پرداخت وجه ثمن معامله بین طرفین به وجود آید، این خریدار است که باید مدارک و ادله کافی جهت اثبات پرداخت ثمن را ارائه کند. فروشنده نیز می‌تواند به ارائه مدارک مد نظر خود بپردازد. اما هدف نهایی دادگاه در این مورد، خریدار است.

فرایند رسیدگی در مراجع قضایی

جالب است بدانید دادگاه‌های رسیدگی به اختلافات ناشی از عدم پردات ثمن معامله ، همواره اصل را بر عدم پرداخت ثمن قرار می‌دهند. این بدان معنا است که در همان مراحل اولیه رسیدگی به پرونده، خریدار باید کلیه مدارک و ادله مد نظر خود را تقدیم دادگاه کند. در غیر این صورت دادگاه وی را به عدم پرداخت ثمن محکوم خواهد کرد.

در این بین، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی برای هر یک از طرفین از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه تمام جزئیات قانونی عقد قرارداد را قبل از انعقاد در اختیار خریدار یا فروشنده قرار می‌دهد. وکیل میتواند از به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری ‌کند.

گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه امور و پرونده‌های مالی است و می‌تواند با ارائه خدمات تخصصی شما در اینگونه پرونده ها یاری کند.

وظیفه ارائه مدارک عدم پرداخت ثمن بر عهده فروشنده است

وظیفه ارائه مدارک عدم پرداخت ثمن بر عهده فروشنده است

اثبات عدم پرداخت ثمن توسط فروشنده

با دانستن اینکه ثمن معامله یعنی چه و فرا گرفتن نکات مهم در فرایند دادرسی ، بهتر است بدانید در بعضی از پرونده‌های حقوقی خریدار بدون پرداخت ثمن نسبت به تملیک دارایی اقدام می‌کند. برای مثال؛ در حالی که هنوز هزینه خرید ملک به فروشنده پرداخت نشده است، خریدار ملک را متعلق به خود می‌داند. در چنین شرایطی، این وظیفه فروشنده است که شکایت‌نامه مربوطه را تنظیم کند.

همانند بخش قبلی، فروشنده نیز باید ادله و اسناد خود را به دادگاه ارائه دهد. برخی افراد تصور می‌کنند که اقرار شفاهی خریدار نسبت به پرداخت‌ نکردن ثمن معامله در زمان امضای قرارداد یک ادله مناسب است. باید گفت که این تصور به طور کامل غلط است؛ زیرا اقرار شفاهی مدرک مناسبی برای ارائه به دادگاه نیست.

آیا فسخ هم زیرمجموعه‌ای از ثمن است؟

 فسخ قرارداد تنها زمانی قابل ‌قبول و قانونی به شمار می‌آید که کلیه شرایط آن در عقدنامه یا مبایعه‌نامه مربوطه ذکر شود. اگر این شرایط به صورت کامل ذکر شده باشند و حق فسخ به فروشنده داده شود،‌ وی می‌تواند در صورت عدم پرداخت ثمن، نسبت به فسخ قرارداد مربوطه اقدام کند.

در این بین، باید به این نکته دقت کنید که حتی فسخ معامله نیز قواعد و قوانین مخصوص به خود را دارد. برای مثال فروشنده نمی‌تواند بلافاصله پس از عقد قرارداد آن را فسخ کند. بلکه در گام اول باید به مراجع قضایی برود. معمولاً در اولین مرحله و پس از ثبت شکایت‌ در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و نیز در دادگاه از شما مدارک و ادله عدم پرداخت ثمن درخواست می‌شود. در صورتی که مدارک مد نظر از سوی دادگاه قانونی و رسمی شمرده شوند، دادگاه رأی به فسخ مبایعه‌نامه مربوطه می‌دهد.

خیار ثمن به چه معنا است؟

با اطلاع از اینکه ثمن معامله یعنی چه ، نوبت به کسب اطلاعات مفید در مورد خیارات میرسد. خیار در واقع، به معنای اختیار شخص یا اشخاص خاصی است. به طور کلی، اگر پس از گذشت سه روز از معامله ثمن معامله توسط خریدار به فروشنده پرداخت نشود، فروشنده دارای خیار فسخ قرارداد می‌شود. علاوه بر این،‌ اگر این فاصله زمانی طولانی‌تر شود (فاصله بین عقد قرارداد و پرداخت ثمن)، دادگاه فرض را بر این می‌گیرد که خریدار از تصمیم خود به طور کامل منصرف شده است.

سخن آخر

ثمن در معامله را می‌توان برابر با مبلغی دانست که خریدار باید جهت کسب دارایی یا مال خاصی به فروشنده پرداخت کند. این مبلغ استاندارد خاصی ندارد و فروشنده و خریدار در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند. در صورت پرداخت ‌نکردن ثمن توسط خریدار، فروشنده می‌تواند شکایت‌نامه خود را نسبت به این موضوع تقدیم مراجع قضایی کند.

به طور معمول، پرونده‌های مربوط به ثمن معامله از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند. لذا عدم آگاهی با قوانین موجب عدم احقاق حقوق شما در این زمینه می‌شود. بهترین روش برای پیروزی در پرونده‌های حقوقی مالی با این شکل، استفاده از مشاوران و متخصصان حقوقی مجرب است. در این زمینه، گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری با داشتن کادر مجرب آماده ارائه انواع خدمات از قبیل ارائه مشاوره یا پیگیری پرونده است. شما  و می‌توانید با تماس با وکلای ما در زمان مناسب ، نتیجه مورد نظرتان را به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.