شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 عصر با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

مراحل شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

نحوه شکایت از کلاهبردار اینترنتیکلاهبرداری اینترنتی چیست؟

همانطور که در دنیای واقعی با انبوهی از مجرمان و جرم کلاهبرداری مواجهیم ، در فضای مجازی و در دنیای اینترنت هم وجود مجرمان سایبری و کلاهبرداران اینترنتی فراوان است.

با توجه به اینکه مجرمان در فضای مجازی از دانش و آگاهی نسبی برخوردارند لذا آنان بهتر میتوانند افراد ناآگاه در این فضا را فریب دهند . در نتیجه در سالهای اخیر انواع کلاهبرداری های اینترنتی در اینترنت رایج شده است.

کلاهبرداری اینترنتی به معنای بدست آوردن مال از طریق روشهای متقلبانه در بستر اینترنت است.

مطلب مفید | نحوه شکایت در فروش مال غیر

انواع کلاهبرداری اینترنتی

در حال حاضر برخی روشهای کلاهبرداری در اینترنت از طرف کلاهبرداران اینترنتی رایج شده است. در ادامه بحث ، با برخی از این موارد آشنا خواهید شد.

کلاهبرداری در بازار سرمایه

یکی از روشهای کلاهبرداری ، پوشش بازار سرمایه توسط کلاهبرداران است. در این روش کلاهبرداران که عمدتاً در کشورهای شرق آسیا مستقر هستند با راه اندازی شرکت های صوری و از طریق حضور در اینترنت و وب سایت های تخصصی ، ادعای حضور قوی در بازار سرمایه را مطرح میکنند. سپس با این وعده که میتوانند ظرف مدت کم ، سرمایه افراد را چند برابر کنند آنان را فریب داده و وجوه آنان را به یغما میبرند.

مطلب مفید | جعل اسناد ملکی

گردانندگان این سایت ها مراسم متعددی را در هتل های مجلل برگزار میکنند و افراد ساده لوح را با وعده کسب ثروت زیاد ، جذب و فریب میدهند.

کلاهبرداری در قالب سایت های شرط بندی

کلاهبرداری به شیوه سایت‌ شرط‌بندی و قمار بدین صورت است که این سایت ها ابتدا با جذب سرمایه های اندک افراد و پرداخت سودهای اولیه ، آنان را به وسوسه برای سرمایه گذاری بیشتر می اندازند. سپس با چند مورد پرداخت سود کم ، بعد از مدتی به محض افزایش موجودی افراد ، در یک فرصت مناسب ، مال آنان را به یغما میبرند.

برخی از کلاهبرداران اینترنتی در قالب این سایت‌ها اقدام به سرقت اطلاعات بانکی کاربران نموده و با در اختیار گرفتن رمز پویا و اطلاعات کارت بانکی کاربر (فیشینگ) اقدام به برداشت از حساب بانکی او می‌کنند.

فیشینگ ، نوعی کلاهبرداری است

نوع دیگری از کلاهبرداری اینترنتی به فیشینگ معروف است. در این روش ، کلاهبردار اینترنتی تلاش میکند با ایجاد و راه اندازی برخی سایتها ، برنامه ها و سرویسها و یا ایمیلهای جعلی و نزدیک به نامهای برند و معروف ، اطلاعات کاربران را سرقت نماید.

مطلب مفید | رد مال در کلاهبرداری

فیشینگ نوعی کلاهبرداری آنلاین است که طی آن ، کلاهبردار، اقدام به سرقت اطلاعات محرمانه کاربر ، با هدف خارج کردن پول از حسابهای وی در اولین فرصتی که بدست می آورد ، می‌کند.

کلاهبرداری در پوشش فروشنده

گاهی کلاهبرداران خود را به عنوان یک فروشگاه و یا در قالب یک فروشنده جا میزنند. فروشندگی مینواند در مورد هر نوع کالا، خدمات باشد.

کلاهبردار اینترنتی به محض ارتباط با خریدار و دریافت پول از وی دیگر اثری از خود به جا نمیگذارد و در فضای مجازی پنهان میشود.

کلاهبرداری تحت عنوان فروش اکانت بازی

در این روش ، کلاهبردار ، مبالغ هنگفتی از متقاضی اکانت بازی در خواست می‌کند. هر گاه پول به حساب وی واریز شد، خریدار بیچاره را در حسرت دریافت اکانت بازی رها میکند.

کلاهبرداری تحت عنوان فروش خانه

مشکل زمین و مسکن به عنوان مهمترین سرمایه هر فرد در زندگی میتواند طعمه خوبی برای کلاهبرداران اینترنتی باشد.

مطلب مفید | سامانه تصمیم طلاق اینترنتی

در این روش کلاهبردار اینترنتی با تبلیغ فروش زمین و خانه به قیمت مناسب و تخفیف چشمگیر بر روی سایت‌های جعلی فروش خانه ، اقدام به دریافت پولهای متقاضی نگون بخت میکند.

برنده شدن در موقعیت های ساختگی

در این شیوه از کلاهبرداری اینترنتی ، کلاهبردار، پیامک و ایمیلی را برای افراد متعدد ارسال میکنند. آنان در ایمیلها عنوان میکنند که شما برنده قرعه کشی در فلان مورد شده اید . سپس از دریافت کننده ایمیل درخواست میکنند برای پیگیری امور مربوط به برنده شدن خود، ابتدا ارز به حساب آنها واریز کند.

