نحوه تملک املاک بلاصاحب و اشخاصی که به خارج از کشور رفته اند

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای بهره مندی از خدمات وکالت و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری از ساعت 8 صبح تا 8 شب با شماره 09125453894 تماس بگیرید.

 نحوه تملک املاک بلاصاحب و اشخاصی که به خارج رفته اند

نحوه تملک املاک بدون صاحب

نحوه تملک املاک بدون صاحب

یکی از موضوعات مهم ملکی ، نحوه تملک املاک همواره جزء مواردی به شمار می‌ رود که سوالات زیادی را در ذهن افراد ایجاد می کند. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی بیشتر با قانون مصادره اموال به بررسی دقیق تر این موضوع بپردازیم. ضمن اینکه در مقاله دیگری به نحوه بازپس گیری ملک مصادره شده از ستاد اجرایی پرداخته ایم . در مورد ابطال سند ستاد اجرایی نیز مقاله دیگری نگاشته شده که نظر کاربران را به آن جلب می نماییم.

نحوه تملک املاک بلاصاحب چگونه است؟

اموال و املاک برخی از افراد مهاجر بعد ار انقلاب از تملک آنان خارج شد. املاک این عده از افراد امروزه تحت سرپرستی قرار دارد. افرادی که هیچ گونه وکیل، ورثه یا ولی در ایران نداشته باشند، اموالشان تحت تملک ستاد اجرایی در می آید. مطالبات دولت در خصوص این املاک باید به طور کامل محاسبه شود. منظور از مطالبات مواردی مانند حق سرپرستی و خمس می باشد.

پس از اینکه این مطالبات به حساب دولت واریز شد، برای فرد یک حساب امانی در نظر گرفته می شود. و باقیمانده به حساب واریز می شود. تا در آینده با پیگیری مالک ، به او استرداد شود. در خصوص اموالی هم که در مورد سرپرستی آنها تصمیم‌ گیری نشده باشد، دادگاه تصمیم گیری می کند.

تملک املاکی که صاحبان آن در خارج از کشور هستند

تملک املاکی که صاحبان آن در خارج از کشور هستند

نکنه مهم آنکه ممکن است قبل از تملک اموال توسط ستاد اجرایی ، یک وکیل، ورثه یا خود مالک به دنبال ملک مورد نظر بیاید. در این صورت فرد موظف است تمام بدهی هایی که در دادنامه ذکر شده، پرداخت کند. در نهایت دادگاه اموال را از تملیک ستاد اجرایی امام خارج میکند. پس از وصول بدهی ها حداکثر طی ۶ ماه املاک به مالک، وکیل یا ورثه تحویل می شود. البته در این مسیر پیچیدگی ها و سختی های زیادی وجود دارد که کار را به این سادگی پیش نمیبرد. در این موارد لازم است وکیل خبره وارد عمل شود.

منظور از مصادره اموال و املاک چیست؟

پس از پیروزی انقلاب مطابق با فرمان امام خمینی و به موجب احکام دادگاه انقلاب یک سری اموال مصادره شد. نحوه تملک املاک با این فرمان مربوط به دارایی ها و املاک بستگان و افراد نزدیک به حکومت پهلوی بود. مانند بعضی از مقامات دولتی یا نظامی، سرمایه گذاران مطرح، اقلیت ها، هنرمندان معروف و افراد خارج شده از کشور.

 تملک املاک بلاصاحب و مصادره اموال چگونه آغاز شد؟

یکی از نکات مهم در خصوص نحوه تملک املاک، چگونگی آغاز آن است. بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و صدور فرمان امام، دادگاه انقلاب شروع به اجرای این فرمان کرد. در همان ابتدا بخش زیادی از اموال افراد وابسته به خاندان پهلوی، سرمایه‌داران و… مصادره گردید.

چگونگی اجرای این احکام منوط به رای و نظر دادگاه انقلاب اسلامی بود. در بعضی از موارد همه اموال فرد مصادره شد. منظور از اموال در این احکام تمام اموال منقول و غیر منقول بود. در مورد برخی از احکام رای به مصادره اموال بستگان نزدیک به فرد اعم از همسر و فرزندان یا والدین فرد متهم داده شد.

البته در برخی از پرونده ها در مورد نحوه تملک املاک، قبل از آن که دادگاه انقلاب حکمی صادر کند، اموال و املاک توسط عده ای از مردم یا ارگان ها  تصرف شد. بنابر گزارشات موجوددر اوایل انقلاب اسلامی عده ای از افراد برخی از خانه های لوکس و بزرگ را به تصرف خود در می آوردند. همچنین نتایج بررسی ها نشان می دهد که در این مدت برخی از اموال به تاراج رفتند.

وکیل ستاد اجرایی یا وکیل رفع مصادره اموال

برای انکه اموالی که در اختیار ستاد اجرایی قراردارد از ید این ستاد خارج شود می باید پروسه حقوقی طی شود. وکیل ستاد اجرایی دقیقاً بر روند کار در دادگاه و نحوه بازپسگیری اموال از ستاد اجرایی تجربه دارد و می تواند به نحو شایسته در این خصوص اقدام نماید. چنانچه شما اموالی دارید که در اختیار این ستاد قراردارد و نگران روند قضایی هستید می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up