ماده 147 قانون ثبت

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

ماده 147 قانون ثبت

دریافت سند مالکیت با ماده 147

دریافت سند مالکیت با ماده 147

شهروند گرامی  از چند سال گذشته ، رسیدگی به وضعیت ثبتی املاک فاقد سند در اراضی روستایی و کشاورزی از طریق هیئت تعیین تکلیف اراضی فاقد سند صورت میپذیرد. بنابراین امکان پیگیری از طریق مواد 147 و 148 قانون ثبت تبدیل به پیگیری از طریق هیئت تعیین تکلیف شده است.  لطفا به منظور مطالعه بیشتر در این خصوص به دو مقاله زیر مراجعه کنید:

1) تعیین تکلیف ثبتی املاک فاقد سند

2) سند تعیین تکلیف

فرایند دریافت سند مالکیت با ماده 147

ثبت کردن املاک و دریافت سند رسمی مالکیت آنها همواره یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین امور ثبتی است که صاحبان اراضی و املاک باید انجام دهند. یکی از قوانینی که بتفصیل درمورد این موضوع صحبت کرده است قانون ثبت است. در یکی از مواد این قانون یعنی ماده 147 به فرایند ثبت‌ نام و دریافت سند اشاره کرده است.

مطلب مفید | انواع سند مالکیت ملک

در حقیقت ماده 147 قانون ثبت به همراه بندهای مختلف آن به صاحبان املاک کمک می‌کند تا با گذراندن سلسله‌ مراتب قانونی و اصولی بتوانند سند رسمی دریافت نمایند. تا بدین تزتیب از مزایای آن از جمله انشعابات آب و برق و گاز برخوردار شوند.

مطلب مفید |  نحوه تملک املاک بلاصاحب و اشخاصی که به خارج از کشور رفته اند

ریشه یابی ماده 147 قانون ثبت

بحث به‌ تصویب‌ رساندن قانون اصلاح مواد 147 و 148 در سال 1376  در مجلس شورای اسلامی بدین علت مطرح شد که بسیاری از افراد کم‌توان جامعه بعد از انقلاب اراضی‌ای را در اختیار داشتند که سند رسمی آن در اختیارشان نبود. همین مسئله سبب شد دریافت یکسری خدمات مانند لوله‌کشی آب و گاز یا برق‌کشی با مشکل مواجه شود. بر این اساس روند تصویب ماده 147 قانون ثبت اجرایی شد.

ماده 147 قانون ثبت بر چه مواردی تاکید داشت

ماده 147 قانون ثبت به همراه ماده 148 درمورد به ثبت رساندن درخواست برای سند مالکیت بحث میکند. اما باید بدانید که این ماده تنها برای املاکی بکار گرفته می‌شود که قسمت ساختمان آنها یا همان اعیانی تا روز 29 اسفند سال 1369 ساخته شده باشد. هرچند که بارها این قانون تمدید شد اما در نهایت موعد آن به آخر رسید و قانون‌گذاران قانون جدیدی به نام قانون تعیین تکلیف برای ثبت زمین‌ها و ساختمان‌های بدون سند به ثبت رسید که دیگر شامل بازه زمانی خاصی نمی‌شد.

مطب مفید | اثبات مالکیت و نمونه دادخواست آن

بر اساس ماده 147 قانون ثبت زمین‌هایی که شامل این شرایط می‌شدند را بوضوح نام برده است. براین‌اساس همه زمین‌های کشاورزی باغ‌های شهری یا غیرشهری یا حتی زمین‌های بیرون از محدوده شهر که هم اکنون در اختیار متصرفان بود و تا تاریخ اول فروردین 1370 خریداری شده بود میباید تعیین تکلیف میشدند. در حقیقت بر اساس این مواد قانونی برای املاکی که تا آن تاریخ امکان نهایی کردن ثبت و صدور سند برای آنها ممکن نبوده ، با ارسال درخواست در سامانه و طی‌کردن مراحل قانونی ، انجام این کار امکان‌پذیر شد.

