ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

آشنایی با سامانه جامع روابط کار

آشنایی با سامانه جامع روابط کار

سامانه جامع روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار را می‌توان یک سامانه‌ شبه قضایی دانست. این سامانه تحت نظر وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. وظیفه سامانه جامع روابط کار ایجاد یک سیستم منظم جهت پیگیری و ثبت انواع درخواست ها از جمله ثبت شکایت کار و نیز دریافت ابلاغیه است . این سامانه هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان در دسترس خواهد بود.

در سال‌های گذشته کارگران و کارفرمایان برای پیگیری امور مربوط به اداره کار ، مستقیم به ادارات کار مراجعه میکردند. با راه اندازی این سامانه ، کارگران و کارفرمایان دیگر نیاز به حضور در ادارات کار ندارند . آنها میتوانند از طریق دفاتر پیشخوان اقدامات خود را دنبال کنند.

وجود مشکلات متعدد باعث شد تا وزارت کار و رفاه اجتماعی با گردآوری سیستم‌های اطلاعاتی مختلف این سامانه جامع را راه اندازی کند. امروزه کلیه کارگران و کارفرمایان باید با روش ثبت‌نام و ورود به سامانه جامع روابط کار آشنا باشند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

مهم‌ترین خدمات که سامانه کار ارائه می‌دهد

پیش از این که در مورد ثبت‌نام در سامانه جامع روابط کار صحبت کنیم، بهتر است به خدماتی بپردازیم که با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانید به راحتی هرچه تمام‌تر از آن‌ها استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت که سامانه روابط کار حدوداً دارای چهل و نه بخش مختلف است. البته تا کنون بیش از نوزده بخش به طور کامل فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. به طبع، با گذشت زمان تعداد بخش‌های فعال این سامانه افزایش می‌یابد.

مطلب مفید | آموزش تصویری ثبت اجرای احکام اداره کار

اصلی‌ترین سرویس سامانه جامع روابط کار ، ثبت الکترونیکی دادخواست‌های کار است. این سرویس به نوعی همان ارائه درخواست شکایت از کارفرما یا کارگر است. سرویس دیگری که از محبوبیت بالایی برخوردار است ، سرویس ثبت کلیه قراردادهای بین کارفرما و کارگر است.

با ثبت قرارداد بین کارگر و کارفرما در این سامانه، کلیه مفاد موجود در قرارداد جنبه رسمی پیدا میکند. در صورت ایجاد هر گونه اختلاف بین کارفرما و کارگر، قرارداد ثبت شده در سامانه روابط کار مورد بررسی قرار میگیرد.

به همین دلیل، بهتر است قبل از تنظیم مفاد قرارداد و ثبت آن در سامانه جامع کار با یک مشاور اداره کار تماس بگیرید. مشاوران مجموعه حقوقی ملکی اداری با داشتن آگاهی کامل از قوانین کار می‌توانند شما را در زمینه تنظیم قرارداد کار راهنمایی کنند.

برای ثبت‌نام در این سامانه باید به دفتر پیشخوان بروید

برای ثبت‌نام در این سامانه باید به دفتر پیشخوان بروید

سایر خدمات سامانه جامع روابط کار در چه مواردی هستند؟

در قسمت قبلی به دو مورد از رایج‌ترین خدمات ارائه شده در سامانه جامع کار پرداختیم. اما این سامانه ، سرویس‌های متعددی دیگری نیز دارد. این سرویسها به راحتی در اختیار کارفرما و کارگر قرار می‌گیرد. از جمله این موارد می‌‌توان به تأیید صلاحیت افرادی که مسئول ایمنی محیط‌های کارهستند، اشاره کرد. یکی دیگر از سرویس‌های مهم در این زمینه،‌ بحث نظارت روی قراردادهایی است که به صورت دسته‌ جمعی یا گروهی ثبت می‌‌شوند.

