هیات بدوی مطالبات موضوع ماده 42 قانون تامین اجتماعی

با سلام.
کاربر گرامی لطفاً برای طرح سوال ، فقط از طریق پیامک ، و برای اعطای نمایندگی به وکیل جهت طرح دعوا و دفاع از شما در اداره کار ، با شماره 09196853590 تماس بگیرید.

هیات بدوی تشخیص مطالبات موضوع ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی

هیات بدوی ماده 42 قانون تامین اجتماعی

هیات بدوی ماده 42 قانون تامین اجتماعی

اختلاف نظر های زیادی بین کارفرما، کارگر و سازمان در خصوص مبلغ پرداختی در مورد حق بیمه و خسارات وجود دارد. در صورت عدم سازش و رضایت هر یک از طرفین دعوا لازم است تا یک مرجع قانونی رسیدگی به اختلافات را برعهده بگیرد.

هیئت بدوی تشخیص مطالبات رسیدگی به پرونده‌ های مختلف را بر عهده دارد که یکی از آن ها در خصوص ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی می باشد. در این مقاله قصد داریم به طور دقیق‌ تر به بررسی این موضوع بپردازیم. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی و یا هر گونه پیگیری موضوع توسط وکیل دعاوی کار و تامین اجتماعی با شماره 09379219890 تماس بگیرید.

ماده 42 قانون تامین اجتماعی چیست؟

موضوعات مورد اشاره در ماده 42 قانون تامین اجتماعی

موضوعات مورد اشاره در ماده 42 قانون تامین اجتماعی

مطابق با ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی : در صورتیکه کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تأخیر تعیین شده از طرف سازمان معترض باشد می‌تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ ‌، اعتراض خود را کتباً به سازمان تسلیم نماید. سازمان مکلف است اعتراض کارفرما را حداکثر تا یک ماه پس از دریافت آن در هیأت بدوی تشخیص‌مطالبات مطرح نماید.

‌در صورت عدم اعتراض کارفرما ظرف مدت مقرر تشخیص سازمان قطعی و میزان حق بیمه و خسارات تعیین شده طبق ماده ۵۰ این قانون وصول‌خواهد شد.

‌نحوه اعتراض به آراء هیئت تشخیص مطالبات موضوع ماده 42 قانون تامین اجتماعی

قبل از هر چیز کارفرمایان پس از تاریخ ابلاغ آرا صادره طی مدت ۳۰ روز می توانند مراتب اعتراض خود را به صورت مکتوب به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند. در طرف مقابل سازمان تامین اجتماعی نیز وظیفه دارد تا مراتب اعتراض کارفرمایان را حداکثر طی مدت ۳۰ روز پس از دریافت نامه دادخواست کتبی اعتراض، در هیات بدوی تشخیص مطالبات مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری نماید.

ممکن است طی این مدت کارفرما نسبت به رای صادره اعتراض نداشته باشد. یا به هر دلیل اعتراض خود را به صورت مکتوب اعلام نکند. در این صورت رای صادره از سوی سازمان قطعی خواهد بود. و تمام حق بیمه و خساراتی که مطابق با ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی وضع گردیده، قابل وصول خواهند بود.

آشنایی با جایگاه هیات بدوی تشخیص مطالبات

جایگاه هیات بدوی

جایگاه هیات بدوی

هیات بدوی تشخیص مطالبات در حقیقت یک مرجع شبه قضایی است. تصمیمات این مرجع حکم قانون را دارد و لازم الاجرا میباشد.

اختیارات این نهاد در مواد ۴۲ تا ۴۵ قانون تامین اجتماعی ذکر شده است. همچنین اصلاحات مواد ۴۳ و ۴۴ نیز مدنظر قرار می گیرند.

علاوه بر این هیات بدوی تشخیص مطالبات براساس آئین نامه هیأت‌ های تشخیص مطالبات تصمیم گیری می کند. این آیین نامه در سال ۱۳۷۳ مصوب گردید.

هدف از تشکیل هیات مطالبات ماده 42 قانون تامین اجتماعی

به طور کلی هدف اصلی از شکل‌گیری هیات مطالبات ماده 42 قانون تامین اجتماعی بررسی اختلافات بیمه ای است. اختلافاتی که بین کارفرما، کارگر و سازمان تامین اجتماعی در خصوص حق بیمه و… ایجاد میشود.

تصمیمات این هیات ضامن اجرای دقیق و همه جانبه قوانین کار و سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

جلسات هیأت‌ های بدوی تشخیص مطالبات چگونه تشکیل می شوند؟

برای شکل‌ گیری جلسات هیات های بدوی تشخیص مطالبات لازم است تا تمام اعضا خارج از ساعات اداری در محل سازمان تامین اجتماعی حضور پیدا کنند.

اگر هرکدام از نمایندگان اصلی نتوانند در زمان در نظر گرفته شده در جلسه حاضر شوند موظف اند این موضوع را ۴۸ ساعت قبل با دبیر مربوطه در میان بگذارند.

به این ترتیب امکان حضور عضو جانشین وجود دارد. با این حال هیچ کدام از اعضای این هیئت نمی توانند بیش از ۳ جلسه پشت سر هم و یا ۶ جلسه متناوب در طی یک سال بدون داشتن عذر موجه از شرکت در جلسات هیئت های بدوی خودداری کنند. در صورت بروز چنین رخدادی و تقاضای عضو جانشین، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

تصمیم گیری در هیات های بدوی تشخیص مطالبات چگونه انجام می شود؟

تصمیم‌گیری در خصوص زمان بررسی پرونده در این هیئت ها نباید با هیچ گونه پیش‌ داوری صورت پذیرد. همچنین خودداری از اعمال سلیقه های شخصی و عدم توجه به روابط ضروری است.

بطور کلی باید این نکته را مد نظر قرار داد که تمام پرونده های ارجاع داده شده، حداکثر طی بازه زمانی یک ماه مورد بررسی قرار گیرند.

تمام پرونده هایی که به هیات بدوی تشخیص مطالبات موضوع ماده ۴۲ قانون تامین اجتماعی ارجاع داده می شود، برای تصمیم گیری نیاز به اخذ اکثریت آراء دارد.

اگر در مورد یک پرونده رای اکثریت بدست نیاید، پرونده مربوطه به یک هیئت همطراز دیگر ارجاع میگردد.

سخن پایانی

هیات بدوی تشخیص مطالبات مهم ترین و اصلی ترین مرجع در خصوص پرونده های اختلاف بین کارفرمایان، کارگران و سازمان تامین اجتماعی است.

این هیات دارای اختیارات قانونی است. تمام آراء صادره از سوی آن لازم الاجرا خواهند بود. بطور کلی مهمترین اصل و سیاست هیئت های بدوی تشخیص مطالبات، پایبندی کامل به قوانین سازمان و عدم تضییع حقوق هر یک از طرفین دعوا می باشد.

برای دستیابی وکیل دعاوی کار میتوانید با ما در ارتباط باشید.

مطلب مفید | تجدید نظر خواهی از احکام حقوقی

مقالات برای مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up