اقدام برای صدور سند مالکیت

اقدام برای صدور سند مالکیت

کدام املاک شامل ماده 147 در قانون ثبت می‌شدند؟

اگر شما نیز ملکی داشتید که می‌خواستید برای آن سند بگیرید لازم بود حتماً شرایط قانونی آن را داشته باشید. در قسمت قبل اشاره کوتاهی به موارد مندرج در ماده 147 قانون ثبت کردیم اما برای ارسال درخواست در سامانه ثبت ملک شرایط بسیار متنوعی وجود دارد. اولین حالت مربوط به املاکی می‌شود که فرد خریداری کرده اما به مالک قبلی به هر دلیلی مانند فوت دسترسی ندارد و در نتیجه نمی‌تواند سند ملک خود را دریافت میکرده است.

حالت دیگر به مواردی مربوط می‌شد که افراد ، ملک وقفی را اجاره کرده اند تا در آن اعیانی بسازند. اما نتوانسته اند سند مالکیت دریافت کنند.

مورد نهایی که از طریق آن شما میتوانستید برای استفاده از ماده 147 وارد سامانه شوید املاکی بوده که سابقه ثبت داشتند. اما مالکیت بصورت مشاع بوده و امکان دسترسی به بقیه مالکان وجود نداشته است. برای مثال یکی از مالکان مشاعی فوت کرده و وارثان نیز در دسترس نباشند.

کدام املاک شامل ماده 147 نمی‌شدند؟

همان‌طور که می‌دانید یک سری از املاک نیز نمی‌توانسنند از طریق ماده 147 قانون ثبت پیگیری شده و برایشان سند صادر شود.

مورد اول به همه املاک و زمین‌هایی مربوط می‌شد که تحت تملک دولت بود.

حالت بعدی در خصوص املاکی بود که سابقه ثبت در هیچ جایی نداشتند. این املاک برای پیگیری و دریافت سند باید از روش‌های دیگری دنبال شوند.

مورد سوم مربوط به املاکی بود که ساختمان یا اعیانی در آن وجود نداشت.

دریافت سند مالکیت برای اراضی

دریافت سند مالکیت برای اراضی

از جمله موارد مهم دیگری که بسیاری از افراد را به اشتباه می‌اندازد دردسترس‌ بودن مالک است. اگر مالک یک ملک زنده باشد و دسترسی به وی ممکن باشد امکان پیگیری از طریق ماده 147 قانون ثبت نبود. این حالت درمورد ورثه نیز صدق می‌کند و اگر سایر مالکان و وارثان در دسترس باشند شما باید به‌صورت عادی درمورد دریافت سند اقدام کنید.

چطور در سامانه ثبت ملک برای دریافت سند اقدام کنیم؟

در ابتدا شما باید آدرس اینترنتی sabtemelk.ssaa.ir را جست‌وجو کرده و وارد سامانه مربوطه شوید. سپس لازم است که به بخش پذیرش درخواست جدید بروید.

سامانه پذیرش ثبت املاک

سامانه پذیرش ثبت املاک

در این سامانه میتوانید ابتدا راهنمای قرار داده شده در سایت را مطالعه نمایید. بر این اساس خواهید توانست تا مراحل آخر، اطلاعات را تکمیل و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید. سپس با مراجعه مکرر به اداره ثبت اسناد پیگیری پرونده خود باشید. همچنین شما میتوانید از طریق سامانه مورد نظر در جریان اقدامات اداره ثبت قرار گیرید.

مطلب مفید | معامله معارض

بعدازاین مرحله صفحه جدیدی روبه روی شما باز می‌شود که در آن اطلاعات هویتی شما را می‌خواهد. در این حالت لازم بوده همه اطلاعات را مطابق واقعیت و بادقت بالا وارد کنید. بعد از آن در صفحه بعدی از شما مشخصات ملک را می‌خواهند. شما باید آدرس دقیق، واحد ثبتی نوع ملک و مساحت را طبق واقعیت در این بخش بنویسید. در نهایت نیز باید بگویید که ملک موردنظر متعلق به شما بوده و می‌خواهید برای آن سند صادر شود.

در گام بعدی از شما می‌خواهد که فایل مدارکی که در سامانه نام برده شده است را آپلود کنید. بعد از آن نیز نوبت به واریز هزینه‌ها می‌شود و شما باید مبالغ درخواست شده در سامانه را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید. در آخر نیز یک رونوشت از درخواست شما ظاهر می‌شود که باید همه موارد مندرج در آن را خوانده و از درستی آنها اطمینان حاصل کنید سپس آن را برای اداره ثبت ارسال کنید.

ثبت‌نام جهت دریافت سند

ثبت‌نام جهت دریافت سند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up