این شیوه افرادی را طعمه خود میکند که قبلاً در جای معتبری ثبت نام کرده اند . لذا با دریافت این ایمیل، تصور میکنند ایمیل از همان مبدا معتبر برای آنان ارسال شده ، در نتیجه، به راحتی مبلغ درخواستی را برای کلاهبردار واریز میکنند.

کلاهبرداری تحت پوشش فروش نرم افزار

برخی کلاهبرداران اینترنتی در پوشش فروش نرم افزارهای مختلف ، به محض اتصال کاربر به سایت جعلی ، به جای نرم افزار اصلی ، اقدام به دانلود و نصب نرم افزار هک مینماید.  به محض این اقدام ، نرم افزار جعلی بدون اینکه صاحب گوشی مطلع باشد با در اختیار گرفتن برنامه‌های گوشی از جمله ارسال و دریافت پیامک ، شبکه اینترنت و مخاطبین و… اقدام به سرقت اطلاعات و یا انجام اعمالی بدون اختیار صاحب گوشی می‌کند.

این نکات را همیشه مد نظر قرار دهید :

  • هیچگاه در مکان های عمومی و یا در حضور دیگران ، رمز کارت خود را اعلام نکنید.
  • هرگز اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
  • شماره ملی یا سایر اطلاعات شخصی را که می تواند جهت دسترسی به حساب های شما مورد استفاده قرار گیرد به اشتراک نگذارید.
  • هرگز پول خود را به حساب افرادی که با او به صورت آنلاین دیدار می کنید، پرداخت ننمایید.
  • اطلاعات حساب بانکی خود را بدون تأیید هویت فرد متقابل، ارائه ندهید.
  • قبل از وارد کردن اطلاعات شخصی به صورت آنلاین، مطمئن شوید وب سایتی که به آن مراجعه کردید در نوار آدرس دارای آدرس ایمن باشد. آدرس باید با //:https آغاز شود. البته این می تواند یک شرط لازم باشد و نه شرط کافی.
  • به هنگام خرید یک محصول حتما خودتان کار تراکنش را انجام دهید و انجام آن را به فروشنده محول نکنید.
  • برای خرید از وب سایت ها هیچ گاه از اینترنت یک شخص غریبه استفاده نکنید.

نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

برای ثبت شکایت اینترنتی ، باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد. البته فراموش نکنید برای اینکه بتوانید شکایت خود را ثبت نمایید نیاز است تا حتما در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید. در این دفاتر ، فرم مشخصات خود را تکمیل نموده و تحویل متصدی میدهید. سپس شماره ثنای اختصاصی در اختیارتان قرار میگیرد.

در ادامه ، شکایت شما با دستور صادره از طرف بازپرس یا دادیار دادسرای جرایم رایانه ای و در صورت لزوم انجام تحقیقات توسط پلیس فتا دنبال خواهد شد.

البته در مواردی امکان ارتباط شما با پلیس وجود دارد. که شما می توانید از آن استفاده کنید. برای ثبت برخی درخواستها باید وارد وبسایت پلیس فتا به آدرس www.CyberPolice.ir شوید. در این صورت به راحتی این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید درخواست خود را دنبال کنید.

هزینه شکایت از کلاهبردار اینترنتی

هیچگاه هزینه شکایت از کلاهبردار اینترنتی ، هزینه زیادی نیست. هزینه ها بر اساس تعرفه های موجود محاسبه میشود. بنابراین برای پیگیری شکایت خود ، نگران هزینه های دادرسی نباشید.

کلاهبرداری اینترنتی چیست

در قانون جرایم رایانه ای مصوب سال 1388 مجازات خاصی در ارتباط با کلاهبرداری هایی که با استفاده از اینترنت رخ می دهند ، پیش بینی شده است . بر اساس ماده 13 این قانون که در ماده 741 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نیز منعکس شده است ، جرم کلاهبرداری اینترنتی و مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای به صورت زیر پیش بینی شده است :

“هر کس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند ، علاوه بر رد مال به صاحب آن ، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد ” .

بنابراین ، جرم کلاهبرداری اینترنتی ، همان کلاهبرداری به شیوه سنتی یعنی فریفتن دیگران برای بردن مال آنهاست ، که از طریق اینترنت انجام می شود . علاوه بر این ، عنصر قانونی جرم کلاهبرداری در ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی به صورت زیر پیش بینی شده است :

” هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام ها ، برنامه ها و سیستم های رایانه ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود ، محو ، توقف داده پیام ، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می شود ” .

مراحل نهایی شکایت

پس از آنکه پرونده شکایت کلاهبرداری اینترنتی از طریق دادسرا تکمیل و به دادگاه کیفری ارجاع گردید ، دادگاه کیفری با ملاحظه اسناد و مدارک موجود در پرونده و تحقیقات انجام شده توسط دادسرا ، رای نهایی را صادر می کند . در صورتیکه متهم ، شناسایی و وقوع جرم کلاهبرداری اینترنتی توسط وی محرز گردد ، وی را به مجازات قانونی محکوم مینماید . برای پیگیری شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و مشاهده قرار صادره توسط دادسرا و رای صادر شده توسط دادگاه می توان به سامانه ثنا مراجعه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up