ثبت نام در سامانه جامع روابط کار چگونه است؟

حال که بطور کامل با مهم‌ترین خدمات ارائه شده در سامانه جامع روابط کار آشنا شدید، قصد داریم شما را با مراحل ثبت‌نام در این سامانه آشنا کنیم. همان طور که می‌دانید، این سامانه در اختیار وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. به همین دلیل، برای ثبت‌نام در آن باید به یکی از دفاتر پیشخوان‌ دولت مراجعه کنید. توجه داشته باشید تمامی این مراکز قابلیت ثبت‌نام در این سرویس را ندارند و باید تنها به پیشخوان‌های دولتی خاصی که تأیید شده‌اند، مراجعه کنید.

ثبت‌نام در سامانه اداره کار چندان پیچیده نیست

ثبت‌نام در سامانه اداره کار چندان پیچیده نیست

چه مدارکی برای ثبت‌نام در سامانه روابط کار مورد نیاز است؟

برای ثبت‌نام در این سامانه باید در هنگام مراجعه به مراکز پیشخوان دولت مدارک خاصی را به همراه داشته باشید. اصلی‌ترین مدرک مورد نیاز جهت ثبت‌نام در این سامانه کارت ملی و کارت پایان خدمت شما است. بنابراین حتماً باید این دو مدرک را در زمان مراجعه به پیشخوان دولتی ارائه دهید.

اگر از اتباع بیگانه هستید که در کشور ایران مشغول به کار هستند، جهت ثبت‌نام در سامانه جامع روابط کار نیاز به کد فراگیر اتباع بیگانه دارید. این کد به تمامی اتباعی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شوند، داده می‎شود.

باید به این نکته اشاره کنیم که مدارک مربوطه در زمان ثبت‌نام با توجه به نوع فعالیت شما تعیین می‌شود. برای مثال؛ اگر کارفرما هستید، باید مدارکی همچون کارت ملی، کارت پایان خدمت، مجوز کسب و کار و … را به پرسنل دفتر پیشخوان مربوطه ارائه دهید. معمولاً پرسنل حاضر در دفتر پیشخوان مربوطه لیستی از مدارک مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهند.

هزینه ثبت‌نام در سامانه کار چقدر است؟

خوشبختانه وزارت کار هزینه ثبت‌نام در سامانه را به نحوی تعیین کرده همه کارگران و کارفرمایان بتوانند بدون نگرانی نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. با توجه به آخرین دستورات ارائه شده می‌توان گفت هزینه ثبت‌نام کارگران و کارفرمایان در این سامانه با یکدیگر متفاوت است.

اگر کارگر هستید، باید برای ثبت‌نام در سامانه جامع کار حدود پنج هزار تومان پرداخت کنید. اگر کارفرما هستید، باید حدود شش هزار تومان جهت ثبت‌نام در سامانه بپردازید.

همه کارگران عزیز می‌توانند از این سامانه استفاده کنند

همه کارگران عزیز می‌توانند از این سامانه استفاده کنند

سخن پایانی

سامانه جامع کار که توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرده، یک سامانه بسیار مناسب در زمینه ایجاد روابط صحیح شغلی بین کارفرما و کارگران است. اصلی‌ترین وظیفه این سامانه را می‌توان ثبت قراردادهای کاری بین کارگر و کارفرما و همچنین رسیدگی به شکایات ثبت شده به علت ایجاد مشکلات مختلف بین طرفین دانست.

سامانه کار از بخش‌های مختلفی برخوردار است. خوشبختانه ثبت نام در این سامانه مراحل زیادی ندارد. با ارائه مدارک درخواستی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از تمامی خدمات آن برخوردار شوید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه تنظیم قرارداد و غیره می‌توانید با وکیل اداره کار در گروه حقوقی تخصصی ملکی اداری تماس بگیرید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام شرکت که کار میکنم زنگ زده به اجبار میگه تو سایت جامع روابط کار ثبت نام کنم وگرنه بیمه تو زد نمی‌کنیم بعد پسورد و رمز عبور هم باید به ما بدهید آیا این موضوع مشکوک است یا میخواد کاری کنه که به ضرر بنده باشد لطفاً راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام.
      البته شما باید در سامانه ثبت نام کنید .
      و کارهای خودتان را باید شخصاً انجام دهید.
      رمز و پسورد مخصوص خود شما است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.